Česká vlajka na hlavě, miliony pro sběratele. Karta s baseballistou Ótanim stojí víc než byt v Praze
Jedna jeho kartička se nedávno prodala za víc než byt v centru Prahy. Míček, kterým přepsal sportovní historii, vynesl v aukci přes 100 milionů korun.
Japonský baseballista Šóhei Ótani, který hraje v americké elitní soutěži MLB, se stal globální ikonou. A to nejen díky výkonům na hřišti, ale i kvůli šílenství, které kolem něj propuklo mezi sběrateli. Jeho podepsaná nováčkovská karta se nedávno vydražila za 533 tisíc dolarů (necelých 12 milionů korun), pamětní míč z historického zápasu pak dokonce za 4,39 milionu dolarů – v přepočtu téměř 100 milionů korun. Japonec je totiž kombinací skvělého sportovce i člověka. Své o tom ví i čeští reprezentanti
V posledních dvou letech se Ótani proměnil v jeden z nejhodnotnějších produktů světového sportu. Podle dat platformy Card Ladder vzrostla hodnota jeho sběratelských karet od nováčkovské sezóny v roce 2018 o neuvěřitelných 770 procent. A to zejména díky přelomové sezóně 2024, kdy se stal prvním hráčem v historii americké MLB, který v jedné sezóně odpálil 50 homerunů a zároveň ukradl 50 met. Tento výkon – naprosto výjimečný i v kontextu staleté historie baseballu – se okamžitě promítl do trhu se sportovními memorabiliemi. A kromě jiného dokázal, že Japonci patří v baseballu k naprosté světové špičce.
Symbolem všeho se stal míček, kterým Ótani tenhle historický milník završil. Loni v říjnu se prodal v aukci za již zmiňovaných 4,392 milionu dolarů. Aukční síň Goldin mluví o nejvyšší ceně, jaká kdy byla za míč v jakémkoli sportu zaplacena. „Ótani s tímto míčkem přepsal historii. A teď ji ten samý míček přepisuje znovu – jako sběratelský artefakt,“ komentoval prodej zakladatel společnosti Ken Goldin.
Vysoké částky ale nepadaly jen za Ótaniho míče. V prosinci se vydražila podepsaná nováčkovská karta, které bývají obyčejně nejdražší, za více než 533 tisíc dolarů (11,7 milionu korun). Za to si pořídíte i byt v Praze. Další kus šel za 336 tisíc dolarů (7,37 milionu). Ótaniho kartičky se objevují i v digitálních balíčcích na platformách jako Arena Club, kde ceny jednotlivých „packů“ sahají až na tisíc dolarů za kus.
Podobná čísla nejsou náhodná. Ótani je totiž unikát – nejen jako sportovec, ale jako značka. Jako jeden z mála profesionálů v moderním baseballu totiž hraje dvě hlavní role zároveň – je špičkový nadhazovač a elitní pálkař. Tato kombinace z něj dělá mediální i marketingový magnet.
Shohei Ohtani wearing the Czech Republic .@BaseballCzech cap #respect 🇨🇿
Also arriving in Miami USA looking good and ready for the semis #WorldBaseballClassic pic.twitter.com/bXmBDa9TKN
— shobae 大谷翔平 ¹⁷ Ohtani Shohei ¹⁷ 🐶 (@shoheisaveus) March 17, 2023
V roce 2023 podepsal desetiletý kontrakt s Los Angeles Dodgers na 700 milionů dolarů, přičemž jeho roční výplata činí jen symbolické dva miliony – zbytek je vyplácen s odkladem v budoucích letech. To umožňuje klubu dál investovat, zatímco Ótani sám vydělává desítky milionů ročně mimo hřiště, a to díky sponzorům – od Japan Airlines přes New Balance až po Porsche.
Ótani ale vydělává i jiným. Fanatics, americký prodejce sportovního zboží, potvrdil, že jeho dres s číslem 17 je nejprodávanějším baseballovým trikem od roku 2023. Při tokijském úvodním zápase sezony 2025, kde Ótani odpálil homerun hned v prvním utkání, evidovali analytici přes 1 700 vyhledávání jeho jména za hodinu. Za dvouzápasovou sérii Dodgers v Japonsku utržil Fanatics na merchandisingu a kartičkách 40 milionů dolarů.
A pak je tu český moment. V březnu 2023 se Ótani osobně setkal s českým národním týmem na World Baseball Classic. Ocenil jeho výkon, zveřejnil na svém Instagramu fotku českých hráčů s popiskem „Respekt“ a při příletu na semifinále do USA měl na hlavě čepici s českou vlajkou.
Na trhu se sportovními memorabiliemi padaly obrovské částky samozřejmě už dřív a v ještě větších částkách – dres Michaela Jordana z finále NBA 1998 byl prodán za 10,1 milionu dolarů, trikot Diega Maradony za 9,3 milionu. V baseballu je historicky nejdražší dres Babea Rutha z roku 1928, který se vydražil za neuvěřitelných 24 milionů dolarů, přesto stojí mladý Japonec za pozornost. Sběratelství sportovních předmětů je dnes totiž nejen populární koníček, ale také rostoucí investiční trh, který má podle odhadů během příštích let vyrůst ze 33 na více než 270 miliard dolarů.







