Berlínská Gigafactory startuje. První Modely Y evropské výroby předal sám Elon Musk
Téměř dva roky od prvního kopnutí do země se spustí továrna Tesly. Díky přenesení výroby do Evropy Muskova automobilka ušetří na clu a na dopravě.
Automobilka Tesla má více než deset závodů, ovšem kompletní vozy sjíždějí z linek pouze několika z nich. Jedná se o továrnu ve Fremontu, od roku 2019 také o továrnu v čínské Šanghaji a dnešním dnem se seznam výrobních míst rozrůstá o německý Berlín. Právě dnes totiž z výrobních hal tamní Gigafactory vyjely první evropské Modely Y, které předal sám Elon Musk.
Evropská Gigafactory je příběh, který se začal psát ještě před bouřlivým covidovým obdobím. Kde přesně by mohl evropský výrobní závod stát, doprovázela řada spekulací, přičemž někteří tipovali i Českou republiku. Netrefili se jen těsně, protože na podzim roku 2019 Tesla oznámila, že její evropský závod bude stát nedaleko Berlína v oblasti Grünheide a že první vozy si zde majitelé budou moci vyzvednout v polovině roku 2021.
Tesle se dlouho nedařilo sehnat potřebné povolení k zahájení provozu od braniborských úřadů a příliš nenahrávala ani pandemická situace. To se nakonec podařilo získat na počátku tohoto měsíce, téměř dva roky od prvního kopnutí do země. Datem oficiálního předání prvních vozů se tak stal 22. březen roku 2022. Právě dnes se otevřela vrata závodu, ze kterých vyjelo několik desítek zbrusu nových Modelů Y s vyraženým logem Made in EU. Ty slavnostně předal jejich novým majitelům sám Elon Musk.
End of line is ready!!@Tesla #GigaBerlin #DeliveryDay pic.twitter.com/tGDj377sH1
— Tobias Lindh (@tobilindh) March 22, 2022
Vzhledem k tomu, že Tesla má alespoň prozatím v plánu produkovat v Německu pouze Model Y, přizpůsobila tamní Gigafactory tomuto vozu na míru. To by se mělo promítnout především do kvality zpracování vozu, kterou zkušenější oko pozná hned na první pohled. V souvislosti s vozy od Tesly se totiž kritici často pouštěli do nepříliš kvalitního karosářského zpracování automobilů ze Spojených států, u kterých se mezi jednotlivými díly karoserie objevovaly asymetrické a někdy skutečně velké mezery.
Jak informuje Forbes, tento problém by měly vyřešit speciální lisy, díky nimž se bude karoserie vozu skládat pouze ze dvou velkých výlisků, které roboti následně svaří k sobě. Elon Musk dokonce v jednom ze svých tweetů oznámil, že Tesla chce být u Modelu Y přesná na tisíciny milimetru. Německá preciznost by se však mohla odrážet i v dalších částech vozu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs