Byznys Kiwi.com se loni propadl na třetinu a ztráta přesáhla miliardu. Teď už prodává více letenek než před pandemií

Peter BrejčákPeter Brejčák

oliver

Foto: Kiwi.com

Oliver Dlouhý, zakladatel a šéf Kiwi.com

0Zobrazit komentáře

Meziroční propad obratu ze 32 miliard na 12 miliard korun a navýšení ztráty ze 140 milionů na o něco málo více než miliardu korun. Takový byl v řeči čísel loňský rok pro tuzemské Kiwi.com, které se soustředí na přeprodej letenek a cest různých dopravců. Společnost podle své výroční zprávy výrazně utrpěla kvůli pandemii koronaviru a souvisejícímu ochrnutí globálního cestovního ruchu.

„Není žádným překvapením, že pandemický rok 2020 byl kvůli uzavřeným hranicím a uzemněným letadlům náročný nejen pro Kiwi.com, ale pro celý cestovní průmysl,“ komentuje loňská čísla pro CzechCrunch finanční ředitel firmy Iain Wetherall, podle nějž se však Kiwi na další vývoj dívá pozitivně.

„Už teď vidíme, že rezervace letenek převyšují úroveň před pandemií a důvěra v cestování se opět vrací,“ dodává Wetherall. V samotné výroční zprávě, na kterou jako první upozornil deník E15, Kiwi předpokládá, že se plně zotaví do roku 2024 a bude opět ziskové. Do této doby má zároveň dostatečné finanční prostředky k udržení likvidity.

Kiwi dokázalo loňský rok ustát také díky úvěru, který firma zakladatele Olivera Dlouhého získala v prosinci v celkové výši 1,2 miliardy korun. Problémy související s financemi se přitom v případě Kiwi zmiňují dlouhodobě, a to zejména ve spojení s refundacemi zákazníků za jejich zrušené lety. Brněnská firma funguje coby přeprodejce, jak tedy vysvětloval Oliver Dlouhý, musí nejdřív sama počkat na získání prostředků od aerolinek a až následně je dokáže vyplatit svým zákazníkům.

Objem refundací přitom dosahoval desítky milionů eur. Po dlouhodobé kritice ze stran zákazníků se nakonec Kiwi nedávno rozhoupalo a kompenzovat je začalo ze svého, celkem na tento účel vyčlenilo 60 milionů korun. Čeští uživatelé se díky tomu mohli rozhodnout, jestli přijmou refundaci ve formě kreditů využitelných opět na platformě Kiwi, nebo budou čekat na zaplacení letenek aerolinkami. Podle vyjádření firmy přitom už čeští cestovatelé kredity využívají a díky tomu došlo ke „značnému pokroku“ v refundačním procesu.

Kromě refundací Kiwi v posledních měsících řeší i problémy na další frontě, a to s některými aerolinkami, které nechtějí, aby jejich letenky firma přeprodávala. Například Ryanair vyhrožoval, že cestující s letenkami od Kiwi nebude pouštět na paluby letadel. V jiném případě pak irský nízkonákladový dopravce Kiwi napadl za to, že nepředávalo dostatečné informace o cestujících, spor však u soudu vyhrála brněnská firma.