Byznys Kiwi.com se loni propadl na třetinu a ztráta přesáhla miliardu. Teď už prodává více letenek než před pandemií
Meziroční propad obratu ze 32 miliard na 12 miliard korun a navýšení ztráty ze 140 milionů na o něco málo více než miliardu korun. Takový byl v řeči čísel loňský rok pro tuzemské Kiwi.com, které se soustředí na přeprodej letenek a cest různých dopravců. Společnost podle své výroční zprávy výrazně utrpěla kvůli pandemii koronaviru a souvisejícímu ochrnutí globálního cestovního ruchu.
„Není žádným překvapením, že pandemický rok 2020 byl kvůli uzavřeným hranicím a uzemněným letadlům náročný nejen pro Kiwi.com, ale pro celý cestovní průmysl,“ komentuje loňská čísla pro CzechCrunch finanční ředitel firmy Iain Wetherall, podle nějž se však Kiwi na další vývoj dívá pozitivně.
„Už teď vidíme, že rezervace letenek převyšují úroveň před pandemií a důvěra v cestování se opět vrací,“ dodává Wetherall. V samotné výroční zprávě, na kterou jako první upozornil deník E15, Kiwi předpokládá, že se plně zotaví do roku 2024 a bude opět ziskové. Do této doby má zároveň dostatečné finanční prostředky k udržení likvidity.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Kiwi dokázalo loňský rok ustát také díky úvěru, který firma zakladatele Olivera Dlouhého získala v prosinci v celkové výši 1,2 miliardy korun. Problémy související s financemi se přitom v případě Kiwi zmiňují dlouhodobě, a to zejména ve spojení s refundacemi zákazníků za jejich zrušené lety. Brněnská firma funguje coby přeprodejce, jak tedy vysvětloval Oliver Dlouhý, musí nejdřív sama počkat na získání prostředků od aerolinek a až následně je dokáže vyplatit svým zákazníkům.
Objem refundací přitom dosahoval desítky milionů eur. Po dlouhodobé kritice ze stran zákazníků se nakonec Kiwi nedávno rozhoupalo a kompenzovat je začalo ze svého, celkem na tento účel vyčlenilo 60 milionů korun. Čeští uživatelé se díky tomu mohli rozhodnout, jestli přijmou refundaci ve formě kreditů využitelných opět na platformě Kiwi, nebo budou čekat na zaplacení letenek aerolinkami. Podle vyjádření firmy přitom už čeští cestovatelé kredity využívají a díky tomu došlo ke „značnému pokroku“ v refundačním procesu.
Kromě refundací Kiwi v posledních měsících řeší i problémy na další frontě, a to s některými aerolinkami, které nechtějí, aby jejich letenky firma přeprodávala. Například Ryanair vyhrožoval, že cestující s letenkami od Kiwi nebude pouštět na paluby letadel. V jiném případě pak irský nízkonákladový dopravce Kiwi napadl za to, že nepředávalo dostatečné informace o cestujících, spor však u soudu vyhrála brněnská firma.
Související témata:Kiwi.comPřejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.