Brněnský nástroj Smartsupp pro komunikaci se zákazníky využívá 100 tisíc e-shopů. Nově tvoří chatbota
Smartsupp vyrostl o třetinu a pomáhá firmám šetřit čas na zákaznické podpoře. Jeho robotický pomocník doplňuje a ulehčuje práci živých operátorů.
Propojování online nakupování a chatovacích aplikací – takový je celosvětový trend nazývaný jako konverzační e-commerce, na nějž se zaměřuje se svým produktem i brněnský Smartsupp. Ten poslední léta na trhu rostl zejména díky řešení pro live chat, tedy komunikaci se živými zákazníky, kterou využívá už téměř sto tisíc e-shopů i dalších webů a startup tak pokračuje ve svém růstu.
Loni své opakující se roční tržby (ARR) Smartsupp dokázal meziročně navýšit o 31 procent na celkem 52 milionů korun, z nichž 80 procent pocházelo mimo domovský český a slovenský trh. Letošním cílem je opět vyrůst o téměř třetinu na 67 milionů korun, což se má firmě podařit i díky rozšiřování jejího řešení.
„Na produktu se nám za poslední rok podařilo úspěšně dotáhnout integraci Facebook Messengeru a spuštění chatbota, který dokáže e-shopům a firmám ušetřit čas na zákaznické podpoře. Chatbot je pro nás aktuálně největší priorita a vnímáme jej jako nový pilíř produktu vedle live chatu se živými operátory,“ popisuje pro CzechCrunch Vladimír Šandera, spoluzakladatel a ředitel Smartsuppu, ze kterého se v roce 2020 jako samostatný produkt a firma oddělil Smartlook.
Aktuálně chatbota využívá 3 500 firem, které odbaví 500 tisíc konverzací se zákazníky měsíčně. Zatím jde v rámci záběru Smartsuppu o relativně malý podíl, celkem totiž jeho produkt registruje 96 tisíc aktivních e-shopů i webů, které se zákazníky odbaví přes 1,7 milionu konverzací. Propojování těchto dvou světů – tedy botů a lidské komunikace – přitom vnímá jako klíčové místo dalšího rozvoje.
„Přes veškerý ruch kolem umělé inteligence a automatizace, pokud chce firma zlepšit online prodej, je na konci dne stále potřeba spojit zákazníka se zaměstnancem, který dokáže pomoct s výběrem správného produktu nebo služby. Přidaná hodnota bota je v tom, že se k živým operátorům dostanou pouze relevantní otázky, jež vyžadují odbornou asistenci,“ vysvětluje Šandera.
K vývoji vlastního chatbota Smartsupp přistupuje postupně a rozhodl se začít jednoduše – firma si nadefinuje tlačítkový rozhodovací strom, podle nějž pak bot zákazníkům odpovídá na časté dotazy. Zatím umí zobrazovat tlačítka, text, odkazy a emotikony, postupně by se měl naučit pracovat také s multimediálním obsahem, jako jsou obrázky a videa, s produktovými feedy nebo sbírat poptávky přes formuláře.
Jak přiznává i čtyřiatřicetiletý zakladatel startupu, oproti jiným hráčům na trhu se tak Smartsupp rozhodl pro vývoj chatbota z opačného konce a nestaví komplexní řešení s použitím umělé inteligence. Dodavatele pokročilých chatbotů však nevnímá jako konkurenci, naopak se s nimi baví o možnostech integrace.