České carsharingy HoppyGo a SmileCar se spojí. Vznikne tím zcela nová firma

Filip HouskaFilip Houska

smilecar3
0Zobrazit komentáře

Na českém trhu se sdílenou automobilovou přepravou se dnes odehrála zajímavá situace. Dvě největší tuzemské služby pro carsharing, HoppyGo od ŠKODA AUTO DigiLab a SmileCar pod vedením dopravce Leo Express, se spojí do jedné, nové firmy pod hlavičkou automobilky ŠKODA AUTO. Tímto krokem vznikne i nová platforma pro přepravu kombinující auta, vlaky a autobusy.

V carsharingu, tedy možnosti půjčovat a využívat auta mezi ostatními lidmi, začala mladoboleslavská automobilka ŠKODA AUTO vidět smysl minulý rok, kdy pod křídla své inovační pobočky DigiLab zahrnula právě platformu HoppyGo, původem z dílen pražského startupového studia Creative Dock. Podobně to vnímal i železniční a autobusový dopravce Leo Express, který spustil službu SmileCar.

alzaoffice3

Přečtěte si takéAlza předělá své sídlo v pražských Holešovicích. Investuje do něj 200 milionů korunAlza předělá své sídlo v pražských Holešovicích. Investuje do něj 200 milionů korun

Ve vzduchu však byla i myšlenka na propojení automobilové dopravy s dopravou vlakovou a autobusovou, a to v rámci jedné ucelené platformy. Ta by mohla uživatelům v ideálním světě zjednodušit vzdálenější přepravu tím, že by si v dedikované aplikaci naplánovali různé dopravní metody v rámci jedné cesty. A k tomuto cíli nové partnerství mezi HoppyGo (ŠKODA AUTO DigiLab) a SmileCar (Leo Express) míří.

smilecar1

Nový joint venture, který byl ohlášen dnes na akci Smart Mobility Hackathon, ponese staronový název HoppyGo a ŠKODA AUTO v něm má být většinovým vlastníkem. Dohromady by měl zajišťovat nejen nabídku až 750 aut určených ke sdílení, ale také návaznou vlakovou, popřípadě autobusovou dopravu, zajištěnou právě Leo Expressem.

„Náš společný projekt nabízí řešení všech dnešních problémů s dopravou, ať už s její udržitelností, infrastrukturálními omezeními ve městech a na silnicích, či problémů s dopravní obslužností. Naším cílem je, aby byl carsharing od HoppyGo dostupný v celém regionu střední Evropy a zejména tam, kde již staví vlaky a autobusy Leo Express,“ uvádí Peter Köhler, CEO dopravce Leo Express.

8C16C78C-6BAC-4EA6-AC58-E14AA9F94E23

Celý proces této fúze, díky které se Jan Charouz, původní CEO startupu SmileCar, přesune na stejnou pozici v „novém“ HoppyGo, je teprve ve svých začátcích. Očekává se, že nová platforma začne fungovat v průběhu léta s tím, že se bude postupně vyvíjet.

Foto: Bjarne Kosmeijer (Flickr)

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Konkurent Tesly Rimac vyprodal během měsíce 150 kusů svého supersportu za 2 miliony dolarů

rimac4

Foto: Rimac

Rimac Concept_Two

0Zobrazit komentáře

I když se v několika posledních letech objevilo mnoho potenciálních konkurentů Tesly na poli elektromobilů, jen málo z nich zatím dostalo svá vozidla do finální podoby, natož pak do produkce a k prvním zákazníkům. Jedna z firem, které se to povedlo a která se zaměřuje čistě na supersportovní a drahé elektromobily, takto prodala 10 exkluzivních kusů svého modelu Concept_One a nyní pokračuje s novým modelem.

Chorvatský Rimac Automobili totiž začátkem měsíce představil svůj v pořadí druhý supersport s názvem Concept_Two a rovnou zahájil jeho předobjednávky, které začínají na 2 milionech dolarů, tedy 41 milionech korun. Během prvních 3 týdnů prodeje automobilka vyprodala takřka všechny ze svých 150 kusů limitované edice a nyní již hlásí kompletně vyprodáno.

btc

Přečtěte si takéGoogle v prohlížeči Chrome zabanoval všechna rozšíření pro těžbu kryptoměnGoogle v prohlížeči Chrome zabanoval všechna rozšíření pro těžbu kryptoměn

Většina zákazníků si navíc ještě k původní dvoumilionové cenovce přiobjednala další vybavení a úpravy na přání, v cenách často přesahujících 600 tisíc dolarů, respektive 12,4 milionů korun. Rimac Concept_Two sází na neskutečné parametry, počínaje výkonem 1914 koní či maximální rychlostí 412 kilometrů za hodinu, a konče zrychlením z nuly na 100 km/h během 1,9 vteřin.

rimac

Kapacita baterie je nastavena na 120 kWh, což je o 20 kWh více, než u nejvyšší konfigurace Modelu S od Tesly, ale o 80 kWh méně, než slibuje chystaný supersport Tesla Roadster, jenž začíná na cenách kolem 200 tisíc dolarů, tedy něco málo přes 4 miliony korun, což je oproti Rimacu samozřejmě neporovnatelně níže. Přesný dojezd Concept_Two po plném nabití zatím prozrazen nebyl.

rimac8

Překonávání hranic

Původní Rimac Concept_One disponoval výkonem 1225 koní a z nuly na 100 km/h se dokázal dostat za 2,5 vteřiny. V oběhu u zákazníků je aktuálně osm modelů One a dva modely One S, které jsou určeny pouze pro závody na trati. Rimac chce ale s novým modelem jít evidentně ještě dál a ukázat, čeho všeho mohou být elektromobily schopny.

rimac7
rimac6
rimac5
rimac3
rimac2

Foto: Rimac Automobili