Česko-dánský Blackfish hlásí rekordní rok. Chystá novou aplikaci pro Zásilkovnu i další expanzi

Navzdory těžší makroekonomické situaci pokračuje digitální a marketingová agentura v růstu. Více než polovinu zakázek má ve Skandinávii.

Peter BrejčákPeter Brejčák

uvodni-foto-lukas-min

Foto: Blackfish

Lukáš Oslzla, ředitel agentury Blackfish

Pochází z Česka, většinu svých klientů má ale ve Spojených státech a Dánsku, přičemž nadále dobývá Skandinávii, kam směruje více než polovinu všech svých zakázek a projektů. Digitální a marketingová agentura Blackfish hlásí povedený rok 2022, během kterého dokázala svůj byznys zdvojnásobit a uzavřela nové spolupráce s globálními hráči včetně agentury, která spadá pod OSN.

Aktuální tržní situace, kdy se zmiňuje inflace, ekonomická recese, šetření firem a stále častěji i propouštění, přitom nemusí agenturním byznysům zrovna nahrávat. „Je pravda, že s pár klienty debata o šetření proběhla, jedná se většinou o větší firmy. V některých případech se projekty přesunuly do dalšího roku, někde se práce omezila na určitý budget,“ přiznává pro CzechCrunch Lukáš Oslzla, ředitel Blackfish.

„Obecně se nás ale složitá ekonomická situace nijak nedotýká – digitalizace je totiž většinou poslední věc, kde se škrtají rozpočty. Firmy si částečně uvědomují, že to může být to poslední, co mohou dělat. Covid nám navíc ukázal, že digitalizaci nemohou podceňovat,“ pokračuje Oslzla.

Podle něj však firmy ne vždy k digitalizaci přistupují správně – a jako největší mezery označuje to, za co utrácí. Často investují do špatných a pomalých výstupů nebo nepodstatných věcí a zároveň ani samy neví, koho by měly oslovit. Jako pořád podceňované obory pak označuje výzkum, analýzu, design, uživatelské prostředí či sledování chování zákazníků na produktu nebo webu.

dsc07821-min

Foto: Blackfish

Lukáš Oslzla, ředitel agentury Blackfish

„Firmy lidi reálně netestují a vyvíjí digitální produkty tak, jak si ony myslí, že by měly fungovat. Často si však neuvědomují, že to jsou právě koncoví uživatelé, kdo bude produkty používat. Měly by tyto projekty stavět pro ně,“ upozorňuje třicetiletý ředitel agentury.

Díky záběru byznysu Blackfish hodnotí Oslzla i rozličný přístup k digitalizaci mezi Českem a skandinávskými zeměmi. Státní digitalizace je podle něj v Dánsku daleko před naší republikou, prakticky všechno funguje online. Na druhou stranu má u nás mnohem lépe fungovat startupová a technologická scéna.

„Jsme opravdu velmi dobří a společně s Izraelem si troufnu říct výjimeční. Lidé v Dánsku se nás často ptají, jak u nás vzniká tolik nápadů a technologických projektů. Pomalu si uvědomují, že dodavatelé ze střední a východní Evropy jsou často lepší a levnější, což je i o budování důvěry, kterou jsou skandinávské státy proslulé – neradi své peníze utrácí do zahraničních firem, pokud v nich nemají přímou nebo doporučenou důvěru,“ říká Oslzla.

„Obrazně řečeno – když půjdete pracovat pro stát, tak u nich dostanete různé podpory a úlevy, ale když podnikáte, není to žádná výhra. Takže inspirace je u nás směrem k jejich státním institucím a digitalizaci, naopak od nich k nám směrem k soukromému sektoru, jejž máme na vynikající úrovni,“ dodává ředitel agentury, pro kterého byl rok 2022 prvním, který byl prakticky plně v jeho režii.

lukas-a-vitek-min

Foto: Blackfish

Lukáš Oslzla a Vít Schlesinger z agentury Blackfish

Zakladatel Blackfish a Oslzlův předchůdce Vít Schlesinger se totiž během roku 2022 podílel na akceleraci aplikace MyAge, která vznikla jako spin-off řešení k profesionálnímu tréninku, který využívají i olympionici, a uživatelům generuje pohybový plán přizpůsobený na míru jejich aktuální fyzické kondici. Nyní se v samotném Blackfishi bude věnovat zejména expanzi na zahraniční trhy a plánovaným interním projektům.

Agentuře se ale i s probíhajícími interními personálními změnami daří na trhu dále růst – loni do týmu přibylo osm nových lidí a aktuálně čítá pětadvacet členů s tím, že se další mají přidat. Z předloňského obratu ve výši 8,5 milionu korun firma loni očekává nárůst o přibližně 120 procent na 19 milionů korun. Stojí za tím hlavně rozšiřující se spolupráce s klienty a posun z čistě designového studia do takzvané full service marketingové a vývojářské agentury, která nabízí servis od počáteční analýzy přes brand, design webu, vývoj až po následný marketing, který řídí i po spuštění.

„Například v Dánsku máme nově velkého klienta Jägger, což je fastfoodový řetězec od michelinských kuchařů. Pomáháme jim s investicí, expanzí na norský trh a otevřením nových poboček. Svého největšího dánského klienta Ageras Group, fintechového lídra na skandinávském trhu, se kterým spolupracujeme již čtyři roky, jsme si úspěšně udrželi a nyní pracujeme na novém brandu, který navazuje na rozšíření jeho portfolia o další tři firmy,“ přibližuje Oslzla.

Blackfish zároveň jedná o další možné spolupráci a plánuje do týmu přibrat norsky a dánsky mluvící kolegy se zaměřením pouze na tamní trhy. Expanzi se dále chystá posílit také ve Spojených státech, kde agentura otevřela novou pobočku v texaském Austinu. Z nových spoluprací pak zmiňuje například Zásilkovnu, pro kterou dělá návrh designu uživatelského zážitku v nové aplikaci, Institut pro odzbrojení spadající pod OSN, pro který vytvoří nový brand i web, nebo jihoafrickou streamovací službu Showmax.

Agentura podruhé za sebou loni pomohla se začátkem hokejové sezony týmu HC Ridera Vítkovice s návrhem, produkcí i spuštěním marketingových kampaní po celé Ostravě. I díky tomu vzrostl prodej permanentních i jednorázových vstupenek na zápasy klubu od loňské sezóny o více než 25 procent.

Úspěchy hlásí také s projektem Lifeboard VR, který byl nominován v rámci soutěže VR Awards na cenu VR Experience of the Year po boku lídrů na trhu typu Meta. Lifeboard VR jako platforma ve virtuální realitě nabízí řízené meditace, aby lidem pomáhala dosáhnout jejich cílů. Blackfish stojí za návrhem celého konceptu, brandingu, produkcí unikátních animací a designem webu.

Mezi další významné klienty agentury patří Skladon zabývající se outsourcingem logistiky, kterému navrhla nový vizuální styl. A vizuální styl spolu s komunikací designéři Blackfish sjednotili také pro Talkbase, online nástroj community managementu, který nedávno získal vůbec nejvyšší investici do českého startupu v raném stadiu. V první polovině letošního roku pak agentura se startupem Sype.to vstoupí na trh investování do nemovitostí.

„Aktuálně jsme vyhráli důležitý tendr v Česku, který výrazně ovlivní nadcházející rok. Ve hře máme zároveň tři nové projekty a chystáme se na další expanzi do Spojených států, Dánska a Norska. Z personálního hlediska plánujeme nábor vývojářů i seniorního designéra. Zaměřovat se budeme zejména na 3D, motion design a interakce, ve kterých vidíme budoucnost,“ dodává Oslzla.

Partnerem článku je agentura Blackfish. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.