Rockaway kupuje německý online supermarket Bringmeister. V Mnichově se utká i s Rohlíkem
Jakub Havrlant, CEO Rockaway Capital
Značná část budoucnosti v nakupování potravin je online, po celém světě se do ní investují obrovské peníze a chybět v této hře nechce ani tuzemská skupina Rockaway Capital. Na českém trhu již několik let společně s dalšími buduje online supermarket Košík.cz a nyní k němu přikupuje německý Bringmeister, s nímž chce ovládnout právě trh našich západních sousedů. Potká se na něm mimo jiné i s Rohlíkem Tomáše Čupra.
Zatímco v Košíku drží investiční skupina Rockaway Capital Jakuba Havrlanta pětinový podíl a rozvíjí ho spolu s PPF a ECI Daniela Křetínského, do německého online prodejce potravin se pouští na vlastní pěst. Bringmeister kupuje za nezveřejněnou částku od velké retailové skupiny Edeka z Hamburku, která po Evropě provozuje tisíce kamenných obchodů či supermarketů.
Bringmeister se v mnohém podobá právě Košíku, avšak operuje na výrazně větším německém trhu, přičemž dle aktuálních plánů by měly letos jeho tržby přesáhnout 100 milionů eur (2,5 miliardy korun). Podle informací CzechCrunche je navíc Bringmeister na rozdíl od Košíku již v černých číslech (Košík svá čísla oficiálně nekomentuje) a chystá se na rozšiřování napříč Německem.
Aktuálně online supermarket působí v Berlíně, Mnichově a Postupimi a prodeji potravin včetně jejich rozvozu se věnuje už přes 20 let. Jeho růst podobně jako další služby urychlila pandemie, která přiměla nakupovat potraviny na internetu nové zákazníky, a nyní se již bude dál rozvíjet pod hlavičkou Rockaway.
Boj o Německo
„Bringmeister usnadňuje život svým zákazníkům už od roku 1997 a dnes se v porovnání s německou konkurencí pyšní nejmodernější službou. Německý retailový trh je největší v Evropě, online nákupy potravin z něj ale stále tvoří jen malý zlomek, takže věříme, že kombinace zkušeností Bringmeisteru, našeho know-how a potenciálu růstu celého trhu představují ohromnou příležitost, na kterou se těšíme,“ říká zakladatel a CEO Rockaway Capital Jakub Havrlant.
Pro Rockaway má jít o zásadní investici, jejíž výši ovšem ani jedna ze stran nechtěla na dotaz CzechCrunche komentovat. Na německém trhu již Havrlant a spol. působí prostřednictvím cestovní agentury Invia a Bringmeister má otevřít dveře k dalším příležitostem. „Německý trh je pro nás v zahraničí klíčový a chceme se na něj víc soustředit. Akvizice Bringmeisteru přináší řadu logických synergií v rámci našeho portfolia, které teď analyzujeme a zvažujeme,“ dodává Havrlant.
Není vyloučeno, že se budou hledat synergie i mezi Bringmeisterem a Košíkem, přestože spolu obě firmy nejsou nijak propojeny a mají jinou majetkovou strukturu. Bylo by to však logické, například v oblasti produktové nabídky či technologií. Samotný Bringmeister dnes ve třech zmíněných městech nabízí více než 20 tisíc produktů a doručuje je od pondělí do soboty.
Rockaway si dává se svou novou akvizicí ambiciózní cíl, kterým je stát lídrem německého trhu v online nákupu potravin. Vzhledem ke konkurenci, která je ještě větší než v Česku a zároveň rychle roste, nepůjde o nic jednoduchého. V Německu působí velcí hráči jako Amazon Fresh či Rewe, objevují se i menší služby slibující bleskové doručení potravin do 10 minut jako Gorillas a stále více hráčů přichází ze zahraničí.