Čech dostal Bolt do Dubaje nebo Egypta. Bez konexí to nejde, pomohli nám i influenceři pro řidiče, říká

Původně estonský Bolt je dnes globální firmou, která již působí na všech kontinentech kromě Austrálie. Její expanzi do arabského světa teď řídí Čech.

suchanekStory

Foto: Bolt

Eduard Suchánek z Boltu

0Zobrazit komentáře

„Vlastně to byla úplná náhoda,“ vzpomíná na své profesní začátky Eduard Suchánek. Před osmi lety sháněl brigádu, když na něj na Facebooku vyskočila reklama na práci pro Bolt. „V té době to byla malá firma o 50 lidech. Byli jsme spíš takový startup a já nevěděl, jestli nakonec vůbec uspějeme.“

Dnes jednatřicetiletý Suchánek prošel od té doby v Boltu několika pozicemi a postupně se stal i generálním manažerem pro Slovensko. Teď už má na starosti expanzi firmy do dalších zemí. Pod jeho vedením tak Bolt vstoupil hned do několika oblastí severní Afriky a Blízkého východu, například Dubaje nebo Egypta.

Zatímco v západní Evropě nebo Česku existují jasně stanovené postupy pro získání podnikatelského oprávnění, v arabském světě tomu tak není. Klíčové je zde budování široké sítě kontaktů. „Může se stát, že splníme všechny podmínky, ale stejně nás tam nepustí, protože bez konexí neuspějete. Pokud nemáte vynikající vztahy se správnými lidmi, můžete na povolení čekat dlouhé měsíce bez jistoty, že jej obdržíte,“ říká Suchánek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tráví proto hodně času na cestách, aby se seznamoval s vysoce postavenými politiky a významnými podnikateli. „To však neznamená, že bych někam přijel jako zástupce soukromé evropské firmy a hned si vyžádal audienci u tamního ministra dopravy. Tak to prostě nefunguje,“ připomíná.

Za Boltem ovšem stojí estonská vláda, která domácí firmy i startupy intenzivně podporuje. „Často nás proto pozvou do nějaké ministerské delegace při návštěvě daného regionu. Estonci jsou prostě velmi hrdí na to, co z jejich země pochází. Ne nadarmo se říká, že je to startupová meka,“ doplňuje Suchánek.

wolt-bolt-foodora

Přečtěte si takéJak Foodora, Wolt a Bolt Food bojují o kurýry i zákazníkyWolt slaví, Bolt Food k číslům mlčí, Foodora je dál ztrátová. A miliardový boj o kurýry pokračuje

V Dubaji se po navázání kontaktů Bolt spojil s jednou z největších taxislužeb v regionu, společností Dubai Taxi Corporation. „Tahle spolupráce výrazně urychlila náš rozjezd, po měsíci a půl od spuštění jsme tam dosáhli milionu jízd.“

Dalším specifikem, na které Suchánek v této oblasti narazil, jsou poměrně přísné cenové regulace. „V Dubaji musí být naše služby nejméně o 30 procent dražší než běžné taxíky, což nás značně limituje. Slevy pak můžeme poskytovat jen na omezený počet jízd,“ říká.

Naopak vstup do severní Afriky je podle něj z regulačního hlediska jednodušší než v případě Blízkého východu. A to i v případě Egypta, který je extrémně konkurenčním trhem, působí tam už Uber, dubajský Careem, americký InDrive a čínské Didi. Bolt tam teď operuje v Káhiře a brzy plánuje vstup do dalších velkých měst.

S expanzí v Egyptě pomáhají influenceři – a to ne ledajací. „Mají tam influencery, kteří se specializují přímo na řidiče. Tahle spolupráce se nám velmi osvědčila. Na Instagramu, YouTubu nebo TikToku propagovali naši službu a přihlášky nových řidičů se jen hrnuly,“ usmívá se Suchánek.

Negativní reakce ze strany klasických taxikářů prý v tomto regionu nezaznamenal. Naopak zdůrazňuje, že v arabských zemích se řidiči shánějí snadněji než v Evropě. „U nás se musíme prát v podstatě o každého z nich. V tomto ohledu je expanze do arabského světa rozhodně jednodušší,“ tvrdí.

Arabsky se zatím Suchánek neučí, byť v Egyptě, Spojených arabských emirátech a dalších státech regionu tráví poměrně hodně času – před samotným spuštěním služby i několik týdnů v kuse. „Nicméně o tom přemýšlím. V Dubaji mluví všichni perfektně anglicky, v severní Africe už je to horší. Občas se objeví jazyková bariéra.“

A co bude dál? Suchánek se chce zaměřit i na další země regionu – Bolt zatím nepůsobí například v Maroku, Alžírsku, Ománu, Jordánsku, Izraeli, Turecku či Kataru. „V tuto chvíli nedokážu říct, které země budou další na řadě. Na Blízkém východě mi však dávají smysl všechny,“ uzavírá.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Další výpad na Západ. Češi digitalizují prodej aut a za více než miliardu kupují dvě německé firmy

Česká skupina EAG pokračuje ve své akviziční jízdě. Za devět měsíců pohltila pět firem, aby se mohla prosadit na západních trzích.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

eag

Foto: EAG

Pavel Svoreň, Petr Kratochvíl a Jakub Šulta, zakladatelé skupiny EAG

0Zobrazit komentáře

S novými i ojetými vozy se obchoduje dekády a někdy to vypadá, jako by všechny procesy na to navázané opravdu zůstaly někde před příchodem milénia. Česká skupina EAG se proto před několika lety rozhodla postavit pro tyto potřeby moderní řešení, které bude využívat softwarové, datové a analytické nástroje, a výhledově v této oblasti konsolidovat roztříštěný evropský trh. V obou ohledech dělá skupina kolem Pavla Svoreně, Jakuba Šulty a Petra Kratochvíla významné kroky. Kupuje jednu firmu za druhou a teď hlásí dvě další akvizice v Německu.

Do skupiny EAG, kterou zmíněná trojice podnikatelů založila v roce 2018, dnes patří digitální platforma Omnetic, online služba Carvago a datový nástroj CarsData. V rámci nich pokrývá celý životní cyklus automobilu od výběru, financování, nákupu, pojištění, provozu a servisu až po jeho odprodej – a to i díky značkám a službám jako Cebia, Fastback, Teas nebo Softvig, které v posledních letech EAG pohltilo. Teď vyrazilo na nákupy znovu a pro posílení platformy Omnetic koupilo další dvě německé společnosti.

Celková hodnota akvizic značek Dotzilla a CarObserver měla podle EAG přesáhnout jednu miliardu korun. „Ve střední Evropě již naše platforma Omnetic pokrývá celý životní cyklus automobilu – od jeho výběru a nákupu přes provoz až po následný prodej. Novými akvizicemi nyní plnohodnotně vstupujeme na západní trhy, jež jsou stěžejní pro to, abychom se na poli automotive IT stali celoevropskou jedničkou,“ popisuje investiční ředitel a člen představenstva skupiny EAG Petr Kratochvíl.

EAG má dnes působit ve třinácti evropských zemích a v letošním roce podle svého vyjádření očekává provozní zisk EBITDA (před odečtením úroků, daní, odpisů a amortizace) na úrovni 600 milionů korun. Za posledních devět měsíců provedlo celkem pět akvizic. Loni v květnu koupilo polskou společnost JBR Rogowiec, v červenci pohltilo konkurenční německou platformu InstaMotion a v říjnu oznamovalo akvizici německého dodavatele IT systému pro automobilový průmysl Autrado.

eag-omnetic-planner

Foto: Omnetic

Omnetic vyvíjí nástroje pro prodejce automobilů

Tehdy zástupci EAG hovořili o tom, že by chtěli rok 2024 zakončit při obratu celé skupiny ve výši 170 milionů eur (4,3 miliardy korun) při zisku EBITDA 18,5 milionu eur (470 milionů korun), a nyní pro CzechCrunch uvedli, že cíle pro loňský rok byly splněny. Dalšími dvěma akvizicemi v Německu nyní celá skupina posiluje svou pozici na západních trzích, kde chce dlouhodobě uspět. Dotzilla tvoří a rozvíjí komplexní ekosystém pro správu a prodej vozidel, CarObserver zase nabízí prodejcům aut špičkové řešení pro optimalizaci marží.

Obě řešení EAG zařadí do své platformy Omnetic, na jejíž akviziční rozvoj má k dispozici v rámci převážně dluhového financování celkem 100 milionů eur, tedy zhruba dvě a půl miliardy korun, od evropských fondů Kartesia a CVI. „Jsme rádi, že můžeme zblízka sledovat pokračující růst skupiny, která těmito transakcemi potvrzuje své schopnosti uspět i na vysoce konkurenčních západoevropských trzích. Opakovaně dokládá, že je schopna plnit ambiciózní růstové plány, pro které jsme se rozhodli ji v minulosti podpořit,“ uvádí Jean Diercxsens, Partner & Head of Netherland and Belgium v Kartesii.

Součástí obou transakcí je dohoda, že zakladatelé CarObserveru i Dotzilly budou ve svých pozicích pokračovat i pod novým majitelem a budou se podílet na integraci technologických řešení do platformy Omnetic. Dlouhodobé plány EAG v podobě zdvojnásobení hlavních hospodářských ukazatelů v příštích třech letech má v letošním roce podpořit ještě minimálně jedna akvizice v západní Evropě, která je prý již v procesu.

Největším akcionářem skupiny EAG by měla podle loňského vyjádření jejích zástupců být skupina Portiva investorky Ivy Šťastné, pod jejíž hlavičkou před lety celý byznys rozbíhal její tehdejší šéf Pavel Svoreň. Ten se od ní loni odpojil a založil vlastní skupinu Axelor, která měla v EAG držet podíl právě prostřednictvím Portivy. Zbylý podíl patří Jakubu Šultovi a Petru Kratochvílovi. Nyní zástupci EAG bez větších detailů doplnili, že podíly v jednotlivých divizích mají být rozděleny mezi zakladatele a finančního investora, kde zakladatelé mají majoritu na transakční a datové části a finanční investor na provozní části.