Blesk na nebesích. Rolls-Royce pracuje na nejrychlejším elektrickém letadle všech dob
Limuzíny značky Rolls-Royce vyrážejí dech svým technologickým zpracováním, luxusem i cenovkou. Logo Rolls-Royce se však neobjevuje pouze na vozech, ale i na leteckých motorech, a již brzy i na elektrickém letadlu, které má ambice přepsat rychlostní rekordy.
Limuzíny značky Rolls-Royce zná asi každý. Opulentní vozy plné luxusu, prvotřídních materiálů i jedinečného řemeslného zpracování patří mezi to nejlepší, co může současný automobilový trh nabídnout. To dokazuje i limuzína zdobená výšivkou růží, pro kterou bylo potřeba provést milion stehů. O něco méně osob však ví, že vozy nejsou to jediné, co Rolls-Royce nabízí.
Jeho motory pomáhají již více než sto let do vzduchu aviatikům na strojích všeho druhu. Je však nutné říci, že není Rolls-Royce jako Rolls-Royce. Samotnou výrobu vozů započal konstruktér Henry Royce a obchodník Charles Rolls v roce 1906 s modelem Silver Ghost. Ale již v roce 1914 začali produkovat také letecké motory, které roztáčely vrtule letadel rytířů nebes v první i druhé světové válce.
Rolls-Royce se postupně stal jedničkou mezi výrobci leteckých motorů, ovšem v druhé polovině 20. století došlo k oddělení výroby vozů a letecké techniky. A zatímco britské limuzíny Rolls-Royce dnes vlastní německé BMW, z producenta leteckých motorů a letadel značky Rolls-Royce se stala samostatná společnost. Vozy a letecké motory s dvojitým R ve znaku tak dnes spojuje pouze společná minulost.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsI přes jisté problémy se z obou společností staly naprosté špičky ve svém oboru. To dokazují nádherné limuzíny i 13 tisíc leteckých motorů britské veřejné společnosti Rolls-Royce Holdings, které pohánějí 35 typů komerčních letadel v celkem sto zemích světa. Obě společnosti se navíc snaží jít s dobou a ta si v automobilové i letecké dopravě žádá elektrický pohon.
Zatímco Rolls-Royce Motor Cars prozatím představil jen vizi své hypermoderní elektrické limuzíny pojmenované Rolls-Royce 103EX, jeho aviatický bratranec je o něco dále. Rolls-Royce Holdings již pracuje na letadlu, které je vybaveno elektrickým motorem, díky jehož schopnostem by se mohlo jednat o vůbec nejrychlejší elektrické letadlo, jaké bylo doposud stvořeno.
Rychlejší než blesk
Nové letadlo bylo představeno v Anglii na letišti Gloucestershire, kde se ukázal chystaný elektrický letoun ACCEL, jehož technologie je testována na draku ionBird. Ten je vybavený trojicí axiálních elektromotorů 750R, které získávají energii z baterie složené ze 6 tisíc článků. Výkon motorů překonává 500 koňských sil a letadlo by s ním mělo být schopno uletět až 320 km.
Tím vůbec nejzajímavějším je však nejvyšší rychlost, kterou by letadlo mělo být schopno vyvinout. Rolls-Royce doufá, že z elektromotoru vymáčkne 460 km/h, což by z testovacího letadla činilo prozatím nejrychlejší elektrický letoun na světě.
Letadlo se může dále pochlubit řadou technických vychytávek, jako například systémem přímého chlazení bateriových článků během vysokých rychlostí, vrtulovými lopatkami s nižšími otáčkami pro snížení hlučnosti letounu nebo 90% energetickou účinností.
„Budování nejrychlejšího plně elektrického letadla na světě není nic jiného než revoluční změna v letectví a jsme potěšeni možností představit projektové letadlo ACCEL. To není jen důležitým krokem směrem k pokusu o světový rekord, ale pomůže nám také v rozvoji schopností Rolls-Roycu a potvrdí, že jsme v popředí vývoje technologií, které mohou hrát zásadní roli při umožnění přechodu na nízkouhlíkovou světovou ekonomiku,“ uvedl Rob Watson, ředitel divize Rolls-Royce Electrical, která má na starosti vývoj elektrifikovaných technologií.
Letoun je vyvíjen v rámci iniciativy ACCelerating ELectrification of flight, na které se s Rolls-Roycem podílí také výrobce elektromotorů YASA, letecký startup Electroflight, Letecký technologický institut a britské Ministerstvo pro obchod, energie a průmyslové strategie a vládní agentura Innovate UK.
Pokud vše půjde podle plánu, měl by ACCEL provést zkušební let, během kterého se pokusí překonat rychlost 482 km/h, koncem jara příštího roku. Až doposud je držitelem rekordu elektrický akrobatický letoun od Siemensu Extra 330LE, který je schopen letět rychlostí až 337,5 km/h.
Mimo elektrický letoun v rámci iniciativy ACCEL Rolls-Royce pracuje i na projektu E-Fan X leteckého gigantu Airbus. Mělo by se jednat o letoun s hybridní technologií sloužící pro komerční účely. První cestující by se s ním měli proletět v roce 2030.