Akcie pro zaměstnance, expanze do USA, jak se nepohádat… Podnikejte chytře s novým právním speciálem

Nechybí ani desetibodový manuál, jak přežít startup.

cc-special-pravo-startupySpeciál

Foto: CzechCrunch

Právo ve světě startupů, nový speciál CzechCrunche

Pro úspěch v byznysu už dávno nestačí mít dobrý nápad. To je sice důležitá, ovšem nikoliv jediná podmínka. Klíčové je mít dobré spoluzakladatele, přilákat motivované zaměstnance, umět se vydat do světa, udržovat pořádek v účetnictví, dokázat oslovit investory a konečně zvládnout i případný prodej firmy. Na to všechno jsou potřeba paragrafy, smlouvy, dokumenty, dodatky, ustanovení. Abyste se v tom neztratili, ale naopak na tom dokázali vydělat, je tu náš právní průvodce. S ním vám pomůžeme podnikat chytře.

Témat, která v posledních měsících hýbou českou startupovou scénou, je hned několik: zaměstnanecké akcie, jak se připravit na prodej firmy či výhody a nevýhody zaměstnávání lidí na IČO. Všem těmto oblastem, a zdaleka nejen jim, se budeme detailně věnovat. Jenže ačkoli to řada lidí nemusí slyšet ráda, každá z těchto otázek začíná a končí u právníků. Podobně jako tam začíná každý byznysový start.

„Již při založení společnosti je nutné myslet na to, jak nastavit pravidla jejího fungování. Spolupráce s právníkem už od začátku může předejít značnému množství komplikací, které by jinak bránily rozvoji úspěšného podnikání. Myslet se musí na mnoho věcí – ochranné známky, ochranu zakladatelů při pozdějším vstupu investora, akciové opce pro zaměstnance a jiné zdánlivé drobnosti. Úkony na začátku podnikání není dobré podceňovat a právník je vyřeší rychle a efektivně,“ říká Michala Vondráková z kanceláře AK PKK, která je jedním z partnerů právního speciálu.

Jana Sedláková, zakladatelka právní kanceláře Sedlakova Legal, hlavního partnera speciálu, pak připomíná, že dobře nastavené smlouvy je třeba koncipovat i ve vztahu mezi zakladateli, tedy tam, kde aspoň v počátcích většina lidí žádné problémy neočekává. Jenže co není, může být: „Je dobré být na tyto situace připraven a dopředu si nachystat, jak má vztah mezi spoluzakladateli fungovat. Jak na to? Ideálně písemně, protože jen tak předejdete klasickým frázím: Ale když jsme to řešili tehdy, říkal jsi něco jiného!“

Jestliže v počáteční fázi podnikání ledaskdo opomene vyhledat právní pomoc, v těch pozdějších už to bývá samozřejmost. Ovšem nikoli jednoduchá – jak ukazuje například téma zaměstnaneckých akcií, které aktuálně řeší mnoho firem. Variant, jak takzvaný ESOP (z anglického employee stock option plan) aplikovat, je totiž celá řada.

„Přestože tuzemská legislativa zatím otázky zaměstnaneckých akcií téměř neřešila, nabízí se několik možností, jak je nastavit. Do velké míry souvisí s motivací zakladatelů a zakladatelek startupů, proč se rozhodli do takového programu jít, i s jejich byznysovým plánem,“ vysvětluje Štěpán Šurina, zakladatel právní kanceláře Eldison, která je také partnerem speciálu CzechCrunche.

pravo_1

Foto: CzechCrunch

Právo ve světě startupů, nový speciál CzechCrunche

A podobně jako u zaměstnaneckých akcií ani u plánované expanze do zahraničí už se podnikatelé bez právní pomoci neobejdou. Platí to pro vstup na evropský i na americký trh. „Naprostá většina startupů se rozhoduje pro takzvanou ‚C-korporaci‘, což je obdoba české akciové společnosti, založenou ve státě Delaware. Korporace typu C má flexibilní strukturu a umožňuje snadný vstup externího investora. Stát Delaware je oblíbený díky svým jasným právním předpisům, ustáleným soudním rozhodnutím a příznivému daňovému prostředí,“ upřesňuje Marek Križka z kanceláře Sparring Legal, která je dalším partnerem speciálu.

Přesně to jsou i témata, jimž se v právním speciálu CzechCrunche věnujeme: zaměstnanecké akcie, expanze do zahraničí, vztahy mezi spoluzakladateli, první kroky při rozjezdu firmy, rizika švarcsystému nebo příprava na prodej firmy. A nechybí ani desetibodový manuál, jak přežít startup.

Luboš Kreč

Baví mě technologie, byznys, společenské dění, startupy, knížky, auta... prostě novinář. Zformovaly mě Hospodářské noviny, prošel jsem i Forbesem.

Baví mě technologie, byznys, společenské dění, startupy, knížky, auta... prostě novinář. Zformovaly mě Hospodářské noviny, prošel jsem i Forbesem.