Beat Saber patří k tomu nejlepšímu, co je možné si ve virtuální realitě zahrát, a náležitě to oceňují i samotní hráči. Český titul založený na rozsekávání létajících krychlí do rytmu hudby, který vlastní Facebook, se loni stal nejstahovanější hrou na platformě PlayStation VR. Obhájil tak své prvenství z roku předminulého, kdy ani tenkrát nenašel přemožitele.
Žebříček, který Sony zveřejnilo, se oproti roku 2020 příliš nemění. Boj o titul nejstahovanější hry Beat Saber opět sváděl s Job Simulatorem, kde si hráči mohou simulovat pracovní pozice, netradičním FPS Superhot VR a střílečkou Blood & Truth. Rytmická hra z dílen pražského studia Beat Games ovšem všechny tyto tituly strčila na PSVR do kapsy.
Beat Saber na post nejoblíbenější VR hry dosáhl jak v Evropě, tak v Severní Americe. O dalších oblastech se Sony nezmiňuje, stejně tak jako neuvádí počet stažení ani žádná další čísla. Pro česko-slovenské trio tvůrců tohoto fenoménu, Vladimíra Hrinčára, Jána Ilavského a Jaroslava Becka, je však žebříček jen dalším potvrzením, že se Beat Saberu daří i po necelých třech letech od vydání.
Není to ale náhoda. Do Beat Saberu totiž poměrně často přibývají nové hudební balíčky a funkce, díky kterým si může získávat nové hráče a držet ty stávající. Jedním z nedávných příkladů je podpora multiplayeru pro soutěžení s více hráči nebo přidání skladeb kapely Linkin Park, které doplňují písničky od Imagine Dragons, Panic at the Disco! nebo Timbalanda.
Zhruba ve stejné době, kdy do Beat Saberu dorazil legendární hudební producent Timbaland, tedy v březnu roku 2020, tvůrci ohlásili, že prodali již více než dva miliony kopií napříč všemi platformami. K tomuto milníku jim stačil zhruba rok od prolomení milionové hranice. Mimo jiné čítají i přes deset milionů skladeb, které si hráči pořídili v rámci placených balíčků.
Beat Saber je tak stále jednou z nejrelevantnějších her pro virtuální realitu na světě a očekává se, že se na předních příčkách umístí i třeba na platformě Steam, kde drží prvenství z roku 2019. Celosvětový rozměr hře dodává také úspěch na takzvaných herních Oscarech The Game Awards. O velkém úspěchu a cestě Beat Saberu hovořil loni v našem CzechCrunch Podcastu Jaroslav Beck.
Současnost je více než kdykoliv jindy érou předplatitelských služeb. Za pravidelnou platbu si můžeme pouštět velké knihovny seriálů a filmů, mít neustále nejnovější telefon a dokonce nám mohou pravidelně chodit nové páry ponožek. V některých případech to není zrovna nejlepší řešení, v případě her ale může dávat dobrý smysl. A právě to si myslí i Microsoft.
Ten totiž svůj „Netflix na hry“, respektive Xbox Game Pass, nabízí v souvislosti s vydáním nové generace konzole na tři měsíce za 26 korun. V praxi se samozřejmě jedná o symbolickou cenu za 90 dnů nijak neomezené zkušební doby, od které si firma slibuje akvizici dalších hráčů.
Xbox Game Pass Ultimate tak v zásadě ukazuje své sebevědomí v tom, že je schopný zaujmout dlouhodobě. Stejně jako u zmíněného Netflixu a desítek dalších předplatných na zábavu znamená okamžitý přístup k velkému množství obsahu, ať už z produkce Microsoftu, nebo jiných vydavatelů.
V tomto případě jsou obsahem pochopitelně počítačové hry. Od nezávislých titulů jako Ori and the Will of the Wisps až po velké hity typu Forza, Doom Eternal, Destiny 2 s rozšířením Beyond Light, Minecraft Dungeons nebo Halo: The Master Chief Collection.
Foto: Microsoft
Nová generace konzole Xbox s názvem Series X
Hned v den vydání se poté na Xbox Game Passu objevuje vše, co Microsoftu patří. Například samotný Flight Simulator 2020 přitom dokáže pohltit na desítky hodin díky průletům krajinami po celé zeměkouli. Jak jsme psali už před časem, nová verze leteckého simulátoru nabízí úchvatné pohledy, které si lze vychutnat i v českých strojích od Zlín Aviation a JMB Aircraft.
To ale může být jen program na jeden večer. Letos v listopadu do knihovny Game Passu přibyly hry obsažené ve službě EA Play, mezi nimiž jsou tituly ze sérií The Sims, FIFA, Mass Effect a mnoho dalších. Největší výhodou předplácení si celé knihovny her je fakt, že se není třeba předem rozhodovat, kterou si koupit.
Zvlášť nedávné vydání Cyberpunku 2077 naneštěstí ukázalo problém standardního modelu, kdy investujeme do toho, na co se právě nejvíce těšíme. Záhy se může ukázat, že nás hra nebaví tolik, jak jsme čekali, nebo má zásadní technické problémy. Už ji ale nelze běžně vrátit.
Předplatné typu Xbox Game Pass nebo konkurenční PlayStation Now umožňuje prostě vyzkoušet něco jiného, klidně každý den. Totéž platí u titulů, které nás zajímají, ale stačí nám je dohrát třeba jen jednou. Proč bychom je k tomu potřebovali navždy vlastnit?
Pokud se pro to přeci jen rozhodneme, Microsoft dává předplatitelům svého Game Passu slevu. Obecně však televizní i hudební streamovací služby už dávno ukázaly, že ačkoliv má takový model stále své místo, v mnoha ohledech může omezovat.
Do této kategorie patří i dostupnost limitovaná u zakoupených her většinou na jednu platformu. Xbox Game Pass přes svůj název funguje kromě konzolí od Microsoftu také na počítačích s Windows. Hráči si přitom mohou kterýkoliv z více než stovky titulů dostupných v Česku stáhnout a nainstalovat tak, jak jsou zvyklí.
Foto: Microsoft
Hrát přes Xbox Game Pass lze i na tabletu
Kromě toho Microsoft v září jako součást Game Passu Ultimate spustil i cloudové hraní, známé pod názvem Xbox Cloud Gaming. Jelikož hry zde běží na výkonném vzdáleném serveru a přes internet se posílá jen obraz a pokyny hráče, není problém si třeba Doom Eternal užít i na telefonu nebo tabletu s Androidem. Podle ohlasů přitom vše funguje poměrně spolehlivě, na rozdíl od některých konkurentů.
Jediným omezením zde zůstává nedostupnost pro Windows a také pro iOS, ovšem zapříčiněná Applem samotným. Cupertinská firma nedávno přístup do App Storu zablokovala všem aplikacím pro cloudové hraní, protože by prý „mohly obcházet jeho pravidla“. Microsoft proto už na jaro příštího roku chystá Cloud Gaming pro PC. Na iOS se pak objeví přímo v prohlížeči, stejně jako služby GeForce Now nebo Google Stadia.
Obecně letos Xbox Game Pass zažil možná nejsilnější rok od svého spuštění v roce 2017 a překročil 15 milionů uživatelů. Svůj vliv na to měla bezesporu pandemie, která znamenala značný nárůst počtu předplatitelů u všech možných streamovacích služeb. Game Pass a jemu podobné platformy navíc motivovaly hráče k přijetí jiného modelu, než na jaký byli zvyklí, protože mnozí z nich měli najednou více času než zakoupených her.
Za jediný rok se proto na více než dva miliony zdvojnásobil globální počet předplatitelů PlayStation Now, největšího konkurenta služby Microsoftu. Tomu se mezi letošním dubnem a zářím dokonce podařilo nabrat pět milionů nových uživatelů.
V následujících měsících se pak chystá vše proto, aby podobné tempo růstu pokračovalo. Na jedné straně se dalším lidem do rukou dostává nová generace konzolí Xbox Series X a S, na druhé se má knihovna Game Passu neustále rozšiřovat. V září proto Microsoft za rekordních 7,5 miliardy dolarů koupil firmu vlastnící herní studio Bethesda se slavnými sériemi jako The Elder Scrolls, Doom, Quake nebo Fallout.
Jak už jsme zmínili v předchozím článku, snahou přitom není získat exkluzivní tituly jako spíš nabídnout co nejkvalitnější hry na předplatitelské platformě. Na leden příštího roku se tak chystá hororové The Medium a v průběhu roku přijde například Psychonauts 2 nebo široce očekávané Halo Infinite.
Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost Microsoft. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.