V Česku vzniká nový bankovní obr. Moneta podepsala s PPF smlouvu o akvizici Air Bank i Home Creditu

Filip HouskaFilip Houska

moneta-ostrava2

Foto: Moneta Money Bank

Ostravské sídlo Moneta Money Bank

0Zobrazit komentáře

Mluvilo se o tom před dvěma lety, další náznak přišel letos v lednu, ale až teď je to oficiální. V českém bankovním světě dochází k jednomu z největších obchodů, za kterým stojí Moneta Money Bank a společnosti ze skupiny PPF. Obě strany se totiž dohodly na sloučení a Moneta svým podpisem rámcové smlouvy potvrdila, že koupí Air Bank, český a slovenský Home Credit a firmu Benxy, pod níž spadají Zonky. V rámci transakce by navíc PPF mělo získat více než 55 % akcií Monety.

Očekávaná akvizice je podmíněna souhlasem akcionářů banky na mimořádné červnové valné hromadě, ale pokud se veškeré formality vydaří, v Česku vznikne nový, velmi silný bankovní hráč. Počtem klientů, dosahujícího zhruba 2,4 milionu lidí, bude společný podnik třetím největším tuzemským bankovním domem po České spořitelně a ČSOB.

Silnou pozici bude mít také v oblasti spotřebitelských půjček, kde se stane dvojkou na trhu a ve střednědobém horizontu by se měl díky spojení zdvojnásobit tržní podíl Monety v segmentu hypoték až na 15 procent. Podíl na trhu spotřebitelských půjček pak má dosáhnout přibližně jedné třetiny.

„Navrhované spojení skýtá potenciál značně posílit konkurenční postavení obou bank, zejména co se týká digitalizace, inovace produktů, nastavení cenových podmínek a schopnosti modernizovat celkovou technologickou platformu. Pro zaměstnance toto spojení vytvoří více příležitostí pro kariérní rozvoj, než mohou obě organizace nabídnout jednotlivě,“ zmiňuje vedení Monety.

airbank

Foto: Air Bank

Pobočka Air Bank

Akvizicí získá Moneta od skupiny PPF, která před nedávnem zažila šok v podobě smrti svého zakladatele a tehdy nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, sto procent akcií skupiny Air Bank za celkovou kupní cenu 25,9 miliardy korun. Její hrazení bude rozděleno – 2,59 miliardy korun půjde z nadbytečného kapitálu banky a 23,31 miliardy korun se získá úhradou emisního kurzu skupinou PPF za úpis 291 375 000 nově vydaných akcií Monety.

Nově vydané akcie pak budou vydány za 80 korun za kus a navýší celkový kapitál banky, přičemž kupní cena bude zaplacena při vypořádání akvizice. Celkový počet vydaných akcií Monety se tím zvýší z 511 milionů na 802 375 000 kusů a spolu s tím se naředí i nynější pozice akcionářů o 36,31 procenta.

Po akvizici bude PPF vlastnit podle odhadu 55,38 procenta akcií banky, a bude proto muset učinit povinnou nabídku převzetí spočívající v odkupu až sto procent akcií Monety za cenu minimálně 80 korun za akcii. Pokud Česká národní banka nestanoví jinou cenu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ve výsledku by se pak hodnota banky měla pohybovat okolo 40,9 miliardy korun, což je vypočítáno z 1,5násobku hodnoty vlastního kapitálu na konci loňského roku a 15,7násobku čistého zisku z roku 2020. Zcela definitivně ale rozhodnuto ještě není – akvizici musí schválit mimořádná valná hromada akcionářů, česká i slovenská národní banka a také Evropská komise. Vypořádání se předpokládá na 1. října.

Nové spojení by pak mělo přinést změny v několika zásadních oblastech – od vytvoření lepší tržní pozice v segmentu retailu, živnostníků a malých firem, kde se Moneta i Air Bank řadí nad průměr, přes rychlejší digitalizací produktů až po posilování v oblasti spotřebitelských půjček.

„Možnosti prodeje spotřebitelských úvěrů budou v důsledku spojení dále podpořeny dalšími dvěma tisíci prodejními místy obchodních partnerů Home Credit a digitálním distribučním kanálem Benxy. Akvizice Skupiny Air Bank tedy zásadně rozšíří prodejní aktivity Monety v oblasti spotřebitelských úvěrů, jako je financování investic domácností, kontokorenty, konsolidace spotřebitelských úvěrů nebo financování vozidel,“ zní od Monety.

Módní gigant Zalando za první čtvrtletí prodal zboží za více než 80 miliard korun. Roste i zájem o oblečení z druhé ruky

Filip HouskaFilip Houska

zalando

Foto: Zalando

Zalando patří mezi největší evropské e-shopy s módou

0Zobrazit komentáře

Nakupování módy na internetu se loni ukázalo jako jeden z mála způsobů, jak si nové oblečení pořídit. Není tedy divu, že z toho těžilo i německé Zalando, které ve finančně úspěšném tažení pokračuje i letos. Jeden z největších módních e-shopů v Evropě má za sebou rekordní první čtvrtletí, během něhož utržil 2,2 miliardy eur (56,8 miliardy korun) a postaral se o výjimečný nárůst hrubého objemu zboží. Aktivně navíc začíná šlapat do prodeje zboží z druhé roky.

Zalando dosáhlo v prvním čtvrtletí 2021 vůbec nejsilnějšího růstu od roku 2014, kdy vstoupilo na trh. Pozorujeme, jak se celá platforma neuvěřitelnou rychlostí rozvíjí a je přínosem pro naše zákazníky i partnery,“ dodává k výsledkům za uplynulé čtvrtletí finanční ředitel německé firmy David Schröder, čímž reaguje i na téměř 47% meziroční navýšení tržeb.

Děkovat tomu může zejména lidem (včetně Čechů), kteří na Zalando chodí nakupovat. Základna aktivních zákazníků se totiž ke konci prvního čtvrtletí letošního roku vyšplhala na hranici 41,8 milionu, což je zhruba o tři miliony lidí více než ke konci roku 2020, za který Zalando utržilo 8 miliard eur (209 miliard korun). Současně jde o největší růst zákaznické báze od roku 2013.

S tím se samozřejmě pojí i výdělky, které e-shop zaznamenal. Za první měsíce letošního roku jeho provozní zisk bez započtení daní a úroků (EBIT) dosáhl částky 93,3 milionu eur, tedy v přepočtu zhruba 2,4 miliardy korun. Pro Zalando je možná podstatnější ale jiný ukazatel, a sice GMV, jinak řečeno hrubý objem prodaného zboží (gross merchandise volume). I ten výrazně rostl.

zalando-szczecin-logistic-center2-min

Foto: Zalando

Logistické centrum Zalanda v polském Štětíně

V prvním čtvrtletí se zvýšil o 55,6 procenta na 3,2 miliardy eur, tedy 82,6 miliardy korun, a vedení firmy očekává, že v letošním roce hodnota prodaného zboží vystoupá o 31 až 36 procent na 14 až 14,6 miliardy eur. V roce 2020 bylo GMV na úrovni 10,7 miliardy eur. Spolu s růstem objemu zboží se očekává i zvýšení zisku až na 475 milionů eur.

Aby Zalando tyto výhledy podpořilo, nechce se spoléhat jen čistě na online prodej nového zboží. Naopak. Německá společnost se začíná více zaměřovat i na prodej z druhé ruky, kdy dává zákazníkům možnost prodávat i nakupovat již použité zboží, a to i na českém trhu. Služba nazvaná jako Pre-owned je dostupná ve třinácti ze sedmnácti zemí, kde Zalando působí.

Obecně je pak zájem o oblečení z druhé ruky čím dál větší, byť se to může zdát jako paradox. Na „second-hand“ slyší podle Zalanda především mladí lidé a takzvaní mileniálové a firma podle svého průzkumu uvádí, že zhruba 61 procent zákazníků považuje takové nakupování za ideální způsob, jak být udržitelnější a ohleduplnější k přírodě. Velký trend je to i ve Spojených státech.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na to navazuje i větší důraz na prodej udržitelnějšího oblečení, což se projevuje i na platformě Zalanda, kde je nová funkce pro prohlížení udržitelnějšího módního sortimentu dle hodnot zákazníka. David Schneider, jeden ze šéfů Zalanda, navíc zmínil ambiciózní plán, že do dvou let by firma chtěla generovat alespoň 25 procent hrubého obratu z udržitelnějších produktů.

„Během pandemie zákazníci naším směrem komunikovali, že se pro ně nakupování udržitelným způsobem stalo důležitější než kdy předtím. Když jsme se jich však zeptali, co si o udržitelné módě vlastně myslí, nejsilnější asociací byla ‚vina‘ – ‚zábava‘ byla naopak nejslabší. Pokud to jako módní průmysl s udržitelností myslíme vážně, musíme tento nesoulad napravit již teď,“ dodává Schneider.

exec-final

Přečtěte si takéČupr, Šejdová a Hajduček ukazují, jak budovat byznys s vizíČupr, Šejdová, Hajduček. Navzdory tržním turbulencím ukazují, jak budovat byznys s dlouhodobou vizí

Zalando mimo jiné pracuje i na rozvoji online tržiště Connected Retail, v rámci něhož na své platformě propojuje obchodníky z offlinu. A má s ním úspěch – jen za poslední čtvrtletí loňského roku tvořil partnerský prodej 24% podíl z celkového hrubého objemu zboží, přičemž letos v únoru do něj bylo zapojeno 3 400 obchodů.

O tom, že se v offline světě nezastavuje, svědčí i plány do roku 2023, kdy chce rozšířit svou evropskou logistickou síť o pět nových distribučních center, což jde ruku v ruce také s plánovanou expanzí, v rámci které by Zalando mělo zamířit i na Slovensko. Konkrétnější termín, kdy k našim sousedům e-shop dorazí, zatím známý není.