Autonomní nákladní doprava pod švédskou taktovkou. Futuristické vozy bez kabiny a řidiče vyjedou už příští rok
Švédský výrobce autonomních nákladních vozidel Einride v minulých letech představil dva prototypy, které mají být schopné odvézt náklad z bodu A do bodu B, aniž by k tomu potřebovaly řidiče za volantem. Nyní z jeho dílen vyjede zcela nová série futuristických náklaďáků pojmenovaná AET, se kterou chce posunout úroveň samořídících technologií opět o úroveň výše.
Na první pohled se novinky od předešlých modelů pojmenovaných Pod liší jen nepatrně. Stále jde o minimalistické vozy s nádechem budoucnosti, avšak s lehce přepracovaným designem přední masky a některých dalších částí, pomocí nichž chce Einride vylepšit aerodynamiku, respektive jízdní schopnosti.
Nová nákladní flotila AET byla navržena hned ve čtyřech konfiguracích, jež se od sebe liší možnostmi provozu. První dvě verze, AET 1 a AET 2, mají dosáhnout maximální rychlosti 30 km/h a uvézt náklad o hmotnosti 16 tun, přičemž na jedno nabití dojedou tyto vozy, vážící 26 tun, zhruba 130 až 180 kilometrů.
Varianty AET 3 a AET 4 mají mít podobnou hmotnost i schopnost uvézt stejně těžký náklad. Na rozdíl od předchozích verzí by ovšem měly být podstatně rychlejší, jelikož má jejich maximální rychlost činit 45, potažmo 85 km/h. Tím chtějí Švédové reagovat na rozličný přístup úřadů, které k autonomním vozům přistupují s různou benevolentností, a proto se možnosti jejich provozu různí.
Spolu s tím se má odlišovat i jejich pohyb v závislosti na operátorech. Zatímco AET 1 bude schopno autonomního pohybu za dohledu operátora v přesně stanovených koridorech (označovaných jako geofence), AET 2 už bude moci tyto koridory za dohledu vzdáleného operátora opustit a pohybovat se plně svobodně. Například v uzavřeném areálu nebo na neveřejných komunikacích.