40 kroků na lince a za 90 minut je hotovo. Podívejte se, jak se staví Tesla Model 3
Kalifornská automobilka Tesla má před sebou další velký rok. V Evropě začne prodávat očekávaný Model 3, měli bychom se dočkat také úplně nového crossoveru Model Y a je možné, že k tomu šéf Tesly Elon Musk přidá i nový pickup, ale to je zatím ve hvězdách. Klíčový bude nicméně zejména z hlediska čísel nejdostupnější Model 3.
Právě výrobu svého Modelu 3 Tesla v posledních měsících neustále zlepšuje. Sám Elon Musk na výrobní lince ladí různé procesy a postupy, aby se mohl během roku 2019 alespoň přiblížit kritické hranici, kdy by vyrobil 10 tisíc takových vozů za jeden týden. Aktuálně je Tesla někde za polovinou a na sklonku roku se se svými fanoušky podělila o záběry, jak vlastně výroba Modelu 3 vypadá.
Průkopnická automobilka, která se soustředí výhradně na elektrické vozy, zveřejnila časosběrné video, na němž je vidět celý proces výroby Modelu 3. Jde o továrnu v kalifornském Fremontu a na videu je vidět, jak se lidská síla kombinuje s roboty. Elon Musk měl sice původně vizi, že by již nyní vyráběl auta výhradně s roboty, ale zjistil, že lidský faktor je zatím v jeho továrně nenahraditelný.
Tesla tvrdí, že celý její Model 3 je složen z více než 10 tisíc částí a mnoho z nich se skládá přímo na hlavní výrobní lince, nicméně jak v prosinci hlásil analytik Pierre Ferragu z New Street Research, který se byl ve Fremontu osobně podívat, jde vlastně o velmi jednoduchý proces. „Mohli jsme sledovat, jak je Model 3 sestaven z prázdného šasi na plně funkční auto v něco málo přes 40 krocích a 90 minutách, a to vše na lince, která je zhruba 300 metrů dlouhá,“ citoval Ferragua magazín Business Insider.
Vyrobit elektrické auto (a nemusí jít nutně o Teslu) je tak zásadně jednodušší než tradiční vozidlo se spalovacím motorem. Jak Ferragu podotýká, tradiční automobilky dnes potřebují na své vozy kolem 130 až 200 kroků, zatímco Tesla jen třetinu až pětinu. Navíc má v sobě Model 3 stále přes kilometr kabelů, přičemž podle jednoho z nejvíce optimistických analytiků, co se týče přístupu k Tesle, jímž Ferragu je, by mohla být jejich délka snížena na desetinu.
Elon Musk má tak se svým týmem stále na čem pracovat. Jelikož letos začne prodávat Model 3 v Evropě, potřebuje se přibližovat zmíněné hranici 10 tisíc vyrobených vozů týdně. Ferragu nicméně podobně jako jiní odborníci souhlasí s tím, že se v nejbližší době nedočkáme nejlevnějšího Modelu 3, který Elon Musk při jeho představení slíbil. Tesla Model 3 už za 35 tisíc dolarů (necelých 800 tisíc korun) zatím není při současné výrobní kapacitě možný.