SpaceX překonalo další výzvu. Raketa Starship pro cestu na Mars poprvé úspěšně přistála a nevybouchla

Jiří SvobodaJiří Svoboda

starship

Reprofoto: SpaceX/YouTube

Prototyp lodi Starship SN15 bezprostředně po svém letu

0Zobrazit komentáře

V malém kosmodromu v jihotexaském městečku Boca Chica se dějí čím dál tím větší technologické zázraky. Vesmírná společnost SpaceX zde už několik let pracuje na raketě Starship, která by jednou měla vynést lidstvo na Mars, přičemž nyní inženýři dosáhli dalšího milníku. Prototypu s pořadovým číslem patnáct (SN15) se totiž v noci na čtvrtek vůbec poprvé podařilo nejen vyletět do desetikilometrové výšky, ale zároveň i bez větších potíží přistát zpět na Zemi.

Raketě se bez viditelných problémů povedla celá sekvence od startu a odlepení se od pevniny až po opětovný zážeh tří motorů Raptor zhruba půl minuty před úspěšným přistáním. Oblačnost tentokrát znemožnila vidět takzvaný belly flop, tedy manévr, při kterém se raketa pomocí křivky do tvaru písmene S dostane z horizontální do vertikální podoby.

V předchozích testech se zatím vždy přistání buďto nepodařilo vůbec a raketa explodovala, nebo se tak stalo pár minut po dosednutí na přistávací plochu v důsledku úniku paliva. Také po přistání nejnovějšího prototypu na plošině se na místě objevil drobný požár, ten však automatické hasicí systémy úspěšně zlikvidovaly.

Úspěch opětovného přistání je pro společnost pod vedením Elona Muska zcela zásadním krokem kupředu. Právě na znovupoužitelnosti raket stojí celý byznys firmy, protože umožňuje kontinuálně zlevňovat lety. Ostatně nejpoužívanější první stupeň svého hlavního nosiče Falcon 9 použilo SpaceX už devětkrát.

Očekává se tak, že testování rakety Starship s označením SN15 bude moci nadále pokračovat. Ve výrobě jsou zároveň i lodě s čísly SN16 a SN17. Model s označením SN20 by následně měl být první, jenž bude technologicky připraven na orbitální let, tedy už výrazně výše než zmíněných deset kilometrů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Inženýři navíc pracují na konstrukci nejen samotné lodi, ale i takzvaných boosterů, tedy prvních stupňů rakety, které společně s raketou Starship vytvoří stodvacetimetrové kolosy. V celku se tak stanou historicky nejvyšším vesmírným dopravním prostředkem. Jak ale pokračuje konstrukce boosterů, zatím není jasné.

Od svého cíle – letu na Mars – je Muskův tým stále velmi vzdálený. Ačkoliv v raketových systémech podniká mamutí kroky, je ještě daleko od vytvoření skutečné vesmírné lodi, která by byla schopná podpořit posádku na několikaměsíční cestě tam i zpět. Nad otázkami, které souvisí s přežitím na rudé planetě, se před časem zamýšlel v komentáři pro CzechCrunch geolog Petr Brož.

starship-spacex40

Foto: SpaceX

Starship ve vesmírném středisku Boca Chica při loňském testu

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Po druhém testu je obří letadlo zpět ve hře. Stratolaunch se vrací k plánu vynášet rakety do vesmíru

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

stratolaunch-flight

Foto: Stratolaunch

Největší letadlo na světě je zase ve vzduchu

0Zobrazit komentáře

Co kdyby vzlétlo letadlo s rozpětím křídel přes sto metrů, více než dvojnásobek obřího Boeingu 747? Dokázalo by dostatečně dobře udržet rovnováhu a na jak dlouho by mu vůbec mohlo stačit palivo? To vše prozkoumal druhý testovací let firmy Stratolaunch. Její masivní dvoutrupový letoun je tak zase blíže k cíli vynášení raket – a jednou možná i lidí – do vesmíru.

Stratolaunch na zcela novém typu letounu začal pracovat už v roce 2011, kdy startup založil miliardář a spoluzakladatel Microsoftu Paul Allen. V základu jde o podobný projekt jako u SpaceX či Blue Origin, cílem je tedy posouvání lidských operací ve vesmíru. Stratolaunch je ale jiný konceptem, jak toho docílit – místo plánu na dobývání Marsu totiž obřím letadlem řeší praktičtější problém vynášení raket se satelity k oběžné dráze.

Pro jejich vývoj se původně o spolupráci se SpaceX ostatně uvažovalo, nakonec ale Allenova firma spojila síly s Orbital ATK, které má v podobné sféře také zkušenosti. Vznikly tak plány a detailní návrhy na možnost vynášet do kosmu až tři rakety současně. V roce 2019 pak úspěšně proběhl i první zkušební let dvoutrupového nosného letadla, pojmenovaného Roc (podle velkého dravého ptáka z mytologie Středního východu).

Je to zdaleka největší stroj podobného typu, jaký kdy vznikl. Jeho rozpětí křídel dosahuje až 117 metrů, váží 226 tun a létající kolos se dvěma trupy dostává do vzduchu šest motorů. Při prvním letu v dubnu před dvěma lety obr nebes dosáhl více než pěti kilometrů nadmořské výšky při rychlosti 304 km/h. Po 150 minutách vysoko nad zemí bez problémů zase dosedl na ranvej a byl čas k oslavám.

Netrvaly ovšem dlouho, testovací let totiž už proběhl po smrti zakladatele Stratolaunch Paula Allena. Jelikož ten byl svým postavením i finančními zdroji pro startup zcela zásadní, v polovině roku se objevily zprávy, že nový typ letadla se do vzduchu možná dostal poprvé a naposledy. Stratolaunch narazil na nedostatek peněz a propustil většinu svých zaměstnanců. Více než na rok utichl.

Pak se konečně podařilo získat nového majitele, miliardáře Steva Feinberga. Firma se tak dostala zase nad vodu (přesněji nad pevninu) a představila hypersonickou raketu Talon A schopnou dosáhnout až sedminásobné rychlosti zvuku. Ocenit by ji mohli především vědci, umožní jim totiž provádět měřené experimenty v jinak těžce napodobitelných podmínkách. Ještě zajímavější by mohl být raketoplán Black Ice s potenciálem dopravovat astronauty na ISS.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Největším projektem, koncepčně i doslova, však zůstává dvoutrupové letadlo. „Představuje revoluční startovní rampu pro hypersonické a kosmické letouny,“ říká firma. Na jednu stranu raketám umožní startovat častěji i mimo extrémně vytížené pozemní rampy, na druhou mohou mít lehčí konstrukci pro méně paliva a dosáhnout tak vyšších rychlostí.

Nyní je Stratolaunch těmto plánům zase o velký krok blíže poté, co se podařilo úspěšně provést druhý zkušební let megaletadla. Tentokrát dosáhlo nadmořské výšky 4,18 kilometru, tedy o něco méně než minule. Letoun ovšem nad zemí strávil mnohem více času, přesně tři hodiny a čtrnáct minut. Smyslem zkušebního letu bylo otestovat tlak v kabině, vybrané bezpečnostní prvky a několik konstrukčních novinek, jež od roku 2019 přibyly.

„Po prvotním zhodnocení výsledků byl let extrémně úspěšný,“ řekl médiím šéf operací Stratolaunch Zachary Krevor. „Dosáhli jsme všech zamýšlených bodů testu, nepozorovali jsme žádné anomálie a jsme velice spokojeni se stavem letadla po přistání,“ pokračoval. Jak samotné letadlo, tak rakety, které má vynášet, půjde samozřejmě použít mnohokrát.

Výhledově má megaletadlo sloužit kromě výzkumu nebo vynášení satelitů k oběžné dráze také pro cestování lidí do vesmíru. Bez něho se snad moderní vesmírný startup ani neobejde. Předtím ho ale čeká ještě několik zkušebních letů plánovaných na další rok. Roc v nich má postupně létat výše, rychleji a déle, dokud nedosáhne optimálních podmínek k vynášení rakety Talon A.