Tisíc tun zelených listů a výhonků ročně. U Kodaně se otevřela největší vertikální farma v Evropě

vertikalni-farma-1x

Foto: YesHealth Group

Rostliny pěstované ve vertikálních regálech

0Zobrazit komentáře

Jak zaručit, aby měla neustále se rozrůstající lidská populace dostatek potravin a nebylo nutné plodiny dovážet přes půl světa? Odpověď se rýsuje v technologii vertikálního farmaření, díky níž lze pěstovat na relativně malém prostoru velké množství plodin, a to v přesně regulovatelných podmínkách. Jedna taková farma vyrostla i v Dánsku s tím, že za rok zvládne vyprodukovat odhadem až tisíc tun rostlin, což z ní činí doposud největší projekt tohoto typu v Evropě.

Pokud by plodiny prodávané v tuzemských supermarketech měly schopnost mluvit, češtinu bychom ze sekce s ovocem a zeleninou slyšeli jen sporadicky. Namísto toho by převládala španělština, italština, arabština, hindština a další jazyky, které by prozrazovaly, že má daná plodina za sebou tisíce kilometrů v nákladních kontejnerech. Tento problém se však netýká jen Česka, ale prakticky většiny evropských států. Dánsko nevyjímaje.

Právě v zemi, která dala světu LEGO, by se to mohlo brzy změnit. U Kodaně totiž byla dokončena první fáze projektu největší vertikální farmy v Evropě, za kterou stojí mimo dánské firmy Nordic Harvest také tchajwanská společnost YesHealth Group. Ta má po mnohaletém vývoji technologie hydroponických farem na svém kontě realizaci největší vertikální farmy na Tchaj-wanu a také v Číně.

yeshealth-group-vertikalni-farma1

Foto: YesHealth Group

Vizualizace systému vertikální zahrady

Objem roční produkce dánské farmy by se měl dostat až na jeden tisíc tun plodin. Za normálních okolností by pro takovou produkci bylo nutné zabrat rozsáhlou zemědělskou plochu. V tomto případě se však celý proces růstu rostlin odehrává v jedné jediné hale, která se rozprostírá na ploše necelých sedmi tisíc metrů čtverečních. Konkrétně v tamních regálech, kde probíhá proces tzv. hydroponie.

Ve srovnání s klasickými formami pěstování plodin vyžadují hydroponické zahrádky minimální množství vody a není nutné užívat pesticidy. Semena nejdříve klíčí v gelu a po vytvoření kořenového systému rostou ve vodě s přídavkem biohnojiva vyrobeného ze zbytků dříve vypěstovaných rostlin. Celý proces růstu probíhá v uzavřeném systému, jenž dokáže efektivně hospodařit s vodou a díky absenci okolních vlivů je výsledek pěstování velice snadno regulovatelný.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Rostliny, které rostou přibližně dva až tři týdny, dostávají naprosto vyváženou dávku živin a světla produkovaného více než dvaceti tisíci LED zdroji. Tyto světelné zdroje si tchajwanská společnost sama vyvíjí, jelikož je elektřina v případě vertikálních farem jedním z největších nákladů. I proto byla tato farma navržena zároveň jako větrná elektrárna, což se v případě plochého Dánska vyloženě nabízí.

Energie získávaná z větru tam navíc neslouží pouze pro umělé osvětlení, ale bude pohánět i automatizovanou obsluhu, která se bude ve finální podobě starat o celkem čtrnáct regálových konstrukcí sahajících od podlahy ke stropu, ve kterých budou rostliny pěstovány. Ať už půjde mátu, bazalku, koriandr nebo špenát.

yeshealth-group-vertikalni-farma3

Foto: YesHealth Group

Od bylinek se chce kodaňská farma dostat až k bobulovinám a kořenové zelenině

První saláty a bylinky, které lze sklízet až patnáctkrát za rok, byly dodávány do místních komerčních kuchyní. Další sklizeň by ale již v lednu měla putovat do dánských supermarketů s tím, že by cena plodin měla být srovnatelná s cenou potravin v biokvalitě.

Stella Tsai, generální ředitelka YesHealth Group, ovšem dodává, že finální cenovka by měla časem klesat a být konkurenceschopnější i vůči plodinám klasickým. Počáteční roční produkce by měla odstartovat na 200 tunách s tím, že bude neustále navyšována. Od salátů a bylinek se chce společnost postupně dostat až k bobulovinám a kořenové zelenině.

jakub-fay-growlight-boxed-min

Přečtěte si takéBudoucnost zahradničení hned vedle ledničky. Jakub Fay staví hydroponické zahrady s čerstvým salátem i bylinkamiBudoucnost zahradničení hned vedle ledničky. Jakub Fay staví hydroponické zahrady s čerstvým salátem i bylinkami

YesHealth uvádí, že pro uspokojení celkové poptávky země s přibližně 5,8 miliony obyvatel po plodinách, které jsou v její vertikální farmě pěstovány, by stačilo vybudovat podobné haly na rozloze rovné přibližně dvaceti fotbalových hřišť.

Společnost chystá rozšířit své pole působnosti i do dalších evropských zemí, kde bude konkurovat například německému startupu Infarm, který chce saláty a bylinky pěstovat přímo v regálech obchodních domů. YesHealth Group plánuje v expanzi pokračovat i do jiných států, jako je Singapur, Filipíny, Dubaj, Saúdská Arábie či Jihoafrická republika.

yeshealth-group-vertikalni-farma5

Foto: YesHealth Group

Celá farma je stále v procesu výstavby. Nyní je dokončena její první sekce

Online supermarket Rohlik.cz je připraven na dvojnásobný vánoční nápor. Reklamace nově vyřídí obratem online

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

rohlik-cupr-pavlik

Foto: Rohlik.cz/CzechCrunch

Zakladatel Rohlik.cz a skupinový CEO Tomáš Čupr a šéf českého Rohlik.cz Petr Pavlík

0Zobrazit komentáře

Celý letošní rok se pro Rohlik.cz nesl ve znamení velkého růstu, ale i tak v předvánočním čase tradičně zažije jeden z největších náporů. Největší tuzemský online supermarket, který letos cílí na tržby ve výši 8 miliard korun, hlásí, že je připraven i v následujících hodinách a dnech obsloužit co největší počet zákazníků. A spouští několik novinek, které ještě zlepší jeho služby.

„Daří se nám zásobovat všechny naše zákazníky kvalitními potravinami i pro vánoční svátky. Důkazem je, že i teď si můžete vybrat z dostupných časových slotů ještě v den objednání. Jsme připraveni obsloužit až dvojnásobný zájem zákazníků v porovnání s loňskými Vánocemi,“ říká pro CzechCrunch šéf českého Rohlíku Petr Pavlík.

Bývalý šéf likérky Stock Plzeň – Božkov a společnosti Albert převzal otěže tuzemské pobočky letos v létě, kdy mu je předal zakladatel Rohlíku Tomáš Čupr. Ten se přesunul do role skupinového CEO, aby mohl řídit velkou expanzi internetového obchodu s potravinami, který už loni zamířil do Maďarska, tento měsíc začal rozvážet také v Rakousku a příští rok se chystá do Německa.

V Česku má ve dnech 22. a 23. prosince otevřeno pro zákazníky od 6 do 24 hodin, aby jich zvládl obsloužit co nejvíce, a rozváží i na Štědrý den, a to od 6 do 14 hodin. Zavřeno má pouze v pátek 25. prosince. Šetřit čas chce navíc nakupujícím nejen tím, že nemusí fyzicky do obchodu, ale také dalšími novými vylepšeními.

cupr-rohlik2

Foto: Rohlik.cz

Zakladatel Rohlik.cz Tomáš Čupr

O Rohlíku je známo, že staví na maximálně prozákaznickém přístupu, a tak když je s něčím v objednávce problém, obvykle uživatelům obratem vrací kredity. To platí i nadále, avšak nově nebude nutné volat nebo psát na zákaznickou linku, ale celá reklamace se vyřeší online. „Jsme jediný obchod s potravinami v Česku, který tuto možnost nabízí,“ říká Pavlík.

Zákazník si na webu nebo v aplikaci vybere položku, kterou chce reklamovat, a kompenzace v podobě kreditů je mu okamžitě připsána na účet. Jen pokud by uživatel překročil určitou přijatelnou mez počtu reklamací, je vyzván například k doložení fotografie o poškozeném zboží. U členů Rohlík Premium taktéž dál platí, že získávají i při online reklamaci dvojnásobnou kompenzaci.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dalším vylepšením, které má zlepšit nákupní zkušenost na Rohlíku, je možnost sledování stavu svého nákupu a zjištění předpokládaného času, který se nově ukáže přímo v hlavičce webu nebo v aplikaci. Zatímco Rohlík ukazuje právě čas příjezdu, konkurenční Košík.cz před časem vsadil na sledování polohy jezdce na mapě. Místo SMS pak nakupujícím s mobilní aplikací začne Rohlík posílat push notifikace.

roger-federer-mvp-xy

Přečtěte si takéFederer vydělává víc než kdykoli dřív. Jackpotem byly botyHodinky, auta a hlavně tenisky On. Federer už je dolarovým miliardářem, mimo kurt si vydělal 10krát víc

U online supermarketu s rohlíkem v logu platí, že si lze nákupy nechat poslat také do nových výdejních boxů, které se začínají objevovat prozatím v různých částech Prahy, a od začátku prosince je v něm možné nakupovat kávové kapsle Nespresso (a také je použité vracet).

Připravenost na vánoční vrchol pak hlásí i zmíněný konkurent v podobě Košík.cz, kde taktéž očekávají dvojnásobný počet zákazníků oproti loňsku. „Celý letošní rok je díky své rekordní poptávce jednou velkou přípravou na Vánoce. Stále máme kapacitu na to odbavit většinu zákazníků, jezdíme včas a jsme připraveni rozvážet poslední objednávky přímo na Štědrý den,“ uvádí Jan Škrabánek, marketingový ředitel Košík.cz.