Budoucnost masa je v rostlinách, hlásí Impossible Foods a na své náhražky nabírá dalších 200 milionů dolarů

Filip HouskaFilip Houska

impossible-foods-1

Foto: Impossible Foods

Rostlinné hamburgery od Impossible Foods

0Zobrazit komentáře

Trh s rostlinným masem má skvělé vyhlídky. To, co před pár lety začalo jako experiment těch nejodvážnějších, se dnes dostává i do běžných řetězců, které mají do 10 let trhu s náhražkami ryze živočišných surovin pomoci k dosažení globální hodnoty okolo 140 miliard dolarů. Předpokládají to analytici z Barclays a dá se říct, že tomu věří i investoři, bez nichž by tento trend tak rychle neakceleroval.

Na mezinárodní scéně jsou především dva velcí hráči, kteří segment s alternativním masem formují. Jedním z nich je Beyond Meat s rapidním tempem i dostupností v Česku, druhým je podobně ambiciózní sok Impossible Foods. Ten zatím v Evropě není k dostání, ale nyní ohlásil další důležitou investici ve výši 200 milionů dolarů (4,4 miliardy korun) a zvýšil svou valuaci na 4 miliardy dolarů.

Aktuální investiční kolo vedl newyorský fond Coatue Management, který se v minulosti podílel na podpoře firem jako Uber, Lyft nebo Snapchat. Součástí byla také skupina Mirae Asset Global Investments, jež letos v březnu do Impossible Foods napumpovala půl miliardy dolarů a posunula jeho celkově nasbírané investice na 1,3 miliardy dolarů. Teď už to dělá 1,5 miliardy.

impossible-burger

Foto: Impossible Foods

Impossible Burger

„Misí Impossible Foods je nahradit archaický systém (produkce masa – pozn. red.) tím, že budeme vyrábět nejchutnější, nutričně vyvážené a udržitelné maso přímo z rostlin. Abychom toho mohli dosáhnout, musíme udržovat náš exponenciální růst v produkci i tržbách a investovat do vývoje,“ říká zakladatel a šéf společnosti Patrick O. Brown.

Mimo jiné také zmínil, že se do patnácti let pokusí udělat vše proto, aby se maso už „nevyrábělo“ ze zvířat, ale naopak z rostlinných produktů. Proto tedy dává logiku, že nových 200 milionů dolarů použije především do vývoje a výzkumu a také do rozšiřování svého sortimentu, který se postupně dostává i do řetězců s rychlým občerstvením.

Důraz na vepřové

Důkazem je třeba bližší spolupráce s fastfoodem White Castle, který je jedním z nejstarších hamburgerových řetězců ve Spojených státech. Nehledě na to, že je Impossible Foods v řadě dalších, především amerických podnicích a také nabízí takzvaný Impossible Whopper pro legendární řetězec Burger King. V Česku je však v Burger Kingu nabízen Rebel Whopper, který dodává nizozemský Vegetarian Butcher. Oficiálně se totiž zatím produkty Impossible Foods v Evropě neprodávají.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Minimálně od začátku letošního roku nicméně firma dále produkuje klobásky Impossible Sausage a experimentuje s alternativním vepřovým, na které se chce dále více soustředit. Bodem zájmu jsou pro Impossible Foods také steaky, a dokonce mléko, byť je otázka, co revolučního může této oblasti, kde se již dlouho prodávají sójové, mandlové nebo rýžové alternativy, ve velkém přinést. V nabídce má i mexické pochoutky.

Ačkoliv Impossible Foods není v Česku téměř vůbec vidět, jiná situace je u Beyond Meat, jehož produkty lze koupit v tuzemských supermarketech. Na vlnu alternativního masa nedávno naskočila i IKEA, když představila rostlinné kuličky, a angažuje se také Mana se svým ManaBurgerem.

patbrown

Foto: Impossible Foods

Zakladatel a šéf Impossible Foods Patrick O. Brown

Fortnite záměrně porušil pravidla a byl smazán z App Storu. Epic Games zahajují obří kampaň, která má změnit Apple

Filip HouskaFilip Houska

cook-fortnite

Foto: Apple/Fortnite

0Zobrazit komentáře

Apple bývá často na pranýři za to, jak operuje s App Storem, a kamenem úrazu jsou hlavně poplatky, které jsou spojeny s aplikacemi založenými na předplatném nebo mikrotransakčním modelu. Vývojářům se totiž zpravidla nelíbí, že musí Applu odvádět až 30 procent ze všech prodejů, a proto se snaží nacházet cesty, jak toto striktní nařízení obejít.

Jednou z metod je vytvoření vlastního platebního systému uvnitř aplikace, který není závislý na řešení od Applu. To je však přísně zakázáno a už několikrát se za to vývojáři s firmou Tima Cooka dostali do křížku. Ať už šlo o Netflix, Spotify nebo třeba Basecamp, jenž tvrdě narazil, když chtěl na App Store uvést nový e-mailový klient Hey.

Spory pokračují i teď, avšak v mnohem větším a zásadnějším kalibru. V hlavní roli je nyní studio Epic Games, tvůrce masově úspěšného titulu Fortnite, které Apple žaluje a rozjíždí proti němu obří kampaň s cílem narušit údajné monopolní jednání a proměnit jeho byznys. A byť se může zdát, že kauza přišla jako blesk z čistého nebe, Epic Games měli vše od začátku skvěle promyšlené.

tim-cook-apple1

Foto: ICDPP

Šéf Applu Tim Cook

Abychom mohli celé situaci lépe porozumět, musíme se vrátit v čase, konkrétně do včerejšího dne, kdy Epic Games spustili pro operační systémy iOS a Android novou možnost, jak si ve Fortnite nakupovat herní měnu (V-Bucks). Představili vlastní platební bránu, přes kterou by uživatelé ušetřili až 20 procent ze standardní ceny. Z ní si jinak Apple i Google berou svůj desátek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro hráče šlo nepochybně o dobrou zprávu, mnohem negativněji to ovšem vnímal Apple. Protože Epic Games obešli interní řešení, se kterým museli při uvádění titulu na App Store souhlasit, Apple bez rozmyslů jednu z nejzásadnějších her posledních let s více než 350 miliony registrovaných hráčů z App Storu smazal. A rozjel se zajímavý kolotoč.

Čekali to a byli vyzbrojeni

Vedení amerického herního studia nebylo naivní a moc dobře vědělo, co je čeká. Proto si do zásoby připravilo několik důmyslných reakcí, mezi kterými byla i parodie na slavnou reklamu Applu při uvádění prvního počítače Macintosh v roce 1984, která odkazovala na světoznámý utopický román George Orwella 1984.

Nejen, že do něj dosadilo grafiku Fortnite a okopírovalo téměř celý průběh videa, ale také v závěrečných titulkách napsalo, že „Apple blokuje Fortnite pro miliardu zařízení“ a vyzvalo k tomu, aby „rok 2020 nebyl jako rok 1984“. Vše do celého boje proti praktikám Cookovy společnosti zapadalo, včetně hashtagu #FreeFortnite.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=39&v=euiSHuaw6Q4&feature=emb_title

Mnohem závažnější je ovšem žaloba, kterou Epic Games na Apple po stažení Fortnite z App Storu podali. Ta má 65 stránek plných právních úprav a kroků a pochopitelně byla taktéž předpřipravena.

Objevuje se v ní i například návrh na založení vlastního „app storu“ uvnitř ekosystému iOS, který by umožňoval stahovat hry „férově s možností výběru platební brány“. Epic už ostatně takové obchody má na jiných operačních systémech – a podobně jako Apple z nich profituje.

A zatímco většina řešila hlavně Apple, podobný postoj zaujal také Google. I ten totiž Fortnite z obchodu Google Play vymazal, když zjistil, že se Epic Games snaží obejít i jeho platební nařízení. Jakmile se toto rozhodnutí dostalo přímo k hernímu studiu, poslalo rovnou žalobu i na Google. Na Androidu si však hru mohou uživatelé stále stahovat přímo z oficiálního launcheru firmy.

Změní se Apple?

Vliv Applu je v dnešním světě obrovský a jen stěží půjde dostat do kolen. Ovšem pokud existuje někdo, kdo by to mohl ze soukromého sektoru dokázat, mohou to být právě Epic Games operující s nevšedně silnou a oblíbenou hrou.

Podporu tomuto vývojářskému studiu vyjadřuje mimo jiné Spotify, které s byznysovým modelem Applu na App Storu také dlouho bojovalo, až se nakonec rozhodlo účtovat vyšší cenu za předplatné pro všechny, kteří se rozhodnou ke koupi přes jablečný obchod.

fortnite-chapter2-boxed

Foto: Epic Games

Populární hra Fortnite od Epic Games

Epic Games to navíc skvěle načasovali – údajné antimonopolní praktiky Applu se totiž řeší i v těch nejvyšších patrech, konkrétně v Evropské komisi a také Kongresu USA, čehož jsme mohli být svědky i během nedávného slyšení čtveřice nejsilnějších technologických firem (tzv. Big Tech).

vin-2

Přečtěte si takéVinograf se hodil do gala, pomáhal s tím i Jakub ŠpaňhelVinograf se hodil do gala. Na novém vzhledu známého vinného baru se podílel i Jakub Špaňhel

Zda se ale tvůrcům Fortnite podaří ovlivnit Apple natolik, aby změnil jádro svého digitálního byznysu, které udržuje od uvedení App Storu v roce 2008, je zatím ve hvězdách. Dělají to však natolik spektakulárním způsobem, že by to dopad skutečně mohlo mít.

Lze navíc očekávat postupné vyjadřování podpory od ostatních firem, které s Applem po této stránce nejsou spokojeni, a také snahu cupertinské firmy o urovnání vztahů. Ostatně tiskové oddělení Applu pro magazín The Verge již zmínilo, že se budou s Epic Games snažit o to, aby Fortnite vrátili zpět. Dost možná to ale mohou být jen plané řeči.