Více než 100 tisíc tiskáren a tržby přes 2 miliardy. 3D tiskaři z Prusa Research zažili úspěšný rok a nehodlají zpomalovat

Peter BrejčákPeter Brejčák

Josef Prusa_Prusa Research_005

Foto: Prusa Research

Josef Průša, zakladatel a CEO Prusa Research

0Zobrazit komentáře

Možná navzdory, ale možná právě díky všem výzvám se 3D tiskařská komunita v roce 2020 více rozrostla a byla aktivnější než kdy jindy. Tak to vnímá Josef Průša, jehož jméno nese i globálně úspěšná a rychle rostoucí firma Prusa Research, která v pražských Holešovicích vyrábí a prodává 3D tiskárny. V minulém roce totiž prodala přes 100 tisíc tiskáren, což je o 30 tisíc více než za rok 2019, a vyřídila čtvrt milionu objednávek. A logicky se to podepsalo i na hospodářském výsledku.

Jak firma uvedla pro CzechCrunch, obrat Prusa Research podle předběžných výsledků meziročně vyrostl o padesát procent, tedy o 700 milionů korun na zhruba 2,2 miliardy. Společnost si přitom dokázala udržet zisk před úroky, daněmi a odpisy (EBITDA) na dvacetiprocentní úrovni, tedy přibližně ve výši 440 milionů korun. Adekvátně k tomu vyrostl i počet zaměstnanců, který se z předloňských 490 zvýšil na více než 600.

Na rychlý růst jsou v Prusa Research zvyklí. Podle loni publikovaného žebříčku Deloitte Technology 500, který vybírá nejrychleji rostoucí firmy v regionu Evropy, Blízkého východu a Afriky, výrobce 3D tiskáren v předchozích čtyřech letech rostl o 4 525 procent. Díky tomuto tempu byl mezi tuzemskými firmami na první příčce a celkově obsadil 24. pozici.

Další šílený rok za sebou i před sebou

Mediální pozornost si Josef Průša vysloužil i díky tisku ochranných pomůcek nejen pro zdravotníky, ale také do nemocnic, ordinací, škol a dalších institucí. Dohromady jim Prusa Research zdarma dodal přes 250 tisíc štítů, jejichž výrobu zahájil se začátkem koronavirové pandemie v březnu.

Z 3D tiskařů Josefa a Ondřeje Průšových (jde pouze o shodu jmen) se stali i angel investoři, což ukazuje investice převyšující 10 milionů korun do olomouckého cestovatelského deníku Worldee. Ve své pražské dílně navíc spustili akcelerační program pro startupy, kterým nabízí finance do startu i možnou investici.

prusa-stit3

Foto: Prusa Research

Tisknutí ochranných štítů na farmě 3D tiskáren Prusa Research

„Rok co rok si v lednu říkám, jaký šílený rok máme za sebou. A ten další to pak hned překoná. Počítám, že s rokem 2021 to bude podobné. Pokud všechno půjde tak, jak má, vydáme tři nové 3D tiskárny, nové služby, hromadu updatů firmwaru a podobně,“ vyhlíží Průša.

V letošním roce se chtějí v Prusa Research soustředit hlavně na vertikální integraci a co nejvíce věcí dělat interně ve vlastní továrně, kde se nachází tisková farma s 585 tiskárnami. Firmě se takový postup loni osvědčil například s vlastním Prusamentem, tedy filamentem využívaným na tisk.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Naší hlavní činností je stále vývoj a výroba 3D tiskáren a materiálů. Jen v roce 2020 jsme dokázali vyrobit a do celého světa rozeslat přes 100 tisíc 3D tiskáren, přes 500 tun Prusamentu a stovky tisíc malých objednávek, jako jsou upgrady, náhradní díly a příslušenství. Uvedli jsme i dva nové vylepšené modely, MINI+ a MK3S+ s novým SuperPINDA senzorem,“ píše Průša a na firemním blogu celý rok popisuje ještě zevrubněji.

Letošní velkou novinkou má být vlastní software na vzdálené ovládaní tiskáren Prusa Connect, jehož vývoj se aktuálně nachází ve fází finálního ladění, přičemž spuštění veřejné bety by mělo přijít v březnu. Jako obvykle tady platí pravidlo 80 na 20 – tedy že posledních 20 procent práce zabere 80 procent času,“ dodává Průša.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Tržiště už mají i Škodovky. Auto pozná, kde se nacházíte, a nabídne vám levnější palivo, myčku nebo ovocný koktejl

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

skoda-marketplace2

Foto: Škoda Auto

Škoda Auto spouští ve svých vozech tržiště s partnerskými nabídkami

0Zobrazit komentáře

Jedete autem a najednou se zjeví obávané „hladové oko“. Ozve se zvuk, rozsvítí se kontrolka paliva a vy už víte, že budete muset brzy natankovat. Škoda Auto teď do svých aut implementuje novou službu, díky které vám v takové chvíli rovnou ukáže nejbližší čerpací stanici, na níž ještě dostanete palivo se slevou. I do Škodovek totiž dorazilo tzv. tržiště neboli marketplace.

Marketplace je velkým trendem ve světě e-commerce. Velké e-shopy se stále více otevírají jiným obchodníkům, jimž nabízí své zázemí, jednak v podobě samotného e-shopu, ale také třeba ve formě skladů a distribuce, přičemž na tom v ideálním případě vydělá jak velký e-shop (díky provizím), tak i malý obchodník (který osloví více zákazníků a prodá více zboží).

Tržiště však nutně nemusí být jen doménou e-commerce. Vlastní variantu marketplace teď spouští ve svých vozech mladoboleslavská automobilka Škoda Auto. Řidiči ji najdou přímo v palubním infotainmentu a budou moci díky ní využívat různých výhodných nabídek na základě polohy jejich vozu.

„Jako Simply Clever Company pro nejlepší řešení mobility činíme maximum, abychom zvýšili přínos pro zákazníky. To platí i pro naše nové služby založené na aktuální poloze vozidla. (…) Využití dat a jejich kombinace s atraktivními nabídkami nám dává možnost přinášet nové digitální služby našim zákazníkům,“ říká Andre Wehner, Chief Digital Officer Škoda Auto.

skoda-marketplace

Foto: Škoda Auto

Škoda Auto spouští tržiště, díky kterému dostanete třeba slevu na palivo

Škodovka pracuje v rámci svého tržiště s různými partnery, mezi které aktuálně patří řetězec čerpacích stanic OMV, provozovatel ručních automyček Automyčka Express a síť ovocných barů Fruitisimo. Jednotlivé nabídky pak vůz řidiči předkládá na základě jeho aktuální polohy, kterou kombinuje například se stavem paliva v nádrži nebo počasím venku.

Příklad s docházejícím palivem jsme již zmínili. Po příjezdu do obchodního centra nebo na čerpací stanici vám nyní nejnovější verze infotainmentu vozidel modelových řad Scala, Kamiq, Superb, Karoq a Kodiaq umí nabídnout také například výhodnější návštěvu myčky, pokud je k dispozici, nebo slevový kupon na ovocný koktejl z Fruitisima. Do budoucna mají přibýt nabídky supermarketů, hotelů, restaurací a dalších partnerů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Fruitisimo má v Česku už šest prodejen na dálnicích na pumpách Shell, proto nás zaujalo mít možnost nabídnout naše produkty lidem v autech, kteří jedou okolo. Díky detailnímu nastavení kampaní můžeme oslovit řidiče a spolujedoucí s nabídkou, která je zaujme, jelikož se nabídky dají segmentovat dle počasí, počtu lidí v autě, ujetých kilometrech a podobně,“ říká pro CzechCrunch šéf ovocné firmy Jan Hummel.

Její zákazníci prý rádi zkouší nové věci, a tak si ve Fruitisimu slibují, že přítomností ve vozech Škoda posílí vztah s těmi stávajícími a díky netradičnímu formátu dokáží oslovit i nové. Celé tržiště je nicméně teprve v začátcích, naskakují na něj první stovky řidičů, a tak si bude muset Hummel se svými kolegy na první reálné výsledky této spolupráce ještě počkat.

fruitisimo-skoda

Foto: Fruitisimo

Škoda Auto ve svém tržišti spolupracuje i s Fruitisimem

„Vytvořili jsme zcela nezávisle vlastní, novou platformu pro nabídky založené na poloze auta. Je to příklad inovativních služeb konektivity, které jsme už schopni poskytnout našim zákazníkům tím, že plně využijeme stávající technologie a chytře je propojíme,“ popisuje Sebastian Lasek, vedoucí oddělení konektivity ve Škodovce.

Jako první se služba Marketplace, jak ji oficiálně automobilka nazývá, skutečně objevuje ve vozech s okřídleným šípem v logu. V následujících měsících se bude rozšiřovat jak geograficky, tak v rámci koncernu Volkswagen, do něhož Škoda Auto patří. Tržiště s různými partnerskými nabídkami by se tak časem měly dostat například i třeba do vozů Volkswagen.

michal-smida-boxed

Přečtěte si takéČeské Twisto nabírá 440 milionů korun. Odloženými platbami mění vnímání kreditu ve střední EvropěČeské Twisto nabírá 440 milionů korun. Odloženými platbami mění vnímání kreditu ve střední Evropě

Škodovka prozatím nechce prozrazovat, jak bude mít ve svém tržišti nastavený byznys model, ale řidičům chce nabídnout co možná nejširší paletu služeb. Obvykle by se měly jednotlivé služby nabízet i s různými slevami, jež zákazník obdrží prostřednictvím e-mailu s čárovým nebo QR kódem, který ukáže při placení.

Aplikace Marketplace se zároveň bude učit řidičovy návyky, tedy například jak často a kudy jezdí a jaké činnosti při jízdě dělá, aby mu sestavovala relevantní nabídky, jež by ho mohly zaujmout. Pro využití škodováckého tržiště si musí zákazník službu aktivovat v nové aplikaci MyŠKODA, která koncem roku sloučila původní verzi s aplikací Škoda Connect.