Možná jedna z nejzásadnějších událostí televizního průmyslu v uplynulém roce se udála hned v březnu, když z HBO odešel jeho dlouholetý ředitel Richard Plepler. Jeden z nejváženějších lidí v zábavním průmyslu se nepohodl s novým vedením Time Warneru, mateřské firmy HBO, které mu nebylo ochotno nechat zcela volnou ruku. A právě Plepler provází také dosud největší zprávu letošního roku, když nyní jako producent podepsal exkluzivní smlouvu s Applem.
Pro HBO, které má na kontě zdaleka největší počet cen Emmy a dalších úspěchů, začal pracovat už v roce 1992. V průběhu své kariéry se tak přímo podílel na vývoji televizní stanice směrem k prestižní značce, na jejíž kompletní nabídku se mohou spolehnout i ti nejnáročnější diváci. Se seriály jako Rodina Sopránů, Bratrstvo neohrožených a nověji Hra o trůny HBO stálo v čele rozvoje tzv. kvalitní televize. Pro ni jsou typickými komplexní příběhy vysoké produkční kvality, kontroverzní témata a často také autorský přístup tvůrců.
Koncept seriálů jako plnohodnotných mnohadílných filmů přinejmenším v začátcích vyžadoval vedení s jasně vytyčenými cíli reagujícími na očekávání poměrně specifického publika. Ačkoliv se tak HBO v průběhu let stalo jednou z nejúspěšnějších prémiových televizních stanic, udrželo si status vysoce kurátorského přístupu. Projekty, do kterých byly vkládány prostředky, vždy přicházely s něčím novým a zajímavým a pochopitelně také s vysokou kvalitou.
Plepler zastával názor, že HBO mělo být jednoznačně oddělené od zbytku mediální korporace, Time Warner však měl s prémiovou televizní stanicí podstatně jiné plány. Prestižní značku použil jako prostředek pro vybudování vlastní velké streamovací služby HBO Max, se kterou se chce s deseti tisíci hodinami obsahu postavit těm největším konkurentům.
Foto: Apple
Reese Whiterspoon a Jennifer Aniston budou mít na Apple TV+ seriál The Morning Show
Pro Apple naproti tomu Apple TV+, které je stále ve svých začátcích, přinejmenším v dohledné době nebude zásadní součástí byznysu. Navíc mu podle mnoha reakcí na první seriály chybí jasný hit s potenciálem zaujmout větší část společnosti i mimo fanoušky a uživatele produktů firmy. Má tedy mnohem blíže Pleplerově idee do velké míry izolované platformy s vysoce kurátorským přístupem k produkci nových projektů. Zároveň má ovšem Apple TV+ za sebou jednu z největších firem na světě a prostředky s tím spojené.
Plepler po odchodu z pozice ředitele HBO řekl, že do budoucna už nemá žádný zájem dělat něco podobného. Mnohem více ho přitahovala bližší spolupráce s tvůrci, což pro něj ostatně bylo typické už dříve. S Applem tedy, jak informujíThe New York Times, podepsal pětiletou exkluzivní smlouvu na projekty vytvořené jeho produkční společností Eden Productions. Vytvářet bude seriály, filmy a dokumenty.
Není to konkurování HBO
Současnému vedení Apple TV+ se podařilo navázat spolupráci s mnoha oceňovanými jmény jako Jennifer Aniston, Steve Carell, Steven Spielberg, J. J. Abrams, Alfonso Cuarón i jedním z nejzajímavějších amerických nezávislých studií, A24. Přesto by mohl být Richard Plepler v tomto ohledu dalším velkým přínosem. Kromě vysoké míry prestiže, kterou nese jeho vlastní jméno, totiž za svou kariéru navázal a udržuje kontakt s mnoha vlivnými lidmi ze zábavního průmyslu, politiky a umělci.
U sebe doma například nedávno pořádal párty pro jednoho z hlavních editorů The New York Times Bariho Weisse. Na večeři pozval také současného demokratického kandidáta na prezidenta USA Coryho Bookera. Do výčtu jeho známých a přátel patří také politik Christopher Dodd, literární kritik a intelektuál Henry Louis Gates Jr., spisovatelka Fran Lebowitz a držitel Puliztzerovy ceny David Remnick.
Foto: Apple
Přehrávat filmy a seriály z Apple TV+ lze na všech jablečných zařízeních
Ředitel HBO a Apple spolu měli v minulosti poměrně úzký vztah, když spolupracovaly na vzniku streamovací služby HBO Now, spuštěné v roce 2015. Eddy Cue, senior viceprezident softwaru a služeb Applu, je navíc Pleplerovým velkým fanouškem a okamžitě po jeho odchodu mu nabídl přinejmenším rozhovor na téma dalšího vývoje jeho kariéry.
„Velmi rychle jsem si rozmyslel, že Apple byl dobrou volbou, už proto že byl v dostatečně počátečních stádiích na to, abych si řekl, že bych jim mohl trochu pomoci,“ řekl pro NYT Plepler. Spolupráce má samozřejmě podporu také od šéfů Apple TV+ Zacka Van Amburga a Jamieho Erlichta. Právě s nimi jeden z nejvýznamnějších producentů v zábavním průmyslu mluvil nejdříve a čekal na jejich reakci.
Ačkoliv jsou nyní Apple TV+ a HBO rivaly, Plepler svoje kroky nevnímá jako postupný přechod ke konkurenci svého bývalého, jak sám řekl, „týmu týmů“. „Je tady dost místa na to, aby se dařilo všem a aby každý vytvářel svou vlastní podobu kvalitního obsahu, a ani na chvíli to nevnímám jako konkurování HBO,“ vysvětluje nedávno ještě vlivný ředitel, nyní ambiciózní producent. „Nepřemýšlím tak o tom objektivně ani emočně,“ dodává.
V životě každého globálního a rychle rostoucího startupu přijde chvíle, kdy se začne uvažovat nad potenciálním vstupem na burzu. Moment, při kterém často mladičká firma přeroste v něco většího a ze startupu se najednou stane klasická společnost, jež má závazek vůči veřejnosti, respektive investorům, kteří se rozhodnou do firmy vstoupit prostřednictvím nákupu akcií.
Ne vždy je ale tento krok nejrozumnější, jak jsme se mohli přesvědčit například u WeWorku, jež si ještě před vstupem na burzu odhalením všech čísel a dat kolem firmy víceméně zničil pověst. Úplně ideálně nevyšel vstup na burzu ani Uberu, jehož hodnota akcií od IPO neustále klesá. Loňský rok byl z pohledu vstupů na burzu jedním z nejzásadnějších za poslední dekádu a určil směr, jakým se budou firmy ubírat v dalších letech.
Ostatně jen letos na burzu vstoupily mimo Uberu například Lyft, Slack, Peloton, Pinterest, ale také Beyond Meat, Zoom nebo Cloudfare. Vůbec nejúspěšnější, co do návratnosti, byl zmíněný Beyond Meat, který krátce po IPO vyrostl o téměř 900 % z 25 dolarů na více než 230 dolarů na akcii. Nyní se obchoduje za zhruba 75 dolarů, ale i tak představuje krásné 200% zhodnocení pro investory, kteří nakoupili na startu.
Foto: Beyond Meat
Beyond Meat a jeho rostlinné burgery byli nejlepší investicí loňského roku na poli startupů
Rok 2019 je už ale minulostí a měli bychom koukat dopředu. Pokud odhlédneme od vývoje loňských IPO v letošním roce, čeká nás toho spousta nového i letos, pokud tedy jde o vstup na burzu technologických firem. Zároveň to neznamená možný úspěch pouze z pohledu startupu a příležitost pro nové investory, ale také jednu z posledních fází pro známé investiční fondy, které po vstupu na burzu budou moci konečně odprodat část nebo celý balík akcií získaných v rámci předchozích investičních kol.
Letos to budou především Sequoia Capital či Tiger Global Management. Dva velcí hráči ze Silicon Valley, kteří drží zásadní podíly ve firmách jako Uber, Juul, Airbnb, Apple a kteří často participovali už v prvotních kolech, kdy si mohli ukousnout velký díl koláče za relativně nízké částky.
S jednorožcem až ke hvězdám a ještě dál
Většina startupů, které plánují letos vstup na burzu, má za sebou množství investičních kol a od roku 2011 postupně nabraly stovky milionů dolarů. Investoři dokonce po neúspěchu Uberu a Lyftu často zmiňují, že by se měly startupy držet v privátních rukou po velkých kolech investic déle, než vstoupí na burzu. Je to proto jeden z faktorů, na které dát pozor v případě, že některou z investic zvažujete.
Největším koněm v roce 2020 bude bezpochyby Airbnb – platforma zprostředkující ubytování a zážitky po celém světě, která od svého založení v roce 2008 vyrostla hodnotou na ohromných 35 miliard dolarů a patří svým růstem k poměrně jasným stálicím. I přes nejrůznější kontroverze kvůli bezpečnosti hostů v jednotlivých ubytováních nebo vlivu Airbnb na ceny nemovitostí ve městech a kapacit pro rezidenty se chce Airbnb stát už v letošním roce veřejně obchodovatelnou firmou. Startup tento krok plánoval několik let a neustále odkládal, i kvůli nastalým problémům, jež bylo třeba řešit.
Trojice zakladatelů stojících za Airbnb, Brian Chesky, Nathan Blecharczyk a Joe Gebbia, vybrala pro startup již 4,4 miliardy dolarů, naposledy v roce 2017, kdy Airbnb získalo miliardu dolarů v rámci investičního kola Series F. Zatím není jasné, kdy přesně letos Airbnb vstup na burzu ohlásí, ani zda bude vůbec chtít vybrat další peníze.
Startup se pomalu překlápí do zisku a dost možná zvolí stejnou cestu jako Slack nebo Spotify, které nabídly akcie na burze napřímo a nevydávaly nové s cílem získání prostředků. Obě firmy pouze chtěly umožnit zaměstnancům i dalším investorům vystoupit jednoduše z firmy a novým investorům zase zhodnotit prostředky do budoucna.
Na burzu se však zdaleka nechystá pouze Airbnb, a tak se níže můžete podívat na startupy, jež by mohly svůj prvotní úpis akcií na jedné ze světových burz v roce 2020 taktéž provést.
Asana – hodnota 1,5 miliardy dolarů
Největší zastoupení mají na poli letošních IPO tzv. SaaS (software as a service, software jako služba) startupy, které tvoří nástroje a poté k nim prodávají pravidelné měsíční či roční předplatné, což je pro investory kvůli stabilitě a lepšímu plánování zlatým dolem. Jedním z nich je Asana – nástroj pro správu projektů a úkolů pro in-house, ale i remote týmy po celém světě. Tento poměrně komplexní nástroj založili v roce 2008 Justin Rosenstein a Dustin Moskowitz a dokázali na něj během let vybrat přes 213 milionů dolarů, což posunulo hodnotu startupu na 1,5 miliardy. Poslední investiční kolo Asana uzavřela koncem roku 2018, a to ve výši 50 milionů dolarů.
Squarespace – hodnota 1,7 miliardy dolarů
Doby, kdy všichni potřebovali web, ale neexistoval jednoduchý nástroj, který by jej uměl vytvořit mimo kombinace grafika a kodéra, jsou pryč. Dnes to již zvládne na pár kliků téměř každý, byť pořád v trochu omezeném pojetí. Na to před lety vsadil i startup Squarespace, který umožňuje vytvářet pomocí online nástroje weby a e-shopy na základě předpřipravených šablon. Společnost v roce 2003 založil Anthony Casalena a na její rozvoj vybral již 278 milionů dolarů. Naposledy Squarespace obdržel 200 milionů od skupiny investorů v roce 2017 a jeho hodnota se pohybuje kolem 1,7 miliardy dolarů.
Hit mezi designéry, ale i vývojáři. InVision, který v roce 2011 založili Clark Valberg a Ben Nadel, měl zásadní stopu i v Česku a nyní plánuje vstup na burzu. Nástroj, který umožňuje nahrání grafiky webů či mobilních aplikací do online prostředí, ve kterém ho lze komentovat, dále upravovat a především sdílet kolegům nebo klientům, měl v Česku dlouhou dobu kanceláře pro svou divizi InVision Labs. V té vyvíjel experimentální projekty a pluginy pro grafické nástroje Photoshop a Sketch. Celkově už startup vybral 350 milionů dolarů, naposledy pak 115 milionů dolarů v roce 2018 při valuaci 2,02 miliardy.
Roblox – hodnota 2,4 miliardy dolarů
Pokud se pohybujete v herním světě a není vám cizí Minecraft, ale i další tvůrčí počiny, určitě jste už někdy slyšeli o firmě Roblox. Byznys startupu Roblox funguje na dvou větvích – jednou z nich je populární multiplayerová online hra, která má v Minecraftu jistý základ. Druhou větví je speciální systém, který dalším vývojářům umožňuje tvořit své vlastní hry, ať už klasické nebo ty ve virtuální realitě. Roblox v roce 2004 založil David Baszucki, který na něj dosud vybral 185 milionů dolarů. Poslední investici obdržel v roce 2018, a to ve výši 150 milionů dolarů s valuací 2,4 miliardy.
GitLab – hodnota 2,75 miliardy dolarů
Od úspěšného startupu v prestižním kalifornském akcelerátoru Y Combinator až po miliardový startup, který míří na burzu. To je GitLab, jež tvoří konkurenční nástroj Githubu pro vývojáře a kolaboraci mezi nimi na správě kódu a jeho analýze. Základy GitLabu položili Sid Sijbrandij a Dmitriy Zaporozhets, kteří na startup od roku 2014 vybrali už 413 milionů dolarů. Naposledy získali peníze loni v září – konkrétně pak 268 milionů dolarů při valuaci 2,75 miliardy dolarů.
Foto: GitLab
Zakladatelé startupu GitLab Sid Sijbrandij a Dmitriy Zaporozhets
Snowflake – hodnota 3,5 miliardy dolarů
Data táhnou. Tak by mohl mluvit americký startup Snowflake, který poskytuje především větším společnostem služby na poli správy a ochrany dat, stejně jako jejich podrobnou analýzu. Startup, který založila trojice Marcin Zukowski, Thierry Cruanes a Benoit Dageville, vybral na investicích celkem již 922 milionů dolarů. Naposledy to bylo 450 milionů při investičním kole Series F koncem roku 2018, jež posunulo hodnotu Snowflake na 3,5 miliardy dolarů.
Credit Karma – hodnota 4 miliardy dolarů
Pravděpodobně není Američana, který by neznal nástroj Credit Karma. Každý obyvatel této západní země (který v ní žije legálně) má k dispozici takzvané SSN (social security number), které funguje jako rodné číslo a je na něj navázán kreditní systém. Ten se snižuje a zvyšuje na základě mnoha kritérii a určuje bonitu pro žádosti o kreditní karty, hypotéku nebo i nájemní smlouvu. A startup Credit Karma ho pomáhá monitorovat a doporučuje možná vylepšení pro zvýšení aktuálního skóre. Startup vznikl v roce 2007 a nabral celkově na investicích už 645 milionů dolarů s valuací 4 miliardy dolarů. Naposledy získal 175 milionů v roce 2017.
Unity – hodnota 6 miliard dolarů
Na burzu zamíří i jeden z nejpopulárnějších nástrojů mezi herními vývojáři v podobě herního enginu Unity, který usnaďnuje tvorbu 2D a 3D her nebo aplikací. Firma vznikla v rukou Joachima Anteho a Davida Helgasona v roce 2004 a od té doby vybrala na investicích 1,12 miliardy dolarů s valuací dosahující 6 miliard dolarů. Celkem 150 milionů dolarů přibylo na účtech firmy při investičním kole Series E loni v květnu.
Sídlo Unity Technologies v San Francisku
Databricks – hodnota 6,2 miliardy dolarů
Startupům, které operují s daty, se dařilo v loňském roce a letos to nebude jinak. Jedním z nich byl i Databricks, který analyzuje data pro velké korporace a v letošním roce zamíří po úspěšném kole financování na burzu. Na konci října totiž firma Aliho Ghodsiho a dalších pěti spoluzakladatelů vybrala 400 milionů dolarů při valuaci 6,2 miliardy dolarů. Celkově už pak od investorů získala téměř 900 milionů a rychle roste.
DoorDash – hodnota 13 miliard dolarů
Na první pohled je DoorDash jen jednou z dalších služeb, které po prozatím pouze v amerických městech rozváží jídlo. Se svým zaměřením na firmy a hromadné objednávky v rámci týmů a měsíčním předplatným s neomezeným rozvozem se ale přeci jen dokázal odlišit a zapůsobit na trhu. Za startupem stojí Tony Xu, Andy Fang a Stanley Tang, kteří pro něj získali celkem už 2,07 miliardy dolarů. Naposledy jim přistálo na stole financování ke konci listopadu minulého roku, kdy DoorDash získal 700 milionů dolarů při valuaci dosahující 13 miliard.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.