Lady Gaga září ve filmu o Gucci, Netflix chce Christophera Nolana. Je tu další CC Watch s filmovými a seriálovými tipy

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

ccwatch18
0Zobrazit komentáře

Páteční večer znamená nové vydání CC Watch, kde shrnujeme filmové a televizní novinky posledního týdne, upozorňujeme na zajímavé trailery a doporučujeme, na co se podívat. Do centra pozornosti se včera dostala herečka Scarlett Johansson, která žaluje Disney kvůli uvedení Black Widow v kinech a online zároveň. Něco podobného by snad nikdy nedovolil režisér Dokonalého triku či Počátku Christopher Nolan, pro něhož je divácká zkušenost z velkého plátna zcela zásadní. Velmi zajímavé tak bude sledovat, jak se ho teď Netflix pokouší přetáhnout na svou stranu.

Možná ještě zajímavější je teď ale nový trailer na film Ridleyho Scotta House of Gucci. Lady Gaga, Adam Driver a další herecké hvězdy se v něm ukazují jako lidé na vrcholu luxusní značky, která má bouřlivou minulost plnou lesku i soupeření. Mnozí pak jistě budou nadšení i z traileru na pokračování seriálu Dexter nebo životopisného filmu o mládí tenistek Sereny a Venus Williamsových. Nakonec samozřejmě nechybí tipy ke sledování, od pohledu do zákulisí vzniku Formanova Muže na Měsíci po tvrdé boxerské drama z thajské věznice.

Aby vám naše shrnutí a doporučení propříště neuniklo, můžete se k odběru newsletteru CC Watch přihlásit zde.

***

Co hýbe světem filmu a televize

HBO Max na příští rok chystá deset exkluzivních filmů: WarnerMedia, mateřská společnost Warner Bros. i HBO, se v bezprecedentním kroku rozhodla všechny kinofilmy pro rok 2021 poslat na plátna i online zároveň. Přes silnou kritiku Christophera Nolana a režiséra Duny jí to finančně prozatím celkem vychází, příští rok ale tuto strategii opustí. Místo toho má vzniknout deset filmů natočených přímo pro HBO Max, které by mělo na jaře dorazit i do Česka. Zatím se neví, jak budou vypadat, pokud ovšem mají přitahovat diváky namlsané Dunou nebo Matrixem 4, o nenápadné malé produkce nejspíš nepůjde.

Scarlett Johansson žaluje Disney kvůli vydání Black Widow online: Když se Disney rozhodlo filmový blockbuster ze série Avengers poslat do kin a na streamovací službu zároveň, překvapilo tím celý zábavní průmysl. Teď se kvůli velkým propadům Black Widow ve výdělcích z kin spekuluje, jak velký vliv na to hybridní distribuce měla. Proto také Johansson podala na Disney žalobu, podle které mělo studio porušit podmínky smlouvy s herečkou. Má totiž nárok na podíl z tržeb z kin a součástí je také období exkluzivní dostupnosti filmu na plátnech.

Na co jsme zvědaví

Film House of Gucci o bouřlivé historii luxusní módní značky Gucci chtěl Ridley Scott točit už v roce 2006, nakonec ale vznikl až loni. V prvním, extrémně stylovém traileru teď můžeme vidět Adama Drivera jako někdejšího šéfa firmy a módní ikonu Maurizia Gucciho a Lady Gaga jako jeho manželku. Už z prvního pohledu na ni je patrné, že půjde o složitou osobnost, která má ovšem jasný cíl, za nímž je schopná jít přes mrtvoly. V opulentním světě módy, ambicí, podvodů a skandálů se objeví celé hvězdné obsazení s Jaredem Letem, Al Pacinem, Jeremy Ironsem nebo Salmou Hayek.

Další zprávy, tipy na novinky a trailery, na něž jsme velmi zvědaví, výběr zajímavých filmů i seriálů, které stojí za vidění, či osobní tip jednoho z členů redakce CzechCrunche nebo osobnosti českého byznysu najdete v kompletním, už osmnáctém vydání newsletteru CC Watch.

Pokračování nového newsletteru CC Watch si můžete přečíst zde.

Scarlett Johansson žaluje Disney. Studio ji mělo vydáním Black Widow v kinech i online zároveň připravit o výplatu

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

black-widow

Foto: Falcon

Black Widow v kinech uvidíme už v létě

0Zobrazit komentáře

Disney se před pár týdny pochlubilo, že premiérový víkend filmu Black Widow vydělal v kinech podobně jako jiné blockbustery před pandemií. Zásadní součástí celkové reportované částky ovšem byly také tržby ze streamovací služby Disney+, kde snímek vyšel ve stejnou dobu. Právě proto teď mediálního giganta zažalovala herečka Scarlett Johansson – studio totiž mělo hybridním uvedením porušit její smlouvu.

Jde jí o princip a zachování divácké zkušenosti z velkého plátna? Teoreticky, primárním důvodem pro podání žaloby jsou ovšem peníze. Když někteří, hlavně ti známější herci uzavírají s filmovými studii smlouvy o natáčení, stanovený honorář mívá ještě dodatek ve formě procenta z tržeb. Například představitel Iron Mana Robert Downey Jr. si díky tomu z Avengers: Endgame přišel na 55 milionů dolarů navíc k dvacetimilionovému honoráři.

Součástí nároku na podíl z tržeb je i podmínka, že film musí vyjít v kinech, což znamená exkluzivně. Před pandemií, kdy smlouvu s Disneym podepsala také Scarlett Johansson, to byla zcela samozřejmá klauzule, v době radikálních proměn filmové distribuce by ji ale studio nejspíš nezahrnulo. Teď se zdá, že v případě Black Widow se na to buď zapomnělo, nebo se to nepovažovalo za problematické.

Problém by s tím možná neměla ani herečka, kdyby ovšem tržby z kin kvůli paralelnímu uvedení filmu online výrazně neutrpěly. Už druhý den promítání diváci za lístky utratili o 41 procent méně než za první, což představuje několikanásobný propad oproti předchozím titulům ze série Avengers. Ve druhém týdnu od premiéry pak Black Widow v kinech vydělala o 67,3 procenta méně než v prvním. To je také mnohem vyšší pokles, než je běžné.

black-widow2

Foto: Falcon

Scarlett Johansson a Florence Pugh ve filmu Black Widow

Existují sice argumenty, podle nichž nelze s jistotou říci, že mezi tržbami snímku z kin a jeho dostupností v rámci tzv. Premier Access na Disney+ existuje přímá kauzalita. V současnosti se to nicméně považuje za nepříliš konkrétní konsensus. Američtí kinaři si právě kvůli připravení o tržby nedávno v oficiálním prohlášení svazu National Association of Theater Owners stěžovali.

Argument, že hybridní uvedení Black Widow připravilo Johansson o peníze, je přitom jen částí její žaloby. V dokumentu, na nějž jako první upozornil The Wall Street Journal, se píše: „Společnost Disney úmyslně a bezdůvodně přiměla společnost Marvel k porušení smlouvy, aby zabránila paní Johansson plně využít výhod plynoucích z její dohody se společností Marvel.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Herečka tím podle odhadů měla přijít až o 50 milionů dolarů, tedy přes miliardu korun. I kdybychom ale konkrétní částky označili za spekulace a příčinnost mezi online uvedením a propadem tržeb kin považovali za nepodloženou, porušení smlouvy zahrnující exkluzivitu pro kina je poměrně jasné. Právníci Johansson prý Disney poté, co zveřejnilo plány na hybridní distribuci Black Widow, kontaktovali ohledně úprav její smlouvy. Nedostalo se jim ale odpovědi.

Žaloba dále uvádí, že se herečka studiu sama ozvala ještě v roce 2019, tedy před pandemií, aby se ujistila o plánovaném exkluzivním uvedení filmu v kinech. Přikládá k tomu e-mail hlavního právního zástupce Marvelu Davea Galluzziho, který potvrzuje domluvený způsob vydání i to, že jakékoliv změny by musely obě strany dodatečně konzultovat. „Museli bychom dosáhnout vzájemného porozumění vzhledem k tomu, že smlouva se zakládá na sérii velkých bonusů z tržeb,“ napsal Galluzzi.

Ve skutečnosti podle představitelky Black Widow nic takového neproběhlo, a zatímco Disney z hybridního uvedení blockbusteru těžilo peníze, navýšení hodnoty akcií i tučné odměny pro vedení, herečka hlavně tratila. Disney na podání žaloby rychle reagovalo veřejným prohlášením, podle něhož si Johansson už v základu vydělala 20 milionů dolarů a o žádné bonusy nepřišla. Její chování je prý navíc hrubým ignorováním celosvětových důsledků pandemie.

james-reese-tim-mvp-x

Přečtěte si takéMLS jako magnet na peníze. Z fotbalu v USA je nevídaný byznysApple i hvězdy z NBA a Hollywoodu. Historický růst fotbalu v USA vyvrcholí za rok největším mistrovstvím

Celá žaloba se týká sice konkrétní situace jedné (už tak bohaté) herečky, může mít nicméně význam pro celý Hollywood hledající nový post-pandemický normál. Za rozhodnutí uvádět filmy hybridně bez konzultace s tvůrci před časem Warner Bros. kritizovali Christopher Nolan i režisér Duny Denis Villeneuve. V důsledku toho dokonce streamovací platforma Netflix živí naděje, že Nolana frustrovaného z chování studia naláká k sobě. Jak zmiňujeme v CC Watch, šéf filmů služby o tom už s režisérem mluvil.

Pokud by Johansson dokázala, že Disney ji svým jednáním připravilo o předem domluvené peníze, byla by v poměrně unikátní pozici k úspěšnému útoku na neupřímné byznysové praktiky obří mediální firmy. Minimálně by to mohlo do budoucna ovlivnit, jak v Hollywoodu fungují smlouvy všech možných, malých i velkých, tvůrců se studii.