Lupič Lupin uloupil korunu. Francouzský seriál o slavném zloději je největším hitem Netflixu od Zaklínače

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

netflix-lupin-omar-sy-2

Foto: Netflix

Omar Sy ve francouzském seriálu Lupin

0Zobrazit komentáře

Arsène Lupin je asi nejznámější zloděj, kterého při výkonu zločinů vlastně nikdo neměl zaznamenat. Francouzský spisovatel Maurice Leblanc s ním v první polovině 20. století vytvořil prototyp geniálního gentlemanského lupiče, přesný protipól slavných detektivů jako Sherlock Holmes či Hercule Poirot. Od té doby se Lupin stal tak trochu národním antihrdinou a je příhodné, že nový seriál o něm pro sebe ukradl korunu nejsledovanějšího titulu Netflixu od Zaklínače.

Nejpopulárnějším neanglicky mluveným seriálem streamovacího giganta byl prozatím Papírový dům. Španělský heist thriller přitahuje diváky po vyšších desítkách milionů i ve čtvrté řadě a mezi desítkou nejsledovanějších se objevuje i dlouho po vydání. Po několika letech nadvlády ale Netflix předpokládá jeho poskočení na druhou příčku.

Zatímco čtvrtá řada Papírového domu získala za první čtyři týdny pozornost 65 milionů platících účtů na platformě, u Lupina firma pro stejné období odhaduje ještě o dalších pět milionů více. Se 70 miliony zaujatých předplatitelů se francouzský počin zároveň stává nejsledovanějším seriálem za více než rok.

netflix-lupin-omar-sy-1

Foto: Emmanuel Guimier/Netflix

Lupin je prvním velkým letošním hitem Netflixu

První místo si stále drží Zaklínač se 76 miliony diváků. Server CNET přitom podotýká, že statistiky sahají pouze ke konci roku 2019, kdy Netflix přešel na nový systém měření sledovanosti. Nezahrnují tak například Stranger Things, které mohou být stále nejoblíbenějším titulem na platformě.

Pro francouzskou televizní tvorbu se každopádně jedná o velký úspěch, zvlášť vzhledem k tomu, že se Lupin dostal i na druhou příčku sledovanosti v USA. Tamní publikum typicky není zvyklé sledovat seriály, které nejsou původně v angličtině, šarmantnímu lupiči se ale podařilo jazykovou bariéru prolomit. Kromě spojení se zajímavou slavnou postavou za tím může stát i hlavní herec Omar Sy, známý z deset let starého komediálního hitu Nedotknutelní.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ten neztvárnil samotného Arséna Lupina, který je v seriálu jen fikční postavou z populárních románů. Místo toho se tvůrci rozhodli ze Sye učinit lupičova ambiciózního napodobovatele, kterému nechybí žádná z typických charakterových vlastností kultovního francouzského antihrdiny. Pro své nelegální, avšak morálně ukotvené činy přitom dostává i zajímavou osobní motivaci vycházející z dětství senegalského emigranta.

Kritici i diváci toto poměrně odvážné rozhodnutí z valné většiny přijali, protože slouží jako rámec elegantně zpracované série plné napětí a překvapivých zvratů. Jak zmiňuje magazín Variety, Lupin svou předlohu zároveň úspěšně aktualizuje, využívajíc přidanou sociální rovinu k zefektivnění převleků a lstí hrdiny. Ačkoliv si adaptace literární klasiky ponechává nepopiratelnou úroveň nadsázky, začleňuje ji do poměrně uvěřitelného světa, se kterým je snadné se ztotožnit.

Netflix tak hned v lednu přišel s trefou do černého a někteří se nebojí rovnou mluvit o potenciálně jednom z nejzajímavějších televizních počinů letošního roku. „Od vydání seriálu se po 114 letech od první knihy po celém světě opět zvýšil zájem o dílo Maurice Leblanca. Úspěch zaznamenává ve Francii, Itálii, Španělsku, Spojených státech, Spojeném království, Koreji a mnoha dalších zemích,“ řekla firma.

Lupin okamžitě navázal na loňské úspěchy Netflixu

Díky sázce na heist dobrodružství ze střední Evropy rychle navazuje na úspěchy loňského roku. Koronavirovou pandemii provázel nástup nových streamovacích služeb jako Disney+, HBO Max, Apple TV+ nebo Peacock, Netflix byl ale bez diskuze hlavní hvězdou.

Nedávno se mu navíc podařilo překročit metu 200 milionů předplatitelů a konečně si nebude muset půjčovat peníze na každodenní fungování. Je přitom jasné, že takové úspěchy nemají představovat žádný cíl – spíš odrazový můstek k dalším, větším věcem. Král streamované zábavy to ostatně ukázal už ke konci roku, kdy vydal několik velkých hitů po sobě.

dalibor

Přečtěte si takéSlovenský e-shop GymBeam rychle roste a poprvé utržil přes miliardu. Do 5 let vstoupíme na burzu, říká Dalibor CicmanSlovenský e-shop GymBeam rychle roste a poprvé utržil přes miliardu. Do 5 let vstoupíme na burzu, říká Dalibor Cicman

V říjnu celý svět naskočil na šachovou horečku s The Queen’s Gambit, v listopadu následovala čtvrtá řada Koruny, od prosince se zase desítky milionů diváků vezou na vlně historické romance Bridgerton. Neotálelo se ani s filmy. Například vánoční Půlnoční nebe George Clooneyho si za první měsíc pustilo asi 72 milionů lidí s předplatným.

U většiny úspěšných titulů přitom nejde o žádné známé značky ani velké herecké hvězdy. Netflix naopak do velké míry pořád razí strategii, která se nebojí alespoň trochu experimentovat a diváky zásobovat různorodým obsahem. Jelikož takový model zjevně skvěle funguje, vedení firmy si v rámci hovoru ohledně čtvrtletních finančních výsledků dovolilo vyjádřit přímo na adresu Disneyho.

netflix-lupin-omar-sy-3

Foto: Netflix

Omar Sy v Lupinovi hraje elegantního zloděje s morální motivací

Zábavní obr totiž volí v zásadě úplně opačný přístup, když nedávno ohlásil desítky nových titulů, které se budou převážně odehrávat ve světě Star Wars nebo Marvelu. Spoluzakladatel Netflixu Reed Hastings 86 milionů předplatitelů za první rok Disney+ ocenil a službu označil za silnou konkurenci. Zároveň ale dodal: „Nemyslím, že tam v dohledné době objevíte něco jako Bridgerton.“

Ostatní členové vedení společnosti podotkli násobně vyšší cenu předplatného, kterou jsou ochotny nyní už dvě stovky milionů lidí po celém světě platit. I proto nemusí být srovnání samotných počtů uživatelů zcela vypovídající. Závěrem však bylo konstatování, že mnoho streamovacích služeb nestojí nutně proti sobě a v některých ohledech se mohou doplňovat. Na jedné si tak (v Česku někdy v budoucnu) pustíme Mandaloriana, na druhé třeba právě Lupina.

Souboj filmových ikon. Je tu první trailer na blockbuster Godzilla vs. Kong, který vyjde v kinech i na HBO Max zároveň

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

warner-bros-godzilla-kong

Reprofoto: Warner Bros./YouTube

Letos se v hollywoodském filmu poprvé utkává Godzilla s King Kongem

0Zobrazit komentáře

Film má úžasnou schopnost nás přenést do alternativní reality, hluboce pohnout emocemi, sugestivně zprostředkovat problémy společnosti, dokonce proměnit naši životní filozofii. Stejně dobře ale může ukázat, jak by to vypadalo, kdyby se poprala gigantická opice s obrovskou ještěrkou. To se v náznacích dovídáme už z právě vydaného traileru na film Godzilla vs. Kong, který představuje pro Hollywood nepříliš typický, ale zajímavý formát.

Střet dvou natolik známých příšer jsme totiž s blockbusterovým rozpočtem vlastně ještě neviděli. Když v americké filmové produkci vzniká monster film, nemíchají se v něm různá fikční univerza. Ještě výraznější je to v posledních letech, kdy je typická snaha o určitou úroveň realismu, respektive dojmu autenticity. Na první pohled zkrátka střet Godzilly a King Konga působí jako dvojitá porce fantasmagorie vhodná jenom k bezmyšlenkovité zábavě.

Velký vliv na změnu vnímání podobných crossoverů měl bezesporu nástup komiksových filmů v čele se sérií Avengers, kdy se setkávání mnoha superhrdinů i v seriózním kontextu stalo naprosto normální. Postupně se tak otevřely dveře projektům dříve cílícím jen na specifické publikum. Zatímco Vetřelec vs. Predátor z roku 2004 měl násobně menší rozpočet než třeba Spider-Man, Godzilla vs. Kong bude plnohodnotný obří blockbuster.

warner-bros-godzilla-kong-2

Reprofoto: Warner Bros/YouTube

Pro mnohé vysněný záběr: Godzilla v neonovém městě

Ten se přitom vůbec nemusí prezentovat s velkou nadsázkou, ale jako vážně míněný film. Trailer na novinku od Warner Bros. se nemusí bát dramatických promluv hereckých hvězd, sentimentálních záběrů západu slunce ani zneklidňující hudby klasického evropského skladatele. Dnes stále nepříliš sofistikovaně vnímaný žánr má ostatně poměrně vyhraněné ideologické pozadí.

Podobně jako nás u hororového žánru fascinují tabu zvráceným způsobem překračující naši každodenní zkušenost, monster filmy v jádru ukazují naše limity v porozumění přírodě a naše místo v ní. Poprvé se obří monstra v kinematografii začala častěji objevovat v Japonsku 50. let, které se vypořádávalo se dvěma útoky atomovými bombami. Radiací zmutovaná Godzilla se tehdy stala metaforou pro jadernou hrozbu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Také Godzilla Garetha Edwardse z roku 2014 ukázala, že i film o obřích monstrech jde v Hollywoodu brát zcela vážně a vytvořit přitom poutavý příběh s několika mistrovskými scénami. Jelikož se více, než bývá typické, držel lidských postav, podařilo se mu vytvořit silnou atmosféru tajemna a ještě více pak vyniklo měřítko samotných monster. V momentech, kterým dominovala, se pak lidé ztráceli v souboji nám dalece nadřazených sil přírody.

Přinejmenším z hlediska konceptu je podobná také novinka Godzilla vs. Kong. Ačkoliv před lety Godzilla lidstvo nakonec zachránila, nyní se stala primární hrozbou, a jediný, kdo by proti ní mohl mít šanci na úspěch, je právě King Kong. Spolu s ním se mezi centrální postavy dostává také malá holčička, která si s opicí v dřívějším filmu vybudovala vztah.

Zajímavým způsobem by se zde tak například mohla kombinovat měřítka maličkého člověka a obrovských příšer. Paralelně s tím upoutávka naznačuje další budování historie titulních monster a láká také na osobní dějovou linku s rebelskou postavou herečky Millie Bobby Brown, známé z hitu Netflixu Stranger Things.

Primárním zaměřením traileru však stále zůstává souboj King Konga a Godzilly v měřítku, v jakém jsme ho dosud nikdy nemohli vidět. Crossovery podobného typu jsou u japonských titulů poměrně běžné, do mainstreamu Hollywoodu zde ale tentokrát přichází poprvé. Přinejmenším se tak bude jednat o velkou audiovizuální jízdu, ukazující jak monstra na moři, tak monstra uprostřed neonovými světly zalitého nočního města.

Godzilla vs. Kong bude po Wonder Woman 1984 zároveň druhým blockbusterem vydaným podle nové distribuční strategie. To znamená, že 26. března vyjde ve Spojených státech v kinech a zároveň se na měsíc objeví na streamovací službě HBO Max. Kino premiéra pro Česko je stanovena na 25. března – prozatím zůstává velkou otázkou, zda a v jaké formě se na ni budeme moci vydat. HBO Max u nás v té době ještě dostupné s největší pravděpodobností nebude.