Jen málo her bylo pro online soupeření tak stěžejních jako týmová střílečka Counter-Strike. Naprosto legendární titul, jenž za třiadvacet let v různých podobách prakticky vždy tvořil základ esportů, nyní začal nové dějství své existence. Právě vyšel Counter-Strike 2, k dostání je tradičně zdarma na Steamu.
Na nejpopulárnější videoherní platformě Steam vychází i ty největší tituly pro PC, nenajdete tam ale oblíbenější hru než Counter-Strike. Tak tomu alespoň bylo doposud. Slavná online střílečka ve své dosavadní podobě, tedy jako Counter-Strike: Global Offensive, končí. Jenže platí, že král je mrtev, ať žije král. V knihovnách hráčů se CS:GO po bezplatné aktualizaci změní na nově vydaný Counter-Strike 2.
CS2 je první velkou proměnou hry po jedenácti letech od vydání CS:GO. V jádru ale sází na stále ty stejně dobré a tradiční ingredience v podobě online klání dvou týmů, teroristů a zásahové jednotky, jež se snaží buď vzájemně zlikvidovat, nebo splnit cíl třeba v podobě umístění výbušniny. Proto ta v titulku zmíněná a mezi hráči zlidovělá hláška: „Bomb has been planted!“ Anebo zmínka o Infernu, jedné z mnoha ikonických map, kde protiteroristická akce probíhá. A která se (podobně jako třeba Dust) i ve dvojce objeví.
Novinka je především technologickou evolucí titulu, přenáší jej do nového enginu Source 2. To znamená vylepšení grafiky či realističtější chování kouře z dýmovnic. Kompetitivní hráče potěší ale spíš zlepšené spojení mezi hrou na vašem počítači a serverem, na který jste se spolubojovníky i soupeři připojeni. V praxi to má znamenat ještě přesnější zaznamenání času, kdy jste stiskli virtuální spoušť. I milisekunda navíc může totiž rozhodovat o výhře.
Na úspěchu a popularitě hry její posun na vyšší úroveň samozřejmě nic nezmění. Ať už si statistiky Steamu otevřete víceméně kdykoliv, u „céeska“ najdete kolem milionu právě aktivních uživatelů. Counter-Strike je prostě fenomén – a to už od roku 2000, kdy se objevil jako fanouškovská modifikace pro slavný Half-Life. Tu následně koupilo Valve a vybudovalo z CS titul, který i v pokročilém věku v posledních letech dokázal nabírat nové a nové hráče.
Českoslovenští legionáři v Rusku čekají na vaše rozkazy. Dovedete je přes strastiplnou pouť východním směrem až do Vladivostoku a domů, do nově vzniklého Československa? Videoherních zpracování skutečných historických příběhů není úplně mnoho – a pro našince je premisa blížící se počítačové hry Last Train Home dvojnásob lákavá. Jak se strategie, která má vyjít ještě letos, hraje? To jsme si vyzkoušeli.
Brněnští Ashborne Games se s námi podělili o demoverzi své připravované historické strategie Last Train Home. Ta bude prvotinou studia, jež ale o zkušenosti nemá nouzi. Jádro týmu tvoří zkušení vývojáři z Bohemia Interactive v čele s Petrem Kolářem. A našli byste v něm i někdejší pracovníky české herní společnosti Altar – té, která stvořila místní variaci na známý XCOM s názvem UFO: Aftermath (a Afterlight a Aftershock). V ní jste ovládali hrstku vojáků a vylepšovali jejich schopnosti, vybavení i svou základnu… Asi už tušíte, kam tou zmínkou míříme.
Ale dost o minulosti. Vzhůru do ještě větší minulosti! Konkrétně do první světové války, tedy videoherně moc neprozkoumaného období, což Last Train Home přidává pár bodů navíc. Demoverze hry od Ashborne Games nás vrhla do víru bolševické revoluce v závěru Velké války, kdy se v Rusku rozhořel konflikt mezi rudoarmějci a jejich bílými protějšky. Uprostřed toho se ocitnete vy coby nový důstojník, na kterého spadne tíha velení.
To v Last Train Home nabývá dvou rozměrů. První jsou taktické mise, v nichž přímo zadáváte rozkazy vojákům na bojišti. Když je ale dobojováno, promění se hra na strategičtější simulaci, v níž se staráte o své svěřence a vlak, který je má dopravit do Vladivostoku. Po pár hodinách hraní by se klidně dalo říct, že obě části by obstály samy o sobě jako menší tituly. Dohromady tvoří zábavnou kombinaci, ačkoliv někdy je toho na nebohého legionářského kapitána přece jen dost.
Foto: Ashborne Games
Československé legie se v Last Train Home stejně jako v historii utkají s rudými bolševiky
V bojích hra na první pohled připomene realtimovou strategii Company of Heroes. Český titul jde do většího detailu než přiznaná inspirace z druhé světové války, velíte v něm jednotlivým vojákům, nikoliv celým jednotkám. V náročnějších misích proto budete plánovat každý pohyb a hledat každý kousek krytu, abyste spustili přepad ze zálohy. Možnost hru mezerníkem pozastavit a všechny přesuny, speciální útoky a další úkony naplánovat je velmi příjemná.
První dojem s nádechem Company of Heroes tak vystřídá spíš lehká vzpomínka na Commandos. Ačkoliv kultovní hra, jež nedávno oslavila 25 let od vydání, byla často spíš logickým rébusem. Kdo má válečné strategie v malíčku, vzpomene si také na sérii Men of War. Důraz je zde kladen na jednotlivé vojáky, do mise nastoupíte klidně jen se třemi, každý přitom umí něco trochu jiného. Kdepak otevřené střety celých čet, čekejte spíš nenápadné plížení, odstraňování osamělých stráží nebo opatrný postup tváří v tvář přesile.
V tom ale demo naznačuje jistou slabinu Last Train Home. Většina dosud prozkoumaných misí byla poměrně přímočará, tak trochu jako na kolejích. Jasně, koleje, Last Train Home, ale větší míra otevřenosti by neškodila. Často míříte přesně vytyčeným koridorem, ve kterém na vás čeká překážka v podobě rozmístěných nepřátel. A ty musíte vyřídit více či méně způsobem, jaký designéři zamýšleli. Ale kdo ví, jak bude válka vypadat po patnácti, ne pěti hodinách.
Když úkol splníte (ať už je to útěk z Moskvy, nebo pomoc vesničanům nejprve s domácími pracemi a pak s odražením bolševiků), rozvinou se před vámi nekonečné roviny Ruska. A železnice, po níž váš titulní vlak jede. Kdo hrál třeba XCOM, bude doma. Vlak je vaší základnou, kde vojáci odpočívají mezi dalšími boji. Ale někdo musí být strojvedoucím, někdo přitápět pod kotlem, jiný sloužit jako doktor, další uvařit jídlo, které dává herní bonusy… Žonglujete s lidskými zdroji i se surovinami. Hladový voják nebojuje dobře. A lokomotiva bez uhlí nikam nedojede.
V tu chvíli Last Train Home ukáže svou další tvář. Už šéf studia Petr Kolář v rozhovoru pro CzechCrunch zmiňoval inspiraci Frostpunkem, steampunkovou strategií, v níž se staráte o přežití svého města ve sněhové apokalypse. A přesně podle tohoto vzoru do okolí vlaku vysíláte průzkumníky, kteří třeba v opuštěné chalupě najdou něco, co by se vám mohlo hodit. Nebo v blízké vesnici vyhandlujete cenné zboží a dobře se napijete, čímž zvýšíte morálku mužstva.
Jeden voják je navíc lepší na práci ve vlaku, druhý má větší vlohy do boje. A další je třeba krvelačný a lační po pomstě, takže ho odvetná mise učiní šťastným. Někdo je zase lovec a při vyslání do lesa získá více proviantu. A ano, v revolučním Rusku můžete mít ve vlaku i komunistu. Povahy a dovednosti vojáků hrají roli v nebojových scénách, kdy se musíte rozhodnout třeba mezi tím, jestli překážku na trati prorazíte, nebo ručně odklidíte. Dilemata v demu zatím nebyla kdovíjak osudová, ale zážitek příjemně ozvláštnila.
Zakrátko už si prostě budete říkat: „Aha, poloopuštěná vesnice, tam pošlu Frantu Vomáčku a Pepu Nováka, to jsou známé firmy, které vědí, kde a co uloupit, chci říct zrekvírovat…“ Nicméně ve všech těch statistikách, tabulkách a osobnostních rysech se dá místy ztratit. Jak je taktická část poměrně přímočará (byť ne nutně jednoduchá), tak ta strategická hráče dokáže zahltit. Ale tak spletitých mezilidských vztahů a charakterových vad, jaké jsou třeba v Crusader Kings, naštěstí česká strategie nedosahuje. Nebo bohužel?
Navzdory tomu, že demo bylo alfa verzí – tedy nedokončenou a neodladěnou, ale zcela hratelnou –, jízda na Sibiř se během pár hodin testování obešla bez chyb a poruch. I na veskrze průměrné sestavě, která o moc nepřevyšuje minimální požadavky (ke spuštění má stačit GTX 1050-Ti či RX 570 a osm giga operační paměti), fungovala na střední až vyšší detaily svižně a bez zjevných technických nedostatků. Snad jen párkrát vojákova hláška po udělení rozkazu nekorespondovala se zadanou činností.
S tím se pojí ještě jedna výraznější výtka, český dabing má dost kolísavou kvalitu. Karel Dobrý je, inu, dobrý, ale občas se sejdou repliky, jejichž emoční zabarvení a tón spolu úplně neladí. Některé postavy mluví až příliš sveřepě a přehnaně, jiné vás osloví naprosto každodenně znějící mluvou. Dovedeme si snadno představit, že v dnešní době to spousta hráčů odpustí. Česky mluvících titulů je pomálu. Ale mohlo by to znít o něco líp, ne že ne.
Celkové dojmy jsou ale příjemně pozitivní. Last Train Home alespoň podle dema vypadá jako povedená hra, která nicméně nebude pro každého. Spíš osloví zkušenější zájemce než neherní nadšence, jež by snad zlákalo zpracování historického tématu. U hardcore hráčů by zase mohla být úskalím hloubka jednotlivých částí titulu. Spíš než intenzivní a výjimečně zpracované zaměření na některý z dílčích prvků – třeba přímé velení v boji nebo strategickou správu jednotky – nabízí tu dostatečný, jindy velmi dobrý mix RPG, taktiky a strategie. A československé historie, což je velké plus.
Foto: Ashborne Games
V legionářské hře Last Train Home se cestou po transsibiřské magistrále musíte starat o vlak i vojáky
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.