Otevření restaurací opět rozjelo placení přes QR kódy. Český startup Qerko chytá druhý dech a nabírá 15 milionů

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

lukas-kovac-qerkoInsider

Foto: Qerko

Lukáš Kovač, zakladatel startupu Qerko

0Zobrazit komentáře

Placení v restauracích by mělo být neviditelné, představoval před rokem svou vizi Lukáš Kovač, který se startupem Qerko umožňuje hostům platit za obědy či večeře jednoduše přiložením telefonu ke QR kódu na stole. Pandemie nakonec učinila neviditelné nejen placení, ale také hosty v restauracích, nicméně celý sektor se pomalu vzpamatovává a s ním i Qerko. Tuzemský startup navíc nabírá novou investici od Mitonu a Kovač tak má opět novou krev v žilách.

„Bylo to bolavé,“ přiznává o posledních více než dvanácti měsících Lukáš Kovač. „Měli jsme projekt s ukázkovým product market fitem a rozjetým byznysem, který šel ze dne na den na nula plateb. Po odeznění prvního šoku mi ale došlo, že je to vlastně obrovská příležitost,“ neskládal zbraně osmatřicetiletý zakladatel. Šanci, jak nepříznivou situaci v pandemii přetavit ve vlastní prospěch, ucítili také v Mitonu.

Tuzemská investiční skupina se rozhodla do Qerka v rámci nového investičního kola poslat dalších 15 milionů korun, částečně výměnou za podíl a částečně formou konvertibilní půjčky. Celkem už Kovač pro své plány nabral 32 milionů korun. Ve firmě mu aktuálně patří zhruba 12 procent, přes 62 procent má Miton a zbytek se dělí mezi tři klíčové lidi v týmu, Jana Dorazila, Romana Kantora a Miloslava Mrvíka.

Obrovskou příležitostí, o které Kovač mluví, má na mysli ještě větší digitalizaci dosud na mnoha místech absolutně offlinového gastro odvětví. Spolu s týmem se tak pustil nejen do samotných plateb, které představují jádro Qerka, ale také do digitalizace menu či věrnostních programů. A pomalu se chystá i za hranice gastronomického byznysu. Lidé si v pandemii zvykli, že mnoho věcí již jde dělat digitálně, a restauratéři na to musí reagovat.

„Majitelé hospod a provozní jsou si toho vědomi. Krásně to ilustruje právě probíhající vlna rozvolnění. My to vidíme už podruhé. Loni byla poptávka po Qerku tak velká, že jsme nestačili vyrábět QR kódy. Teď je to podobné. Od oznámení otevření zahrádek vystřelila poptávka raketově,“ hlásí Kovač s tím, že za poslední měsíc jeho firma uzavřela přes 200 nových smluv a čekají ji stovky instalací nových QR kódů napříč Českou republikou.

Digitální kiosek pro každého

Právě QR kódy umístěné na stolech v restauracích jsou hlavním produktem Qerka, respektive jeho hlavní službou. Když si host kód naskenuje, otevře se mu účet s jeho útratou, kterou může obratem zaplatit, případně může každý host uhradit svou část. Díky technologii App Clip navíc v případě iPhonů ani nemusí mít nainstalovanou mobilní aplikaci Qerka (a něco podobného se chystá pro Android). K samotnému zaplacení tak není vůbec potřeba čekat na obsluhu.

Qerko sice nebylo vytvářeno s představou protipandemických opatření, vzniklo ještě dříve, ale právě snaha snížit nutný styk se zákazníkem i potřeba jeho co nejrychlejšího odbavení nahrává pražskému startupu do karet. A jelikož samotné placení si v několika stovkách restaurací osahal už před pandemií, pustil se během ní do vývoje dalších produktů. Nově tak nabízí služby Kiosek a Digitální menu, které pokrývají oblast (do)objednávání jídel.

„Ne všechny naše služby se hodí všude. Jsou podniky, u kterých bude vždy fungovat jen platba přes QR kód. Ale jsou podniky, typicky zahrádky bez obsluhy, kde využijí i možnost, že si host může přes aplikaci také doobjednat,“ představuje novinky bývalý produktový manažer Seznamu. Výsledkem má být pokračující digitalizace celého podniku a možnost bezdotykové obsluhy hostů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V případě Digitálního menu si může každý podnik vybrat, jaké položky nechá hosty doobjednat přes naskenování QR kódu – mohou to být například jen nápoje, zatímco nad jídlem si bude chtít nechat kontrolu personál. Celý systém Qerka je napojen na většinu nejpoužívanějších pokladních systémů, takže obsluha či kuchyň je o objednávce přes Qerko automaticky informována. Služba Kiosek pak míří na další provozy stejnojmenného typu.

„Všichni dobře známe například z McDonald’s fyzický kiosek, kde si na dotykové obrazovce vyberete z menu, zaplatíte a pak vám vyjede lístek. Co když se toto vše může odehrát na obrazovce vašeho osobního zařízení, kdy dostanete digitální výdejní lístek a notifikaci, že je jídlo připravené k vyzvednutí? A co když to budete moct udělat pět minut předem, abyste nečekali?“ vysvětluje řečnickými otázkami Kovač fungování digitálního Kiosku od Qerka.

Využití typicky najde právě u kiosků, stánků či různých bister, kde podobný objednávkový systém funguje. Obvykle si však musíte objednat přímo u kasy a pak čekáte, až je vyhlášeno vaše číslo. Digitální kiosek od Qerka přitom nevyžaduje žádné velké náklady, jako je stroj za stovky tisíc, který by potřeboval elektřinu a papír, aby tiskl nerecyklovatelné výdejní lístky. Postupně tak chce startup pokrýt stále větší část zkušenosti, kterou zákazník s podnikem má.

qerko_platba_1

Foto: Qerko

Aplikace Qerko zjednodušuje návštěvy restaurací

„I když si gastronomie prochází nesmírně těžkým obdobím, v Mitonu věříme naší vizi chytré restaurace ještě více než před covidem. Restauratéři jsou ochotnější experimentovat a hledat nové cesty k výdělku a hostům. Podle toho, co nám říkají, jim Qerko zefektivňuje provoz, personálu šetří čas a výrazně zlepšuje zážitek hostů. Digitalizace restaurací je konečně na cestě a my u toho s Qerkem chceme být,“ komentuje novou investici Milan Zemánek, který má v Mitonu na starosti mimo jiné právě Qerko.

Vedle již zmíněných služeb chce Lukáš Kovač se svým týmem dál vylepšovat věrnostní program a celkovou péči o zákazníka, i když zrovna v daném podniku není. To je totiž věc, kterou ve výhradně offlinovém fungování restauratéři zvládají jen těžko. Některé velké řetězce si dokážou vyvinout vlastní řešení a se zákazníkem nějakým způsobem komunikovat, ale v menších restauracích či kavárnách obvykle dostanete maximálně kartičku na razítka.

„Restaurace a kavárny doteď neměly žádný nástroj, jak s hostem pracovat, pokud tedy nedisponují prostředky, jako má Starbucks. My jim dáváme levné, plošné a funkční řešení – platformu, kde mohou se svým hostem mluvit, poskytnout mu slevu za věrnost, omluvit se v případě, že byl host nespokojen, prostě šanci vytvořit si vlastní komunitu a věrné štamgasty,“ doplňuje Kovač.

alza-vydej-showroom-holesovice2

Přečtěte si takéAlza představila nové tržiště a cílí s ním na miliardový obratAlza představila nové tržiště a cílí s ním na miliardový obrat. Je to pro nás klíčová priorita, říká Petr Bena

Nedávné rozvolnění protipandemických opatření a opětovné otevření restauračních zařízení mu dodalo na optimismu, který se snažil neztrácet ani v uplynulých měsících. V podstatě každým dnem teď Qerko láme rekord z předchozího dne, co se týče počtu plateb i peněz, které „přes jeho QR kódy“ protečou. Do pandemie firma vstupovala zhruba se třemi sty podniky, do konce roku by jich ráda měla pětkrát víc.

S expanzí napříč celou Českou republikou Qerku pomáhá také Plzeňský Prazdroj, který službu doporučuje svým partnerským podnikům. I díky tomu se prý firmě daří expandovat také mimo velká města. „Věřím, že v Česku se Qerko hodí do zhruba 7 500 restaurací, kde je host obsluhován personálem. Při průměrné pětinové adopci služby se pohybujeme v objemu přesahujícím miliardu korun měsíčně,“ popisuje Kovač s tím, že tržby se během pandemie smrskly na minimum.

Byznys model Qerka je totiž založený převážně na transakcích, kdy si firma bere z každé platby malý poplatek. Čím víc Qerko pomůže, tím víc za něj restaurace zaplatí, avšak ve finále by měla dle jeho zakladatele také svůj chod více zrychlit a tím pádem i vydělat více peněz než bez digitalizační služby. Potenciál růstu je tedy velký, a také proto není ambicí Qerka dosáhnout v brzké době na break-even, ale naopak rychle expandovat a výhledově i za hranice.

Prozatím se Qerko rozšiřuje po Česku, přičemž v Praze si můžete placení přes QR kód vyzkoušet například v Kolkovně Dock, Krušovické Šalandě, Pivu Karlín či Turnovské pivnici Waltrovka, mimo hlavní město službu najdete v ústecké Srdcovce, brněnském Tusto Titanium či MaKa Coffee v Lysé nad Labem. Restauračních zařízení je však celkem několik už zmiňovaných stovek a Kovač hlásí, že brzy budou přibývat nejen další podniky, ale i nové funkce.

Maximálně efektivně. V Time is Ltd. Jana Řežába pomáhají firmám šetřit čas a nabírají 117 milionů korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

timeisltd

Foto: Time is Ltd.

Cyril Höschl, Ulf Zetterberg a Jan Řežáb, spoluzakladatelé startupu Time is Ltd.

0Zobrazit komentáře

Jan Řežáb se před lety vydal na misi zbavit velké firmy a jejich zaměstnance nekonečných porad, zbytečných e-mailů a záplav notifikací. Jen málokdy se na nich a v nich totiž něco vyřeší a často jen ruší od práce. Teď pro svůj startup Time is Ltd. nabírá velkou investici. Čas je zkrátka omezený a ušetřit ho chce každý.

Do pražského startupu posílají investoři 5,6 milionu dolarů, což je v přepočtu 117 milionů korun. „Máme teď prostředky na to, abychom vyladili náš produkt a nakopli růst,“ hlásí pro CzechCrunch Jan Řežáb. V Time is Ltd. vyvíjí analytické nástroje pro měření produktivity, které pomáhají firmám a jejich manažerům odhalit, při kterých procesech se ztrácí čas a kde mohou své fungování vylepšit.

Investiční kolo označované jako late-seed vedl Mike Chalfen z londýnského Chalfen Ventures, který se specializuje právě na softwarové společnosti v raných fázích rozvoje. Přidali se také další londýnští investoři z Illuminate Financial Management a renomovaný americký fond Accel, který již do startupu investoval v předchozím kole. V tom současném pak přihodil 600 tisíc dolarů i sám Řežáb.

Celkově už Time is Ltd. nabral přes 9 milionů dolarů (zhruba 190 milionů korun) a Řežáb hlásí, že teď teprve začne pořádné škálování celého byznysu. Dosud totiž své analytické nástroje prodávali v Time is Ltd. ve dvou, nyní do firmy jako spoluzakladatel a prezident přichází Ulf Zetterberg, který má nastavit kompletní prodejní strategii. V zakladatelském týmu tak doplní Řežába a Cyrila Höschla.

„Ulf Zetterberg je absolutně klíčový pro nastavení naší go-to-market strategie. Naším hlavním expanzním cílem jsou Spojené státy, které si nechceme nechat utéct. V Socialbakers jsme se nestali jedničkou na trhu, protože jsme Spojené státy nevyhráli dost brzy, a tak to nyní nechceme podcenit,“ popisuje strategii čtyřiatřicetiletý Řežáb, který před Time is Ltd. založil a vybudoval právě Socialbakers, kde se zabývali rovněž analytickými nástroji, ale pro sociální sítě.

rezab

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Jan Řežáb, spoluzakladatel startupu Time is Ltd.

Socialbakers se postupně vypracovali až mezi největší hráče ve svém oboru a loni se ve velkém obchodu v řádech jednotek miliard korun prodali do rukou americké společnosti Astute. Sám Jan Řežáb už ve firmě působil jen v roli akcionáře a své zkušenosti a finance získané z prodeje nyní využívá v Time is Ltd. Jelikož se chce tentokrát stát skutečnou jedničkou v oboru, ví, že úspěch na americkém trhu bude klíčový.

Předpoklady má dobré. Podle Řežába je Time is Ltd. dosud stále jedinou firmou, která nabízí tak komplexní analytický produkt, jenž dokáže integrovat všechny nejpoužívanější aplikace a platformy od Googlu, Microsoftu, Zoomu, Slacku, Webexu i třeba Salesforce. „Máme mnohem komplikovanější produkt než v Socialbakers, kde jsme sledovali třeba 150 metrik. V Time is Ltd. jsme zhruba v pětině cesty a už teď máme metrik 800,“ popisuje Řežáb.

Rostoucí startup, který má dnes necelé čtyři desítky zaměstnanců, z nichž se většina specializuje na vývoj a data science, pomáhá firmám, jež mají alespoň několik stovek zaměstnanců. Právě v tu chvíli se dle Řežába začínají v procesech objevovat problémy. „Dokážeme opravit fungování 1-1 meetingů, spolupráci na Slacku nebo nekonečné e-mailové konverzace,“ popisuje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Stejně tak dokáže Time is Ltd. změřit kompletní transformaci firmy a přesně ukázat, co, jak a kde se ve firmě mění a jaké to má dopady. Většinu svých klientů nemůže Řežáb zmiňovat, ale říká, že dnes obsluhuje vyšší desítky firem, mezi nimiž je i Rohlik.cz. Jeho zakladatel Tomáš Čupr je známý tím, že při budování svých firem hodně spoléhá právě na tvrdá data.

„Vedle tradičních business intelligence přístupů využívajících výkonnostní data využíváme Time is Ltd. ke zlepšení způsobu spolupráce v našich týmech a ke zlepšení způsobu práce jak interně, tak s našimi dodavateli – data, která Time is Ltd. poskytuje, jsou pro byznys lídry nepostradatelná,“ říká Tomáš Čupr, který nyní s Rohlíkem i díky nedávné obří investici rozjíždí expanzi po celé Evropě.

superman-james-gunn-01

Přečtěte si takéNový Superman funguje. Jak dokázal, že superhdinové pořád baví?Nový Superman funguje a lidé se na něj hrnou. Jak dokázal, že únava ze superhrdiny není skutečná?

Své analytické nástroje poskytuje Time is Ltd. firmám na bázi měsíčního předplatného a cílem je do tří let dosáhnout na 10 milionů dolarů (přes 200 milionů korun) v ročních opakujících se příjmech (ARR). Za výhodu Jan Řežáb považuje předpoklad, že jeho nástroje budou firmy využívat dlouhodobě, klidně několik let, protože změnit zažité návyky není otázka jednoho týdne.

„Firma nejde vyladit za týden, benefitujeme z toho, že konkrétní chování trvá vyladit roky, a navíc když ladíte jeden aspekt fungování, tak pak se hned vrhnete na další. Je to konstantní proces. Dalším benefitem, který ale nemám tolik rád, pro nás je, že se to vždy trochu vrací do starých kolejí. To znamená, že když něco děláte, tak musíte neustále kontrolovat, zda se nevracíte zpět, kam nechcete,“ doplňuje Řežáb.