Moderní užitkový vůz na baterky. Britský Arrival ukázal elektrickou dodávku, kterou chce příští rok začít vyrábět
Téměř před půl rokem britská společnost Arrival představila svou vizi toho, jak změnit svět autobusů, potažmo velké části dopravy ve městech. Arrival je znám především díky produkci platforem pro elektrické dodávky a busy, což neuniklo ani automobilovému gigantu Hyundai. A teď Britové ukázali další potenciálně revoluční vozidlo.
Zájem Hyundai o vizi Arrivalu nezmiňujeme náhodou. Byla to právě Hyundai Motor Group, do níž patří také automobilka Kia, která do firmy stavící na elektrické budoucnosti dopravy investovala 100 milionů eur (aktuálně 2,6 miliardy korun). Logistický obr UPS si od Arrivalu zase objednal 10 tisíc elektrických dodávek s tím, že všechny kusy mají být předány už do roku 2024.
Arrival nemá rozhodně malé cíle. Díky unikátní platformě se jeho modely dokážou přizpůsobit prakticky každému zákazníkovi. V průběhu letošního léta chce firma založená v roce 2015 poslat do ulic elektrické dodávky, od kterých si slibuje mnohé. Na výběr bude hned ze čtyř kapacit baterie. Jaká z nich se letos začne testovat, však výrobce neprozradil.
Nákladový prostor pojme nanejvýše 14 metrů krychlových. Maximální celková hmotnost vozidla převyšuje 4,2 tuny, a ať už sáhnete po jakékoli kapacitě baterie, rychleji než 120 km/h nepojedete. To vše při ceně, která dle slov společnosti bude srovnatelná s modely na fosilní paliva, ale při podstatně nižších nákladech na provoz.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Rám je tvořen z hliníku a kompozitních materiálů, což má vliv na celkovou hmotnost, a tedy i spotřebu. Nejmenší baterie, která půjde do útrob objednat, má kapacitu 67 kWh, zatímco ta největší má bez jedné jediné kilowatthodiny dvojnásobnou hodnotu. Mezi nimi je ještě baterie s 88 kWh a 111 kWh.
Maximální papírový dojezd na jedno nabití je 340 kilometrů dle cyklu WLTP, naopak nejmenší baterie by měla zvládnout až 180 kilometrů na jedno nabití. Ve skutečnosti však dojezd bude s velkou pravděpodobností o něco nižší, než slibují laboratorní testy. Na dnešní poměry potěší rychlé nabíjení o výkonu 120 kW.
Do výroby příští rok
Elektrickou dodávku budou v běžném provozu testovat samotní zákazníci, a aby nešlo jen o „další“ elektrický užitkový model na trhu, Arrival připravil i systém, který veškerá auta dokáže monitorovat v reálném čase. Konkrétně půjde zjistit informace o stavu baterie a dalších důležitých komponentech a následně naplánovat servisní prohlídku v ideální okamžik.
V budoucnu bude možné upgradovat také jednotlivé části, a to nejen softwarové, ale také ty hardwarové. Aby se řidiči cítili co nejlépe, tak v interiéru nebudou chybět komfortní prvky, jako je vyhřívání sedadel, klimatizace nebo 15,6palcový dotykový displej infotainmentu, který může připomínat Model 3 od Tesly. Avšak třeba boční zrcátka byste tu hledali marně.
Podobně jako elektromobil Honda e nebo Audi e-tron, také dodávka od Arrivalu bude využívat zpětné kamery, jejichž záznam se následně promítá na dvojici displejů umístěných na sloupcích v interiéru. Auto vám bude hlídat i mrtvé úhly, jízdní pruh a také rozpoznávat dopravní značky.
„Věříme, že masivní růst prodejů elektrických automobilů povede k vyšší poptávce po elektrických dodávkách, které mají nižší emise,“ řekl Avinash Ruguboor, prezident a strategický ředitel společnosti Arrival. „Nacházíme se uprostřed velkých změn, které se týkají celého automobilového trhu. Více a více firem postupně přechází na flotily elektrifikovaných modelů, což vede nejen k čistšímu ovzduší ve městech,“ doplňuje.
Arrival očekává, že velké společnosti přesedlají na elektrické modely rychleji než menší firmy. A to nejen z etických důvodů, kdy mít ekologičtější vozový park může do budoucna dávat smysl nejen ekonomický, ale také morální, na čemž si nejedná velká společnost zakládá. Start kompletní produkce své dodávky londýnská firma čeká ve třetím čtvrtletí příštího roku.
Není to jen o elektrické dodávce
Ačkoli se Arrival nejvíce proslavil jako výrobce platforem, ve svém repertoáru má daleko více položek. O elektrické dodávce už byla řeč a přijet má také elektrický autobus. Ten bude vybaven celou řadou technologických vychytávek, které mají zpříjemnit jízdu všem cestujícím.
Například kolem velkého panoramatického okna bude kolem dokola umístěn displej sloužící nejen pro zobrazení důležitých informací pro cestující, ale také například pro reklamu. Součástí jsou i integrované plochy pro bezkontaktní platby za jízdenky.
Největší výhodou však má být sběr a následné vyhodnocování veškerých dat, která mohou vést k větší optimalizaci autobusových linek, a tedy i nižším provozním nákladům a emisím. „Myslím si, že ostatní výrobci autobusů prostě jen dělají autobusy. Nedělají systémy. A to je to, co nás od nich odlišuje,“ řekl loni pro magazín The Verge Kwame Nyanning, ředitel Arrivalu.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.