České Kiwi.com ustoupilo ve Spojených státech. Nebude prodávat letenky největší nízkonákladovky Southwest Airlines
Český vyhledávač letenek Kiwi.com nebude prodávat letenky americké společnosti Southwest Airlines. Je to výsledek dohody mezi oběma stranami, jejichž spory už dříve řešil soud v Dallasu. Největší nízkonákladová letecká společnost na světě si u něj na tuzemského prodejce stěžovala, že neoprávněně sbírá data z jejích stránek a následně přeprodává letenky zákazníkům za jiné ceny než samotná aerolinka. Kiwi.com pro CzechCrunch potvrdilo, že letenky této firmy už nejsou v jeho nabídce.
Dohody firem nejsou veřejné a Kiwi.com je nechce dále komentovat. Potvrzuje nicméně, že jsou výsledkem vycházejícím z předchozího rozhodnutí soudu. Americký dopravce podal žalobu na Kiwi na začátku letošního roku a tamní soud později vydal předběžné opatření, které prodeje letenek firmy Southwest Airlines na webu Kiwi zakazovalo.
Tehdy soud uvedl, že Kiwi obchodní podmínky amerického dopravce porušovalo, a způsobilo mu tak „nenapravitelnou škodu, včetně ztráty návštěvnosti na jejich stránkách, ztížení zákaznických služeb, provozní potíže a poškození reputace“.
To, že Kiwi prodává za jiné ceny než samotné aerolinky, firma nerozporuje – ostatně už před rokem nám její zakladatel Oliver Dlouhý popisoval, že letenky prodává levněji než původní společnosti, protože buď vydělává na spojených službách, nebo samotné letenky rovnou dotuje.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Southwest Airlines s něčím takovým ale nesouhlasí. „Kiwi vědomě a záměrně přebírá informace o letenkách ze stránek Southwestu k vlastnímu komerčnímu prospěchu a bez povolení Southwest Airlines,“ cituje web deníku E15 část žaloby, která dorazila na jaře na texaský soud.
„Do značné míry jde v tomto případu o to, zda jsou veřejné informace skutečně veřejné. Společnost Southwest Airlines usiluje o omezení přístupu konkurentů k veřejným online informacím týkajících se tarifů,“ oponovala už dříve tuzemská společnost.
Kiwi není jedinou firmou, která využívá podobný model. I nynější žalobu Southwest Airlines směřovalo nejen proti Kiwi.com, ale i proti společnosti Skiplagged.
Vleklé spory s aerolinkami
Zatímco prodejce letenek na půdě domovské právě pro Southwest Airlines u soudu neuspěl, naposledy v létě si naopak proti zahraniční letecké společnosti připsal úspěch. To bylo ovšem u českého soudu.
Dílčí vítězství český vyhledávač dosáhl proti irské firmě Ryanair, která chtěla, aby Kiwi společné zákazníky lépe informovalo o tom, jaké má Ryanair podmínky. A zároveň aby posílalo podrobnější informace o cestujících na druhou stranu, tedy směrem k Ryanairu.
Šéf Kiwi.com Oliver Dlouhý se ocitl v konfliktu s aerolinkou Ryanair
Tato letecká společnost už dříve prohlásila, že nebude pouštět na palubu cestující, kteří si koupí letenku právě přes Kiwi.com. Podle šéfa Kiwi Olivera Dlouhého je problém v nižších cenách letenek, které jeho služba nabízí. Ta má ale problematické vztahy i s některými dalším aerolinkami.
Kromě zmíněných například Aeroflot firmu kritizuje za komplikace při navazujících letech a nizozemské KLM si stěžuje na problémy s refundacemi. Celkově Kiwi nabízí zákazníkům koupi letenek, jízdenek a další služby od více než 800 dopravců.
Velká očekávání
Kvůli koronavirové pandemii se obrat Kiwi.com za loňský rok propadl ze 32 miliard korun na 12 miliard. Ztrátu pak změny ve světě vynesly ze 140 milionů na o něco málo více než miliardu korun. Zároveň se firma musela vypořádávat se žádostmi o refundace zrušených letů desítek tisíc zákazníků v hodnotě desítek milionů korun, což jí působilo značné problémy a někteří zákazníci ještě minimálně v létě říkali, že na své peníze čekají.
Kiwi nicméně věří, že se plně zotaví do roku 2024 a bude opět ziskové. Do této doby má prý zároveň dostatečné finanční prostředky k udržení likvidity. Už teď, v závěru roku, se podle firmy zájem o nákup letenek oproti loňsku zvedá. Společnost tvrdí, že v porovnání s předpandemickým rokem je na 92 procentech.
„Předpokládáme, že takový pozitivní trend je výsledkem nejen pokračujícího očkování a obnovy letů, ale také toho, že si cestující zvykají na opatření související s pandemií koronaviru a už si jimi nenechají narušit cesty tolik jako loni,“ uvedla ředitelka zákaznické zkušenosti Kiwi.com Eliška Řezníček Dočkalová.
S přispěním ČTK
Související témata:Kiwi.comPřejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.