Sója a pšeničný protein v křupavém kabátku. Ochutnali jsme nové rostlinné nugetky od Burger Kingu

Filip HouskaFilip Houska

bk-1Insider

Foto: CzechCrunch

Ochutnali jsme nové smažené rostlinné kousky od Burger Kingu

0Zobrazit komentáře

Co je cílem většiny producentů rostlinných variant typicky masových jídel? Takřka nerozeznatelná chuť a autentická struktura. Právě to se snaží naplňovat i fastfoodový řetězec Burger King, který do Česka nově přivezl rostlinnou variantu svých tradičních kuřecích nugetek a po rebelském Whopperu se jedná o druhý původem masový pokrm, který v sobě žádné živočišné proteiny nemá. A skoro to ani nepoznáte.

Když koncem roku 2019 Burger King poprvé nabídl svůj legendární hamburger Whopper s rostlinným masem, přineslo to mnoho vášní. Někteří tento krok z environmentálního hlediska vítali, druzí byli naopak skeptičtí vůči výsledné chuti a příliš nechápali, proč by měli jíst typický masový pokrm s rostlinnou náhražkou.

Tak či tak, takzvaný Rebel Whopper, složený ze zhruba 79 % ze sójového a pšeničného proteinu, se v Česku poměrně dobře etabloval, překonal hranici 2,5 % celkových prodejů Burger Kingu na tuzemském trhu, když se ho prodalo skoro 80 tisíc kusů. I proto lokální zastoupení řetězce vidí v těchto ekologičtějších alternativách potenciál, který nyní rozvíjí i přes „nekuřecí“ nugetky, s nimiž chce dosáhnout až tříprocentního podílu na celkových prodejích.

bk

Foto: Burger King

Nové rostlinné nugetky od Burger Kingu

U rostlinných nugetek se Burger King zaměřil na dva aspekty, které jsme zmínili v úvodu: nerozeznatelnou chuť od kuřecí varianty a autentickou strukturu na povrchu i uvnitř. A podle našeho prvního ochutnání musíme konstatovat, že se to řetězci velmi dobře podařilo. I když je základ složený ze sóji a pšeničného proteinu, tak minimálně na první pohled a první skus bude pro mnoho lidí k nerozeznání od kuřecího masa. Dopomáhá k tomu samozřejmě i opečené pšeničné těstíčko.

„Podle toho, jak oblíbený je rostlinný Whopper, věříme, že nové rostlinné nugety budou mít stejný úspěch. Zákazníci mají nyní na výběr z několika bezmasých variant, které jsou svou chutí i vzhledem od těch masových k nerozeznání. Tedy alespoň pro mě,“ říká Daniel Ryška, ředitel Burger Kingu pro Česko, Slovensko, Bulharsko a Rumunsko.

Nové rostlinné nugetky, na kterých Burger King spolupracoval s britskou společností The Vegetarian Butcher, by již měly být dostupné na všech prodejnách a stojí 109 korun. Za tuto cenu dostanete devět kusů a dvě omáčky dle vašeho výběru. Burger King navíc do budoucna chystá i další alternativní jídla bez přítomnosti zvířecích proteinů.

Jedním z prvních by měl být také rostlinný „kuřecí“ burger. „U něj jsme už zkoušeli vzorky a bude to jeden z našich nejchutnějších výrobků, a to nejen v rámci kategorie plant-based. Dále pracujeme i na vývoji rostlinné slaniny,“ zmiňuje pro CzechCrunch tuzemské zastoupení Burger Kingu.

Trend, který přilákal i McDonald’s

Burger King zdaleka není jediným řetězcem, který chce na rozvíjejícím se gastronomickém trhu s rostlinnými alternativami k masům uspět. Z rychlého občerstvení lze jmenovat i McDonald’s, jenž se za účelem rozšíření sortimentu o rostlinné maso spojil s americkou společností Beyond Meat, která patří k průkopníkům těchto ekologicky šetrnějších variant. S ní uvedl McPlant, který ale zatím do Česka nedorazil.

Naopak na český trh zavítal jeho zeleninový karbanátek z mrkve, petržele, hrášku, brokolice, cibule i papriky, který můžete v rámci řady Veggie ochutnat jak ve formě burgeru, tak jako wrap nebo v salátu. S rostlinnými náhražkami masa experimentuje i KFC, které mění svá proslulá kuřecí křidýlka a má navíc spolupracovat i s ruskými vědci na 3D tištěných pokrmech.

mcdonalds-veggie

Foto: CzechCrunch

Veggie burger od McDonald’s se zeleninovou plackou

Nejde však jen o tyto světově oblíbené řetězce. S rostlinným masem si pohrávají i startupy typu New Wave Foods nebo singapurští Shiok Meats, kteří se zaměřují na mořské plody. Velkou roli má na tomto trhu i Izrael, kde tamní vědci zkouší maso tisknout na 3D tiskárně. Ani Češi nejsou v této oblasti úplnými nováčky, což může potvrzovat značka Mana, která experimentuje se svým ManaBurgerem.

Za zmínku stojí i velmi čerstvá spolupráce britské Meatless Farm s fotbalovým velkoklubem Real Madrid, prostřednictvím které budou chtít obě strany propagovat udržitelnější stravování. A v neposlední řadě se do gastronomické oblasti budoucnosti chce prorvat i švýcarský startup Planted se svým alternativním trhaným masem.