Zásilkovna už má přes 100 výdejních boxů a začne je stavět u prodejen Lidlu. Letos jich chce mít tisíce

Peter BrejčákPeter Brejčák

zasilovna-zbox2-min

Foto: Zásilkovna

Výdejní místo Z-Box od Zásilkovny

0Zobrazit komentáře

Zásilkovna představila své vlastní automatizované výdejní boxy s názvem Z-Box loni v září. Od té doby jich po Česku rozmístila celkově 102, přičemž dalších sedm je na Slovensku. Tuzemské logisticko-technologické společnosti Simony Kijonkové nově s expanzí pomůže spolupráce s maloobchodním řetězcem Lidl. Do letošního června totiž Zásilkovna své výdejní boxy umístí u devíti jeho nově otevřených prodejen.

První Z-Box už logistická firma ve spolupráci s Lidlem uvedla do provozu ve Slavkově u Brna. I v případě další expanze chce výdejní boxy umísťovat spíše na menší města a vesnice či v okolí developerských rezidenčních a komerčních prostor. Do konce letošního roku přitom plánuje jejich počet navýšit o tisíce kusů, kromě Česka a Slovenska také v dalších zemích střední Evropy.

„Zákazníci Lidlu i Zásilkovny si budou moci najednou zakoupit potraviny a nejnutnější zboží v kamenné prodejně, ale také vyzvednout své zásilky objednané na internetu v Z-Boxu, což v současné pandemické situaci navíc velmi ocení. Tímto krokem obě společnosti rozšiřují dostupnost služeb pro své zákazníky,“ říká Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a ředitelka její mateřské skupiny Packeta.

„Umístěním Z-Boxů u našich nových prodejen přinášíme další benefit pro zákazníky, jelikož mohou nakupování spojit s vyzvednutím zásilky a tím tak ušetřit mnoho času,“ komentuje spolupráci Tomáš Myler, tiskový mluvčí společnosti Lidl Česká republika.

img_0847-edit

Foto: Zásilkovna

Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a ředitelka skupiny Packeta

Kijonková zároveň věří, že spolupráce obou společností se bude nadále rozšiřovat, a to i v dalších zemích střední Evropy. Podle vyjádření Zásilkovny pro CzechCrunch bylo od konce září, kdy byly nainstalovány první Z-Boxy, do poloviny března do boxů doručeno 132 tisíc zásilek a jejich zaplněnost se pohybuje na úrovni 80 procent.

I tato čísla dokazují, že výdejní boxy jsou stále populárnější, a to i pro další tuzemské e-commerce hráče. V posledních letech je do ulic kromě Zásilkovny nasadila například Alza, Rohlík, Pilulka nebo Mall Group, která jejich provoz minulý týden převedla na dalšího logistického hráče WeDo. Jeho cílem je – podobně jako v případě Balíkovny – všechny boxy jednotlivých hráčů propojit tak, aby do nich mohly zásilky posílat všechny e-shopy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Výdejní boxy Zásilkovny fungují na stejném principu jako ty od ostatních společností, odlišují se však v několika provozních vlastnostech. V první řadě zákazníkům umožňují balíky nejen přijímat, ale také odesílat. Ovládají se přes mobilní aplikací a zákazník se tak nemusí ničeho dotýkat a ťukat do displeje. Navíc jsou zcela soběstačné a poháněné pouze solárními panely, díky čemuž mohou stát kdekoliv.

Zásilkovna začala s expanzí Z-Boxů ve svém historicky nejtěžším roce, jak rok 2020 zhodnotila Kijonková. Díky velkému boomu online nakupování, jež tuzemskou e-commerce vystřelil k téměř 200 miliardám korun, ale logistická firma meziročně dokázala svůj obrat zdvojnásobit na celkových 2,5 miliardy korun. Stejným tempem plánuje růst také letos, kdy očekává obrat 5,2 miliardy korun.

Alza otevřela nové kanceláře pro novou dobu. Mají 27 zasedaček a natrvalo se do nich lidé nevrátí

Peter BrejčákPeter Brejčák

alza-office-boxed

Foto: Jiří Šebek

Nové kanceláře Alzy v pražských Holešovicích

0Zobrazit komentáře

Když přibližně před rokem dorazila pandemie koronaviru do České republiky, největší tuzemský e-shop každým dnem očekával, že bude muset svůj provoz zavřít. Po několika dnech však v Alze pochopili, že nastalá situace je přesně opačná a místo toho začali své aktivity posilovat. Takovým způsobem pro CzechCrunch popsal začátek pandemie místopředseda představenstva Alzy Tomáš Havryluk.

Internetový obchod nakonec loni dosáhl nejrychlejšího růstu za posledních deset let a v obratu překonal 37 miliard korun. Pandemie změnila celou českou e-commerce, Alza však navíc rok trvající práci z domova využila pro dokončení rekonstrukce části svého sídla v pražských Holešovicích. Zatímco dříve byla práce z domova spíše benefitem, situace způsobila změnu vnímání kanceláří, které jsou teď často „za odměnu“.

I přesto Alza rozšířila prostory svého sídla o další podlaží o ploše šest tisíc čtverečních metrů. Její zaměstnanci tak nyní na více než deseti tisíc metrech čtverečních najdou dvě kavárny pro setkávání s kolegy, greenspace plný živých rostlin se sdílenými pracovními místy a 42 zasedacích místností. Jedna z nich se nachází v restaurované dodávce Saviem z roku 1961.

„V souvislosti s dynamickým růstem firmy jsme potřebovali najít dlouhodobě udržitelný model práce s prostorem. Celé patro je proto řešené s důrazem na flexibilitu,“ vysvětluje Jan Moudřík, ředitel expanze a facility Alzy, jenž nový vzhled kanceláří začal navrhovat již před dvěma lety a celou přestavbu měl na starosti.

alza-office3

Foto: Jiří Šebek

Alza ve svých kancelářích přidala další vyvýšené patro

alza-office2

Foto: Jiří Šebek

Středobodem kanceláří je velký prostor pro hromadné meetingy

Firma počítá s tím, že k práci lidí bude přistupovat jinak už napořád a zaměstnanci budou kombinovat místa, odkud pracují. Kanceláře jsou proto využívány spíše pro kreativní schůzky a jednání, což se odráží i na nových různorodých prostorách určených pro spolupráci. Zrekonstruované druhé patro bývalé sodovkárny teď nabízí sedmadvacet nových zasedaček, z nichž je každá zařízená v jiném stylu.

„Došli jsme k závěru, že stylově různé jednací místnosti si zaměstnanci lépe zapamatují a nebudou muset ztrácet čas jejich hledáním. Tematicky podobné prostory jsou sice na první pohled povedené, ale v praxi se neosvědčily,“ vysvětluje Moudřík.

To je hlavní důvod, proč lze místo klasických místností s unifikovanými stoly, židlemi a projekční technikou nalézt například nádražní čekárnu, japonský zen, knihovnu nebo kino vybavené pravými sedačkami z Boeingu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jako určitý highlight přitom Alza zmiňuje zrestaurovaný nákladní vůz Saviem z roku 1961. Aby se mohl předchůdce legendární Avie stát samostatnou zasedačkou, věnovali zaměstnanci jeho restaurování desítky hodin svého volného času.

Teď je vůz dominantou vstupního prostoru kanceláří, který bude časem sloužit také pro setkávání větších skupin zaměstnanců a hromadné prezentace. Prostor je doplněn kavárnou poskytující prostor pro neformální schůzky. „Srdcem každé firmy je kávovar, my máme rovnou kavárnu. Nyní tedy už dvě,“ komentuje rekonstrukci Moudřík.

Projekt zároveň vyžadoval velké zásahy do samotného jádra budovy. Prostor druhého patra, který byl určen k rekonstrukci, měl světlou výšku téměř šest metrů, což Alza využila pro zvětšení o další úroveň. Vznikla tak vestavba pater, jež podlahovou plochu zvětšila o dalších 2 500 metrů čtverečních.

alza-office4

Foto: Jiří Šebek

Nové kanceláře Alzy

alza-office7

Foto: Jiří Šebek

Japonský zen jako zasedačka v kancelářích Alzy

Tato patra jsou tvořena kombinací různých konstrukčních technik od vestavěných plošin přes polozavěšené ocelové konstrukce až po spřaženou ocelovo-betonovou desku v délce sedmdesát metrů, která bez podepření překonává rozpon skoro devět metrů. Kvůli této desce bylo nutné i staticky posílit některé nosné sloupy budovy.

„Zvětšením plochy tak vzniklo mnoho dalších pracovních míst. Aby bylo možné tento původní výrobní prostor, ve kterém se počítalo s několikanásobně menší kapacitou osob, používat jako kanceláře, bylo v první řadě potřeba zkapacitnit únikové cesty. Tedy vybudovat úplně nové únikové schodiště ve středu budovy,“ popisuje Moudřík velkou výzvu rekonstrukce.

sramek-longevity

Přečtěte si takéAž lidé zjistí, že stárnutí lze vyřešit, vznikne panická poptávka, říká ŠrámekStárnutí je tikající bomba. Až lidé zjistí, že lze ovlivnit, vznikne panická poptávka, říká expert na dlouhověkost Petr Šrámek

Stropy původní budovy tvoří překlady z třináctimetrových mostních nosníků o hmotnosti téměř deset tun. Proto nebylo možné vytvořit schodištní šachtu vyřezáním jejich částí, ale bylo nutné poměrně delikátně postupně vyjmout celou sestavu nosníků od střechy až po přízemí pomocí jeřábu o nosnosti pět set tun.

„Pro samonosné schodiště, řešené jako monolitická konstrukce za využití prvků ztraceného bednění, byly až do šesti metrů pod úrovní terénu vybudovány nové základy. A dokonce vznikla i příprava pro případnou budoucí instalaci páternosteru,“ doplňuje Moudřík s tím, že budování schodiště umožnilo před zakrytím šachty umístit pomocí jeřábu do kanceláří i zmiňovanou dodávku Saviem.

alza-office8

Foto: Jiří Šebek

Nové kanceláře Alzy

alza-office5

Foto: Jiří Šebek

Nové kanceláře Alzy

alza-office9

Foto: Jiří Šebek

Zasedací místnost Alzy s pravými sedačkami z letadel Boeing