Revolut se svou bankou expanduje na Slovensko. Do budoucna nabídne i kreditky či úvěry, Češi si zatím počkají

Peter BrejčákPeter Brejčák

revolut-mastercard

Foto: Revolut

Aplikace Revolut s prémiovou platební kartou

0Zobrazit komentáře

Britský fintech Revolut dlouhodobě sleduje svůj cíl, a to stát se jedinou aplikací, kterou člověk potřebuje na správu svých peněz. Za tímto účelem už v roce 2018 získal bankovní licenci a loni v Litvě jako v první zemi začal svým uživatelům nabízet bankovní účty i související služby, jako jsou kreditní karty nebo spotřebitelské úvěry.

Ještě v roce 2020, kdy Revolut získal i investici 500 milionů dolarů při valuaci 5,5 miliardy dolarů, se svou bankou expandoval také do Polska. Většího zahraničního rozšiřování se Revolut Bank ale dočkala až teď – minulý týden oficiálně vstoupila do Lotyšska, Řecka, na Kypr a Maltu, tento týden pak do Slovinska, Estonska a na Slovensko.

„Spuštění banky na Slovensku poskytne našim zákazníkům vyšší úroveň bezpečnosti a důvěry a umožní nám v blízké budoucnosti uvést na trh množství dalších nových produktů a služeb,“ popisuje Virgilijus Mirkės, výkonný ředitel Revolut Bank s tím, že u našich nejbližších sousedů má fintech aktuálně desítky tisíc zákazníků.

Největší změnou pro uživatele Revolutu během upgradu svých účtů na ty bankovní – což je dobrovolný krok – je garance jejich vkladů do výše sto tisíc eur (přibližně 2,6 milionu korun), což platí pro každou banku s licencí v Evropské unii. Do budoucna by však uživatelé ve zmiňovaných zemích měli získat také možnost žádat o kreditní karty nebo uzavírat spotřebitelské půjčky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Konkrétní načasování a spuštění těchto novinek není jisté, stejně tak zatím není známo ani to, kdy Revolut svoji banku otevře pro uživatele v České republice. Podle vyjádření pro CzechCrunch chce firma vyhodnotit situaci na nově otevřených trzích a další expanze do tuzemska, Maďarska či Rumunska proběhne až následně.

Revolut od svých začátků v roce 2015, kdy se zaměřoval zejména na převody peněz a směnu různých měn, prošel dlouhou cestu. Aktuálně má 15 milionů zákazníků, z toho v České republice je jejich počet v řádek nižších stovek tisíc. Poslední číslo z loňského roku bylo 200 tisíc.

Tuzemským uživatelům od loňského července Revolut díky spolupráci s Raiffeisenbank nabízí domácí účty v českých korunách, čímž zrychlil mezibankovní transakce. V Česku navíc spustil účty Junior a chtěl podpořit nákupy kryptoměn. Minulý týden přitom oznámil zdražování svých služeb, a to včetně omezení pro obchodování na burze či výběry z bankomatů.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Konzervativní Češi jako velká příležitost. Přes indigo od Patrie investuje už 5 tisíc lidí, za které vše řeší roboti

Peter BrejčákPeter Brejčák

kovalovsky-patria

Foto: Patria Finance

Obchodní ředitel Patria Finance Jan Kovalovský

Obchodník s cennými papíry Patria Finance svým zaměřením dlouhodobě oslovuje především sofistikované a movité investory. Firma však cítila, že ji jako tradičnímu brokerovi chyběla služba zaměřená na všechny ostatní, proto před přibližně rokem a půl spustila fintechový projekt indigo, který je založený na robotickém investování do burzovně obchodovaných fondů ETF a skrze ně do akcií či dluhopisů.

„Myslíme si, že indigo může být skvělým odrazovým můstkem pro začátečníky, ale také plnohodnotný doplněk pro sofistikované a movité investory, kteří si část svých prostředků chtějí zainvestovat někam vedle bez větších starostí,“ popisuje pro CzechCrunch Jan Kovalovský, obchodní ředitel Patria Finance, která spadá do skupiny ČSOB a nadnárodní skupiny KBC.

Ambicí projektu je tak oslovit uživatele, kteří nemají na investování čas nebo se mu kvůli bariérám typu složitost, nesrozumitelnost nebo nedostupnost vyhýbají. Podle Patrie přitom v Česku právě dospívá nová generace investorů, kteří hledají jednodušší přístup k investování, než nabízí tradiční sofistikované, ale často komplikované platformy.

To ostatně indigo, které je dostupné na webu i jako mobilní aplikace, dokazuje také čísly. Cílem Patrie při spuštění projektu bylo do konce loňského roku získat 1 600 investorů, ale ten už dávno překonalo. Aktuálně indigo čítá kolem pěti tisíc aktivních klientů a dál roste rychleji, než byly původní plány.

indigo

Foto: Patria

Investiční platforma indigo

Do pěti let od svého startu, tedy do roku 2024, by Patria chtěla rozšířit počet aktivních uživatelů na celkových dvacet tisíc a kolem pátého roku existence by se měl projekt dle propočtů překlopit i do černých čísel. Platforma se financuje formou ročního poplatku ve výši jednoho procenta z hodnoty investované částky a deklaruje, že žádné další poplatky už neúčtuje.

Celkový tržní potenciál klientů s chutí přímo investovat v Česku Patrie odhaduje na 250 až 400 tisíc lidí. Obecně jsou přitom Češi považovaní za konzervativní investory, kterým často chybí i finanční gramotnost, což však Patrie jako překážku při rozvoji indiga nevnímá.

„Naopak, vnímáme to jako velkou příležitost a snažíme se investování přiblížit i těmto, často opomíjeným, segmentům trhu. Myslíme si, že investorem se může stát opravdu téměř každý, jsou-li mu dobře a jednoduše vysvětleny základní investiční koncepty a stará-li se o jeho investované peníze chytrý algoritmus nepodléhající emocím a panice,“ popisuje Kovalovský.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Obchodní ředitel Patrie k narážce na finanční gramotnost dodává, že sama Patria se jí snaží zvyšovat bezplatně přístupným vzděláváním skrze webináře, volně přístupnou Akademií investování i obsahem investičního serveru Patria.cz. Navíc brzy plánuje spustit nový edukativní projekt v podobě interaktivní a zábavné mobilní aplikace.

Mezi klienty indiga se na jedné straně nachází ti, kteří s investováním prakticky nemají zkušenosti, na druhé straně oslovuje také zkušenější investory, pro něž platforma nabízí jinak postavený doplněk k jejich portfoliu. Typická velikost investice se po prvním roce fungování pohybuje v řádu desítek tisíc korun, výjimkou však nejsou ani investice v řádu stovek tisíc nebo milionů korun. Objem aktiv pod správou je v současnosti u indiga v řádu stovek milionů korun.

V rámci další podpory akvizice nových uživatelů teď do konce února Patrie nabízí každému novému uživateli odměnu 500 korun, kterou chytrý robot automaticky připíše a při nejbližší příležitosti investuje skrze ETF do akcií či dluhopisů podle předem nastavených cílů.

Inspirace v zahraničí

Myšlenka vytvořit robotické investování v Patrii spatřila světlo světa už v roce 2017. Inspirací přitom byly zahraniční platformy jako Betterment nebo Wealthfront. „K definitivnímu rozjezdu projektu přispěl fakt, že podobná služba začala vznikat v mateřské KBC, a také nově nalezený inovační apetit skupiny ČSOB, ve které Patria působí jako jakýsi inkubátor inovací v doméně investic,“ popisuje Kovalovský.

Služba indigo byla oficiálně spuštěna na konci roku 2019, její vývoj stál celkově nižší desítky milionů korun. Indigo přitom funguje na základě zmiňovaného robotického investování, kdy algoritmus nejdřív sám najde optimální mix cílů investora, minimalizuje rizika a pak investici i vývoj na trzích neustále hlídá.

Indigo tak dokáže samo zakročit, investici přeskupit a například ponechat proměnlivou část v hotovosti, aby ji chránilo před růstem rizika a případnými ztrátami vlivem tržního vývoje. Nad jednotlivými kroky a fungováním algoritmů přitom sedí ještě tým lidských analytiků, kteří je mohou v případě potřeby usměrnit.

Na první pohled se indigo podobá a cílí na podobné klienty jako konkurenční aplikace Portu nebo Fondee, podle Patrie se však od nich výrazně odlišuje v několika ohledech. Jedním z nich je tzv. goal based investing, tedy investování pomocí čtyř investičních cílů, kde si klient vybírá, proč vlastně investuje a na co chce investováním (kromě zisku) dosáhnout. Na základě toho mu algoritmy vytvoří portfolio na míru.

img_9767-min

Foto: Patria Finance

Tým Patria Finance, kde vyvíjí také platformu Indigo

Zároveň je Patrie přesvědčená, že na tuzemském trhu nabízí jedinou opravdovou roboadvisory platformu, na které se o zainvestované peníze klienta nepřetržitě stará a investice skutečně řídí chytrý algoritmus, který bere v potaz investiční cíl a horizont klienta, klientův apetit riskovat a měnící se situaci na trhu. Algoritmus a celý produkt indigo však stále podléhá lidské kontrole analytického týmu Patrie.

„Stejně jako autopilot Tesly není algoritmus indigo ponechán napospas sám sobě,“ vysvětluje Michal Trník, business architect indiga, a doplňuje: „Naši konkurenti naopak dle naší znalosti věci řídí portfolia svých klientů zásahy portfolio manažerů, tedy lidskou silou.“

Jako neméně významný diferenciátor oproti konkurenci pak tvůrci indiga vidí skutečnost, že za projektem stojí stabilní vedoucí obchodník s cennými papíry Patria Finance spadající do skupiny ČSOB, potažmo nadnárodní bankopojišťovací skupiny KBC Group. Investiční algoritmy jsou přitom používány napříč celou skupinou a o jejich rozvoj se stará globální tým analytiků.

kolofix9

Přečtěte si takéNehoda mu zničila cyklistické sny, tak kola raději opravuje. Kolofix Pavla Čábelického je světový unikátNehoda mu zničila cyklistické sny, tak kola raději opravuje. Kolofix Pavla Čábelického je světový unikát

„Zároveň indigo jako jediná ze zmiňovaných konkurenčních platforem umožňuje investovat již od stokoruny, a to pravidelně nebo jednorázově, a navíc pomocí platební karty. Jak minimální úrovní investice, tak i přístupem k platbám kartou dle nás indigo není ve světě financí samozřejmostí,“ věří Trník.

Do nejbližších měsíců má indigo v zásobníku velké množství novinek, obchodní ředitel Patrie však také přiznává, že prudkost rozletu platformy částečně brzdí konkurenčnost atraktivních vývojových projektů, interní kapacity na ně rozložené a z části také nutnost implementovat někdy třeba i nepříliš populární, ale důležité regulatorní funkcionality sloužící k ochraně klienta.

„Avšak o to více bezpečná platforma a její využívání pro klienta je,“ říká Trník a závěrem odhaluje několik chystaných novinek pro letošní rok: „Za zmínku stojí náš cíl indigo dostat ještě víc mezi masové retailové publikum pomocí našeho fintech partnera Mall Pay a také snad konečně penetrovat slovenský trh, na což jsme interně již delší dobu plně připraveni.“

Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost Patria Finance. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.