Virgin Galactic představil novou nablýskanou loď. VSS Imagine vynese turisty na hranici vesmíru

Jiří SvobodaJiří Svoboda

imagine-3-2560×1440

Foto: Virgin Galactic

Nová loď VSS Imagine od Virgin Galactic

0Zobrazit komentáře

Vesmírná společnost Virgin Galactic chce už brzy vynášet na hranici vesmíru první turisty a za tímto účelem rozšiřuje svou flotilu o další loď. Její nejnovější stroj nese jméno VSS Imagine a je prvním z nové třídy plavidel SpaceShip III. V nejbližší budoucnosti nicméně do oblak ještě nezamíří, nejprve ho totiž čekají pozemní zkoušky. Inženýři v Novém Mexiku tak prozatím plánují naplno vytěžovat stávající loď VSS Unity, jež loni podnikla dva testovací lety a třetí byl v prosinci zastaven kvůli chybě počítače.

VSS – tedy Virgin Space Ship, vesmírná loď Virginu – Imagine zaujme na první pohled svým blyštivým vzhledem, který odráží okolí a poskytuje tepelnou ochranu. Zásadnější ovšem je skutečnost, že se jedná o první letoun z nové série, který je vyráběný sériově z komponentů. Tím se zvýší i tempo, jakým budou vznikat další kusy. Nová loď bude navíc schopná podnikat častější lety a současně bude snazší její údržba.

„Vesmírné lodě Virgin Galactic jsou postaveny speciálně proto, aby poskytly novou perspektivu tisícům lidí, kteří brzy budou moci zažít vesmír na vlastní kůži. Jako celá třída SpaceShip III není VSS Imagine jen krásná na pohled, ale představuje rostoucí flotilu Virgin Galactic,“ řekl zakladatel Virgin Group Richard Branson.

vss_imagine_004-1-1600×900

Foto: Virgin Galactic

VSS Imagine zaujme hlavně svým blyštivým potahem

A právě rostoucí flotila bude potřeba. Jak totiž zmínil šéf Virgin Galactic Michael Colglazlier, pro uspokojení poptávky po letech na pomezí atmosféry a vesmíru bude nutné postavit ještě více lodí. I proto pokračuje konstrukce VSS Inspire, celkem třetího stroje Virgin Galactic. Jak velká by však ve finále virginovská hvězdná flotila měla být, Colglazlier neuvedl.

Už teď je však jasné, kdo bude tvořit posádky prvních vesmírných letů Virginu. První místa společnost rezervovala zájemcům, kteří neváhali předem zaplatit tučných 250 tisíc dolarů (přes 5,6 milionu korun). A aby se dostalo skutečně na každého, Virgin Galactic navíc spustil interní program pro vývoj třídy lodí Delta.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ten má firmě ulehčit konstrukci více vesmírných lodí najednou, plavidla sestrojená v rámci Delty pak mají být prakticky totožná s nově uvedenou třídou SpaceShip III. A jak Colglazlier řekl pro CNBC, právě tento program bude místem, kde se podaří výrobu lodí řádně naškálovat.

Navzdory tomu, že se firmě zatím nepodařilo dosáhnout opakovaných turistických letů do vesmíru, Virgin Galactic se těší velkému zájmu investorů. V roce 2019 do něj vložila letecká společnost Boeing v přepočtu 470 milionů korun za blíže neupřesněný minoritní podíl.

imagine-blog-image-1-1600×900

Foto: Virgin Galactic

V základních tvarech se VSS Imagine neliší zásadně od své předchůdkyně

Díky štědrému financování mohl Virgin Galactic vyvinout ve spolupráci s Under Armour nové kombinézy pro vesmírné turisty i pro piloty svých lodí. Představil také koncept nadzvukového letounu, který chce navázat na odkaz slavného Concordu.

Miliardář Richard Branson založil Virgin Galactic už v roce 2004. Do problémů se společnost dostala především v říjnu 2014, kdy fatální nehoda lodi třídy SpaceShipTwo stála život jednoho z pilotů. Od té doby však pokračuje v cestě za svým cílem a významné mety dosáhla v roce 2018, kdy posádka na palubě VSS Unity překonala hranici vesmíru.

Další krůček směrem k Marsu. SpaceX poprvé úspěšně přistálo s lodí Starship, explozi se ale nevyhnulo

Jiří SvobodaJiří Svoboda

starship-sn9_3

Foto: SpaceX

Raketa Starship SN9 od SpaceX při testovacím letu

0Zobrazit komentáře

Aktivity SpaceX u malého texaského městečka Boca Chica sice nejsou těmi, které by této vesmírné společnosti zatím cokoliv vydělávaly, ale o to zajímavější jsou ve vztahu k dlouhodobé misi Elona Muska. V noci ze středy na čtvrtek jeho tým ukázal, že vytvořil prototyp obří lodi Starship, který nejen že dokáže vzlétnout, ale také přistát. I přesto, že následně explodoval.

Starship s označením SN10 se za pomocí tří motorů Raptor vznesla ze startovací rampy patnáct minut po půlnoci středoevropského času. Stejně jako v případě testů svých předchůdců SN8 a SN9 vystoupala zhruba do deseti kilometrů a poté začala volným pádem klesat zpět k Zemi.

Po šesti minutách letu opět zažehla své motory, aby bezpečně přistála, a díky ikonickému manévru se dostala do svislé polohy. Až do této chvíle se dařilo i SN8 a SN9. V případě včerejšího letu se ale vůbec poprvé podařilo dotáhnout přistání do zdárného konce, včetně vypnutí dvou motorů ze tří a použití pouze jednoho Raptoru na poslední fázi letu.

Grandiózní přistání se sice povedlo, ovšem jakmile vítr odvál oblaka kouře, bylo jasné, že s lodí není vše zcela v pořádku. Byla viditelně nakloněná a u motorů se objevily plameny. Byť se hasicí systém snažil místo zchladit, nebylo to nic platné. O pár minut později SN10 explodovala, a tak ji nakonec i přes úspěšné přistání potkal stejný osud jako dva předcházející prototypy v posledních měsících.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Důvody exploze bude SpaceX ještě zkoumat, ovšem pravděpodobně za ní ve výsledku stojí únik hořlavého paliva, který nastal i v minulosti. I přes hořký konec a neplánovanou explozi může Muskův texaský tým hovořit o úspěchu.

Jak píše server NASASpaceflight.com, tentokrát se tým soustředil na úspěšnou přistávací sekvenci. V případě SN9 se totiž nepodařil zpětný zážeh jednoho z motorů, což způsobilo tvrdý náraz do země částečně ještě v horizontální poloze. Co se zážehů týče, SN10 si vedla přesně podle plánu.

Připomeňme, že opakované zničení prototypů není v případě SpaceX nic nového – ostatně proto jsou to prototypy. V případě známější rakety Falcon 9 se podařilo úspěšné přistání na zemi až při dvacáté misi, na oceánské plošině pak při třiadvacáté. Přesto se dnes už nad úspěšným přistáním často ani nepozastavíme.

Brzy bude v akci i booster

Na jihu Texasu se už staví další prototypy rakety Starship. Kompletně zkonstruovaná je podle posledních fotek z místa nejméně SN11, ovšem ve fázi konstrukce už je i SN15. Stále jsme ovšem viděli v akci jen jednu součást budoucí lodi. Spodní (první) stupeň se ještě od země neodlepil. Ovšem jeho první prototyp, nazvaný BN1, už je taktéž na místě. Obě části lodi Starship budou mít ve výsledku dohromady na výšku přes 100 metrů.

Ačkoliv SpaceX postupuje v práci mílovými kroky, cesta na Mars je pro Starship stále ještě daleko. Jak v nedávném textu pro CzechCrunch popsal geolog a specialista na Mars Petr Brož, je docela jiný úkol vyrobit soběstačnou raketu a vyrobit vesmírnou loď se všemi systémy potřebnými pro život astronautů.

starship-sn9_1

Foto: SpaceX

Raketa Starship SN9 od SpaceX při testovacím letu

starship-sn9_2

Foto: SpaceX

Raketa Starship SN9 od SpaceX před testovacím letem

adspawn-1-copy-min

Přečtěte si takéHerní studia testují reklamy špatně, říká. Řeší to svým startupemDrtivá většina herních studií testuje reklamy špatně, říká. Řeší to startupem, teď získal investici

SpaceX mezitím také úspěšně pokračuje ve vývoji svých ostatních projektů. Rakety Falcon 9 už létají s přesností i pravidelností linkových autobusů. Jen letos už mají za sebou dalších šest letů. Čtyři z nich byly přitom dedikovány k vynesení satelitů Starlink. V dávkách po šedesáti kusech jich vynesly už přes 1 100. V budoucnu by měly zajistit satelitní internetové připojení po celém světě, už nyní ale jeho služeb využívá přes 10 tisíc lidí.

Společnost Elona Muska navíc stále nemá nouze o finance. V posledním investičním kole nabrala 850 milionů dolarů, tedy přes 18 miliard korun. Tím se ze SpaceX stala firma o hodnotě 74 miliard dolarů (1,5 bilionu korun).