Bolt v Praze rozjíždí carsharing, do ulic nasadí čtyři stovky aut. Je dostupný ze stejné aplikace

Služba nazvaná Bolt Drive nabídne různé modely vozů Audi a Toyota se spalovacím i hybridním pohonem. Dostupné mají být ve dvou cenových kategoriích.

Peter BrejčákPeter Brejčák

img_1066-copy-min-22

Foto: Peter Brejčák/CzechCrunch

Bolt v Česku spouští carsharing Drive

0Zobrazit komentáře

Taxíky, koloběžky, rozvoz jídla a nově také carsharing. Estonská aplikace Bolt oficiálně od pondělí 3. června do výčtu služeb, které nabízí v Praze, přidává další, v níž bude nabízet rychlé půjčování aut. Ve flotile bude mít čtyři sta sdílených vozů značek Toyota a Audi s nápisem Bolt Drive na předních dveřích.

Konkrétně půjde o modely Audi A1, A3 a Q2 a Toyoty Yaris, Corolla a CH-R, na výběr bude mezi spalovacím a hybridním pohonem. Vozy by mělo být možné vypůjčit téměř kdekoliv na území Prahy, společnost je po městě bude rozmisťovat již v průběhu pátku a víkendu. Cena za vypůjčení auta se bude počítat z délky trvání jízdy a ujeté vzdálenosti a již zahrnuje pohonné hmoty, pojištění i dálniční známky.

Dostupné mají být dvě cenové kategorie – startovací za nejmenší modely aut je od jedné koruny za minutu plus tři koruny za kilometr. Druhá úroveň pak účtuje tři koruny za minutu plus čtyři koruny za kilometr. V nabídce mají být i výhodnější hodinové, denní i týdenní tarify.

Například konkurenční služba Anytime u nejlevnějšího modelu a podle času začíná na 2,99 koruny za minutu plus 6,99 koruny za kilometr, u nejdražšího pak 8,49 koruny za minutu plus 3,99 koruny za kilometr. Anytime nedávno spustil také sdílení skútrů, naopak koncem loňska do likvidace zamířil jeden vůbec z prvních carsharingů v Česku Ajo.

img_1056-copy-min

Foto: Peter Brejčák/CzechCrunch

Jeden z modelů vozů Bolt Drive

Bolt Drive je již součástí mobilní aplikace, uživatelé si tak na jeden klik mohou vybrat, zda se nechají odvézt taxíkem, půjčí si koloběžku nebo nově také auto. Pro aktivaci je nutné nahrát do aplikace fotografii řidičáku, občanky a svého obličeje, následné schválení by mělo proběhnout do několika minut. Věkový limit je od 21 let, řidičský průkaz musí uživatel mít minimálně rok.

V aplikaci se pak zobrazí nejbližší dostupné vozy, vybraný automobil si zákazník může zdarma zarezervovat na patnáct minut, aby měl čas k němu dojít. Pro ukončení jízdy je nutné vozidlo zaparkovat ve vyhrazené parkovací zóně, která pokrývá téměř celou Prahu.

Díky čipům fungujícím na bázi internetu věcí Bolt sleduje i samotnou jízdu řidičů a hlídá například překročení rychlosti. Služba slibuje, že bezohledné řidiče po několika upozorněních může z využívání aplikace také odstranit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Nedávno jsme si zadali reprezentativní průzkum mezi Pražany, kteří vlastní auto. Vyšlo z něj, že přes třicet procent motoristů vydá za údržbu vozidla nejméně 25 tisíc korun za rok s tím, že další sedmina dotázaných ani přesně neví, kolik je auto vlastně stojí,“ komentuje Václav Soukup, ředitel služby Bolt Drive na českém trhu.

„Zároveň ale téměř polovina pražských motoristů auto používá pouze jeden či dva dny v týdnu. Lidé jsou totiž zvyklí, že když potřebují auto, byť jen pár dní v roce, musí jej vlastnit. Služby soustředěné v aplikaci Bolt jim dávají alternativu,“ doplňuje Soukup.

Služba Bolt Drive byla poprvé spuštěna před třemi lety v estonském Tallinu, postupně expandovala do lotyšské Rigy, litevského Vilniusu a německého Berlína. Praha je dalším hlavním městem, kde je dostupná. Celková flotila čítá přes 8 700 vozů.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Leo Express utržil přes 600 milionů a dostal se ze ztráty. Letos očekává dvojnásobek cestujících

Dopravní společnost loni přepravila 1,7 milionu zákazníků, letos podle ředitele Petera Köhlera očekává 3,5 milionu.

Peter BrejčákPeter Brejčák

leo-express

Foto: Leo Express

Vlak Leo Expressu

0Zobrazit komentáře

Česká dopravní společnost Leo Express loni dosáhla tržeb 603 miliony korun, předloni byly na úrovni půlmiliardy. Zároveň vykázala čistý zisk čtyři miliony korun, dostala se tak z předloňské ztráty tři miliony korun. V minulém roce přepravila více než 1,7 milionu zákazníků a očekává, že letos dosáhne tržeb ve výši více než miliarda korun a přepraví přibližně 3,5 milionu zákazníků. Za rok 2024 mají urazit stroje Leo Expressu přibližně pět milionů vlakokilometrů.

Konsolidovaný EBITDAR (zisk před úroky, daněmi, odpisy, amortizací a nájemným) za rok 2023 přesáhl 140 milionů korun s meziročním nárůstem o 175 procent. Společnost dále uvedla, že loni splatila všechny své bankovní půjčky a nadále využívá finanční a operativní leasing.

„Výkon skupiny Leo Express za rok 2023 jsme více než zdvojnásobili, zlepšili jsme ziskovost a pravděpodobně překročíme miliardu v tržbách za rok 2024 s cílovými 3,5 milionu zákazníků,“ komentuje generální ředitel dopravní společnosti Peter Köhler.

V létě Leo Express plánuje několik novinek ve svém jízdním řádu. V červnu rozšíří síť denních spojení na trase Praha–Ostrava přidáním spojů do Lvova a také zvýší četnost letních spojů mezi Prahou a Krakovem. Dopravce také nedávno spustil regionální a příměstské vlaky v oblasti Žitného ostrova, tedy mezi Bratislavou a Komárnem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Firma také dokončuje instalaci zabezpečovacího zařízení ETCS na komerčních linkách mezi Prahou, Ostravou a Košicemi či Krakovem. Kromě toho pracuje také na posílení internetového připojení ve svých spojích. Nedávno také představila novou vizuální identitu pro vlaky v České republice, na Slovensku a v Polsku s výraznější oranžovou barvou.

Leo Express je soukromý železniční a autobusový dopravce, společnost v roce 2010 založil podnikatel Leoš Novotný. V současnosti jsou hlavním akcionářem španělské státní dráhy Renfe.

S přispěním ČTK