Český rekord v Tesle. Nadšenci 8 hodin kroužili okolo Prahy a takřka bez řízení ujeli 500 kilometrů
Čtyřčlenná posádka rekordní jízdy v Tesle Model 3
Autonomní technologie se začínají pomalu, ale jistě stávat běžnou výbavou modelů celé řady automobilek. Vůbec nejdále je v tomto směru Tesla se svým systémem Autopilot. Jeho schopnosti prověřila i čtveřice českých nadšenců, kteří s jeho pomocí desetkrát obkroužili Prahu, aby stanovili nový rekord v autonomním nájezdu v provozu mimo dálnici.
V rámci automobilových trendů se dnes nejčastěji hovoří o elektrifikaci a autonomním řízení, které by se mohlo v příštích letech stát zcela běžnou součástí většiny nových modelů. Svědčí o tom i fakt, že dnes již takřka každá automobilka spolupracuje, nebo rovnou odkoupila některý ze startupů, které autonomní technologie vyvíjejí. Některé automobilky jsou prozatím ve fázi plánování a vývoje těchto technologií, jiné už vše naplno testují, a někteří dokonce autonomii protlačili do reálného provozu.
Najet na dálnici, aktivovat Autopilota a řízení převzít jen v momentě, kdy je to nejnutnější – tak dnes vypadá běžný způsob překonávání dlouhých vzdáleností, pokud jste majitelem některého z modelů automobilky Tesla. Tesla je skutečně v oblasti autonomní jízdy osobních vozů pionýrem a o jejím systému Autopilot se hodně mluví. Bohužel ne vždy ve spojitosti s jeho schopnostmi, ale i v souvislosti s řadou dopravních nehod, které měly v několika případech tragické následky.
Jak schopný tedy Autopilot ve skutečnosti je a kolik se toho z něj dá vymáčknout? To se rozhodla zjistit čtveřice Čechů ve složení Ondřej Hunčovský, Jan Semotam, Ondřej Bačina a Michal Hruška.
Pro Ondřeje Hunčovského, majitele Tesly Modelu X a provozovatele portálu Teslička.cz, se přitom nejednalo o první pokus zlomit s Teslou rekord. Již v létě tohoto roku byl součástí týmu, který za 24 hodin ujel v elektromobilu Tesla Model 3 vzdálenost dlouhou 2 781 kilometrů. Nyní na tento rekord navázal dalším úspěchem.
„Říkal jsem si, že by mohlo být celkem impozantní nechat Teslu někde kroužit na Autopilota, navíc v běžném provozu a zároveň při tom pokořit metu 500 kilometrů na jedno nabití. Pak už jen stačilo vybrat a otestovat konkrétní okruh a zkusit to naostro,“ popsal pro CzechCrunch vznik nápadu Hunčovský.
Spolu s ním se celého pokusu zúčastnil také Jan Semotam, který se specializuje na dovoz Tesly ze zahraničí a jejich servis, dále Ondřej Bačina, který na YouTube provozuje kanál Tesláček, a v neposlední řadě také Michal Hruška, majitel Modelu 3, ve kterém posádka celý pokus o stanovení rekordu absolvovala.
Nutno podotknout, že tento Model 3 nebyl pro test nijak technicky upravován, a na celé akci se podílela také Asociace pro elektromobilitu a Tesla Owners Club, která v Česku sdružuje fanoušky a majitele vozů Tesla. Ti k testu propůjčili jak Model 3, tak i Model X, který byl připraven na případný odtah, kdyby se nezvládlo dojet k nabíječce.
Desetkrát kolem Prahy
Ke zdolání rekordu byla vybrána trasa kopírující Pražský okruh v protisměru hodinových ručiček. Posádka odstartovala kolem půl čtvrté odpoledne od nabíjecí stanice McDonals’s na ulici Průmyslová, kde byl akumulátor vozu nabit na 100 % své kapacity. Samotný start byl několikrát odložen kvůli probíhajícím pracím na trati, které by mohly jízdu na Autopilota zkomplikovat.
MEWS shání posily na následujících pozicích
Více na CzechCrunch JobsPodle Hunčovského bylo dokonce původně v plánu upravit část úseku křídou: „Původně jsme plánovali udělat menší úpravy křídou na vozovce u sjezdu z Holešoviček na Povltavskou, kde chyběla levá přerušovaná čára, ale nakonec to nebylo třeba vzhledem ke kompletní rekonstrukci tohoto sjezdu, která proběhla těsně před ostrým startem.“
Zajímavé je, že se posádka během jízdy vůbec neomezovala, co se spotřeby energie týče. Kabina vozu byla neustále vytápěna a nabíjení telefonů běželo naplno.
„Tento test měl demonstrovat zcela reálné podmínky běžného provozu se značným převýšením v zimě na zimních pneumatikách s plně obsazeným autem (4 osoby s váhovým průměrem 98 kg), kdy jsme nechali Autopilota udržovat maximální povolené rychlosti (na naší trase od 40 km/h až po 100 km/h) a nijak jsme se neomezovali, ani co se týče vytápění kabiny či klimatizace,“ prozradil Ondřej Hunčovský.
500 kilometrů a sedm zásahů
Celý test trval necelých osm hodin, během kterých Model 3 obkroužil Prahu desetapůlkrát. Mety 500 najetých kilometrů se podařilo dosáhnout během sjezdu Holešovičkami směrem na Povltavskou. Poté posádka převzala řízení plně do svých rukou a s Teslou, která v té době hlásila již 0% stav baterie, dojela na necelý kilometr vzdálenou dobíjecí stanici.
Nebylo to však poprvé, kdy řidič převzal během jízdy kontrolu nad vozem. Celkem se tak stalo během testu sedmkrát. Ve většině případů nastal problém u sjezdu z Holešoviček na Povltavskou, kde měl vůz problém s rozeznáváním pruhů. Právě změny pruhů dělaly problémy i v dalších případech, kdy bylo nutné začít vůz ovládat manuálně, a jednou došlo omylem k deaktivaci Autopilota. Nicméně pětkrát dokázal Model 3 obkroužit Prahu zcela bez pomoci.
Během jízdy se však vyskytl ještě jeden problém s poměrně kuriózní dohrou. Celá jízda byla živě streamována, ale diváci si stěžovali na špatný úhel záběru z telefonu, který video pořizoval. Důvodem byl špatný držák, a tak posádku nenapadlo nic lepšího než si nový držák rovnou objednat z Alzy, která nabízí expressní dodání.
„Přímo na displeji Tesly jsme si tedy našli vyhovující držák a přichystali objednávku. Vzhledem k pokročilé hodině nám systém nabídl doručení druhý den, což pro nás bylo nepřijatelné, tak jsme zkusili zavolat přímo na infolinku a pán na druhé straně měl kupodivu pochopení a obratem vyslal kurýra (také v elektromobilu), který nám poté doručil zásilku z okýnka do okýnka. K předání nakonec došlo za Barrandovským mostem na začátku Jižní spojky při rychlosti 60 km/h, kde jsme využili pravé dva pruhy,“ popsal příhodu Ondřej Hunčovský.
Jízda se tedy neobešla bez problémů, ale vše nakonec skončilo přesně podle plánu a pánové si mohou připsat nový rekord. Ujet s autopilotem 500 kilometrů na trati plné nájezdů, sjezdů, zúžení a nestandardně si počínajících řidičů ostatních aut, to je vskutku husarský kousek, který se doposud nikomu nepodařil, nebo ho minimálně nikdo nezdokumentoval. A jaké jsou plány pro příště?
„Jeden z mých dalších námětů je pokoření mety 1 000 kilometrů na jedno nabití i za cenu ‚extrémních‘ podmínek,“ uzavírá Ondřej Hunčovský. To už by si s kolegy (nebo možná bez nich) nepřitápěl, nechladil a asi ani nenabíjel mobilní telefon.