Apple oznámil ambiciózní ekologický plán. Do roku 2030 chce být on i jeho dodavatelé uhlíkově neutrální
Klimatické změny způsobují… krávy. Kromě nich je to ale samozřejmě také zbytek zemědělství, automobilový průmysl, energetický průmysl, výroba desítek tisíc různých produktů i jejich následná distribuce. Pokud většina těchto oblastí zásadně nezmění své fungování, pro miliony lidí po celém světě to může znamenat katastrofický scénář. Apple se nyní zavazuje, že se ho rozhodně nebude účastnit a do roku 2030 má v plánu být jako firma včetně celého svého dodavatelského řetězce kompletně uhlíkově neutrální.
Ačkoliv bývá ze stran organizací jako Greenpeace stále kritizován a některé jeho produkty generují příliš mnoho elektronického odpadu, patří Apple k ekologicky nejzodpovědnějším korporacím na světě. Už dlouhá léta například na žádné prezentaci nového zařízení nechyběla poznámka o environmentální nezávadnosti materiálů použitých při jeho výrobě. Jejich vývoj je navíc už nějakou dobu téměř kompletně napájen z obnovitelných zdrojů.
Postupně se zvyšuje také míra práce s recyklovanými zdroji, často pocházejícími ze starších produktů firmy. V říjnu roku 2018 si vůbec největší potlesk z celé keynote vysloužila zpráva, že nové MacBooky Air i Macy mini používají výhradně recyklovaný hliník. Loni společnost ve spojitosti s tím ohlásila plán vyrobit plně recyklovaný iPhone a v nedaleké budoucnosti zcela eliminovat svou závislost na těžbě nových zdrojů.
Dosud možná nejambicióznější ekologický cíl Applu nicméně přichází nyní. Výrobce iPhone sice svůj vlastní provoz po celém světě už dávno ze 100 % pohání obnovitelnou energií, něco jiného je ovšem toto fungování rozšířit na celý dodavatelský řetězec. Ještě náročnější je pak k tomu připojit uhlíkovou neutralitu, tedy zabránění vypouštění nového oxidu uhličitého do atmosféry. Výsledkem by byl nulový negativní dopad na klimatické změny u jedné z největších společností na světě.
„Firmy mají zásadní příležitost pomoci vybudovat udržitelnější budoucnost, která vychází z naší společné starosti o planetu, kterou sdílíme,“ řekl šéf Applu Tim Cook. „Zlepšení klimatu může být základem pro novou éru inovačního potenciálu, vytváření pracovních míst a stabilního ekonomického růstu. Doufáme, že se s naším závazkem dosáhnout uhlíkové neutrality staneme vlnou v rybníku, který podnítí mnohem obšírnější změny,“ dodal.
Apple pomůže i ostatním
Uhlíková neutralita nutně neznamená, že daná společnost přestane produkovat oxid uhličitý – jde o to, že celkový objem skleníkového plynu vypuštěného do atmosféry bude nula. Některé firmy se ji tedy snaží dosáhnout, aniž by zásadně změnily své jinak nepříliš ekologické fungování. Například letecká společnost EasyJet je uhlíkově neutrální díky velkým investicím do výsadby stromů pohlcujících plyn.