Automobilka Volvo vstoupila na burzu. Výprava však přinesla menší zisky, než se očekávalo
Burzovní tažení švédských automobilek je dovršeno. Po nedávném vstupu Polestaru nyní na švédskou pobočku burzy Nasdaq dorazila také automobilka Volvo Cars. Ta krátce před vstupem snížila očekávané zisky i hodnotu podniku, která je tak nižší než v případě Polestaru.
Volvo a Polestar mají společné nejen kořeny, ale i silný vliv čínské skupiny Geely, která je vlastní. Byli to právě Číňané, kdo Volvo postavili na nohy a z dřívější sportovní divize Polestar udělali samostatnou značku. Čínský gigant také nastavil oběma firmám jasný kurz směřující vstříc elektrické budoucnosti, což ovšem něco stojí.
Aby měly společnosti dostatek kapitálu k naplnění svých elektrických cílů, rozhodly se vydat na burzu. Zatímco Polestar tuto cestu dovršil letos v září, Volvo svou burzovní výpravu oznámilo začátkem měsíce a nyní hlásí její završení, které však není tak úspěšné, jak bylo původně plánováno.
Volvu se totiž nepodařilo naplnit cíle, které hovořily o hodnotě firmy ve výši 25 miliard dolarů (550 miliard korun) a výnosech v přibližné výši 25 miliard švédských korun (62,4 miliardy korun). Problém spočívá v současné situaci na trhu, která dokonce donutila řadu společností své plánované vstupy na burzu přehodnotit a stáhnout.
Na vině je inflace a stále se vlekoucí problémy v dodavatelském řetězci. Zejména problém nedostatku čipů silně dopadá právě na výrobce automobilů, kteří nejsou schopni vozy zkompletovat. Východisko z této situace je navíc v nedohlednu, což vede k opatrnosti podniků a také investorů.
Přestože Volvo dříve oznámilo zahájení veřejné nabídky svých akcií za částku pohybující se od 53 do 68 švédských korun za akcii, začátkem tohoto týdne dospělo k rozhodnutí ustálit částku nabídky na 53 švédských korunách, tedy na 137 korunách českých, jak informovala agentura Reuters.