Borkovec a spol. rozjíždí Partners Banku. Bude pouze v mobilu a stojí na finančních poradcích

Nová česká banka, za kterou stojí výhradně domácí kapitál, chce propojit tradiční bankovnictví a finanční poradenství. Naplno otevře příští rok.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

borkovec-partners

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Petr Borkovec, spoluzakladatel a generální ředitel skupiny Partners

0Zobrazit komentáře

Po několika letech příprav se prvním klientům brzy otevře nová česká banka, za kterou stojí domácí kapitál. Postavila ji finanční skupina Partners Petra Borkovce a Radima Lukeše, kterým s budováním nového typu bankovního domu kapitálově pomohli Dušan Šenkypl a Jan Barta z Pale Fire Capital, Tomáš Čupr a Ondřej Fryc z Reflex Capital. Hlavní nabídkou Partners Banky je, že spojuje tradiční svět bankovnictví s tradičním světem poradenství, čímž chce zákazníkům přinést více, než jim nabízí na jedné straně standardní banky a na druhé straně i dosud sama skupina Partners. Novátorské bude i to, že banka bude fungovat výhradně v mobilní aplikaci a celá její infrastruktura poběží kompletně v cloudu.

„Koncept poradenského bankovnictví je inovativním, byť dalším přirozeným vývojovým stupněm stávajícího fungování bankovního sektoru ve spojení s nezávislým poradenstvím, díky kterému se klienti nemusí omezovat pouze na nabídky jednoho finančního ústavu. Nezávislí finanční poradci mohou klientům ušít řešení na míru výběrem vhodných produktů od desítek finančních institucí,“ říká Marek Ditz, generální ředitel Partners Banky, který při budování nového bankovního domu zúročuje své téměř pětadvacetileté zkušenosti z nejvyšších pozic v ČSOB.

Na finančně-poradenském trhu je skupina Partners prostřednictvím své společnosti Partners Financial Services patnáct let. Během nich získala kolem 600 tisíc klientů, které obsluhuje prostřednictvím sítě 150 poboček a zhruba 1 900 poradců. Teď osobní servis finančních poradců, kteří klientům radí s nejvhodnějšími produkty pro jejich potřeby, propojí s klasickými bankovními službami. Klienti Partners Banky budou mít v jedné mobilní aplikaci veškeré své osobní finance, ať už půjde o běžný účet, spořicí produkty nebo různé pojistky. Do budoucna mají přibýt také úvěry nebo pokročilá investiční platforma.

partners-banka

Foto: Partners

Mobilní aplikace Partners Banky

Řadu produktů poskytují různé společnosti v rámci skupiny Partners. Její součástí jsou nemovitostní fondy Trigea a Merity, pojišťovna Simplea nabízející životní pojištění nebo penzijní společnost Rentea. Partners Banka má nicméně podle jejích zakladatelů a šéfů stát na tom, že finanční poradci budou nabízet relevantní produkty od všech hráčů na trhu. Součástí mobilní aplikace má být i transparentní srovnání produktů včetně jejich online sjednání či změny. „Chceme dát klientům vybrat a nezamykat je jen do vlastních produktů. Jelikož je to jiný model, než který u českých bank obvykle funguje, věříme, že bude úspěšný,“ říká Marek Ditz.

Petr Borkovec dává k dobru několik srovnání bankovního a poradenského světa. Zatímco poradenské společnosti nenabízejí bankovní služby, banky zase nenabízejí tak komplexní a individuální poradenství. Proto chce v Partners Bance oba světy co nejefektivněji propojit. „Banky díky datům vidí velkou část finančního zdraví a to, kde vzniká či kde se ztrácí potenciál bohatství klientů. Poradci takový přehled obvykle nemají a spoléhají se především na to, co jim řekne klient. Informace jsou ale často časově omezené, navíc zkreslené pocity, a tudíž nepřesné. Na druhou stranu poradce vidí celou šířku portfolia klienta i třeba celé jeho rodiny, to zase nevidí banky,“ popisuje Borkovec.

Finanční poradci ze sítě Partners tak díky bance dostanou de facto denní kontakt s klientem nebo budou mít minimálně přesnější a kompletnější data o jeho chování. „Výhodou bank je, že jsou v kontaktu s klientem denně, poradce proti tomu přijde jednou za čas a řeší zejména jeho dlouhodobější výhled. Chceme to propojit,“ dodává spolumajitel skupiny Partners Borkovec.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Důležitým rozdílem oproti jiným bankám ale bude, že do Partners Banky budou moci klienti přistoupit pouze přes zmíněnou mobilní aplikaci klasické internetové bankovnictví existovat nebude. Důvody jsou prý zejména bezpečnostní. „Eliminaci hesel a kódů a jejich nahrazení autentizací prostřednictvím otisku prstu, PINu či detekcí obličeje považujeme za klíčové pro boj s množícími se phishingovými útoky, které jsou stále propracovanější a týkají se téměř výhradně internetového bankovnictví,“ vysvětluje šéf Partners Banky Marek Ditz.

Každý klient bude mít zároveň svého osobního poradce, kterého si bude moci přímo v aplikaci vybrat podle svých preferencí z několika stovek poradců Partners. K dispozici bude také call centrum a osobní kontakt bude zajišťovat více než 160 franšízových poboček, které fungují přes deset let a přebarví se na pobočky Partners Banky. „Jejich počet stále roste, těšíme se, že brzy budeme mít třetí či čtvrtou největší bankovní síť u nás,“ doplňuje Borkovec.

Od 1. listopadu se nová banka otevře prvním několika desítkám zaměstnanců Partners. Postupně se budou přidávat další klienti a v prvním čtvrtletí příštího roku se má banka spustit pro širokou veřejnost. „Do deseti let bychom rádi nabídli naše osobní i digitální služby alespoň půl milionu klientů ve všech zemích,“ plánuje Borkovec. Příští či přespříští rok se chce vydat na Slovensko, kde rovněž disponuje vlastní pobočkou sítí. V příštím roce taky mají mezi služby Partners Banky přibýt běžné a spořicí účty, úvěry či investiční platforma. Všechny základní služby přitom mají být zdarma včetně výběru ze všech bankomatů doma i v zahraničí, vedení účtu, domácích či evropských plateb nebo vydání platební karty k běžnému účtu.

havr-a

Přečtěte si takéKdyby ČNB začala pořádně kupovat akcie, zaplatí reformu důchodůKdyby ČNB začala pořádně kupovat akcie, zaplatí nám reformu důchodů, říká nejcitovanější český ekonom

Byznys model Partners Banky bude do značné míry stejný jako u jiných bankovních domů, bude tedy stát na depozitech a úvěrech. „Věříme, že úvěrařinu zvládneme dělat dobře. Díky tomu, že řadu klientů známe dlouho, si budeme moci vybrat kvalitní a bonitní klienty, kteří dokážou bez problémů splácet. To je naše výhoda proti bance, která by začínala úplně na zelené louce bez klientské historie,“ říká ředitel banky Marek Ditz. Petr Borkovec doplňuje, že důležitým ziskovým modelem taky bude, že novým klientům nabídnou prostřednictvím poradců i další produkty ze své nabídky.

Tak či onak budou stejně jako v případě jiných bank ovlivňovat ekonomickou situaci Partners Banky úroky. „Co se týče ziskovosti, slíbili jsme, že bychom v šestém roce fungování chtěli vyplácet dividendu. Pokud budou úroky vyšší, můžeme být rychlejší. Počítáme spíše s konzervativním modelem, kdy by úroky měly klesnout ke 3 až 3,5 procenta, ale možná se na vyšších hladinách udrží déle. Jelikož žijeme zejména z depozitních modelů, abychom nemuseli účtovat poplatky, tak by vyšší úroky našemu byznys modelu pomáhaly,“ dodává Marek Ditz.

Finální štempl na rozjetí dlouho chystané banky získali Petr Borkovec a spol. na konci srpna v podobě bankovní licence od ČNB. Vlastní kapitál Partners Banky nakonec činí tři miliardy korun. Banka je stoprocentně v rukou českých vlastníků, kam patří zhruba tisíc poradců, manažerů, ředitelů a zaměstnanců skupiny Partners. Majoritně ji vlastní společnost Partners Bankin, ve které má těsnou většinu společnost Brno Investment Group Petra Borkovce a zbylých 49,9 procenta má tisíc partnerů z řad zaměstnanců všech společností skupiny.

Dvanáct procent banky aktuálně vlastní mateřská společnost Partners holdCo, která je v lednu a v dalších dvou letech postupně prodá hlavním akcionářům. Partners Bankin bude mít finálně kolem 60 procent. Druhý největší akcionář, společnost Apana Radima Lukeše, bude mít finálně 15 procent. Následují Pale Fire Capital, Tomáš Čupr a Reflex Capital s celkovým podílem 20 až 25 procent. Kolem pěti procent bude postupně převáděno na členy představenstva Partners Banky. Obrat celé skupiny Partners v loňském roce překročil 3,5 miliardy korun.

Aktualizováno 23. 10. Doplnili jsme informace o majetkové struktuře Partners Banky.

Nábytkáři Wuders přepálili růst. Mladým podnikatelům z Hodonína váznou dodávky i komunikace se zákazníky

Zákazníci výrobců nábytku si v poslední době stěžují na neúnosně dlouhé čekací doby. Firma se hájí zaváděním nových strojů a výpadky materiálu.

wuders2

Foto: Wuders

Společnicí firmy Wuders. Zleva Václav Herka, Dominik Herka, Jan Herka a Václav Staněk

2Zobrazit komentáře

Velké ambice, hezký nábytek a dobře zvládnutý marketing – tak by se dala v kostce popsat společnost Wuders bratrů Jana a Dominika Herkových a Václava Staňka z Vasky. Ti zákazníky zaujali nejen svými výrobky, ale i příběhem rodinné firmy z Moravy, v jejímž čele stojí dva sedmadvacetiletí mladíci, kteří šéfují svému bratrovi i tátovi. Jenže nyní to vypadá, že jejich byznys drhne. Zhruba poslední půlrok se totiž množí stížnosti zákazníků. Na neustálé prodlužování dodací doby, na průtahy při vracení peněz za zrušené objednávky i na velice špatnou komunikaci. Padají dokonce podněty k České obchodní inspekci a minimálně jedna předžalobní výzva.

Společnost Wuders dvojčat Herkových o sobě dala pořádně vědět v roce 2020, kdy zaznamenala raketový růst a plnila titulní stránky celé řady médií. Svým zákazníkům nabízí nábytek s minimalistickým designem a kombinující masivní dřevo a kov, čemuž také odpovídá jeho cena. V poslední době však lze nejen v recenzích na Google Mapách a Mapy.cz vysledovat, že řada zákazníků se svým nákupem u Wuders nebyla spokojená.

Negativních reakcí stěžujících si na dlouhé dodávky a další problémy jsou na internetu desítky, přičemž ve větší míře se začaly objevovat na jaře tohoto roku. Tedy právě v době kdy se Wuders pokusili investicemi do výroby částečně vymanit ze závislosti na externích dodavatelích, a to je podle Jana Herky, jeden z důvodů, který k nastalé situaci vedl.

Vlastní zkušenost pro CzechCrunch osobně popsal jeden ze zákazníků. „Objednali jsme a zaplatili předem. Následně jsme odstoupili od objednávky, protože termín dodání byl navýšen na více než čtyři měsíce, a požádali o vrácení peněz. Přes veškeré výzvy, i předžalobní, nás firma ignoruje,“ řekl zdroj, který si nepřál uvést své jméno, redakce však jeho identitu zná.

„Neevidujeme žádného zákazníka, který by u nás neměl proplacený dobropis,“ reagoval na dotaz CzechCrunche Jan Herka, který své odpovědi zaslal toto pondělí. Uvedený zdroj přitom potvrdil, že své peníze od Wuders obdržel v pátek, tedy den poté, co se redakce na firmu se sídlem v Hodoníně obrátila s žádostí o vyjádření k celé situaci.

Kontroly ČOI

Jan Herka připouští, že bylo období, kdy zákazníci museli na vrácení peněz čekat. „Došlo na moment, kdy se objevilo více negativních recenzí na dobu dodání a s tím spojená vyšší storna objednávek. Někteří zákazníci si museli bohužel na vrácení peněz počkat. To nás moc mrzelo. Všichni však peníze zpět dostali i s velkou omluvou,“ uvádí jedno z dvojčat Herkových.

Potíže s dodávkami však ve více případech přerostly až v podání podnětu České obchodní inspekci (ČOI). To potvrdil i její mluvčí František Kotrba. „Česká obchodní inspekce obdržela v této souvislosti v roce 2023 celkem osm podání.“ Podněty od nespokojených zákazníků vedly inspektory ke třem kontrolám. „Z toho dvě byly bez zjištění, jedna se zjištěním,“ doplňuje Kotrba výsledky kontrol, zda Wuders nejedná v rozporu s právy spotřebitele.

wuders2

Foto: Wuders

Výrobní prostory společnosti Wuders

Podle Kotrby je prodávající povinen dodat zboží v dohodnutém termínu. „Pokud zákazník s prodávajícím termín dodání zboží nedohodl, je povinností prodávajícího odevzdat zboží bezodkladně po uzavření smlouvy, nejpozději ovšem do 30 dnů,“ uvádí. Když firma zboží nedodá v daném termínu, doporučuje ČOI spotřebitelům, aby prodávajícímu poskytli ještě „přiměřenou“ lhůtu. „Pokud ani v této dodatečné lhůtě zákazník zboží neobdrží, může od kupní smlouvy odstoupit,“ uvádí Kotrba.

Přestože u nejčastěji prodávaných produktů Wuders je aktuálně uvedena doba dodání 1 až 3 měsíce, v často kladených otázkách Wuders uvádí, že doba dodání může být jeden až čtyři měsíce. To nejdůležitější je však k dohledání až v obchodních podmínkách společnosti, kde stojí věta: „Prodávající si vyhrazuje právo na změnu dodacích termínů, kdy je možná maximální doba dodání i pět měsíců.“

Nové stroje i dřevo se škůdcem

Na průtahy s dodáním své objednávky a špatnou komunikaci ze strany Wuders si postěžoval i zákazník David Hynek. Zboží od Wuders objednal v půlce března, ještě na úplném konci června ho ale neměl doma. I přes urgence.

„10. července proběhl další pokus o kontaktování skrze Facebook, kdy jsem prosil o doporučení informačního kanálu, na kterém mi někdo odpoví. Odpovědí mi bylo, že kolegyně ze zákaznické podpory čerpá dovolenou. Zároveň mi sdělili, že byli objednávku zkontrolovat ve výrobě a že by měla být odeslána během dvou dnů. Odeslána nakonec byla ten samý den,“ doplňuje pro CzechCrunch Hynek.

Úplně upřímně – stejně jako u každého byznysu v začátcích – občas bojujeme s cash flow.

Proč se Wuders u některých zákazníků nepodařilo dodržet původně avizovanou dobu dodávky, Jan Herka zdůvodňuje v několika bodech. „V letošním roce jsme dělali velké změny v rámci výrobních procesů. Největší z nich byl přechod na výrobu vlastní spárovky, jednalo se o zaběhnutí dvanácti nových strojů,“ říká.

„Také jsme se potýkali s výpadky dodávek materiálu. Potýkali jsme se s nedostatkem kvalitního dřeva. Byly tam i případy, kdy nám došlo množství dřeva napadeného škůdcem, které zdaleka nemohlo jít k zákazníkovi,“ doplňuje Herka.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zároveň dodává, že nedodržení avizovaného data dodání se má týkat jen zlomku objednávek. „Problém mnohdy byl, že zákazník si nevšiml při procesu objednávky doby dodání. Z toho pramenila spousta dotazů, proč to tak dlouho trvá. Snažili jsme se dobu dodání na webu i více zvýraznit. Mimo naše obchodní podmínky na dobu dodání poukazujeme i v rámci často kladených otázek nebo v blogových článcích,“ vysvětluje Herka.

Potíže s cash flow

Vzhledem k průtahům spojeným s vracením peněz za stornované objednávky se nabízí otázka, jaká je finanční kondice firmy? „Úplně upřímně – stejně jako u každého byznysu v začátcích občas bojujeme s cash flow. Nicméně jsme udělali spoustu práce v letošním roce. Proběhla nejen optimalizace výroby, ale i nákladů,“ říká Herka.

Do výrobního parku společnost v poslední době investovala vyšší jednotky milionů korun. „Díky těmto investicím jsme si však zvýšili dlouhodobou marži a zlepšili tak náš celkový byznys model. Nutno podotknout, že jsme i přes veškeré negativní okolnosti, jako je ochlazení poptávky po vstupu Ruska na Ukrajinu, vysoká inflace nebo potenciální ekonomická krize, na rozdíl od jiných nábytkářských firem nepropouštěli,“ připomíná spoluzakladatel Wuders.

Rok 2022 se pro společnost bratrů Herkových a Václava Staňka, zakladatele obuvnické společnosti Vasky, nesl ve znamení stabilizace, celková výše obratu dosáhla za uvedené období 58 milionů korun. „Letošní rok vyhlížíme obrat podobný jako v loňském roce. Uvidíme, jak se nám povede poslední kvartál tohoto roku, nicméně mohli bychom se dostat i na mírný růst,“ dodává Jan Herka.

Zároveň odhaduje, kdy by se mohla situace ve Wuders ustálit natolik, aby byla společnost schopna plnit své představy o včasných dodávkách. „Pracujeme na tom, aby byl termín ideálně co nejkratší, naše vize je 1 až 2 měsíce, což je ještě práce na minimálně další 4 měsíce. Měsíčně vyrobíme přes 430 výrobků. Zrychlování se pohybuje na úrovni 10 – 20 % měsíčně, a to i u produktů objednaných z e-shopu,“ uzavírá Herka s tím, že u větších zakázek, jako je vybavování kanceláří, restaurací či firemních prostor, může být termín doručení značně delší, i 5 měsíců. Wuders se však v takovém případě snaží dle Herkových slov vše domluvit předem.