Češi přes Donio poslali na dobrou věc rekordních 658 milionů. Nový šéf projektu uvolní ruce zakladateli

Dárcovská platforma Donio si na domácím trhu vybudovala silnou pozici. Letos chce opět vyrůst a uspět také v zahraničí. Pomůže i nový šéf.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

donio

Foto: Driveto / Donio / Filip Houska/CzechCrunch

Adam Szabó a David Procházka

0Zobrazit komentáře

Téměř tři tisíce sbírek, které dohromady vygenerovaly 658 milionů korun, aby pomohly lidem v nouzi. Taková je loňská bilance dárcovské platformy Donio, která si během pěti let v tomto segmentu vybudovala silnou pozici. Její zakladatel David Procházka teď chce podobný úspěch zopakovat v zahraničí. Proto našel pro celý projekt nového výkonného ředitele, kterým se stal Adam Szabó. Cílem je letos vyrůst alespoň o deset procent a v rámci jednotlivých projektů vysbírat přes 700 milionů korun. A také otevřít po Slovensku další novou zemi.

Celkem v loňském roce přes Donio přispělo 405 tisíc dárců, patnáct procent z nich opakovaně. Dárcovsky významné projekty přinesly povodně, které vyvolaly silnou vlnu solidarity. Jen na Doniu bylo založeno téměř dvě stě sbírek, které dohromady vygenerovaly přes 93 milionů korun. Ve fungování Donia je klíčové, že jednotlivým sbírkám předává sto procent z vybrané částky, zatímco jeho provoz pohání dobrovolné příspěvky dárců. A podle zakladatele Davida Procházky už byl celý projekt v loňském roce soběstačný.

„Statistiky potvrzují, že Donio je jedním z hlavních nástrojů pomoci v České republice. Za pět let existence jsme vytvořili platformu s obrovským společenským dopadem, která pomáhá tisícům konkrétních příběhů na cestě k lepší budoucnosti,“ hodnotí uplynulý rok David Procházka, který dárcovskou platformu zakládal pod křídly investiční skupiny Miton. Před dvěma lety ji převzal Livesport Martina Hájka a vložil ji do své Nadace Livesport.

donio

Foto: Donio

David Procházka, zakladatel Donia, a Martin Hájek, zakladatel Livesportu

Dlouhodobým cílem je, aby celá platforma fungovala bez jakýchkoliv partnerů. „Donio bylo v loňském roce již soběstačné, což je pro projekt tohoto druhu velkým úspěchem. V případě potřeby je nicméně Nadace Livesport připravena provoz Donia finančně podpořit,“ doplňuje Procházka, který se bude nově soustředit na expanzi celé platformy do zahraničí. Proto koncem loňského roku přivedl nového CEO, který přináší zkušenosti z budování online služeb.

Adam Szabó několik let vedl startup Driveto nabízející operativní leasing, kde skončil loni v létě, předtím působil jako produktový manažer v Seznamu. S Procházkou se potkali mimo jiné pod křídly Mitonu, kam Driveto patří. Pod novým šéfem se chce Donio v Česku a na Slovensku zaměřit primárně na zdokonalení interních procesů a posílení důvěryhodnosti sbírek.

„Chceme zajistit, aby bylo Donio maximálně transparentní vůči dárcům, zakladatelům sbírek i široké veřejnosti. Zaměříme se také na lepší sdílení příběhů a úspěchů lidí, kterým Donio pomohlo,“ plánuje Adam Szabó. Reagovat bude platforma i na legislativní změny, kde platí od začátku nového roku dobrovolnost registrace pro bezhotovostní sbírky. Díky tomu bude prý Donio schopno snížit administrativu v rámci pořádání sbírky.

A kde by chtěla dárcovská platforma uspět v zahraničí? „Z analýzy evropských trhů nám nejlépe vyšly Itálie, Španělsko, Rumunsko a Bulharsko. Jednu z těchto zemí již aktivně řešíme na místě a do konce roku bychom ji měli spustit,“ odhaluje David Procházka, který se z exekutivního řízení firmy v Česku a na Slovensku přesouvá k vedení expanze a strategickým partnerstvím po pěti letech. Nadále působí také jako neuvolněný zastupitel hlavního města Prahy a částečně se angažuje v projektu Dobrobot, který založil společně s Livesportem jako dobročinnou aukční platformu.

Katastr nemovitostí se plně zdigitalizoval. Podívejte se, co se mění a co to reálně znamená

Digitalizace katastrálního úřadu probíhala několik let, na jejím konci je nový portál, který má usnadnit například i koupi nemovitosti s hypotékou.

Eliška NováEliška Nová

portal-cuzk-mvp

Foto: ČÚZK / Filip Houska/CzechCrunch

Katastrální úřad prošel kompletní digitalizací

0Zobrazit komentáře

Je to jeden z největších úřadů v Česku. Nyní prošel Český úřad zeměměřický a katastrální kompletní digitalizací. Trvalo to prý několik desetiletí – během nich se elektrizovaly výpisy, digitalizovaly se katastrální mapy, zároveň bylo potřeba vše napojit na základní registry. To všechno je nyní pod novým Portálem katastru a zeměměřictví, díky němuž je možné na dálku vyřídit několik věcí, pro které až dosud musel člověk úřad navštívit osobně.

Už mnoho let je možné z domova pořídit například elektronické listiny nebo sledovat stav řízení. S novým portálem je možné podat elektronicky kompletní žádost o zápis do katastru. Díky tomu budou moci katastrální úřady vyřizovat až dvakrát víc podání, navíc s o dvacet procent nižším počtem zaměstnanců. Ročně to má ušetřit asi 600 milionů korun.

Podívejte se, co všechno se mění.

Koupě a prodej nemovitosti s hypotékou

Pokud člověk kupoval nemovitost a bral si za tímto účelem hypotéku, bylo potřeba dojít fyzicky na katastr a požádat o výpis. Jednak kvůli ověření vlastníka, jednak kvůli případným právním omezením jako jsou exekuce, břemena nebo zástavy. Stejně tak ale potřeboval ocenění kvůli hypotéce. Na katastr musel za tímto účelem znalec. Znovu bylo nutné se tu zastavit kvůli aktuálnímu výpisu před podpisem smluv, a to nejen pro banku, ale také pro jistotu kupujícího, že nedošlo k žádným změnám.

Člověk sem pak musel i po podpisu kupní a zástavní smlouvy, kdy bylo potřeba doručit návrh na vklad a smlouvy. Kvůli korespondenci s katastrem bylo navíc nutné navštívit poštu. Na konci pak vedla cesta přes katastr ještě jednou – pro výpis na svoje jméno, a to kvůli přihlášení k pobytu i kvůli daňovému přiznání.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

To všechno je nyní minulostí. Tedy za podmínky, že má občan datovou schránku a kvalifikovaný e-podpis. Pokud obojí má, pak výpis získá během pěti minut přes internet. Údaje pro banku si zjistí sama instituce. Elektronickou cestou získají ocenění i znalci. Návrh na vklad se pak dá podat elektronicky přes portál. K tomu je nutná bankovní identita, případně jiná identita občana a elektronicky podepsané smlouvy, postačí ale i autorizovaná papírová verze převedená do elektronické podoby. Trvá to deset minut. Odpadá pak i cesta na poštu, zprávy chodí do datové schránky.

Konečný výpis pro vlastní potřeby je možné vyřídit také elektronicky, většinou už ale není potřeba, úřady totiž mají do katastru bezplatný dálkový přístup.

Další údaje v katastru

Pokud člověk řešil další změny v katastru, většinou úřad navštívil za účelem výpisu a konzultace. Bylo potřeba zjistit, jaké všechny dokumenty jsou nutné, načež následovalo jednání s dalšími úřady, které by tyto dokumenty vydaly. Pokud šlo například o dělení pozemku, pak bylo nutné na katastr zajít nejen pro podklady, ale také s výsledky měření. Poté sem musel vlastník s kompletním podáním pro zápis, kvůli ohlášení změny, s doklady dalších úřadů a geometrickým plánem od zeměměřiče. Poté, co katastr změnu provedl, následovala další návštěva, a to pro výpis s novými údaji.

Nově stačí přihlásit se pomocí bankovní identity do portálu, vybrat nemovitost a požadované změny. Portál pak poradí, co všechno je potřeba. Pokud stačí ohlášení, portál žádost odešle, pokud ne, pak rozpracované podání uloží a čeká na doplnění. Co se týče zmiňovaného dělení pozemků, veškerá komunikace se zeměměřiči probíhá elektronicky a všechny podklady jsou digitální. Elektronicky probíhá i převzetí hotového geometrického plánu.

Některé změny navíc po digitalizaci není třeba ohlašovat vůbec, katastr si je totiž vezme sám, ze základních registrů. Týká se to například změny pobytu, jména, čísla popisného nové budovy nebo změny způsobu jejího využití.

Co už není potřeba

Při vyřizování různých záležitostí na úřadech už například není nutné dokládat vlastnictví nemovitosti. Úřady totiž mají dálkový přístup do katastru a tento údaj si je veřejná správa schopná ověřit sama. Například pokud si člověk dříve chtěl dát trvalé bydliště na adresu nemovitosti, kterou vlastnil, udělat to šlo pouze tak, že přinesl výpis z katastru nemovitostí, který potvrzoval vlastnické právo k domu nebo bytu. To už dnes není třeba. Díky tomu, že úřady mají nově přístup k údajům ze základního registru, není už nutné dokládat ani změnu příjmení v případě svatby nebo rozvodu. Digitalizace navíc přispěla k vyřešení problému dlouhých lhůt zápisu.