Češi ze startupu Creal tvoří ve Švýcarsku novou generaci virtuální reality a nabírají dalších 160 milionů korun

Peter BrejčákPeter Brejčák

creal

Foto: Creal

Vizualizace brýlí pro rozšířenou realitu s light-field technologií od startupu Creal

0Zobrazit komentáře

Když se podíváte na prst z několika centimetrů, uvidíte jasný obraz, zatímco všechno v pozadí bude rozmazané. Když pak zrak zaměříte do pozadí, rozmazaný bude právě prst. Tento biologicky přirozený způsob, jakým fungují naše oči, je oříškem pro výrobce brýlí na virtuální realitu. Obraz se jim totiž promítá na dvou plochých obrazovkách, které sice iluzi hloubky vytvořit dokážou, ale samotný obraz pro každé oko zůstává plochý.

Kvůli tomu, že oko nemůže ostřit tak, jak by to dělalo v reálném světě, to u některých uživatelů už po pár desítkách minut s nasazenými brýlemi způsobuje nevolnost, bolest očí nebo celkovou nepohodu. Právě tento problém si před šesti lety uvědomil Tomáš Sluka, který se následně začal věnovat konceptu jeho řešení.

V roce 2016 Sluka odešel z pozice výzkumníka na švýcarské Polytechnické univerzitě v Lausanne a o rok později společně s Tomášem Kubešem a dalšími společníky ze Švýcarska, Ruska a Nizozemí založil startup Creal. Ten vyvinul takzvaný light-field displej, který vytváří plně trojrozměrný obraz s korektní optickou hloubkou, což očím přináší iluzi opravdu reálného světa.

2019-11-07-team-photo

Foto: Creal

Tým švýcarského startupu Creal

Creal teď na podporu dalšího vývoje oznámil uzavření investičního kola ve výši 6,4 milionu švýcarských franků, tedy zhruba 160 milionů korun, valuaci však firma prozrazovat nechce. Celkově ale už od investorů a dalších institucí získala přes 330 milionů korun, poslední investiční kolo přitom proběhlo začátkem letošního roku.

Investiční kolo do firmy přivedlo také nového významného investora Swisscom Ventures, ke kterému se připojili i stávající investoři Investiere, DAA Capital Partners a další soukromé osoby. Cílem investice pro Creal bylo získat dostatek prostředků a času k tomu, aby firma mohla ukázat svou technologii ve velikosti klasických brýlí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Peníze jsme akutně nepotřebovali, takže jsme mohli v klidu vyjednávat,“ popisuje Tomáš Kubeš pro CzechCrunch a dodává, že získaný kapitál Crealu umožní rozšířit tým, a to především o odborníky, které v Lausanne propustila společnost Magic Leap. Ta z důvodu finanční tísně ukončila ve Švýcarsku většinu svých aktivit.

Navzdory mezinárodně složenému týmu probíhá veškerý vývoj technologie právě ve Švýcarsku. „Zvažovali jsme zapojení lidí ve více zemích, ale v současné fázi vývoje je skutečně nezbytná intenzivní komunikace a hlavně výměna součástek. Na každém prototypu se fyzicky svýma rukama podílí velká většina našeho týmu, takže není možné pracovat vzdáleně,“ přibližuje Kubeš.

utu-logo-small-min

Foto: Creal

Cílem startupu Creal je miniaturizovat technologii ze současného testovacího headsetu do malých chytrých brýlí

Minulý rok měl Creal technologii ve formě prototypů na stole, aktuálně ji má k dispozici také ve formě headsetů na hlavě. Pořád však jde o jednotlivé, ručně stavěné prototypy – ovšem s každou generací menší a menší.

„Jsme primárně technologická firma. Naším cílem je nabídnout technologii firmám, které mají zkušenosti s výrobou headsetů pro koncové uživatele. K těmto našim zákazníkům se technologie dostane v roce 2021 a díky nim se pak rozšíří i ke konečným uživatelům,“ říká Kubeš.

„Předpokládám, že profesionálové, kteří pracují s těmi nejlepšími headsety, například od VRgineers, Varja a podobných firem, si budou moci naši technologii vyzkoušet v roce 2022. Bude však ještě nějakou dobu trvat, než se dostane do zařízení pro běžné uživatele,“ zmiňuje Kubeš a zároveň dodává, že s žádnou z těchto firem nejsou domluveni – spíše je uvádí jako příklad.

Češi opět dominují žebříčku nejrychleji rostoucích firem střední Evropy. Premianty jsou DoDo, UlovDomov a Favi

Peter BrejčákPeter Brejčák

michal-mensik

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Michal Menšík, výkonný ředitel logistického startupu DoDo

0Zobrazit komentáře

České technologické společnosti dlouhodobě dominují celému regionu střední Evropy a nejinak je tomu i letos. Z padesáti nejrychleji rostoucích firem dle letošního žebříčku Deloitte Technology Fast 50 CE je tuzemských rovnou jednadvacet, navíc symbolicky k jednadvacátému ročníku soutěže. Loni bylo českých zástupců o tři méně, i tak však zdaleka nejvíc ze všech sledovaných zemí.

Letošním vítězem žebříčku, který sleduje růst přihlášených technologických firem za období předchozích čtyř let (letos tedy v období 2016 až 2019), se sice stal polský výrobce krabic na míru Packhelp, ale hned další tři příčky již obsadily české firmy. Na druhém místě se usadil startup DoDo s růstem 8 427 procent.

Logistická společnost míří po čtyřech letech existence na hranici půl miliardy korun v tržbách a díky raketovému růstu chce již v příštím roce přesáhnout miliardu. Jak v CzechCrunch Podcastu popisoval šéf DoDa Michal Menšík, doručitelnost zásilek dosahuje téměř sto procent a klidně by mohl jezdit i pro Českou poštu.

Na třetím místě se objevila aplikace pro pronájem nemovitostí UlovDomov.cz s růstem ve výši 5 535 procent. Jen za loňský rok platforma vykázala zvýšení počtu zveřejněných inzerátů o 64 procent a navýšení tržeb o 40 procent. Navzdory koronavirové krizi přitom spoluzakladatel služby Martin Březina letos předpokládal další značný růst.

katerina-novotna_deloitte_michal-mensik_dodo_otakar-suffner-a-marek-vasicek_ff-trader_jiri-sauer_deloitte

Foto: Deloitte

Kateřina Novotná (Deloitte), Michal Menšík (DoDo), Otakar Šuffner a Marek Vašíček (FF Trader), Jiří Sauer (Deloitte)

Trojici českých premiantů, kteří se probojovali do první desítky letošního žebříčku Deloitte Fast 50, pak uzavírá vyhledávač nábytku Favi s růstem na úrovni 3 389 procent. Ten již loni vyrostl téměř na půl miliardy korun a začátkem roku měl startup zakladatelů Jana Zajíce a Radomíra Hejla v plánu velkou expanzi po celé Evropě.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Mezi tuzemskými zástupci v žebříčku umístěnými v druhé desítce jsou pak tři firmy. Online poskytovatel půjček Zonky (12. místo, 1 347 %), jež se nedávno oficiálně stal součástí Air Bank, další českou společností je prodejce originálních dárků Manboxeo.cz (15. místo, 1 279 %) a experti na cloud Stratox Enterprises (18. místo, 1 099 %).

„Výsledky letošního ročníku Fast 50 potvrzují, že technologickým firmám se v České republice stále více daří. Místní podnikatelé si pak úspěch nenechávají jen pro lokální nebo regionální trh. Řada z nich už dosahuje výrazných úspěchů v zahraničí, včetně náročného amerického trhu,“ říká Jiří Sauer, ředitel programu Deloitte Technology Fast 50 CE.

Oceněných 66 českých firem

Zajímavostí letošního žebříčku je, že ocenění v různých kategoriích v regionu střední Evropy čítající devět zemí získalo ze 108 přihlášených českých zástupců celkově 66 firem. V kategorii Rising Stars, tedy vycházejících hvězd, jež se kvůli krátké době na trhu ještě nedostaly do hlavní soutěže, bylo oceněno deset tuzemských zástupců. Stejně jako loni zvítězil fintech FTMO, druhým pak byl kyberbezpečnostní startup GreyCortex.

rubes-mikulka

Přečtěte si takéJanek Rubeš a Honza Mikulka odchází ze Seznamu. Oblíbené duo z Prahy se s novým kanálem na YouTube vrací ke kořenůmJanek Rubeš a Honza Mikulka odchází ze Seznamu. Oblíbené duo z Prahy se s novým kanálem na YouTube vrací ke kořenům

weekly-060125-mvp-y

Přečtěte si takéNový Harry Potter a český startup, co pomáhá lékařůmNový Harry Potter, nenápadná hvězda známého fondu a český startup, co pomáhá lékařům

Poradenská společnost dále ocenila pět českých firem v kategorii Tech Leaders (Footshop, Pilulka.cz, Prusa Research, Rohlik.cz a Zásilkovna) a další tři v kategorii Impact Stars pro firmy s unikátním a inovativním produktem nebo službou (Festka, Pikto Digital a Varistar).

„Vysoký růst oceněných firem dokazuje, že technologie hrají a budou hrát zcela klíčovou roli v podnikatelské expanzi. Což koneckonců potvrzuje i současná pandemická situace,“ dodává Kateřina Novotná, specialistka Deloitte na technologické firmy.

DODO

Jsme logistická služba pro e-commerce, retail, restaurace a rychlá občerstvení.

Klíčoví lidé

_michal_mensik_3

Michal Menšík

Zakladatel