Avatar 2 má nový trailer. Musí se prý stát jedním z nejvýdělečnějších filmů, aby se zaplatil

Režisér James Cameron řekl, že jeho film je „sakra hodně drahý“. Prý potřebuje aspoň dvě miliardy v příjmech na to, aby pokryl svoje náklady.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

avatar-the-way-of-water-james-cameron-final-trailer

Reprofoto: Avatar/YouTube

Nový Avatar: The Way of Water

0Zobrazit komentáře

Třináct let po jeho premiéře už mnozí možná zapomněli – nebo výrazněji neprožili – jaký byl Avatar fenomén. Ačkoliv film Jamese Camerona neměl obří marketingovou kampaň, v době jeho vydání bylo téměř nemožné se mu vyhnout. A přes pochybovačné hlasy se zdá, že pokračování má potenciál vyvolat podobnou vlnu zájmu. Nový trailer k tomu dává docela dobré důvody.

Druhý díl, Avatar: The Way of Water, se opět odehrává na fiktivním měsíci Pandora více než deset let po prvním filmu. Jake a Neytiri mezitím založili rodinu a řeší problémy spojené s dorůstajícími dětmi, které se vzdalují svým rodičům. Paralelně s tím jim hrozí nebezpečí ze strany lidí a navrátivšího se plukovníka Quaritche, hledají proto útočiště u jiného klanu lidu Na’vi. Rostoucí hrozba má ale mnohem větší záběr než jen jednu rodinu.

Právě úvodní záběry druhé – a možná poslední velké upoutávky snímku – ukazují rodinu Jakea a Neytiri žádající vůdce klanu Metkayina o pomoc. Na rozdíl od nedávného traileru se ovšem mnoho dalších detailů o ději nedozvíme. Nový klip místo toho ukazuje další sled vizuálně úchvatných záběrů vodního prostředí, džungle i dalšího velkého střetu obyvatel Pandory s lidmi. Cameron přitom už dříve slíbil, že se příběh The Way of Water vydá nečekanými směry. „Garantuji vám, že neodhadnete, co se stane,“ řekl režisér.

První snímek si kvůli předvídatelnému ději vysloužil kritiku, naprostou většinu diváků ale pohltil především svým světem a jeho audiovizuálním zpracováním. O Avatarovi se kvůli technické náročnosti a bezprecedentnímu využití digitálních vizuálních efektů mluvilo jako o jednom z nejdražších filmů vůbec – jeho rozpočet se odhaduje asi na čtvrt miliardy dolarů, dodnes stále velice vysoké, ale už ne extrémní číslo. Avengers: Endgame měli být ještě o sto milionů dražší.

Pokračování Cameronova největšího blockbusteru ovšem možná zašlo ještě dále. Režisér zatím oficiální číslo nechce sdělit, v nedávném rozhovoru pro magazín GQ ale o svojí novince řekl, že byla „sakra hodně drahá.“ Podle jeho odhadů je The Way of Water velice špatné byznysové rozhodnutí, protože se prý musí stát čtvrtým nebo pátým nejvýdělečnějším filmem vůbec, jen aby se zaplatil.

Řečí konkrétních čísel to znamená, že by jeho příjmy z kin měly překročit dvě miliardy dolarů. To se dosud podařilo jen zmíněným Avangers: Endgame a Infinity War, Star Wars: Síla se probouzí, Titanicu a původnímu Avatarovi. Ten se po letošním opětovném uvedení přiblížil až ke třem miliardám. Dokáže ale pokračování vyvolat podobný zájem? Spoléhat na to je skoro nezodpovědné.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Poměrně velký risk, kterému studio vystavuje, přitom Camerona nijak nepřiměl dělat ústupky. I když se už první dobrodružství z Pandory setkalo s prosbami studia o zkrácení dvouapůlhodinové délky, The Way of Water jde mnohem dále. Oficiální stopáž stále není potvrzená, podle informací magazínu The Hollywood Reporter ale má dosáhnout až 190 minut. Velice dlouhé filmy přitom mohou některé diváky odradit. A také snížit počet projekcí, které se vejdou do programu – a tím pochopitelně snížit příjmy. 

Tvůrci se nicméně očividně rozhodli, že zdánlivě šílená sázka stojí za to. A možná pro to mají vcelku dobré důvody. Vznik nového snímku trval tak dlouho kvůli potřebě vyvinout zcela novou techniku natáčení, aby se živí herci, později nahrazení digitálními postavami v počítači, mohli volně pohybovat pod vodou. Jak demonstrují dosavadní ukázky, výsledná vizuální podívaná by měla opět nabídnout něco, co se v kině dosud nikdy dříve neobjevilo.

Avatar: The Way of Water do kin vstoupí za tři týdny, tedy 15. prosince. V současnosti se navíc už pracuje na dalším pokračování, které už je navíc natočené a je ve fázi postprodukce s premiérou stanovenou na konec roku 2024. James Cameron nedávno řekl, že teprve uvidí, jestli čtvrtý a pátý film bude režírovat sám, nebo ho svěří někomu jinému.

Spielbergův film o Spielbergovi jde do kin. Fabelmanovi jsou o lásce ke kinu i rodině a útočí na Oscary

Jaký je autobiografický snímek Stevena Spielberga? Herecké výkony si zaslouží ocenění, ale samotný film zajímá víc rodina než filmový průmysl.

Michal MančařMichal Mančař

THE FABELMANS

Foto: Vertical Entertainment

Fabelmanovi jsou nejen roztodivná rodinka, ale i autobiografický snímek Stevena Spielberga

0Zobrazit komentáře

Steven Spielberg je nejúspěšnější režisér všech dob. Indianu Jonese, Jurský park, Čelisti nebo Zachraňte vojína Ryana zná každý. Stejně jako další hollywoodské hity, které nesou jeho rukopis a do nichž otiskl svou lásku ke kinematografii. Než se ale stal veleúspěšným filmařem, byl to kluk s velkými sny – a rodinou, která měla lásky na rozdávání, ale problémů možná ještě víc. A právě o svém dětství a dospívání natočil snímek Fabelmanovi.

Z prvních trailerů to vypadalo, že Fabelmanovi by mohli být milostným dopisem kinematografii, snad i jakousi poctou vlastní tvorbě s lehoulinkým nádechem patosu. Steven Spielberg však v do jisté míry autobiografickém snímku dává přednost rodině, ne filmu. Což je tak trochu v kontrastu s tím, jak s oběma důležitými součástmi vlastního života nakládá Sammy Fabelman, alter ego slavného filmaře ve Fabelmanových. Ti už ve čtvrtek pozvou české diváky do trochu vyfabulované Spielbergovic domácnosti.

Už název Fabelmanovi v sobě skrývá jinotaj z anglického fable, tedy bajka, příběh, výmysl. Ale film v sobě nese mnoho ze skutečného Spielbergova života. Jeho otec byl do práce ponořený a úspěšný inženýr, matka svobodná umělecká duše. Především na děti vždy silně dopadající stěhování kvůli zaměstnání si taktéž prožili. A reálný Spielberg má i ony tři sestry, které ve Fabelmanových slouží jako Sammyho první herečky v úvodních a velice nesmělých, ale o to vtipnějších pokusech o filmovou tvorbu.

Sotva totiž mladý Steven, pardon, Sammy poprvé navštívil biograf, byl už navždy lapen. Ale zatímco byl polapen krásou kinematografie, byl zároveň chycený mezi dvěma světy svých rodičů. Otec v Sammyho kameře vidí pomíjivý koníček a byl by raději, kdyby syn dělal něco pořádného, hmatatelného. Ale je oddaný, milující a podporující. Maminka je malému hrdinovi bližší, překypuje láskou a podporuje jeho tvorbu… ale je spíš starší sestrou, jakýmsi Petrem Panem, jenž nechce dospět. Ne pevným bodem, který mladý Sam potřebuje.

Tato dynamika se nicméně ve filmu nerozvíjí tak prvoplánově, jak by se mohlo na první pohled zdát. Jistě, střet technokrata s umělkyní zachytí nejedna scéna a Sammy je syntézou výchovy obou rodičů. Ale Mitzi a Burt (ve skutečnosti Leah a Arnold) nejsou kontrastní karikatury pro ilustraci nadřazenosti jednoho z přístupů. Jsou to především milující manželé a rodiče, ony přitahující se protiklady z okřídleného rčení. A když už dojde k nevyhnutelnému zlomu, není to praktičtěji založený otec, který by byl laciným padouchem a původcem nepohody.

Jejich vztah na plátně ožívá díky výkonům Paula Dana a Michelle Williamsové. Dano minimalisticky ukazuje vnitřní sílu pana Fabelmana, daleko větší prostor – ve filmu i ve Spielbergově srdci, chce se říct – však má maminka v podání Williamsové. Je místy až manickou ženou, která dokáže zahrnout celé své okolí krásou a láskou, ale stejně tak se v mžiku stane katalyzátorem komplikací. Williamsová si jde pro oscarovou nominaci, jen snad někdy až příliš ráznými kroky. Ale dost možná sama Leah Spielbergová byla taková.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Za zmínku stojí také Gabriel LaBelle, představitel odrostlejšího Sama. Že ho Fabelmanovi katapultují do hollywoodských výšin, se zdá jako sázka na jistotu, jeho pubertální protospielberg je zábavný v odlehčených scénách i uvěřitelný v těch vážnějších. Právě toto střídání různých poloh je pak nejspíš jedinou větší výtkou k filmu. Není totiž (jen) úsměvným pohledem na vlastní dětství, není psychoterapií a smířením se s rodiči, není poctou velkofilmům a celému průmyslu. Je všechno najednou a je toho někdy moc, byť je to dobré řemeslo.

Do paměti se vryje scéna, v níž Sammy na záběrech z dovolené objeví něco, co mělo zůstat skryté. Doprovází ji tklivá hudba (tu měl na starosti dlouholetý Spielbergův spolupracovník John Williams) a cvakání střihacího zařízení. Možná je to klišé, ale funguje to zatraceně dobře a je radost na to koukat. Jenže pak se Fabelmanovi promění třeba na rodinnou komedii o trablech teenagera v šedesátých letech. Anebo se zjeví ztracený strýc, pronese přímo do srdce diváka i Sammyho namířené monology o lásce k umění – a zase odjede.

THE FABELMANS

Foto: Vertical Entertainment

Burt (Paul Dano) a Mitzi (Michelle Williamsová), rodiče malého Sammyho Fabelmana

Nenechte se zmýlit, všechno je to natočené a zahrané dobře, ba dokonce i skvěle. Jen je to občas jak na horské dráze. Na které navíc strávíte dvě a půl hodiny. A ještě tedy dvakrát za jízdy vyměníte vozík, poprvé když Sam vyroste, podruhé když dojde k dalšímu stěhování. Je silně nekomfortní mluvit Stevenu Spielbergovi do práce, ale Fabelmanovi by byli ještě o něco příjemnější podívanou, kdyby byli kompaktnější. Čas od času totiž trochu působí jako ne úplně pevně pospojovaná sbírka různě naladěných scén.

Před zhlédnutím snímku se také nabízela otázka, do jaké míry bude Spielberg citovat svou vlastní tvorbu. Ale Fabelmanovi stojí na vlastních nohou. Jen tu a tam se objeví velice lehoulinké pomrknutí. Třeba při dramatické scéně v autě během bouře, v níž je cítit letmý záchvěv Jurského parku. Anebo v jednom ze Samových amatérských filmů, kdy s kamarády ze skauta natáčí snímek z druhé světové války. Krvák, ale tahající za srdce skoro jako Zachraňte vojína Ryana.

Chvilkami možná některého diváka napadne, jestli to vzhledem k rozsáhlé Spielbergově filmografii není tak trochu škoda, ale opačný přístup by hrozil sklouznutím do nechtěné sebeparodie. A Fabelmanovi samozřejmě jsou oslavou filmového řemesla, ale ještě víc v nich Steven Spielberg vzpomíná na dětství a dospívání a na své rodiče – však jim patří i věnování v titulcích.