Češi si čtou poslechem. Audioteka roste díky vymazleným audioknihám i předplatnému

Platforma s nejobjemnějším audioknižním obsahem v Česku loni představila třeba i dokumentární audioseriály.

Iva BrejlováIva Brejlová

audioteka1

Foto: Audioteka

Pavel Hurta, Veronika Baurová a Pavel Pěnkava z Audioteky

0Zobrazit komentáře

Tři a půl milionu hodin knižního textu k poslechu si loni Češi koupili na platformě Audioteka.cz. Firma v tuzemsku ročně utrží vyšší desítky milionů korun a dokázala navýšit obrat v porovnání s předchozím rokem o pětinu. Cílem Audioteky je ovšem dostat se rovnou na obrat sto milionů korun. A tuto částku hodlá pokořit už letos.

Jde o projekt s nejobjemnější audioknižní nabídkou na tuzemském trhu. V Audiotece se zaregistrovalo už půl milionu Čechů, pro něž společnost nastřádala přes sedm tisíc titulů, které si tu můžou nakoupit a poslechnout.

Jako ještě důležitější teď ale vidí, že si je můžou předplatit – tedy zajistit si přísun audia podobně, jako když si předplácejí Netflix. Místo koupě jednotlivých titulů si lidé pořídí neomezený poslech z klubové nabídky, do níž se teď řadí víc než tisícovka děl. Krok, ke kterému přistoupila loni, si firma pochvaluje.

Jen za uplynulý rok si lidé v rámci klubu poslechli už přes 22,5 milionu minut obsahu. A do souvislosti s předplatným dávají zástupci firmy významné zlepšení věrnosti nakupujících. „Výsledky za první rok ukazují, že i v případě audioknih jsou streamovací služby velmi oblíbené,“ uvádí.

Řádově vyšší sumy za vymazlené audioknihy

Kromě předplatného si však Audioteka pochvaluje celý loňský rok. Odrazila se od vlastního zpracování děl, které jí vyneslo třetinu tržeb, ale především od takzvaného superprodukčního zpracování. S tím začala na konci roku 2020, ve velkém ale tuto tvorbu zařadila do nabídky loni.

Jde o takové audioformáty, na které firma vynakládá řádově vyšší sumy. Zatímco u běžných děl vyjde tvorba jedné audioknihy na desítky tisíc korun, ta superprodukční lehce vystoupá na vysoké stovky tisíc. Zahrnuje totiž řadu známých interpretů, většinou herce či herečky, dále vlastní zvukový plán šitý na míru pro každé dílo, někdy třeba nahrávku živé hudby či další doprovod.

„Je to jako poslouchat film určený čistě pro audiopodobu. Jen vizuální stránka zůstává na posluchači,“ vysvětloval pro CzechCrunch při představování projektu ředitel strategického obsahu Audioteky Pavel Hurta. Firma tehdy uvedla, že počítá s tím, že náklady se jí vrátí: snaha i peníze měly přivést k poslouchání audioknih i dalšího obsahu široké publikum. To teď s výsledky za minulý rok potvrzuje.

„Přinášejí intenzivnější zážitek z poslechu a oslovují širší publikum. Pro mnohé se stávají branou do světa audioknih. Naše zkušenost za globální Audioteku ukazuje, že až 37 procent nových uživatelů začíná právě poslechem některého ze superprodukčních děl,“ říká Arkadiusz Seidler, CEO globální Audioteky a jeden ze dvou jednatelů společnosti Audioteka.cz.

Loni firma představila i další formáty, jako je audioshow nebo dokumentární audioseriál. Novou cestou na trhu podle ní má být kratší obsah. „Seriály a obecně příběhy rozčleněné do dílů o délce zhruba 30 až 40 minut jsou v současnosti audioknižním celosvětovým trendem. Tato forma posluchače láká, a tak ji uplatňujeme napříč žánry,“ dodává Seidler.