Sója a pšeničný protein v křupavém kabátku. Ochutnali jsme nové rostlinné nugetky od Burger Kingu
Ochutnali jsme nové smažené rostlinné kousky od Burger Kingu
Co je cílem většiny producentů rostlinných variant typicky masových jídel? Takřka nerozeznatelná chuť a autentická struktura. Právě to se snaží naplňovat i fastfoodový řetězec Burger King, který do Česka nově přivezl rostlinnou variantu svých tradičních kuřecích nugetek a po rebelském Whopperu se jedná o druhý původem masový pokrm, který v sobě žádné živočišné proteiny nemá. A skoro to ani nepoznáte.
Když koncem roku 2019 Burger King poprvé nabídl svůj legendární hamburger Whopper s rostlinným masem, přineslo to mnoho vášní. Někteří tento krok z environmentálního hlediska vítali, druzí byli naopak skeptičtí vůči výsledné chuti a příliš nechápali, proč by měli jíst typický masový pokrm s rostlinnou náhražkou.
Tak či tak, takzvaný Rebel Whopper, složený ze zhruba 79 % ze sójového a pšeničného proteinu, se v Česku poměrně dobře etabloval, překonal hranici 2,5 % celkových prodejů Burger Kingu na tuzemském trhu, když se ho prodalo skoro 80 tisíc kusů. I proto lokální zastoupení řetězce vidí v těchto ekologičtějších alternativách potenciál, který nyní rozvíjí i přes „nekuřecí“ nugetky, s nimiž chce dosáhnout až tříprocentního podílu na celkových prodejích.
U rostlinných nugetek se Burger King zaměřil na dva aspekty, které jsme zmínili v úvodu: nerozeznatelnou chuť od kuřecí varianty a autentickou strukturu na povrchu i uvnitř. A podle našeho prvního ochutnání musíme konstatovat, že se to řetězci velmi dobře podařilo. I když je základ složený ze sóji a pšeničného proteinu, tak minimálně na první pohled a první skus bude pro mnoho lidí k nerozeznání od kuřecího masa. Dopomáhá k tomu samozřejmě i opečené pšeničné těstíčko.
„Podle toho, jak oblíbený je rostlinný Whopper, věříme, že nové rostlinné nugety budou mít stejný úspěch. Zákazníci mají nyní na výběr z několika bezmasých variant, které jsou svou chutí i vzhledem od těch masových k nerozeznání. Tedy alespoň pro mě,“ říká Daniel Ryška, ředitel Burger Kingu pro Česko, Slovensko, Bulharsko a Rumunsko.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsNové rostlinné nugetky, na kterých Burger King spolupracoval s britskou společností The Vegetarian Butcher, by již měly být dostupné na všech prodejnách a stojí 109 korun. Za tuto cenu dostanete devět kusů a dvě omáčky dle vašeho výběru. Burger King navíc do budoucna chystá i další alternativní jídla bez přítomnosti zvířecích proteinů.
Jedním z prvních by měl být také rostlinný „kuřecí“ burger. „U něj jsme už zkoušeli vzorky a bude to jeden z našich nejchutnějších výrobků, a to nejen v rámci kategorie plant-based. Dále pracujeme i na vývoji rostlinné slaniny,“ zmiňuje pro CzechCrunch tuzemské zastoupení Burger Kingu.
Trend, který přilákal i McDonald’s
Burger King zdaleka není jediným řetězcem, který chce na rozvíjejícím se gastronomickém trhu s rostlinnými alternativami k masům uspět. Z rychlého občerstvení lze jmenovat i McDonald’s, jenž se za účelem rozšíření sortimentu o rostlinné maso spojil s americkou společností Beyond Meat, která patří k průkopníkům těchto ekologicky šetrnějších variant. S ní uvedl McPlant, který ale zatím do Česka nedorazil.
Naopak na český trh zavítal jeho zeleninový karbanátek z mrkve, petržele, hrášku, brokolice, cibule i papriky, který můžete v rámci řady Veggie ochutnat jak ve formě burgeru, tak jako wrap nebo v salátu. S rostlinnými náhražkami masa experimentuje i KFC, které mění svá proslulá kuřecí křidýlka a má navíc spolupracovat i s ruskými vědci na 3D tištěných pokrmech.
Nejde však jen o tyto světově oblíbené řetězce. S rostlinným masem si pohrávají i startupy typu New Wave Foods nebo singapurští Shiok Meats, kteří se zaměřují na mořské plody. Velkou roli má na tomto trhu i Izrael, kde tamní vědci zkouší maso tisknout na 3D tiskárně. Ani Češi nejsou v této oblasti úplnými nováčky, což může potvrzovat značka Mana, která experimentuje se svým ManaBurgerem.
Za zmínku stojí i velmi čerstvá spolupráce britské Meatless Farm s fotbalovým velkoklubem Real Madrid, prostřednictvím které budou chtít obě strany propagovat udržitelnější stravování. A v neposlední řadě se do gastronomické oblasti budoucnosti chce prorvat i švýcarský startup Planted se svým alternativním trhaným masem.