Výdejní boxy pro všechny. WeDo přebírá stovku Mall Boxů od Mall Group a otevře je dalším e-shopům

Peter BrejčákPeter Brejčák

wedo-box-mall-box2

Foto: WeDo

Kurýr logistické společnosti WeDo doručuje do výdejního boxu

0Zobrazit komentáře

Rozmach tuzemské e-commerce, která loni díky pandemii koronaviru rychle rostla a na maloobchodu se podílí už ze 16 procent, přináší také rozvoj nových způsobů doručení zásilek. V Česku v tomto ohledu rostou rychle zejména výdejní boxy, jež zákazníkům umožňují balíčky vybírat v podstatě kdykoliv bez závislosti na příjezdu kurýra. Vlastní sítě výdejních boxů buduje hned několik významných e-commerce hráčů a navzdory stále silnější konkurenci chce na trhu prorazit také společnost WeDo.

Jak pro CzechCrunch koncem roku uvedl šéf logistické firmy Daniel Mareš, i když je v tuzemsku zhruba deset společností, které výdejní boxy mají nebo je budují, WeDo věří, že dojde ke konsolidaci a nakonec se počet provozovatelů ustálí na dvou nebo třech. Aktuálně své boxy provozuje například Alza, Zásilkovna, Rohlík nebo Pilulka a velké plány na propojování boxů představil také Balíkobot.

„Když se podíváme do Evropy, tak i na trzích, kde je koncept výdejních boxů už delší dobu a je zažitý, se v drtivé většině případů jedná o jednu, maximálně dvě dominantní sítě. Nedovedu si představit, že v desetimilionové České republice máme deset nezávislých sítí a každý z jejich provozovatelů si myslí, že zrovna ta jeho bude nejlepší,“ poukázal na přeplněnost tuzemského prostoru výdejními boxy Mareš.

Podle manažera s dlouholetými zkušenostmi z nejvyšších pozic v logistických společnostech jako DHL či DPD má být WeDo jednou ze tří služeb, které na trhu s výdejními boxy prorazí. Samotné WeDo oficiálně vzniklo koncem loňského roku spojením služeb In Time a Uloženka a dnes ke svému plánu udělalo další důležitý krok, když spustilo doručování právě do zmíněných boxů.

wedo

Foto: WeDo

Daniel Mareš, CEO logistické společnosti WeDo

Jde o stovku lokalit, kde se dosud nacházely takzvané Mall Boxy, které WeDo podle plánu přebírá od společnosti Mall Group. WeDo má totiž stejné majitele jako Mall Group, kde po čtyřiceti procentech drží PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera a EC Investments Daniela Křetínského a Patrika Tkáče. Zbylých dvacet procent patří skupině Rockaway Capital Jakuba Havrlanta.

Boxy bude v průběhu následujících měsíců čekat postupná změna vzhledu, nový design bude napůl v barvách WeDo a Mall Group. Případné další boxy, které stávající síť rozšíří, pak budou už čistě v designu WeDo. Konkrétní plány o tom, kolik boxů chce společnost v tuzemsku a zahraničí rozmístit, Mareš komentovat nechtěl.

Logistická společnost přitom možnosti doručení balíčků otevírá i dalším partnerům, tedy e-shopům mimo Mall Group, ze které se teď síť výdejních boxů odděluje. Aktuálně podle ředitele WeDo probíhají jednání s asi dvacítkou dalších partnerů, konkrétní jména zatím neprozradil.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jako hlavní výhody doručování zásilek do boxů WeDo označuje flexibilitu – zákazníkům bude balíček k dispozici 46 hodin od odeslání přístupového kódu přes SMS. Samozřejmostí je pak vyzvednutí zboží kdykoliv a platba kartou. Zásilku je navíc možné do boxu přesměrovat z jiného způsobu doručení, tedy například když zákazník zjistí, že v čase, kdy by měl přijít kurýr, nebude doma. Případně se zákaznickým servisem může vyřešit přesměrování zásilky do boxů i poté, co se doručení na adresu nezdařilo.

„Koncový zákazník je společně s našimi partnery, jako jsou například e-shopy, středobodem našeho zájmu. V budoucnu mu dáme plnou kontrolu nad doručováním a výběr z široké nabídky služeb, jako je změna doručení, spojování zásilek a další, a to vše snadno z mobilu,“ doplňuje Mareš vizi WeDo.

wedo-box-mall-box3

Foto: WeDo

Z výdejních boxů Mall Box se stanou WeDo Boxy

WeDo se otevřením možnosti doručení zásilek do výdejních boxů na tuzemském trhu stává první společností, jež provozuje všechny tři způsoby doručení vlastními silami. Na konkrétní adresu balíčky doručuje 300 aut a kurýrů a k dispozici je přes tisíc výdejních míst, ke kterým nově přibyla právě stovka boxů.

„Je to jeden z kroků, kterými se blížíme k naplnění naší vize, a tou je doručování zásilek přesně podle potřeb jednotlivých klientů,“ říká Mareš. Jak doplňuje, k boxům v Česku patří také patnáct boxů na Slovensku, což dává výhodu obchodníkům, kteří chtějí usnadnit nakupování slovenským zákazníkům.

Po letech spánku přichází oživení. Patro.cz vyrostlo o 65 procent a letos chce v tržbách pokořit půl miliardy korun

Peter BrejčákPeter Brejčák

patro_zlin

Foto: NWT

Prodejna Patro.cz v Zlíně

0Zobrazit komentáře

V posledních letech se zdálo, že jeden z nejstarších tuzemských e-shopů Patro.cz upadl do spánku. Internetová nákupní galerie nabízející více než 300 tisíc produktů v segmentech jako elektronika, sportovní potřeby nebo zahradní nábytek však o sobě opět dává vědět a bojuje o své místo na poli české e-commerce.

Během loňského roku Patro.cz, jež patří do holdingu technologické společnosti NWT, podle vyjádření pro CzechCrunch vykázalo obrat očištěný o vratky a reklamace ve výši 255 milionů korun a meziročně jej navýšilo o 65 procent. Svou ziskovost ve fiskálním roce, který v případě společnosti končí v únoru, e-shop nekomentuje a sleduje ji na úrovni celého holdingu s tím, že NWT je ziskové.

„V průběhu roku 2020 proběhla řada úprav logistických procesů tak, abychom dokázali pružně reagovat na navyšování objednávek. V září jsme nasadili nový, atraktivnější design webových stránek, který splňuje moderní trendy nákupu na internetu,“ popisuje pro CzechCrunch Přemysl Vícha, šéf divize e-business v NWT zastřešující celkem sedm e-shopů.

„Znalost značky Patro.cz, která několik let spala, se v letošním roce pokusíme více dostat do povědomí. Pomůže nám k tomu cílená mediální kampaň na nejposlouchanějších rádiích či v televizních reklamách,“ odhaluje plány Vícha.

p_vicha

Foto: NWT

Přemysl Vícha, šéf divize e-business skupiny NWT, do níž spadá Patro.cz

V letošním roce tak Patro plánuje ještě více urychlit svůj růst a celkový obrat zdvojnásobit, tedy dosáhnout úrovně okolo 500 milionů korun. Kromě zmiňovaného posílení brandu by k tomu měly dopomoct vyšší investice do výkonnostního marketingu i optimalizace produktů a skladovosti.

„Patro.cz za poslední roky prošlo vývojem vlastního e-shopového řešení, které nebylo připraveno na vyšší návštěvnosti a výrazný nárůst objednávek. Rok 2020 byl shodou okolností obdobím, ve kterém se vývoj téměř dokončil s tím, že je připraven na výraznější návštěvnosti a prodejnost. Ruku v ruce s tím šla i připravenost skladového řešení,“ doplňuje podrobnosti Vícha.

K naplnění cílů mají e-shopu dopomoct i novinky, které představil v loňském roce. Mezi ně patří rozšíření možností plateb včetně jejich odložení pomocí Mall Pay nebo Twisto i doplnění dalších bank přes bránu PayU. Internetová nákupní galerie zároveň rozšířila výběr distributorů zásilek, aktuálně spolupracuje s Českou poštou, PPL, DPD, Geis, Poštou bez hranic nebo WeDo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

superman-james-gunn-01

Přečtěte si takéNový Superman funguje. Jak dokázal, že superhdinové pořád baví?Nový Superman funguje a lidé se na něj hrnou. Jak dokázal, že únava ze superhrdiny není skutečná?

Dalším velkým krokem podle Víchy byla optimalizace skladového toku, čímž se zkrátila cesta zboží od dodavatele ke klientovi. Sídlo Patro.cz je sice ve Zlíně, přesto dokáže ze svých skladů doručit zboží zákazníkům do dalšího dne po celém území Česka. To je ostatně v případě velkých e-shopů standardem.

„Prozatím nám nevyšla myšlenka doručení zboží do tří hodin od objednání po Zlíně a okolí. Společně s Liftagem jsme na podzim spustili testovací provoz, nicméně po pár měsících jsme vyhodnotili, že v menších lokalitách, na rozdíl od Prahy či Brna, klienti nepožadují expresní dodávku. Velmi rádi tuto službu opět zařadíme do nabídky, když ucítíme zájem ze strany klientů,“ dodává Vícha.