Česká hra je nejprodávanější na světě. Realistická akce přilákala půl milionu hráčů a stovky milionů korun

Gray Zone Warfare od brněnských Madfinger Games ovládla největší herní obchod Steam. Sázka na skutečnou taktiku a výzbroj se vyplácí i finančně.

Michal MančařMichal Mančař

gray-zone-boxed

Foto: Madfinger Games

Hardcore, realistická, vojenská. Střílečka Gray Zone Warfare od brněnských Madfinger Games slibuje strhující válečný zážitek

0Zobrazit komentáře

Platforma Steam je největší online obchod s počítačovými hrami na světě. A na špici jejího prodejního žebříčku dva dny od vydání kraluje hra z Brna. Realistická střílečka Gray Zone Warfare od studia Madfinger Games atakuje půl milionu prodaných kopií, a i když kvůli technickému stavu dostává smíšené (ačkoliv zlepšující se) recenze, současně sklízí stovky milionů korun.

Když vyjde veleočekávaná hra od velkého studia, její prodeje v hodinách a dnech po spuštění vystřelí do nebes. To není žádné překvapení. Ale že se nejprodávanější hrou na Steamu stane titul z Česka, to už je mnohem vzácnější. Přesně to se teď povedlo taktické akci Gray Zone Warfare od domácího studia Madfinger Games, která vyšla poslední dubnový den – a stále je v žebříčku prodejnosti na Steamu bestsellerem. Ani další hit posledních dní Manor Lords se neprodává lépe.

„Je to fantastický pocit, zvláště v kontextu toho, jak je dnes silná konkurence. Na hře je obrovské množství práce vytvořené v uvozovkách hrstkou lidí ve srovnání s velkými studii. A za relativně málo času,“ říká pro CzechCrunch Tomáš Nawar z marketingu studia.

Vývojáři z Brna se už ve středu večer sami pochlubili číslem 400 tisíc hráčů, kteří si jejich střílečku od vydání pořídili. A během následujících hodin k nim další desítky tisíc přibyly. Na druhou stranu je nicméně nutné počítat i se ztrátou několika procent zájemců, kteří mají možnost videohry zakoupené na Steamu během dvou hodin vrátit. Podle šéfa a spoluzakladatele studia Marka Rabase je ale takových lidí pod deset procent.

Z pětatřiceti eur za základní edici Gray Zone Warfare nám po odečtení daní, poplatků a licencí zůstane zhruba sedmnáct eur.

Přesné číslo aktuálně prodaných kusů nechtěli zástupci Madfingeru sdělit, na dohled je ale půl milionu prodejů. „Blížíme se mu. Jak blízko mu jsme? To vyjádřím jen básnicky – krásně blízko,“ prozradil pouze Nawar. Tak či tak to pro vývojářské studio, které si pozici jedné z největších herních firem v Česku vybudovalo mobilními hrami, znamená stovky milionů korun.

Gray Zone Warfare je dostupná v různých variantách včetně speciální edice za 2 500 korun, ta nejzákladnější nicméně stojí v přepočtu zhruba 900 korun. I za opatrného předpokladu, že drtivá většina zájemců si pořídila pouze základní hru, by to znamenalo zhruba 350 milionů korun v tržbách. Nicméně třeba takový fakt, že se před vydáním Gray Zone Warfare dostala do top 10 nejočekávanějších her na Steamu, nahrává i většímu optimismu.

„Takto povedený start je obrovské povzbuzení provázané s velkou sebedůvěrou pokračovat ve vývoji tak, jak si to přejeme. Když se nedaří, studia musí škrtat ve svých plánech. Jsem moc rád, že to není náš případ a že můžeme s plnou zodpovědností přidávat další nápady bez ekonomického tlaku,“ říká Nawar. „A dovolím si prohlásit, že startovní úspěch pro nás znamená velkou zodpovědnost dotáhnout vývoj plné verze tak, aby se o Gray Zone Warfare mluvilo jako o té nejlepší taktické military online střílečce v otevřeném světě,“ přidává s úsměvem.

Odhadovaná suma samozřejmě neznamená hned třetinu miliardy korun na účtech Madfingeru. Jak uvedl sám Rabas, ze standardní ceny české studio ve výsledku získá zhruba polovinu. „Z pětatřiceti eur nám po odečtení daní, poplatků Steamu a licence technologie Unreal zůstane zhruba padesát procent, sedmnáct eur,“ okomentoval na sociální síti X zkušený vývojář, který v minulosti kromě madfingerovských mobilních titulů pracoval třeba na taktické akci Hidden & Dangerous 2.

Spoustu věcí hra ještě neukázala, ale postupně přidáme tunu věcí, ze kterých hráčům spadne čelist.

„Z toho musíme pokrýt náklady na servery, backend a samozřejmě mzdy, nájmy, energie, nový hardware, lokalizaci, dabing a spoustu dalšího. A také musíme generovat nějaký zisk, aby mě akcionáři nevyhodili. Provozovat multiplayerovou hru není jednoduché,“ zmínil Rabas. GZW je skutečně primárně online hrou, na 42 kilometrech čtverečních fiktivní jihoasijské země nicméně můžete válčit i proti stovkám protivníků ovládaných počítačem.

Podporu vývojáři cítí i od domácích hráčů. „Potěšilo nás, že Česko se v rámci prodejů umístilo na krásné 12. pozici,“ dodává Nawar. Zájemce z celého světa podle něj přilákala především správná volba žánru. „Po tomto trh volal už dlouho, takže nebylo na co čekat. Pak je tady provedení a velká hloubka v různých směrech designu, jako je simulace balistiky nebo komplexní systém zdraví. Spoustu věcí hra ještě neukázala, ale během předběžného přístupu přidáme tunu věcí, ze kterých hráčům spadne čelist,“ slibuje marketér.

Realistický přístup Gray Zone Warfare se odráží například i v autentickém arzenálu moderních zbraní a využití skutečné taktiky. Však také s vývojem Madfingeru pomáhal i někdejší operátor 601. skupiny speciálních sil Ondřej „Spicy“ Spisar. „Nečekejte, že by to měla být šílená střílečka. Je to maximální přiblížení realitě. Jsou tam akcentované ty opravdové věci, hra podporuje chování jako na bojišti,“ uvedl veterán v rozhovoru pro CzechCrunch.

Gray Zone Warfare na Steamu vyšla v takzvaném early accessu neboli předběžném přístupu, tedy ve stále vyvíjené, nikoliv finální podobě. I to mělo za následek úvodní vlnu nelichotivých recenzí kvůli technickému stavu hry. S přibývajícími prodeji (a také se svižným vydáním aktualizace) se hodnocení postupně začalo překlápět pozitivnějším směrem. Dvě třetiny z více než 15 tisíc uživatelů už domácí titul hodnotí pozitivně.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Solidnímu startu GZW nahrál i kontroverzní krok žánrového konkurenta Escape from Tarkov. Jeho vývojáři oznámili vydání velice drahého rozšiřujícího balíčku a poštvali si proti sobě velkou část komunity. Rozšíření Tarkova mělo do hry mimochodem přinést právě přestřelky živých hráčů s nepřáteli ovládanými umělou inteligencí, tedy obsah v české hře již dostupný.

Taktická akce je pro Madfinger Games, do nichž v roce 2021 investovala čínská společnost Nuverse patřící pod tvůrce TikToku, obrovským odklonem od dosavadní tvorby. Studio na obrat v řádech stovek milionů korun vyrostlo díky mobilním hrám jako Dead Trigger, Unkilled nebo Shadowgun. Před dvěma lety nicméně Marek Rabas zavelel k vývoji prvotiny pro PC, následně Madfinger Games své mobilní portfolio dokonce prodali. Úvodní čísla Gray Zone Warfare naznačují, že to byl dobře provedený rozkaz.

Vyšla jedna z nejambicióznějších českých her. Na realistické střílečce pracoval i veterán speciálních sil

Gray Zone Warfare od Madfinger Games nabízí realistickou taktiku a přestřelky na 42 kilometrech čtverečních. A slibuje přidávat další a další obsah.

Michal MančařMichal Mančař

gray-zone-warfare-boxed

Foto: Madfinger Games

Gray Zone Warfare od brněnských Madfinger Games

0Zobrazit komentáře

Vietcong. Operace Flashpoint. Arma. Hidden & Dangerous… A ode dneška i Gray Zone Warfare. Na seznam vynikajících taktických stříleček od českých videoherních vývojářů právě přibylo nové jméno. Stojí za ním brněnské studio Madfinger Games vedené Markem Rabasem, pro které je novinka poměrně překvapivým dílem. Madfinger si totiž udělal ve světě jméno nikoliv ambiciózními počítačovými hrami, ale mobilními tituly.

České hry mají ve světě jméno. Ale dostat se do top ten nejočekávanějších titulů na platformě Steam? To o něčem svědčí. A právě to se Gray Zone Warfare povedlo. Hra z Brna se dostala na šťastnou sedmou příčku ve světovém žebříčku titulů, které si do svých wishlistů zapisují uživatelé největšího online obchodu s videohrami.

Ti své přání dnes konečně mohou proměnit v pořízení hry. Gray Zone Warfare na Steamu vychází v předběžném přístupu, tedy v nefinální a stále průběžně vyvíjené a zdokonalované, ale plně hratelné verzi. Základní varianta hry vyjde na 900 korun, zájemci o extra herní výstroj či kosmetická vylepšení si mohou připlatit za dražší verze, a to až 2 500 korun pro nejhorlivější podporovatele.

Gray Zone Warfare je realistická akční hra, v níž se vydáte na fiktivní jihoasijský ostrov Lamang, kde se na 42 čtverečních kilometrech střetnou v džunglích i městské zástavbě tři žoldnéřské skupiny. Slibuje autentické přestřelky, simulaci balistiky nebo využití skutečné taktiky. Ale třeba i takovou míru realismu, která si od hráčů žádá ošetřování zranění či naplnění základních potřeb jídla a pití. To vše je směřované na multiplayerové online klání, čekají vás ale i střety s počítačem ovládanými nepřáteli.

„Máme jasnou představu o tom, jak vytvořit moderní, na realismu založenou taktickou military akci. Jsem opravdu šťastný, že se nám podařilo vytvořit unikátní, do detailu propracovanou hru a jsme připraveni odevzdat ji do rukou hráčů,“ říká k vydání hry Marek Rabas, zkušený vývojář a jeden ze zakladatelů Madfinger Games. Ten mimochodem před pár dny prozradil, že ze základní ceny hry po daních, poplatcích a licencích zůstane autorům zhruba poloviční částka.

„Cílíme na hardcore hráče. Ale i fanoušci Call of Duty jsou samozřejmě vítáni, pokud mají chuť na změnu a větší výzvu,“ přidává pro CzechCrunch Tomáš Nawar z marketingu brněnské firmy. O nebývale hardcore – a tudíž realistický – zážitek z hraní Gray Zone Warfare se navíc postarala osoba k tomu perfektně povolaná.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Madfingeru při tvorbě hry pomáhal Ondřej „Spicy“ Spisar, někdejší operátor 601. skupiny speciálních sil Armády České republiky nasazený v Afghánistánu nebo Mali. „Nečekejte, že by to měla být šílená střílečka. Je to maximální přiblížení realitě. A ne vždycky, když člověk vystřelí, vyhrává. Dobré mise jsou i ty, kde se nestřílí, a přesto se úkol splní,“ popsal veterán v rozhovoru pro CzechCrunch.

Vojákovi, který ve službě strávil devatenáct let, hra připomněla skutečnost i ve zdánlivých maličkostech, nejen v přesnosti výzbroje a výstroje. „Celkový feeling ze hry je jako opravdový. Plížíte se křovím a větvičky vám vadí ve výhledu. Nebo když v jedné misi ve hře nasedáte do vrtulníku, odlétáte údolíčky a stromy se hýbou, tak mi to připomnělo okamžiky z misí,“ přiblížil „Spicy“.

Plnit až 150 herních úkolů může najednou 48 hráčů, ty na tropickém ostrově doplňuje tisícovka postav s vlastní umělou inteligencí. „Kromě toho, že je Gray Zone Warfare splněním vize Marka Rabase o realistické střílečce, naplňuje také jeho nápady inspirované sci-fi románem Piknik u cesty od bratrů Strugackých,“ odkazuje Tomáš Nawar na tajuplnou zónu uprostřed herní mapy, jež zřejmě skrývá tajemství a důvod střetu žoldnéřských jednotek.

Gray Zone Warfare je pro Madfinger Games obrovskou profesní otočkou. Rabasova firma se před časem zbavila svého portfolia úspěšných mobilních her, které z ní udělalo jedno z největších českých herních studií. A telefony vyměnila za hardcore hru pro počítače. Jak se málokdy vídaná proměna směřování videoherního vývoje povedla, můžete už teď sami vyzkoušet a pořídit si Gray Zone Warfare na Steamu.

V předběžném, ale plně hratelném přístupu tam hra podle vývojářů může zůstat velice dlouho: „Gray Zone Warfare je dlouhodobý projekt, který hodláme vyvíjet a vylepšovat, dokud nedosáhneme ultimátního herního zážitku. Budeme pravidelně vydávat aktualizace s novým obsahem a hru optimalizovat. Přibližná doba trvání může být několik let, v závislosti na zpětné vazbě komunity a naplnění naší vize.“