Česká Nano Lady ve světě mužů. Marcela Munzarová vyvíjí roušky z nanomateriálu budoucnosti a chystá unikátní náplasti

munzarovaStory

Foto: Nano Medical

Marcela Munzarová přezdívaná jako čeká Nano Lady

0Zobrazit komentáře

Jedna miliardtina metru, tak velké jsou částice označované jako nano. Jedná se o mikrokosmos žijící vlastním životem, ve kterém platí zcela jiné principy než v našem makroskopickém světě. Díky unikátním vlastnostem se nanomateriály jeví jako materiál zítřka, který by mohl výrazně pomáhat například v medicíně. A tak to vnímá i Marcela Munzarová.

Ta je jednou z nejvýznamnějších žen světového nanobyznysu, narozdíl od svých kolegyň z oboru ale nebádá ani nevyvíjí na některé z univerzit. V roli výkonné ředitelky totiž působí přímo ve výrobě české společnosti Nano Medical, která se nachází pod ještědským svahem a z nanomateriálu vyrábí kupříkladu roušky.

„Ve výzkumu a vývoji na univerzitách, případně ústavech akademie věd, je žen poměrně hodně, odhaduji 40 až 50 procent. V průmyslových firmách, kde se skutečně jedná o výrobu materiálů nebo výrobků, jsem ale opravdu jedna z mála jak v Česku, tak ve světě,“ říká Munzarová.

V Liberci Marcela Munzarová vystudovala místní Technickou univerzitu, jejíž Ústav pro nanomateriály, pokročilé technologie a inovace patří mezi špičky v oboru. V době, kdy tu dnes jednapadesátiletá dáma studovala, však byly nanomateriály zcela novým fenoménem, který byl zkoumán pouze ve vybraných světových laboratořích a cestu na akademickou půdu si teprve hledal.

munzarova3

Foto: Nano Medical

Marcela Munzarová s rouškou, pro kterou vyvinula nanovlákenný materiál

Vystudovaná textilní technoložka se tak s tímto materiálem budoucnosti začala seznamovat až v průběhu své profesní dráhy. Během ní pracovala pro řadu českých i zahraničních společností, pro které vyvíjela speciální textilie. I přesto byla svědkem obrovského progresu, který se na poli nanomateriálů za poslední roky uskutečnil.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Došlo k rozvoji instrumentální techniky, která nám umožňuje nanovlákenné struktury studovat a hodnotit. Významně se rozšířila nabídka technologií produkujících nanovlákna jak v laboratorním, tak průmyslovém rozsahu Výzkumné týmy se díky tomu mohou zabývat aplikacemi nanovlákenných struktur do různých materiálových kombinací. Na těchto materiálech jsou pak postaveny produktové inovace a nové produkty v různých průmyslových oborech,“ říká česká Nano Lady.

Roušky místo náplastí

Zatímco v oblastech, jako je filtrace a separace vzduchu či kapalin, jsou již nanomateriály zabydleny, do segmentu zdravotnictví teprve pronikají. A to i díky lidem, jako je Marcela Munzarová.

Materiál, ze kterého dnes Nano Medical šije roušky a jednorázové filtry vkládané do klasických roušek, je výsledkem jejího několikaletého vývoje, během kterého modifikovala již existující materiály. Výsledkem se stal materiál nazvaný AntiMicrobe Web R. Ten ovšem původně nebyl vůbec určený pro výrobu nanoroušek.

Původně z něj měly být vyráběny kryty ran a náplasti s výrazně lepší podporou hojení oproti klasickému materiálu. S příchodem koronaviru se tyto plány změnily a Nano Medical dalo přednost produkci ústenek a filtrů do nich. Aktuálně disponuje kapacitou pro výrobu přibližně 5 milionů kusů roušek měsíčně, ovšem skutečný prodej se pohybuje ve výši 50 % z této kapacity.

munzarova5a

Foto: Nano Medical

Materiál AntiMicrobe Web R byl původně určen pro výrobu náplastí

Proto se Nano Medical zaměřuje i na výrobu jiných materiálů a časem by se měla rozběhnout také výroba nanovlákenných náplastí budoucnosti. „Zaměření na výrobu náplastí stále trvá. Orientace Nano Medical na materiály pro zdravotnictví a zdravotnické prostředky je stále prioritní,“ potvrzuje Munzarová.

„Nanovlákenné náplasti jsou velmi nový produkt, registrace na SÚKL (Státní ústav pro kontrolu léčiv) proběhla v červenci 2020. První výrobní série byla vyrobena v červenci a prodána na exportním trhu. Uvedení výrobků na český a evropský trh se připravuje,“ nastiňuje plány s náplastmi z nanomateriálu šéfka Nano Medical.

helioring-beton

Přečtěte si takéPrsteny, které ukrývají okamžik zapsaný vesmírným časem. Český Helioring propočítává šperky na míruPrsteny, které ukrývají okamžik zapsaný vesmírným časem. Český Helioring propočítává šperky na míru

Oproti tomu jsou nanoroušky podle Marcely Munzarové výhradně českým fenoménem, proto jich společnost nejvíce prodá u nás. Materiál pro jejich výrobu je mimo Slovensko exportován i do některých dalších evropských států, jako je Itálie či Německo, a v současné době by měly finišovat dohody s kanadským kontaktem.

Díky všem svým aktivitám by podle Marcely Munzarové měla společnost, jež zaměstnává zhruba třicet pracovníků, letos dosáhnout obratu 50 milionů korun s tím, že během příštího roku by se toto číslo mělo zvýšit na 70 až 80 milionů. O výrobu roušek by se přitom v roce 2021 neměla opírat tolik jako nyní.

munzarovaa

Foto: Nano Medical

Nanoroušky prodávané společností Nano Medical

„Vidíme, že Češi odmítají nosit roušky i v době, kdy bychom to měli brát s ohledem na situaci jako samozřejmost. Po ukončení covidu a povinnosti nosit roušky předpokládáme významný pokles zájmu o roušky obecně, o nanoroušky samozřejmě také,“ očekává Munzarová. Jedním dechem však dodává, že pokud bude potřeba, chce být Nano Medical na případnou výrobu materiálu připraveno.

Zároveň také nabádá, aby byli spotřebitelé při nákupech roušek a materiálů, které se pyšní označením „nano“, náležitě obezřetní. Důležité je především zaměřit se na informace o výrobci a zda je rouška registrována jako zdravotnický prostředek. To spotřebiteli zaručuje, že jej rouška nejen chrání, ale zároveň je pro něj i bezpečná.

Budoucnost jménem nano

Díky nanorouškám se o nanotextiliích a nanomateriálu obecně dozvěděla celá řada lidí, pro které byl až doposud velkou neznámou. Ze své anonymity by měl nanomateriál v budoucnu vystupovat stále častěji s tím, jak se bude etablovat v širším spektru oborů. Podle Munzarové se nanotextilie časem stanou součástí běžně využívaných výrobků a zařízení.

„V průběhu dne využijeme mnoho typů filtrů, počínaje kabinovým filtrem v autě, filtrem ve vzduchotechnickém systému a konče kosmetickými produkty na čištění a regeneraci pleti po náročném dni,“ vysvětluje mezinárodně uznávaná odbornice a dodává, že časem se mohou prosadit i v sektoru potravinářských obalů či při pěstování hospodářských plodin.

munzarova2

Foto: Nano Medical

Proces výroby nanotextílie

Jejich použití by mohlo sehrát významnou roli i ve snaze o ochranu životního prostředí, jelikož mohou být využívány pro čištění vzduchu a vody, a velký potenciál se ukrývá i v jejich implementaci do technologií pro skladování energie.

A kdo ví, třeba to bude právě některá ze současných studentek nanotechnologických oborů, které se podaří v některé z těchto oblastí uskutečnit průlomový objev. Proto Marcela Munzarová všem ženám, které jsou odhodlány ve vědním a průmyslovém oboru něco dokázat, vzkazuje následující.

„Věda i průmysl jsou stále světem mužů, ale situace se pozvolna mění. Mou radou je hlavně v nižším věku po ukončení vzdělání vyzkoušet více pracovních pozic, sbírat zkušenosti, rozvíjet své silné stránky i mimo zaměstnání. Přemýšlet o své pracovní kariéře a cíleně ji budovat. Důležité je, aby práce bavila. Pak už stačí dělat to, co vás baví, a to nejlépe, jak to je za daných okolností možné,“ uzavírá Munzarová.

Vyzkoušeli jsme nové výdejní boxy Rohlíku. V Evropě patří k unikátům a nákup si v něm můžete vyzvednout do hodiny

Peter BrejčákPeter Brejčák

img_2342-copy

Foto: Peter Brejčák / CzechCrunch

Výdejní box Rohlik Point na pražském Žižkově

0Zobrazit komentáře

Počet balíčků a nákupů, které nakupující dělají online, neustále roste, což pro obchodníky a logistické společnosti znamená o to větší nápor na dopravu a správnou organizaci zásilek. Stále populárnější se přitom stávají výdejní boxy, které provozuje například Alza nebo Mall, v poslední době je představila Zásilkovna i internetová lékárna Pilulka a firma Balíkobot je chce všechny v Česku propojit.

Pozadu přitom nezůstává ani největší tuzemský online supermarket Rohlik.cz, který své výdejní boxy poprvé představil již před dvěma lety. Tehdy své Rohlik Pointy začal umísťovat zejména do kancelářských budov, kde je mohli využívat zaměstnanci firem, a aktuálně jich má rozmístěných přes tři desítky. O rok později jich několik rozmístil také do obchodních center jako Westfield Chodov nebo Centrum Černý Most.

Teď online prodejce potravin, který založil Tomáš Čupr, přichází s další novinkou. V listopadu začal svoje výdejní boxy umísťovat také do vnějších prostor, jak jsme zvyklí u jiných e-shopů. První lokací bylo pražské metro Střížkov (Prosek Park), tento týden pak Garden Towers na Žižkově a čerpací stanice Mol v Krči. Letos by se měla další lokalita otevřít ještě na Praze 6.

Do roka by jich mělo stát v ulicích přibližně sto, přičemž Rohlík při umísťovaní outdoorových výdejních boxů cílí zatím na Prahu a časem pravděpodobně přidá Brno. V moravské metropoli aktuálně rozmisťuje zmíněné indoorové varianty, jedna se nachází v ZET Office.

img_2341-copy

Foto: Peter Brejčák / CzechCrunch

Výdejní box Rohlik Point na pražském Žižkově

Při posuzování lokalit v Rohlíku vyhodnocují několik faktorů. Jednak na rychlost dovozu s ohledem na vzdálenost od svých skladů, dále na potenciál zákazníků v lokalitě, poptávku stávajících zákazníků či blízkost bytových komplexů a kanceláří.

„Cílem je vytvořit superrychlou unikátní službu. Do našich Pointů doručujeme plný sortiment již do šedesáti minut od objednání,“ popisuje Ladislav Janckulík, projektový manažer strategických projektů. Rohlík zákazníkům nabízí možnost nechat si doručit nákup už od výše 100 korun (při donášce nákupu domů je to od 500 korun) s tím, že doprava je vždy zdarma.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podle Janckulíka je služba určená hlavně pro malé a rychlé nákupy, nebo pro zákazníky, kteří neví přesný čas, kdy se dostanou domů. Z technologického pohledu přitom jde o náročné řešení, protože různé druhy zboží vyžadují různé podmínky. To je také zásadní rozdíl proti jiným výdejním boxům, kam se obvykle dávají balíky s netrvanlivým zbožím, které nepotřebuje speciální zacházení.

„Samoobslužná výdejní místa potravin s oddělenými teplotními režimy jsou jedinečná v kontinentální Evropě. Dnes si můžete suché a chlazené potraviny vyzvednout nejblíže v Anglii. My pak nabídneme vyzvednutí odděleně suchých teplotně temperovaných a chlazených plus mražených potravin. Oddělené teplotní režimy jsou nutné pro udržení kvality potravin,“ popisuje Janckulík.

Jak Rohlik Pointy fungují v praxi

Při příležitosti spuštění Rohlik Pointů na pražském Žižkově jsme si nový způsob nákupu na Rohlíku sami vyzkoušeli. Pro důkladné otestování různých teplotních podmínek boxů a dalších nákupních specifik jsme nákup složili z trvanlivého (těstoviny, čaje), chlazeného (sýry) a mraženého (maso) zboží včetně drogerie (toaletní papír) a alkoholu (pivo).

U poslední položky jsme ovšem narazili již během nakupování. Na to, aby mi Rohlík mohl do boxu doručit pivo, potřebuje ověřit můj věk, což se dá jedině při donášce domů. V takovém případě kurýr ověří věk zákazníka a zapíše jej do systému, což do budoucna umožňuje objednávat do výdejních boxů i alkohol.

img_2336-copy

Foto: Peter Brejčák / CzechCrunch

Výdejní box Rohlik Point na pražském Žižkově

Zároveň se nám nepodařilo otestovat schopnost Rohlíku doručit nákup expresně do 60 minut. Ve středu v 9.30 při tvorbě objednávky byl nejbližší dostupný termín až v 15.30, což je v aktuální situaci a s ohledem na omezený provoz kamenných obchodů přijatelné. Pravděpodobně ze stejného důvodu byl navíc nákup opožděn o 40 minut, o čemž mi dala vědět automatická SMS půl hodiny před deklarovaným časem vyzvednutí.

Po vložení nákupu do boxu kurýrem mi následně přišla SMS s PIN kódem. Po zadání kódu na místě mi automat odemkl dva boxy – jeden obsahující tašky s čerstvým, nechlazeným zbožím a drogerií, další pak chlazený s dvěma taškami. Jedna z nich byla s mraženým zbožím uloženým na sáčku suchého ledu se vzkazem, abych v boxu led nechal pro mražené objednávky dalších zákazníků.

hollandia4

Přečtěte si takéJogurty jako záchrana porevolučního mléka. Česká Hollandia začínala kočovně, aby se stala mistrem svého oboruJogurty jako záchrana porevolučního mléka. Česká Hollandia začínala kočovně, aby se stala mistrem svého oboru

Veřejné Rohlik Pointy tak fungují mírně odlišným způsobem oproti těm, které firma rozmístila do soukromých kancelářských prostor, kde jsou jednotlivé nákupy umístěné společně v jednom velkém boxu a firma se spoléhá na poctivost zákazníků, že si nevezmou zboží patřící někomu jinému.

grok-2

Přečtěte si takéNoví virtuální společníci od Groka se utrhli ze řetězuNabízí režim pro dospělé a plánují únos papeže. Noví virtuální společníci od Groka se utrhli ze řetězu

U testování boxu mě však zaujala ještě jedna věc – moje objednávka byla k dispozici pro vyzvednutí jen v časovém okně od 15.30 do 18.15. Jednak aby bylo zboží čerstvé a také aby nezabíralo příliš dlouho místo pro další nákupy. Logicky mě však zajímala otázka, co se stane, pokud to v daném termínu nestihnu.

„Pokud si zákazník nákup nevyzvedne, nejdříve ho kontaktujeme a až poté vezeme nákup případně zpět na sklad. Pokud si zákazník nákup nevyzvedává opakovaně, dostane pokutu. Každopádně zákazník za nevyzvednutý nákup předem zaplatí, takže se nevyzvednutí nestává často,“ vysvětlila mluvčí Rohlíku Zdeňka Svoboda Kuhnová.