Empatie a komunikace jsou základ úspěchu. Při expanzi je nutné být v centru dění, říká Hubert Palán z Productboardu

palan

Foto: CzechCrunch

Hubert Palán na konferenci CzechCrunch Onlajn

0Zobrazit komentáře

O produkt je na domácím trhu velký zájem, tak proč se s ním a s celým svým byznysem nevydat do světa? Expanze na zahraniční trh je velkou výzvou pro řadu tuzemských projektů. O tom, jak důležité je mít i k zahraničním zákazníkům blízko, mluvil na posldední konferenci CzechCrunch Onlajn Hubert Palán, který spoluzaložil a vede startup Productboard.

Náplní Productboardu je vývoj platformy pro produktové manažery, která umožňuje na jednom místě spravovat veškeré náležitosti týkající se zlepšování produktu. Mezi jeho zákazníky patří největší světové firmy vedené byznysovými velrybami ze Spojených států, jako je Disney+, Zoom nebo Zendesk.

Orientovat se na severoamerickém trhu proto Hubertovi Palánovi, který zde Productboard založil společně s Danielem Hejlem, nedělá žádný problém. Ve Spojených státech navíc žije již čtrnáct let, což mu dává dokonalý přehled, a jak sám říká, být uprostřed dění je to nejdůležitější. Proto byznysová centrála sídlí v San Francisku, zatímco vývojový tým v Praze.

„Když se staví firma, tak to, co je nejdůležitější nejen pro prodej, ale i marketing a zákaznickou podporu, je co nejdokonalejší porozumění potřebám zákazníka. Je potřeba rozumět jednotlivým osobám, firmám i prostředím, ve kterých fungují, tedy na trhu, kde jsou aktivní, což se v dnešním online světě již trochu stírá. Znalost zákazníka je ale pořád absolutně kritická,“ vysvětluje Palán.

hubert-palan

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Hubert Palán, spoluzakladatel startupu Productboard

To je také důvod, proč má Productboard vlastní obchodní a produktové týmy jak v USA, tak v Evropě. Podle Palána je vzhledem k zaměření produktu jeho startupu zásadní, aby byl co nejblíže těm společnostem, které dělají produktový management nejlépe na světě.

Jejich největší koncentrace je právě v San Francisku. I když přiznává, že pokud si člověk přivstane, je schopen díky online propojení mluvit s kýmkoliv a odkudkoliv, ovšem mít blízko ke komunitě je obrovský benefit. „Když jste lidem fyzicky blízko, tak je poznáte lépe. Otevřou se vám a řeknou víc, než co vám poví během formálních rozhovorů,“ říká Palán.

„Řeknou, co je skutečně štve, začnou si stěžovat na to, jak je těžké udělat produktové rozhodnutí a jak je jejich CEO do něčeho tlačí. Zkrátka čím je bližší vztah na osobní úrovni, tím víc se člověk dozví, co druhá strana skutečně potřebuje a jaké má pocity z produktu, který jim nabízíme,“ přibližuje význam osobních kontaktů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V případě Productboardu nabývaly na významu v přímé úměře s tím, jak rostl jeho produkt. „My jsme typ firmy, která začala s nabídkou produktu, jehož zákazníci se přihlásili na naše stránky, vyzkoušeli si trial verzi a na kreditku si koupili předplatné. Ze začátku tak byl náš prodej velmi automatizovaný, což je pořád část našeho byznysu,“ dodává Palán.

„Ovšem s tím, jak jsme rostli, jsme postupně přidávali víc a víc kontaktu se sales podporou, což bylo mimochodem v plánu již od začátku, protože čím je větší zákazník, tím roste potřeba obchodní podpory. Už se nekomunikuje jen s uživateli, ale například s vedoucími a jejich podřízenými, kteří ani nejsou uživatelé,“ přibližuje Palán rozvoj formy prodeje.

K tomu dodává, že touto fází si procházela i celá řada jiných společností, od Slacku a Dropboxu až po Zendesk či Twilio, s jejichž představiteli se pravidelně potkává. Všechny tyto společnosti podle Palána musely postupně okolo produktu vybudovat silné sales týmy, protože zjistily, že pokud chce podnik prodávat velké platformy do velkých společností, nic jiného jim ani nezbývá.

Rozhovory mezi nejvyššími

Navíc je potřeba, aby silný sales tým čas od času podpořili i ti nejvyšší. Není tak výjimkou, když se do největších dohod zapojuje nejen samotný šéf obchodu, ale také exekutiva, tedy i zakladatelé. Hubert Palán vzpomíná na uzavírání dohod se Zoomem, který Productboard využívá pro centrální produktové řízení. Během jednání se sám Palán účastnil mítinků s nejvyšším produktovým šéfem Zoomu.

***

Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o zahraniční expanzi a škálování produktu i týmu hovořil také Hubert Palán, spoluzakladatel startupu Productboard.

 

***

„Je to mnohem víc o celkové hodnotě, kterou Productboard firmě přináší. Bavíme se o tom, jaká je návratnost investice, jak to může pomoci snížit rizika na roadmapě, zrychlit celkovou strategii vstupu na trh. A pak je to samozřejmě i o tom, jak je naše firma stabilní a jestli tu bude za pět let,“ vysvětluje Palán.

„V takovém případě mluvíme o investorech a zkušenostech, různých případových studiích a dáváme zákazníkům možnost získat referenci od jiných společností. Je to zkrátka lidský sales proces,“ dodává. Palán navíc zdůrazňuje, že i v případě marketingu a produktového vývoje je nezbytně důležitá komunikace a schopnost vcítit se do potřeb zákazníků.

To je také důvod, proč podle něj nemá trend společností, pro kterou pracují zaměstnanci na dálku, příliš velkou budoucnost. „Týmy pracují nejlépe, když jsou spolu v jedné místnosti, a to speciálně v momentě, kdy se vymýšlí něco nového,“ říká Palán a reaguje i na problematiku tzv. Zoom Fatigue, respektive vyčerpání z videohovorů.

bednar-cc-onlajn

Přečtěte si takéZačít v USA je snazší, říká Jan Bednář. Se ShipMonkem míří do EvropyZačínat byznys v USA je snazší, říká Jan Bednář na CzechCrunch Onlajnu. Teď chce se ShipMonkem dobýt Evropu

„Nechodit na mítinky a nemuset létat po světě bude fungovat do té doby, dokud se u zákazníka neobjeví sales tým konkurence a pozve ho na večeři, ten bude mít díky fyzickému kontaktu při přemlouvání navrch,“ usmívá se Hubert Palán. Proto si myslí, že speciálně u velkých obchodů, kde nejsou náklady na podobná osobní setkání žádný problém, by se měla situace velmi rychle vrátit do starých kolejí.

Ostatně hodnoty, na kterých Hubert Palán staví, se promítají do celé společnosti. Productboard se snaží přinášet co možná nejlepší péči nejen svým zákazníkům, ale také zaměstnancům. Ne nadarmo byl tento měsíc vybrán redakcí amerického Forbesu mezi nejlepší zaměstnavatele. Z dvou a půl tisíce účastníků obsadil 22. místo, což jasně dokazuje správný směr, kterým se tamní firemní kultura ubírá.

***

Kde jinde velké společnosti rádi investují do digitálních nástrojů a jak moc se chtělo Slacku do tvoření nástroje pro enterprise společnosti? Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn na téma expanze na zahraniční trhy. Mimo Huberta Palána vystoupil například Jan Bednář ze ShipMonku, Linda Šejdová zastupující Snuggs, David Chmelař z iPrice či Tereza Macháčková, Talent partner v Credo Ventures.

Partnery čtvrtého CzechCrunch Onlajnu jsou společnost Geetoo, která se zaměřuje na cloudové technologie a poskytování cloudových služeb, K2 e-shop, což je komplexní e-commerce řešení od ostravské skupiny K2, startup Productboard tvořící platformu pro produktové manažery a také fintechový startup Twisto, který se svou aplikací přináší moderní způsob placení.

partneri-o4

Productboard

Seznamte se se společností Productboard, důvěryhodným partnerem pro správu produktů.…

Klíčoví lidé

hubert

Hubert Palán

CEO

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Pro dobře nastavenou firemní kulturu jsou důležité symboly a lidé, co jdou příkladem, říká Tereza Macháčková z Creda

Petra FritschPetra Fritsch

onlajn-machackova

Foto: CzechCrunch

Tereza Macháčková na konferenci CzechCrunch Onlajn

0Zobrazit komentáře

O firemní kultuře svého startupu přemýšlejí zakladatelé většinou ještě předtím, než oficiálně nová firma vznikne. V teoretické rovině se přitom téma může zdát poměrně lehce a přirozeně uchopitelné, v praxi se proto často v počátcích podnikání podceňuje. Když potom dojde na rozšiřování týmů nebo rovnou k expanzi celé firmy, chybí pevné základy, na kterých úspěch růstu stavět.

Požáry v podobě neexistujících struktur, procesů a hodnotového nastavení se pak hasí zpětně, což většinou brzdí firmu v mnohem větším a zdravějším rozletu. O tom, jak firemní kulturu a procesy pro škálování týmů nastavit, jsme se na konferenci CzechCrunch Onlajn bavili s Terezou Macháčkovou z Credo Ventures, která se rozvoji týmů dlouhodobě věnuje.

Zkušenosti sbírala například v tuzemském startupu Productboard, který má hlavní základny v San Francisku a v Praze, kde mu pomohla vyrůst z přibližně dvaceti na více než stovku zaměstnanců. Co to ale vlastně znamená dobře nastavená firemní kultura?

Macháčková přiznává, že je to otázka za milion a jí samotné se v průběhu času vnímání definice tohoto pojmu vyvíjí. Firemní kulturu v současnosti nevnímá jako stav, ale spíše jako proces. „Pokud firma roste a expanduje, tak se její kultura bude přirozeně měnit a vyvíjet. Už jen v důsledku toho, že expanduje do zahraničí a nováčci pochází z různých kultur – a to je na tom právě to dobrodružné a napínavé,“ říká.

tereza-machackova

Foto: Václav Jedlička

Tereza Macháčková, Talent Partner v Credo Ventures

„V každodenní praxi jsou pak pro dobře nastavenou firemní kulturu důležité symboly, rituály a tzv. role models, neboli někdo, kdo jde příkladem,“ doplňuje Macháčková a klade důraz na to, že jsou to právě lídři, kteří by měli být primárně ztělesněním firemních hodnot a v praxi tyto hodnoty každodenně proměňovat v konkrétní činy.

I když nejsou recepty na úspěšné škálování týmů stoprocentně přenositelné na každou firmu, existuje poměrně dost doporučení, na co by se měly firmy zaměřit nebo čeho se při expanzi vyvarovat. „Firmy musí mít nový trh samozřejmě předem dostatečně zanalyzovaný, to je samotný předpoklad expanze. Jinak vnímám z hlediska růstu týmů jako důležité tři oblasti,“ zmiňuje Tereza Macháčková.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„V první řadě je to důvěryhodný partner a zprostředkovatel legislativy na daném trhu, to se často liší v různých částech světa. Druhou oblastí je rozhodnutí, kdo bude první zaměstnanec, jakýsi kulturní a hodnotový evangelista, a první lidé kolem něj. A pak je tu třetí část, která se může zdát jako maličkost, ale ve skutečnosti je to velmi důležité, a to je přemýšlet o komunikaci a procesech tak, aby se všichni cítili zahrnutí,“ vypočítává.

Za jednu z nejčastějších chyb se dá podle Macháčkové považovat to, že zakladatelé delegují veškerou zodpovědnost na prvního zaměstnance, který má za úkol vést nově vzniklou pobočku. Naopak by mu měli věnovat co nejvíce času a sdílet s ním co nejvíce informací.

bednar-cc-onlajn

Přečtěte si takéZačít v USA je snazší, říká Jan Bednář. Se ShipMonkem míří do EvropyZačínat byznys v USA je snazší, říká Jan Bednář na CzechCrunch Onlajnu. Teď chce se ShipMonkem dobýt Evropu

Největším otazníkem je ale v současnosti nastavování firemní kultury při práci na dálku, kterou velká část firem právě zažívá, a to leckdy i poprvé za svou dosavadní existenci. Kromě pozitivního efektu, který spočívá v uvědomění, že ne vždy je nutné podmiňovat práci fyzickým pobytem v kanceláři, se objevují i faktory, které mohou oslabovat právě soudržnost jednotlivých týmů, firmy i její kultury, která se v online prostoru stává snad ještě více abstraktní.

Macháčková přiznává, že je při práci na dálku těžší nastavenou firemní kulturu udržet. „Všem nám chybí společné akce, obědy, večírky i výjezdy. Na pivu po práci se proberou zajímavější věci než na Zoomu. Proto je dobré mít nějaký program, který neformálnímu setkávání pomůže a firemní kulturu podpoří,“ dodává.

***

Na co by měli zakladatelé firmy myslet hned od prvního dne? Jak nastavit fungování ve firmě, aby byl příchod prvního zaměstnance ze zahraničí co nejhladší? Dává smysl mluvit od prvního dne anglicky? A jaké mají se škálováním týmů v zahraničí zkušenosti tuzemské startupy? Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde mluvila i Tereza Macháčková z Credo Ventures.

Partnery čtvrtého CzechCrunch Onlajnu jsou společnost Geetoo, která se zaměřuje na cloudové technologie a poskytování cloudových služeb, K2 e-shop, což je komplexní e-commerce řešení od ostravské skupiny K2, startup Productboard tvořící platformu pro produktové manažery a také fintechový startup Twisto, který se svou aplikací přináší moderní způsob placení.