Brzy musíme být v zisku, říká Milan Polák. S módními e-shopy v čele se Zootem míří k tržbám kolem 1,6 miliardy

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

milan-polak-zoot3

Foto: Zoot

Milan Polák, spoluzakladatel módního e-shopu Different a šéf Zootu

0Zobrazit komentáře

Internetový obchod s módou a doplňky Zoot se ze ztráty podle svého výkonného ředitele Milana Poláka dostal k nule. Do dvou měsíců se zároveň musí podle aktuálních plánů stát ziskovou firmou. Konsolidované tržby letos Polák očekává kolem 1,6 miliardy korun, v nich však není zahrnutý pouze Zoot, ale také další tři módní e-shopy, které se pod taktovkou investiční skupiny Natland propojují.

Právě Natland Tomáše Rašky zachránil Zoot od zániku, aby následně pod hlavičkou společnosti Company New začal budovat internetovou módní skupinu. Společně s Milanem Polákem do ní nejprve přibyl e-shop Different, který Polák založil spolu s manželkou, a v červnu firma oznámila koupi firmy Digital People, provozovatele e-shopů Bibloo a Urban Store.

Podle Poláka šlo o transakci za stovky milionů korun a všechny e-shopy teď využívají vzájemných synergií, díky kterým by se měla celá skupina brzy otočit do zisku. „Zoot jsme dostali někam kolem nuly. Byly měsíce, kdy jsme končili minus 500 tisíc korun,“ řekl Polák v rozhovoru pro ČTK. Právě Zoot byl známý pro své prodělečné hospodaření, které ho málem přivedlo k zániku.

V rámci Zootu už podle jeho šéfa není kde hledat úspory, ale díky příchodu dalších dvou e-shopů do skupiny se objevují další možnosti. „Děláme dohromady byznys plán konsolidovaný pro všechny čtyři firmy, pod tím vším by mělo být jedno IČO, které musí být do dvou měsíců ziskovou firmou, to je náš cíl,“ uvedl šestatřicetiletý Polák.

Vratky nepočítáme

Plán je takový, že by se konsolidované tržby všech čtyřech e-shopů dohromady měly v letošním roce dostat zhruba na 1,6 miliardy korun. Samotný Zoot loni utržil 550 milionů korun a právě Milan Polák ho tehdy začal stavět na nohy po těžkém pádu, v němž byly odepsány stamilionové dluhy vůči věřitelům. Společnosti Bibloo a Urban Store sice uváděly tržby přesahující miliardu, avšak nešlo o srovnatelná čísla.

Milan Polák pro CzechCrunch potvrdil, že letošní plánované tržby jsou očištěné o vratky, které při nákupech na internetu – a zejména v módě – mnohdy představují značnou část obratu. Některé e-shopy je ve svých zveřejňovaných výsledcích zahrnují, některé ne, a Polák chce nyní vše sjednotit. Tržby z vráceného zboží totiž e-shopy musí logicky vracet.

Zmíněné čtyři online obchody se sice papírově sjednotí, ale nadále se budou udržovat jednotlivé značky. Ukázalo se totiž, že zákaznické databáze se nepřekrývají. „Největší strach jsme měli u Bibloo a Zootu, ale překrývají se (zákaznické databáze) jen asi ve třech procentech,“ řekl Polák. Bibloo podle něj přináší prémiové značky, které dosud na Zootu nebyly, Urban Store je zase zaměřený na sportovní oblečení.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Bibloo a Urban Store měly podle Poláka sklad v Jenči u Prahy, který se nyní stěhuje do skladu Zootu v Říčanech. „Šetříme tak čtyři miliony korun měsíčně,“ zmiňuje jednu z výhod společného podnikání šéf Zootu. Ve skladu bude nově podle Poláka více směn a zrychlí se odbavování objednávek. Většinu jich podle něj zvládnou odeslat ve stejný, případně druhý den.

Akvizicí společnosti Digital People se do módní skupiny budované pod hlavičkou Company New dostaly také dva kamenné obchody Urban Store, jeden v Praze na Václavském náměstí a druhý v Brně. Ty budou podle Poláka mimo jiné součástí sítě výdejen Zootu, kterých je nyní 120.

Zoot se loni začal věnovat i partnerskému prodeji. Sortiment rozšířil o kosmetiku nebo doplňky stravy. Právě kategorii zdraví se podle Poláka, ač je léto, velmi daří. Dobře se dle něj vyvíjejí i prodeje kosmetiky. Největší zájem je ale o bytové doplňky. Před Vánocemi jsou po oblečení podle Poláka druhou nejsilnější kategorií, přičemž její větší nabídky Zoot dosáhl právě díky partnerskému prodeji.

V nabídce Zootu nově přibude také jeho další privátní značka, která se jmenuje Metroopolis, cílí na ženy a nabídne od poloviny září zhruba 90 modelů oblečení ve stylu sportovní elegance v prémiovém segmentu. Nedávno se navíc Zoot přihlásil také jako zájemce o ochranné známky zkrachovalé české oděvní firmy Pietro Filipi, takže není vyloučeno, že se módní skupina bude dál rozšiřovat.

S přispěním ČTK.

Nejdřív porážka v Koreji, teď ústup v Japonsku. Apple kvůli tomu vývojářům umožní vyhnout se poplatkům v App Storu

Michal MančařMichal Mančař

tim-cook-apple1

Foto: ICDPP

Šéf Applu Tim Cook

0Zobrazit komentáře

Jen pár dní poté, co se Apple musel vyrovnat s rozhodnutím jihokorejských úřadů, které ho nutí ke změně platebních podmínek v App Storu, přichází ještě větší ústup z jeho doposud silné pozice. K podobnému kroku totiž dojde celosvětově. Může za to výsledek jednání v Japonsku, kde se americká společnost s tamním antimonopolním orgánem dohodla na zmírnění kritizovaných pravidel ve svém online obchodě. Následně ohlásila, že změny aplikuje globálně.

Apple za nákupy přes svůj App Store vybírá od vývojářů aplikací poplatky od 15 do 30 procent z tržeb. Používá přitom opatření, která jim brání ve snaze nasměrovat zákazníky na jiné platební metody nebo znemožňují odkazovat do účtu mimo App Store. To se však po jednání s japonskými úřady částečně změní.

V praxi to znamená, že firmy poskytující různorodý obsah od zpravodajství přes hudbu až po video budou moci odkazovat do vlastního účtu a kritizovanému poplatku se vyhnou. Doposud totiž Apple inkasoval až třicet procent i z plateb za předplatná jiných služeb – například Netflix nebo Spotify – které si uživatelé z App Storu nainstalovali a platili za ně prostřednictvím systému Applu.

Apple se navíc po dohodě s japonskými úřady rozhodl změnu pravidel zavést celosvětově, avšak i nadále bude znemožňovat jiné způsoby plateb v nainstalovaných aplikacích. To je přitom klíčová praxe, kterou dlouhodobě chtějí ukončit i velké společnosti jako Epic Games nebo Spotify. „Jedno takové opatření všechny naše problémy nevyřeší,“ reagovalo na dohodu Spotify. Kvůli svým praktikám už dokonce Apple řeší žalobu, která zřejmě povede k tučnému odškodnému.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Japonské úřady k dohodě s technologickým gigantem dospěly jen dva dny poté, co podobný verdikt prosadili zákonodárci v Jižní Koreji. Ta se stala první zemí, která proti cupertinské společnosti (ale například i Googlu) takto silně zakročila, ve světovém kontextu to nicméně byl jen jeden z mnoha sporů, které v posledních měsících jednotlivé firmy i státy s technologickými firmami vedou.

Právě zmiňované Spotify se už dříve obrátilo na Evropskou komisi se stížností na Apple a požádalo ji, aby jako antimonopolní orgán Evropské unie situaci vyšetřila. Šéf společnosti Epic Games Tim Sweeney pak navrhl, aby Apple změnil svůj operační systém iOS tak, aby umožnil vývojářům lépe konkurovat a bojovat o zákazníky.

weekly-060125-mvp-y

Přečtěte si takéNový Harry Potter a český startup, co pomáhá lékařůmNový Harry Potter, nenápadná hvězda známého fondu a český startup, co pomáhá lékařům

Proti velkým technologickým firmám chce zasáhnout například i Austrálie, jejíž vláda uvažuje o přísnější legislativě a regulaci digitálních plateb. Ve Francii byl zase nedávno pokutován Google kvůli svému monopolnímu postavení v reklamě nebo přístupu k médiím. Další člen „velké pětky“ Facebook pak čelí ve Spojených státech žalobě, která chce, aby prodal WhatsApp a Instagram.

S přispěním ČTK.