Nad ztrátovým online supermarketem Košík.cz převezmou vládu Křetínský s Tkáčem. Odchází PPF

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

kosik01Insider

Foto: EPH / Košík.cz / CzechCrunch

Daniel Křetínský a Patrik Tkáč ovládnou Košík.cz

0Zobrazit komentáře

Draví investoři Daniel Křetínský a Patrik Tkáč se rozhodli, že zřejmě naplno šlápnou do rozvoje online supermarketu Košík.cz. Ten si během své historie prošel několika majetkovými i personálními proměnami a zatím kouká na záda tuzemské jedničce v podobě Rohlíku Tomáše Čupra. Česko-slovenské byznysové duo teď v Košíku získá nadpoloviční většinu a mělo by vzít otěže do svých rukou. Projekt naopak opouští PPF.

O odchodu finanční skupiny PPF, kterou vybudoval nedávno tragicky zesnulý miliardář Petr Kellner, z Košíku se již několik měsíců spekuluje. Přestože všechny zainteresované strany vehementně mlčí, v kuloárech jde víceméně o veřejné tajemství. O připravovaném obchodu nedávno informoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který ho nyní také posvětil.

„Společnost EP Corporate Group, a. s., získala od Úřadu povolení ke spojení se společností MFresh Holding 1, s. r. o., a jejím prostřednictvím rovněž nad jejími dceřinými společnostmi Košík.cz, s. r. o., a DoDo Group SE. Ke spojení soutěžitelů dochází zejména v oblasti internetového prodeje zboží denní potřeby a doručování malých balíkových zásilek,“ uvádí antimonopolní úřad ve svém rozhodnutí.

Pod holdingovou společnost EP Corporate Group je soustředěna většina strategických aktiv Daniela Křetínského. Společnost MFresh Holding 1 je zase jediným akcionářem Košík.cz poté, co byl tento online supermarket v rámci reorganizace vyčleněn z internetové skupiny Mall Group. Až dosud bylo v Košíku stejné akcionářské rozložení jako právě v Mall Group: pětina patřila skupině Rockaway Jakuba Havrlanta a po 40 procentech držely EC Investments Křetínského s Tkáčem a PPF.

Všichni dál mlčí

V rámci připravované transakce, kterou pro CzechCrunch potvrdili zástupci ÚOHS a několik dalších zdrojů obeznámených se situací, však nyní dojde k odchodu PPF. Její 40% podíl za neznámých podmínek převezmou Křetínský s Tkáčem, jimž tak bude dohromady patřit 80 procent. Zbylá pětina holdingu ovládající Košík.cz by měla podle informací CzechCrunche zůstat skupině Rockaway Jakuba Havrlanta. Ani jeden ze stávajících akcionářů se k dotazům CzechCrunche nechtěl vyjadřovat.

Není to překvapivé. Všichni se totiž rozhodli promlčet minimálně do té doby, dokud se nerozhodne o osudu internetové skupiny Mall Group. PPF, Křetínský s Tkáčem a Rockaway aktuálně jednají o jejím možném prodeji či vstupu na burzu a jakékoliv aktivity týkající se firem s Mall Group přímo či nepřímo spojených nekomentují. Příprava na velkou transakci, jež by se měla počítat v desítkách miliard korun, je ale v plném proudu.

Jednak Mall Group oznámila za uplynulý rok nečekaná černá čísla, která mohou při pomoci při oceňování celého byznysu, a její majitelé zároveň postupně vyčleňují dosud prodělečné projekty. Naposledy znovu Křetínský s Tkáčem převzali internetovou televizi Mall.tv a podobný osud před nedávnem potkal i zmíněný Košík.cz. Ten sice odmítá své výsledky komentovat, ale když je naposledy zveřejňoval za rok 2019, šlo o ztrátu přesahující 280 milionů korun. Významně ztrátové by přitom mělo být jeho hospodaření i nadále.

Zatím není jasné ani to, jaké plány budou mít s Košíkem jeho budoucí většinoví majitelé, případně jakou roli bude zastávat Rockaway. Jakub Havrlant totiž nedávno do svého portfolia přikoupil německý online supermarket Bringmeister, a tak by mohlo být logické mezi tuzemským a německým byznysem hledat synergie. V e-commerce i retailu jsou nicméně aktivní také Křetínský s Tkáčem, k chystaným plánům se však nikdo nevyjadřuje.

tomas-jerabek-kosik-min

Foto: Košík.cz

Tomáš Jeřábek, šéf online supermarketu Košík.cz

Jediným aktérem, který byl ochotný dění ve firmě komentovat, se stal výkonný ředitel Košíku Tomáš Jeřábek. „Změny v investorské struktuře v současnosti nijak nemění misi Košíku. Jedeme dál, rosteme a naplňujeme cíle, kvůli kterým jsme vznikli. Hodně na sobě teď pracujeme – situace na trhu už je zase jiná než před rokem, takže opět šlapeme do zlepšení služby a zákaznického zážitku,“ uvedl pro CzechCrunch.

V čele Košíku Tomáš Jeřábek podle všeho nadále zůstává, nicméně hlavní rozhodovací slovo nad budoucností celého online supermarketu by i vzhledem k jasné majoritě měli mít Daniel Křetínský a Patrik Tkáč. V rámci MFresh Holdingu budou společně s Rockaway i nadále držet také menšinový podíl v logistickém startupu DoDo Michala Menšíka. Do něj v minulých letech investovali nezveřejněnou částku. Na fungování DoDo by však tato změna akcionářů neměla mít žádný vliv.

„DoDo Group je většinově vlastněna skupinou V-Sharp, přičemž minoritní podíl drží skupina MFresh Holding 1. Na této vlastnické struktuře ani na jednotlivých podílech se nic nemění. Dochází pouze k přeskupení akcionářů uvnitř MFresh Holdingu. Toto přeskupení je věcí akcionářů MFresh Holdingu a nám nepřísluší jej komentovat,“ uvedl pro CzechCrunch Michal Menšík, který nedávno v rámci své skupiny V-Sharp rozjel také investiční vehikl s podnikatelem Zdeňkem Šoustalem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Investice ze strany majitelů Mall Group do startupu DoDo pochopitelně není náhodná. Michal Menšík se svou dodávkovou flotilou zajišťuje kompletní logistické operace právě pro Košík a také některé další e-shopy ze skupiny Mall Group. Logistika nastavená tak, aby fungovala po ekonomické stránce i z pohledu zákaznické zkušenosti, je ostatně nejen u online supermarketů klíčová.

Aktuálně však není jasné, jak moc vlastně Košík kurýry DoDo vytěžuje. O konkrétních číslech naopak mluví konkurenční Rohlík.cz, který nedávno nabral další velkou investici a Tomáš Čupr tak mohl oslavit zrození prvního českého startupového jednorožce, tedy společnosti s hodnotou přesahující miliardu dolarů. V loňském roce Rohlík dosáhl na tržby přes 7,6 miliardy korun, chystá se dál expandovat a dle posledního vyjádření Tomáše Čupra by aktuálně měl ze svých skladů expedovat zhruba 30 tisíc objednávek denně.

Amazon znovu potvrdil svou sílu v cloudu. I přes růst tržeb o 27 procent ale nesplnil očekávání

Jiří SvobodaJiří Svoboda

andy-jassy-1080p

Foto: Amazon/CzechCrunch

Andy Jassy, výkonný ředitel Amazonu

0Zobrazit komentáře

Posledním členem velké technologické pětky, který po Googlu, Applu, Microsoftu a Facebooku tento týden představil své finanční výsledky za uplynulé čtvrtletí, byl Amazon. Jedna z největších společností světa s aktuální tržní kapitalizací 1,82 bilionu dolarů (39,1 bilionu korun) sice dále rostla, ale zůstala za očekáváními analytiků. Celkově se tak může pochlubit spíš smíšenými výsledky.

Čtvrtletní obrat Amazonu stoupl meziročně na 113,8 miliardy dolarů (2,4 bilionu korun). To sice znamená nárůst bezmála o 27 procent, nicméně je to menší růst než na očekávaných 115 miliard. Je to zároveň ale už třetí kvartál v řadě, kdy společnost překonala právě stomiliardovou hranici. Jedná se také o první zveřejněné čtvrtletní výsledky, při nichž už stojí v čele Amazonu Andy Jassy. Ten nedávno nahradil v pozici CEO samotného zakladatele Jeffa Bezose.

Zatímco v posledním, dubnovém reportu se mohla společnost ještě pod Bezosem pochlubit meziročním trojnásobným zvýšením zisku, tentokrát se meziročně navýšil o polovinu z 5,2 miliardy na 7,8 miliardy dolarů (ze 112 na 168 miliard korun).

Finanční ředitel Amazonu Brian Olsavsky na hovoru s investory řekl, že výsledky přičítá pokulhávajícímu meziročnímu srovnání. Bylo to totiž právě toto čtvrtletí v minulém roce, kdy tržby stoupaly vlivem pandemie oproti předloňskému roku 2019 o 35 až 45 procent. Na aktuální oznámení pak trh reagoval poměrně neúprosně, v prodlouženém obchodování spadly akcie Amazonu zhruba o sedm procent.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

dokumentu lze ale vyčíst i řadu pozitivních trendů. Jak upozornila agentura Bloomberg, lépe než podle dřívějších předpokladů dopadly reklamní byznys Amazonu a cloudová divize Amazon Web Services (AWS). Právě AWS se stává vedle klasické e-commerce čím dál tím více stěžejní částí koncernu – vybudoval ji ostatně právě Andy Jassy, který dnes vede celý Amazon.

Jeho prodeje vzrostly meziročně o 37 procent z 10,8 na 14,8 miliardy dolarů (318 miliard korun) a dosáhl tak více než čtyřmiliardového provozního zisku. Pro srovnání, do cloudu ve velkém investuje také Microsoft. Jeho řešení s názvem Azure je velkým tahounem příjmů, a jak společnost oznámila tento týden, Azure sám o sobě vyrostl meziročně dokonce o 51 procent. Divize zvaná Intelligent Cloud, do níž Azure v rámci Microsoftu patří, dosáhla na čtvrtletní tržby 17,4 miliardy dolarů (374 miliard korun).

amazon-dobroviz-2

Foto: Amazon

Distribuční centrum Amazonu v české Dobrovízi

ticketportal-mvp

Přečtěte si takéEstonci ovládli český ticketingový trh. Od Mafry kupují TicketportalEstonci ovládli český ticketingový trh. Po GoOutu a Ticketstreamu kupují od Mafry také Ticketportal

Ačkoliv vyhlídky pro cloudové služby Amazonu jsou do budoucna slibné, to stejné nejde říct o společnosti jako celku. Na této frontě převládá naopak nejistota: v aktuální zprávě Amazon tvrdí, že ve třetím kvartálu bude provozní zisk mezi 2,5 až 6 miliardami dolarů. To je poměrně velký rozptyl a jeho zpřesnění ještě bude záležet na řadě faktorů.

Amazon dává také velký důraz na svůj sociální dopad. Nadále bude navyšovat počet zaměstnanců, celkově meziročně půjde o jejich 51% nárůst. Jen ve Velké Británii jich má být více než deset tisíc. Zároveň překvalifikuje až pět tisíc pracovníků. Dále vyjmenovává doslova desítky různých iniciativ v oblasti podpory menšin, bydlení, záchraně klimatu nebo obchodníků třetích stran.