České Kiwi.com ustoupilo ve Spojených státech. Nebude prodávat letenky největší nízkonákladovky Southwest Airlines

Iva BrejlováIva Brejlová

oliver-dlouhy-boxed

Foto: Kiwi.com

Oliver Dlouhý, zakladatel a CEO Kiwi.com

0Zobrazit komentáře

Český vyhledávač letenek Kiwi.com nebude prodávat letenky americké společnosti Southwest Airlines. Je to výsledek dohody mezi oběma stranami, jejichž spory už dříve řešil soud v Dallasu. Největší nízkonákladová letecká společnost na světě si u něj na tuzemského prodejce stěžovala, že neoprávněně sbírá data z jejích stránek a následně přeprodává letenky zákazníkům za jiné ceny než samotná aerolinka. Kiwi.com pro CzechCrunch potvrdilo, že letenky této firmy už nejsou v jeho nabídce.

Dohody firem nejsou veřejné a Kiwi.com je nechce dále komentovat. Potvrzuje nicméně, že jsou výsledkem vycházejícím z předchozího rozhodnutí soudu. Americký dopravce podal žalobu na Kiwi na začátku letošního roku a tamní soud později vydal předběžné opatření, které prodeje letenek firmy Southwest Airlines na webu Kiwi zakazovalo.

Tehdy soud uvedl, že Kiwi obchodní podmínky amerického dopravce porušovalo, a způsobilo mu tak „nenapravitelnou škodu, včetně ztráty návštěvnosti na jejich stránkách, ztížení zákaznických služeb, provozní potíže a poškození reputace“.

To, že Kiwi prodává za jiné ceny než samotné aerolinky, firma nerozporuje – ostatně už před rokem nám její zakladatel Oliver Dlouhý popisoval, že letenky prodává levněji než původní společnosti, protože buď vydělává na spojených službách, nebo samotné letenky rovnou dotuje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Southwest Airlines s něčím takovým ale nesouhlasí. „Kiwi vědomě a záměrně přebírá informace o letenkách ze stránek Southwestu k vlastnímu komerčnímu prospěchu a bez povolení Southwest Airlines,“ cituje web deníku E15 část žaloby, která dorazila na jaře na texaský soud.

„Do značné míry jde v tomto případu o to, zda jsou veřejné informace skutečně veřejné. Společnost Southwest Airlines usiluje o omezení přístupu konkurentů k veřejným online informacím týkajících se tarifů,“ oponovala už dříve tuzemská společnost.

Kiwi není jedinou firmou, která využívá podobný model. I nynější žalobu Southwest Airlines směřovalo nejen proti Kiwi.com, ale i proti společnosti Skiplagged.

Vleklé spory s aerolinkami

Zatímco prodejce letenek na půdě domovské právě pro Southwest Airlines u soudu neuspěl, naposledy v létě si naopak proti zahraniční letecké společnosti připsal úspěch. To bylo ovšem u českého soudu.

Dílčí vítězství český vyhledávač dosáhl proti irské firmě Ryanair, která chtěla, aby Kiwi společné zákazníky lépe informovalo o tom, jaké má Ryanair podmínky. A zároveň aby posílalo podrobnější informace o cestujících na druhou stranu, tedy směrem k Ryanairu.

ryanair-oliver

Foto: Kiwi.com / Ryanair / CzechCrunch

Šéf Kiwi.com Oliver Dlouhý se ocitl v konfliktu s aerolinkou Ryanair

Tato letecká společnost už dříve prohlásila, že nebude pouštět na palubu cestující, kteří si koupí letenku právě přes Kiwi.com. Podle šéfa Kiwi Olivera Dlouhého je problém v nižších cenách letenek, které jeho služba nabízí. Ta má ale problematické vztahy i s některými dalším aerolinkami.

Kromě zmíněných například Aeroflot firmu kritizuje za komplikace při navazujících letech a nizozemské KLM si stěžuje na problémy s refundacemi. Celkově Kiwi nabízí zákazníkům koupi letenek, jízdenek a další služby od více než 800 dopravců.

Velká očekávání

Kvůli koronavirové pandemii se obrat Kiwi.com za loňský rok propadl ze 32 miliard korun na 12 miliard. Ztrátu pak změny ve světě vynesly ze 140 milionů na o něco málo více než miliardu korun. Zároveň se firma musela vypořádávat se žádostmi o refundace zrušených letů desítek tisíc zákazníků v hodnotě desítek milionů korun, což jí působilo značné problémy a někteří zákazníci ještě minimálně v létě říkali, že na své peníze čekají.

Kiwi nicméně věří, že se plně zotaví do roku 2024 a bude opět ziskové. Do této doby má prý zároveň dostatečné finanční prostředky k udržení likvidity. Už teď, v závěru roku, se podle firmy zájem o nákup letenek oproti loňsku zvedá. Společnost tvrdí, že v porovnání s předpandemickým rokem je na 92 procentech.

„Předpokládáme, že takový pozitivní trend je výsledkem nejen pokračujícího očkování a obnovy letů, ale také toho, že si cestující zvykají na opatření související s pandemií koronaviru a už si jimi nenechají narušit cesty tolik jako loni,“ uvedla ředitelka zákaznické zkušenosti Kiwi.com Eliška Řezníček Dočkalová.

S přispěním ČTK

Ten nejlepší vánoční nášup v podání automobilek. Nechte se promasírovat dávkou vánočních televizních spotů

drive-vanoce-min

Foto: Mercedes/CzechCrunch

Je tu další díl CC Drive

0Zobrazit komentáře

Dostat se z bodu A do bodu B co možná nejefektivněji a nejrychleji je obsesí, kterou lidstvo trpí již od pradávna. Naše nohy jsme vyměnili za ty koňské, abychom následně sesedli ze sedel a zmizeli v hustých oblacích páry. Koleje vystřídal asfalt, pach dehtu z pražců zase vůně benzínu doprovázená burácivou kakofonií motorů. Nyní stojíme na prahu zcela nové éry. Éry zelené i po čertech rychlé mobility, kterou nyní můžete pravidelně tankovat v našem novém speciálu CC Drive.

Dnešní díl bude tak trochu specifický, stejně jako čas, ve kterém si jej čtete s rozdrobeným cukrovím na svetru a břichem narvaným k prasknutí. Dnes totiž trochu přiživíme vánoční náladu a podíváme se, jak svátky prožívají automobilky Audi a Mercedes skrze své zdařilé vánoční reklamy z posledních let.

Aby vám naše další shrnutí těch nejzajímavějších zpráv ze světa aut propříště neuniklo, přihlaste se k odběru newsletteru CC Drive zde.

Připoutat a jedeme!

***

Některé věci se nikdy nezmění

Automobilový průmysl se mění k nepoznání, ovšem Vánoce zůstanou vždy stejné. Přesně takové je poslaní reklamy od Mercedesu, která přináší pohled na oslavy Vánoc v roce 2038. Tedy v roce, kdy již budou Lewisi Hamiltonovi rašit bílé vousky na bradce.

Největším hrdinou téhle reklamy je ovšem strejda Bob. Týpek, kterého půlka rodiny miluje a druhá nesnáší a bez kterého by žádná rodinná slezina nestála za nic. Díky takovým Bobům je totiž na světě vždy veseleji.


Naval káru

U Mercedesu ještě zůstaneme, tentokrát u vánoční reklamy, která tak trochu nabádá děti, aby ulovily tlustého dědulu, který jim každý rok nadělí dárky pod jedličku. V tomto případě se chlapci povedlo vyfotit Santu v ten nejlepší moment, čehož umí malý chlapec náležitě využít.

Začne Santu vydírat o ten nejlepší dárek pod stromek. AI robot či VR brýle mu jsou málo. Tenhle malý pacholek ví, že největší radost mu udělá mergl, kterým si děda v červeném vozí svůj vycpaný břich. A tak musí Santa jít domů pěšky a rodiče malého Timmyho hodnotí, že letošní rok musel být velmi hodný, když dostal pod stromek takovou střelu.

https://www.youtube.com/watch?v=wiu4gK7SHNQ


Poslední prohrává

Vánoce jsou svátky klidu a míru. Patrné je to zejména v nákupních centrech, kde se na sebe lidé usmívají, nestrkají do sebe a jsou slušní. Tuto atmosféru zachycuje i reklama Audi o dvou tatíncích, kteří jedou do obchoďáku koupit dárek.

Věc se však trochu zkomplikuje hned při vjezdu na parkoviště, a tak se z příjemné návštěvy nákupního centra, kterou každý muž bezmezně miluje, stává závod na život a na smrt v kulisách parkoviště ócéčka.


Rychlost je víc než Vánoce

Lezou vám tak trochu krkem Vánoce s tou vší ucinkanou muzikou znějící z každé kavárny a obýváku? Podobně to očividně mají i někteří jedinci v AMG, a proto vytvořili tenhle absolutně nevánoční vánoční spot.

Hlavní hvězdou je nabušená A45, která se prohání po trati v podmazu pořádně surového UK grimu ve stylu Stormzyho. Jenže po návratu z tratě se z rádia opět ozvou ty staré špatné vánoční odrhovačky, a tak nezbývá nic jiného než to vzít ještě jednou dokola.


Santa jde do sebe

Náš vánoční speciál zakončíme reklamou, ve které si Santa uvědomí, jak velký lůzr ve skutečnosti je. Sušenky ve vousech a vypáplý pupek jej přinutí zamyslet se sám nad sebou a vedou k rozhodnutí hodit se do formy.

S tím pomůže banda ostrých skřítků, díky kterým se Santa promění z obtloustlého páprdy na šmrncovního hipsta dědu. Za svou snahu obdrží naleštěnou RS5, se kterou vyráží rozdávat materiální radost. Nic z toho však nezmění fakt, že Ježíškovi nesahá ani po kotníky

 

***

prime

Přečtěte si takéProdeje nápojů Prime od Logana Paula a KSI masivně klesajíMiliardová mašina drhne. Pochybné virální nápoje Prime se v prodejích propadly o 70 procent

To je pro dnešek vše. Dáváme nohu z plynu a další nálož novinek vám přivezeme zase příště. Nenechte si tento náklad ujít a přihlaste se k odběru newsletteru CC Drive.

Pokud jste objevili v textu nedostatek, který by si zasloužil přezkoumání v dílně, dejte vědět. Rádi to hodíme na zvedák a zkontrolujeme.