Bolt ve velkém obsadí Brno a Ostravu. Přiváží tam elektrické koloběžky i kola a bude rozvážet jídlo

Filip HouskaFilip Houska

bolt-cr

Foto: Bolt

Bolt v Česku provozuje taxíky, elektrická kola i koloběžky a rozváží jídlo

0Zobrazit komentáře

Přepravní platforma Bolt je letos na tuzemském trhu zatím k nezastavení. Poté, co své taxíky vypustila do Českých Budějovic a Mladé Boleslavi, tedy v pořadí devátého a desátého města v Česku, se chce ještě více etablovat v Brně a Ostravě, kde rozšiřuje nabídku svých služeb. Nasazuje sdílené elektrické koloběžky i elektrokola a zároveň v nich spouští i Bolt Food pro rozvozy jídla.

Vzhledem k tomu, že původem estonský startup, posilněný nedávnými investicemi ve výši 4,5 miliardy korun, bere Česko v posledních měsících útokem, může být poněkud složitější se zorientovat v tom, co a kde nabízí. Obyvatelé Brna to ale od dnešního dne nemusí řešit, jelikož v jejich městě budou dostupné všechny služby Boltu.

Dosud si v moravské metropoli mohli lidé přes aplikaci objednávat pouze taxíky. Nyní však mohou svůj pohyb po městě kombinovat i se zelenými elektrickými koly, která byla předtím dostupná pouze v Praze, a elektrickými koloběžkami, jež začaly v Olomouci a pokračovaly přes Boskovice až do Pardubic.

bolt-kolobezky

Foto: Bolt

Elektrické koloběžky startupu Bolt

Zapůjčení je pak stejné jako jinde: stačí v aplikaci Bolt naskenovat QR kód, nasednout (nebo naskočit) a po ukončení jízdy nechat prostředek na vyznačeném parkovacím místě. Cena za prvních pět minut jízdy na kole je 5 korun za minutu, poté se sazba snižuje na 4 koruny. V případě koloběžek jsou tyto hranice o korunu nižší.

Spolu s prostředky pro městskou mobilitu přichází do Brna i avizovaná služba Bolt Food pro rozvozy jídel z restaurací i obchodů, která byla dosud dostupná jen v Praze (kde posílila spolupráci s maloobchodní sítí Žabka). Rozvážka má fungovat od 9 do 23 hodin v okruhu osmi kilometrů od restaurace nebo obchodu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V podobném schématu vstupuje Bolt i do Ostravy, akorát zatím bez elektrických kol. Do třetího největšího města republiky (a také do Frýdku-Místku) dnes dovezl „pouze“ sdílené elektrokoloběžky a spustil Bolt Food. Dále v Ostravě funguje i taxi služba, která tam svůj provoz začala už před časem.

„Sdílená elektrokola a elektrické koloběžky jsou důležitým prvkem městské dopravy budoucnosti. Jsou rychlé, za pár minut přejedete centrum města i v dopravní špičce, aniž byste se přitom zapotili. Jejich provoz je navíc vysoce ekologický, protože nečoudí a jsou klimaticky neutrální,“ říká Martin Zajíc, manažer pro elektrickou mobilitu Boltu v Česku.

bolt-food

Foto: Bolt

Kurýr rozvozové služby Bolt Food

Velká expanze do Brna a Ostravy ovšem nemá být jedinou v tomto roce. Bolt slibuje, že v rámci několika následujících týdnů vstoupí se svými sdílenými koloběžkami a koly do několika dalších měst, byť nespecifikuje, o jaká půjde. Rozšířit se má i Bolt Food, ale i tam je startup skoupý na konkrétnější informace.

Je ale vidět, že to Bolt s expanzí po Evropě myslí vážně. Většímu zapojení dopomohla i pandemie koronaviru, která proměnila návyky lidí a prakticky je přiměla k tomu, aby namísto přeplněných tramvají a autobusů volili třeba právě sdílené jednostopé prostředky a objednávali si jídlo z dovozů, díky kterým nemusí nikam docházet.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Lodní doprava mezi fjordy. V Norsku díky architektům ze studia Snøhetta vznikne světově první tunel pro oceánské lodě

norsky-tunel1

Foto: Snøhetta

Návrh prvního tunelu pro velká plavidla od studia Snøhetta

0Zobrazit komentáře

Aby mohly lodě bez problému korzovat napříč říčními i mořskými toky, byli lidé v minulosti schopni budovat neuvěřitelná díla. Mezi ně patří třeba Suezský či Panamský průplav, kterými se oddělovaly celé kontinenty, nebo Falkirkské kolo, které ve Skotsku vytahuje plavidla do výšky 24 metrů. K těmto dílům by se měl již brzy připojit další plavební unikát. V Norsku bude vyhlouben první tunel pro oceánské lodě na světě, na jehož podobě se podílí i známé architektonické studio Snøhetta.

Architekti tohoto studia o sobě dávají pravidelně znát svými neotřelými návrhy, mezi které patří i unikátní podvodní restaurace či plně energeticky soběstačná kancelářská budova na břehu norského města Trondheim. Nejnovější výzvou pro ně ovšem bylo navržení podoby konců Stadského lodního tunelu, který propojí zálivy Kjødepollen a Vanylvsfjorden.

Tento tunel je světovým unikátem, jelikož půjde o vůbec první tunel vybudovaný pro potřeby velkých plavidel. Stavba o délce 1,7 kilometru umožní lodím vyhnout se plavbě zrádnými vodami v okolí ostrova Stad. Ty měly ostatně děsit i samotné Vikingy, kteří za špatného počasí raději táhli lodě po souši, jen aby nečelili nepříjemným větrům a nevyzpytatelným proudům mezi ostrovem a pevninou.

„Vlny zde přicházejí najednou z několika různých směrů a vytvářejí pro plavidla nebezpečné podmínky. Moře navíc může zůstávat rozbouřené i několik dní poté, co se vítr uklidní, což vede k obtížným plavebním podmínkám i v klidných dnech,“ zní z oficiálních webových stránek projektu.

norsky-tunel6

Foto: Snøhetta

Návrh prvního tunelu pro velká plavidla

norsky-tunel5

Foto: Snøhetta

Nad tunelem bude vybudován most i místo pro pozorování lodí

Nápad vybudovat mezi fjordy tunel přišel již před sto lety, ovšem až v roce 2017 začala tato vize nabývat na reálných obrysech. Nejdříve bylo nutné sehnat pro projekt podporu u Norské pobřežní správy a zajistit financování ze strany státu. Náklady na realizaci celého projektu jsou odhadovány na částku 2,8 miliardy norských korun, tedy přibližně 7,2 miliardy korun českých.

V současné době by norské ministerstvo dopravy a komunikací mělo připravovat návrh, který na jaře předloží k odsouhlasení parlamentu. Jakmile bude projekt schválen, nebude nic bránit tomu, aby byla výstavba v příštím roce zahájena. Ke slavnostnímu otevření projektu by mělo dojít v letech 2025 či 2026.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tunel by měl sloužit především pro potřebu dopravních lodí, které na členitém norském pobřeží představují ten nejrychlejší způsob přepravy. Využití by v něm měly najít i nákladní lodě, naložené především úlovky z místních vod, které Norsko vyváží do celého světa. A zájem nepochybně vzbudí také u milovníků originální architektury.

Snøhetta se nechala inspirovat okolní krajinou i architekturou místních kamenných zdí a vytvořila kaskádovitě se stupňující zářezy do krajiny. K vybudování jejich opěrných zdí bude použit vyhloubený materiál, takže by mělo celé dílo působit co možná nejpřirozenějším dojmem.

Tím největším zážitkem ovšem bude samotné proplouvání tunelem. Postarat by se o to mělo LED osvětlení, které vytvoří z 36 metrů širokého a 37 metrů vysokého prostoru dechberoucí dóm s magickou atmosférou.

norsky-tunel2

Foto: Skips Tunnel

Mapka znázorňující, kterým místům se bude možné díky tunelu vyhnout

norsky-tunel4

Foto: Snøhetta

Projížďka tunelem by měla být okouzlujícím zážitkem