Česká hra je nejprodávanější na světě. Realistická akce přilákala půl milionu hráčů a stovky milionů korun

Gray Zone Warfare od brněnských Madfinger Games ovládla největší herní obchod Steam. Sázka na skutečnou taktiku a výzbroj se vyplácí i finančně.

Michal MančařMichal Mančař

gray-zone-boxed

Foto: Madfinger Games

Hardcore, realistická, vojenská. Střílečka Gray Zone Warfare od brněnských Madfinger Games slibuje strhující válečný zážitek

0Zobrazit komentáře

Platforma Steam je největší online obchod s počítačovými hrami na světě. A na špici jejího prodejního žebříčku dva dny od vydání kraluje hra z Brna. Realistická střílečka Gray Zone Warfare od studia Madfinger Games atakuje půl milionu prodaných kopií, a i když kvůli technickému stavu dostává smíšené (ačkoliv zlepšující se) recenze, současně sklízí stovky milionů korun.

Když vyjde veleočekávaná hra od velkého studia, její prodeje v hodinách a dnech po spuštění vystřelí do nebes. To není žádné překvapení. Ale že se nejprodávanější hrou na Steamu stane titul z Česka, to už je mnohem vzácnější. Přesně to se teď povedlo taktické akci Gray Zone Warfare od domácího studia Madfinger Games, která vyšla poslední dubnový den – a stále je v žebříčku prodejnosti na Steamu bestsellerem. Ani další hit posledních dní Manor Lords se neprodává lépe.

„Je to fantastický pocit, zvláště v kontextu toho, jak je dnes silná konkurence. Na hře je obrovské množství práce vytvořené v uvozovkách hrstkou lidí ve srovnání s velkými studii. A za relativně málo času,“ říká pro CzechCrunch Tomáš Nawar z marketingu studia.

Vývojáři z Brna se už ve středu večer sami pochlubili číslem 400 tisíc hráčů, kteří si jejich střílečku od vydání pořídili. A během následujících hodin k nim další desítky tisíc přibyly. Na druhou stranu je nicméně nutné počítat i se ztrátou několika procent zájemců, kteří mají možnost videohry zakoupené na Steamu během dvou hodin vrátit. Podle šéfa a spoluzakladatele studia Marka Rabase je ale takových lidí pod deset procent.

Z pětatřiceti eur za základní edici Gray Zone Warfare nám po odečtení daní, poplatků a licencí zůstane zhruba sedmnáct eur.

Přesné číslo aktuálně prodaných kusů nechtěli zástupci Madfingeru sdělit, na dohled je ale půl milionu prodejů. „Blížíme se mu. Jak blízko mu jsme? To vyjádřím jen básnicky – krásně blízko,“ prozradil pouze Nawar. Tak či tak to pro vývojářské studio, které si pozici jedné z největších herních firem v Česku vybudovalo mobilními hrami, znamená stovky milionů korun.

Gray Zone Warfare je dostupná v různých variantách včetně speciální edice za 2 500 korun, ta nejzákladnější nicméně stojí v přepočtu zhruba 900 korun. I za opatrného předpokladu, že drtivá většina zájemců si pořídila pouze základní hru, by to znamenalo zhruba 350 milionů korun v tržbách. Nicméně třeba takový fakt, že se před vydáním Gray Zone Warfare dostala do top 10 nejočekávanějších her na Steamu, nahrává i většímu optimismu.

„Takto povedený start je obrovské povzbuzení provázané s velkou sebedůvěrou pokračovat ve vývoji tak, jak si to přejeme. Když se nedaří, studia musí škrtat ve svých plánech. Jsem moc rád, že to není náš případ a že můžeme s plnou zodpovědností přidávat další nápady bez ekonomického tlaku,“ říká Nawar. „A dovolím si prohlásit, že startovní úspěch pro nás znamená velkou zodpovědnost dotáhnout vývoj plné verze tak, aby se o Gray Zone Warfare mluvilo jako o té nejlepší taktické military online střílečce v otevřeném světě,“ přidává s úsměvem.

Odhadovaná suma samozřejmě neznamená hned třetinu miliardy korun na účtech Madfingeru. Jak uvedl sám Rabas, ze standardní ceny české studio ve výsledku získá zhruba polovinu. „Z pětatřiceti eur nám po odečtení daní, poplatků Steamu a licence technologie Unreal zůstane zhruba padesát procent, sedmnáct eur,“ okomentoval na sociální síti X zkušený vývojář, který v minulosti kromě madfingerovských mobilních titulů pracoval třeba na taktické akci Hidden & Dangerous 2.

Spoustu věcí hra ještě neukázala, ale postupně přidáme tunu věcí, ze kterých hráčům spadne čelist.

„Z toho musíme pokrýt náklady na servery, backend a samozřejmě mzdy, nájmy, energie, nový hardware, lokalizaci, dabing a spoustu dalšího. A také musíme generovat nějaký zisk, aby mě akcionáři nevyhodili. Provozovat multiplayerovou hru není jednoduché,“ zmínil Rabas. GZW je skutečně primárně online hrou, na 42 kilometrech čtverečních fiktivní jihoasijské země nicméně můžete válčit i proti stovkám protivníků ovládaných počítačem.

Podporu vývojáři cítí i od domácích hráčů. „Potěšilo nás, že Česko se v rámci prodejů umístilo na krásné 12. pozici,“ dodává Nawar. Zájemce z celého světa podle něj přilákala především správná volba žánru. „Po tomto trh volal už dlouho, takže nebylo na co čekat. Pak je tady provedení a velká hloubka v různých směrech designu, jako je simulace balistiky nebo komplexní systém zdraví. Spoustu věcí hra ještě neukázala, ale během předběžného přístupu přidáme tunu věcí, ze kterých hráčům spadne čelist,“ slibuje marketér.

Realistický přístup Gray Zone Warfare se odráží například i v autentickém arzenálu moderních zbraní a využití skutečné taktiky. Však také s vývojem Madfingeru pomáhal i někdejší operátor 601. skupiny speciálních sil Ondřej „Spicy“ Spisar. „Nečekejte, že by to měla být šílená střílečka. Je to maximální přiblížení realitě. Jsou tam akcentované ty opravdové věci, hra podporuje chování jako na bojišti,“ uvedl veterán v rozhovoru pro CzechCrunch.

Gray Zone Warfare na Steamu vyšla v takzvaném early accessu neboli předběžném přístupu, tedy ve stále vyvíjené, nikoliv finální podobě. I to mělo za následek úvodní vlnu nelichotivých recenzí kvůli technickému stavu hry. S přibývajícími prodeji (a také se svižným vydáním aktualizace) se hodnocení postupně začalo překlápět pozitivnějším směrem. Dvě třetiny z více než 15 tisíc uživatelů už domácí titul hodnotí pozitivně.

Solidnímu startu GZW nahrál i kontroverzní krok žánrového konkurenta Escape from Tarkov. Jeho vývojáři oznámili vydání velice drahého rozšiřujícího balíčku a poštvali si proti sobě velkou část komunity. Rozšíření Tarkova mělo do hry mimochodem přinést právě přestřelky živých hráčů s nepřáteli ovládanými umělou inteligencí, tedy obsah v české hře již dostupný.

Taktická akce je pro Madfinger Games, do nichž v roce 2021 investovala čínská společnost Nuverse patřící pod tvůrce TikToku, obrovským odklonem od dosavadní tvorby. Studio na obrat v řádech stovek milionů korun vyrostlo díky mobilním hrám jako Dead Trigger, Unkilled nebo Shadowgun. Před dvěma lety nicméně Marek Rabas zavelel k vývoji prvotiny pro PC, následně Madfinger Games své mobilní portfolio dokonce prodali. Úvodní čísla Gray Zone Warfare naznačují, že to byl dobře provedený rozkaz.