Biano vstoupilo do Itálie, kde koupilo konkurenta. Lidé přes něj loni koupili nábytek za 1,7 miliardy

Pro české tržiště nábytku jde o devátý trh, agreguje přes tři tisíce obchodníků. Loni v tržbách nerostlo, udrželo se ale v černých číslech.

Peter BrejčákPeter Brejčák

michal-zelinka-regular

Foto: Biano

Michael Zelinka, ředitel Biana

0Zobrazit komentáře

Loni v říjnu vstoupilo do Řecka, teď v dubnu do Itálie. České online tržiště nábytku a doplňků Biano pokračuje ve svém tažení Evropou, přičemž nyní působí již na devíti trzích. Vstup do další země firma odstartovala akvizicí podobně zaměřené společnosti Homelook, za kterou zaplatila desítky tisíc eur, v přepočtu do dvou milionů korun.

„Expanze na náš devátý trh do Itálie se nám podařila díky tomu, že jsme ve správný čas byli na správném místě,“ komentuje Michael Zelinka, ředitel Biana, které v minulém roce prodalo zboží o celkové hodnotě (GMV) 1,7 miliardy korun. Prodeje tak dosáhly podobné úrovně jako předloni, stejná loni zůstala i ziskovost firmy ve výši jednotek procent.

„Díky tomu jsme se mohli chopit příležitosti koupit lokální tržiště v Itálii, kde jsme již delší dobu hledali ideální cestu pro vstup. Nyní nemusíme stavět na zelené louce, o to rychleji můžeme na novém trhu získat větší podíl,“ pokračuje Zelinka. Akvizicí Homelooku získalo Biano mimo jiné také přístup ke třem stovkám italských obchodů, které se tak přidaly k více než třem tisícům stávajícím.

Itálie je devátou zemí, v níž Biano působí. V Česku vzniklo v roce 2015, kdy do něj počáteční investici vložila skupina Miton, o dva roky později expandovalo na Slovensko a do Nizozemí. Od té doby přidává každý rok jeden trh – Brazílii, Maďarsko, Rumunsko, Portugalsko a Řecko.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Dnes už nové trhy dokážeme technicky spustit velice rychle – během pár týdnů. Přestože jsme nyní v relativně krátké době spustili dva trhy po sobě, neplánujeme v růstu polevovat. Už nyní se díváme po dalších možnostech, do kterých bychom se ještě letos chtěli pustit,“ uzavírá Zelinka.

Kromě aktuální expanze chystá Biano v následujících měsících velkou proměnu svého tržiště, která přinese vylepšenou personalizaci nabídky zboží i funkcí na míru uživateli a přiblíží koncept online tržiště sociálním sítím typu Pinterest.

Zásilkovna svůj rozvoj dosud financovala hlavně ze zisku. Teď si od českých bank půjčuje miliardu

Simona Kijonková chce podpořit růst své skupiny Packeta, a jelikož už to nezvládne jen z vlastních zdrojů, šla pro miliardový úvěr do bank.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

kijonkova

Foto: FTV Prima

Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a skupiny Packeta

0Zobrazit komentáře

Zásilkovně se podařilo v loňském roce vyrůst i přesto, že většina internetových obchodů, na které je její logistický byznys úzce navázaný, zažila propad. Celá skupina Packeta, v jejímž čele stojí Simona Kijonková a v Česku operuje pod značkou Zásilkovna, loni utržila 6,1 miliardy korun a teď oznámila, že pro posílení své pozice na stávajících trzích a budování další potřebné infrastruktury v čele s výdejními boxy získala velký úvěr od největších bank. Klubové financování v hodnotě jedné miliardy korun Packetě poskytnou Citibank, Česká spořitelna a UniCredit Bank.

„Pro celou skupinu Packeta je to významný historický milník. Dosud jsme naši expanzi financovali především z vlastních zdrojů. Vzhledem k naší velikosti a ambicím ale nebyl takový model dále možný a výrazně nás brzdil v našich plánech. Klubové financování je efektivní model financování firem naší velikosti, a proto jsme ho zvolili. Důvěra tří velkých bank je pro nás zároveň důkazem, že naše podnikání stojí na zdravých základech,“ říká pro CzechCrunch Simona Kijonková.

Rozvoj dosud firma podle své zakladatelky financovala primárně ze zisku, v němž je od roku 2013. „Od této doby se objem finančních prostředků na rozvoj firmy postupně navyšoval,“ doplňuje Kijonková s tím, že už nyní firma čerpala bankovní úvěry, ale zatím zdaleka ne v tak vysokém objemu. Skupina Packeta uvádí, že dlouhodobě dosahuje provozního i čistého zisku. Za rok 2022 zatím přesné číslo neprozradila, ale v roce 2021 vykázala čistý zisk ve výši 217 milionů korun, rok předtím to bylo 173 milionů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Celkový objem investic měl podle vyjádření firmy jen v loňském roce dosáhnout 1,2 miliardy korun. Letos chce investovat především v oblasti budování infrastruktury, což znamená rozvoj sítě samoobslužných výdejních boxů zvaných Z-Boxy v Česku, na Slovensku a v Maďarsku, a také do zvyšování kvality nabízených produktů a služeb.

Celkem má aktuálně Packeta výdejních boxů 6 200, v Česku jich je 3 650, na Slovensku 1 700 a v Maďarsku 800. Vedle toho má přes 15 tisíc výdejních míst ve čtyřech zemích a téměř 140 tisíc partnerských míst ve většině zemí Evropy. V rámci logistiky jsou klíčová také její depa a koncem loňského roku otevřela druhé robotické depo v Rudné u Prahy. Denně dnes celá skupina dokáže zpracovat až 1,5 milionu zásilek.

simona-kijonkova3

Přečtěte si takéZásilkovna vyrostla na 6,1 miliardy. Zpomalení v ní uspíšilo změnyZásilkovna vyrostla na 6,1 miliardy. Zpomalení uspíšilo změny, hlídáme každé procento, říká Kijonková

V čele Packety stojí Simona Kijonková, která v ní spolu se svým manželem Jaromírem Kijonkou, zakladatelem dvoumiliardového e-shopu s čočkami, vlastní 48,6 procenta. Podíl ve výši 20,75 procenta drží společnost Notino, kterou založil Michal Zámec. Od externích investorů nicméně Packeta podle její zakladatelky na svůj rozvoj nikdy neměla.

„Společnost Notino do skupiny Packeta peníze nikdy nevložila, podíl si skupina Notino odkoupila v minulosti od stávajících společníků. Rozvoj a expanzi hradila skupina Packeta z vlastních zdrojů, myšleno ze zisku,“ dodává. Minoritními akcionáři logisticko-technologické skupiny jsou ještě Martin Kukačka, Lukáš Bílek, Petr Vytiska a Štěpán Chytka.