Český startup Biano letos plánuje vyrůst trojnásobně na 600 milionů korun. Online chce naučit nakupovat i nábytek

Peter BrejčákPeter Brejčák

zelinka-biano

Foto: Biano

Michael Zelinka, šéf vyhledávače nábytku Biano

0Zobrazit komentáře

Zatímco na prodej elektroniky, oblečení či třeba potravin na internetu si už Češi relativně zvykli, segment nábytku je s digitalizací pozadu. To se projevuje i na složitosti samotného nákupu – ten stejný nábytek e-shopy běžně prodávají pod různými názvy i cenami. Zpříjemnit pořizování vybavení do domácností teď s novou službou plánuje český startup Biano.

Vyhledávač nábytku, jehož tržiště využívá více než tisíc e-shopů, jako první na tuzemském trhu spustil obrazové vyhledávání a díky němu v segmentu nábytku umožní i snazší srovnávání cen. Pokud chtěli uživatelé porovnat zboží mezi sebou, museli doposud procházet stovky e-shopů a manuálně hledat stejné fotky.

„Lidé jsou zvyklí běžně objednávat a porovnávat online vše od dovolené až po jídlo. Nábytek ale pořád nakupují postaru. To jim chceme pomoct změnit,“ vysvětluje Michael Zelinka, CEO startupu Biano, který patří do portfolia investiční skupiny Miton.

„Zatímco například elektroniku nebo kosmetiku je snadné srovnat jednoduše podle názvu nebo čísla artiklu, u nábytku to bylo doteď nemožné. U většiny totiž chybí jakýkoliv jednotný systém označování,“ doplňuje Zelinka, který vyhledávač nábytku jako CEO vede poslední dva roky.

miton-kancelare-karlin.15

Foto: Biano

Kanceláře startupu Biano

Biano problém řeší pomocí vyhledávání podle obrázků. Snímek obrazovky nebo produktovou fotku stačí nahrát do systému a ten najde stejné nebo podobné zboží z desítek různých e-shopů. Zákazníci díky tomu mohou srovnávat ceny mezi různými prodejci či případně objevit produkty, které jejich kritériím mohou vyhovovat více.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Náš systém analyzuje každý obrázek a dokáže k němu přiřadit reálné produkty z katalogu Biana. Na rozdíl od většiny firem, které vizuální vyhledávání používají, jsme systém vyvinuli sami uvnitř Biana. Máme interní vývojový tým, který se zabývá umělou inteligencí, díky čemuž se bude v tomto roce spousta našich produktových novinek týkat právě umělé inteligence,“ popisuje Zelinka.

Podobný systém nedávno představil i vyhledávač módy Glami, která taktéž spadá do portfolia Mitonu. Podle vyjádření však tyto firmy na vývoji systému pracovaly samostatně a nezávisle na sobě.

Ztrojnásobení tržeb na 600 milionů korun

Samotné Biano vzniklo před pěti lety s ambicí spojovat uživatele hledající inspiraci, jak vylepšit svoje bydlení, s profesionály v čele designéry a architekty a zároveň jim nabídnout samotné produkty. V průběhu let se však startup transformoval do agregátoru nábytku a dekorací, který funguje jako tržiště. Dnes ho využívá přes tisíc e-shopů, které přes něj nabízí více než šest milionů produktů, a letos jim Biano plánuje přinést obrat na úrovni čtyř miliard korun.

biano

Český vyhledávač nábytku Biano

Daří se tak i samotnému byznysu firmy. Zatímco loni Biano dosáhlo na obrat 200 milionů korun, letos očekává ztrojnásobení až na 600 milionů. Konkurenční, rovněž český vyhledávač nábytku Favi.cz přitom vyrostl na téměř půl miliardy už během loňského roku.

„Za koronavirové měsíce jsme rostli rychle. Přesná čísla ještě nemáme, ale z našeho pohledu celá e-commerce za to období dostala jeden rok extra růstu, takže očekáváme, že finální čísla to budou u nás kopírovat,“ přibližuje Zelinka pro CzechCrunch. Nakopnutí byznysu má pomoct také zahraniční expanze. K současným trhům v Česku, na Slovensku, v Rumunsku, Holandsku a Brazílii v nejbližší době přibude také Maďarsko a Portugalsko, do konce roku pak další jedna či dvě země.

Biano věří, že vyvíjí produkt pomáhající nejen uživatelům, ale že je efektivní i z hlediska výkonu pro své partnery. „Věříme, že dokážeme nabídnout nejlepší uživatelskou zkušenost při výběru nábytku, na tom teď pracujeme,“ říká Zelinka.

oldrich-bajer

Přečtěte si takéPřed dvěma týdny hovořil o velkých plánech. Teď ale Oldřich Bajer v čele Mall Group nečekaně končíPřed dvěma týdny hovořil o velkých plánech. Teď ale Oldřich Bajer v čele Mall Group nečekaně končí

Částečně podobný cíl – stát se díky skvělé zákaznické zkušenosti první volbou při vybavování bydlení – má i prodejce nábytku Bonami, který také spadá do portfolia firem Mitonu. A i když má Biano na trhu přímou konkurenci například ve zmiňovaném Favi, podle svého vyjádření se od něj odlišuje hlavně tím, jak uvažuje o konceptu marketplace.

„Zaměřili jsme se na to, že přinášíme uživatelům unikátní funkce, jako je právě třeba obrazové vyhledávání nebo personalizace obsahu. Dlouhodobě věříme, že agregace je už zastaralý model, a tak chceme uživatelům přinášet něco navíc. Ať už jsou to nové způsoby hledání produktů jako obrazové vyhledávání, jejich porovnávání nebo objevování, například skrz chytré řazení produktů,“ dodává Zelinka.

Před dvěma týdny hovořil o velkých plánech. Teď ale Oldřich Bajer v čele Mall Group nečekaně končí

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

oldrich-bajer

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Oldřich Bajer nečekaně končí v čele e-commerce skupiny Mall Group

0Zobrazit komentáře

Ještě mám v živé paměti, jak mi Oldřich Bajer na velké bílé tabuli ve své kanceláři v pražských Holešovicích kreslil plány a popisoval, jakým způsobem se chystá akcelerovat růst Mall Group a otočit hospodaření skupiny do černých čísel. V internetovém světě se ale může vše rychle změnit a Bajer teď z vedení velké e-commerce skupiny nečekaně odchází.

„Za dva roky chci akcionářům odevzdat čísla a říct: tady to máte, tohle je první část mé mise,“ plánoval před pár týdny ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch Oldřich Bajer, který nastoupil do vedení Mall Group teprve před rokem. Jenže jeho mise skončila dřív, než sám čtyřiačtyřicetiletý manažer a podnikatel čekal.

Přestože se na společné misi, tedy otočit Mall Group po letech v mínusu konečně do černých čísel, shodli všichni, tedy jak Bajer jako šéf skupiny, tak i její akcionáři, tedy Rockaway, PPF Petra Kellnera a ECI Daniela Křetínského, tak se nakonec zřejmě zásadně rozešli v tom, jak cíle dosáhnout. A proto teď akcionáři sáhli k nečekanému řešení, o čemž jako první informoval deník E15.

„Potvrzujeme, že došlo ke změně na úrovni vedení Mall Group. Ta je nově řízená prostřednictvím zúženého boardu ve složení Petr Tomášek, Pavel Knap, Jakub Střeštík a Radko Sekerka, který jako předseda představenstva vede Jakub Havrlant. V novém vedení není dosavadní CEO Oldřich Bajer, který se s akcionáři skupiny rozcházel v názoru na budoucí řízení firmy, a proto ze skupiny odchází,“ uvedla PR manažerka skupiny Pavla Hobíková.

jakub-havrlant3

Foto: Rockaway

Jakub Havrlant, CEO Rockaway Capital

Do čela Mall Group tak po roce fakticky opět usedne Jakub Havrlant, který přitom svého nástupce hledal dlouho, protože sám už e-commerce skupinu, do níž patří Mall.cz, CZC, Košík.cz, Vivantis či Mall Pay a Mall.tv, řídit nechtěl. Ostatně od začátku o své pozici hovořil jako o dočasné, byť nakonec v čele Mall Group strávil dva a půl roku.

Pod tlakem velkých akcionářů v čele s Petrem Kellnerem (PPF drží ve skupině 40 %) a Danielem Křetínským s Patrikem Tkáčem (ECI drží rovněž 40 %) se mu nedařilo přiblížit se černým číslům a Oldřich Bajer měl být tím, komu se to podaří. Loni Mall Group utržila přes 16 miliard korun, ale ztráta se stále pohybovala kolem jedné miliardy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Hledal jsem manažera, který bude 14 hodin denně makat a bude to digitální člověk. Ne korporátní člověk, ale byznysmen. A to on je. Já se přesouvám do role předsedy představenstva a dál nesu zodpovědnost za výsledky firmy,“ říkal před rokem o příchodu Bajera Havrlant, jehož Rockaway drží v Mall Group zbylých 20 procent. Nakonec ale evidentně sázka na spoluzakladatele Centrum.cz a módního e-shopu Zoot nevyšla.

Nové vedení teď podle vlastního vyjádření chce pokračovat v nastoleném trendu zaměření se na zákazníka a přidat v efektivitě a rychlosti rozhodování při řízení skupiny. O tom sice hovořil ve zmíněném rozhovoru před pár týdny také sám Bajer, ale s akcionáři přesto evidentně nenašel řeč. „Cílem je udržet současnou dynamiku vyvolanou zvýšenou poptávkou po online službách i po uklidnění situace a dovést tak firmu k nastaveným cílům,“ dodává k novému vedení Pavla Hobíková z Mall Group.

oldrich-bajer41

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Oldřich Bajer působil v čele Mall Group jen rok

Zajímavé je, že komentář Jakuba Havrlanta k následujícím plánům celé skupiny, která působí v České republice, na Slovensku, v Polsku, Slovinsku, Chorvatsku, Maďarsku a Rumunsku, se de facto shoduje s tím, jak viděl následující roky v Mall Group odcházející Bajer. „Mall Group je teď připravena vstoupit do další fáze, ve které se budeme soustředit na akceleraci nastavených procesů směrem k ziskovosti a excelenci v operativě,“ říká šestatřicetiletý zakladatel investiční skupiny Rockaway.

Bližší podrobnosti o tom, proč se cesty Mall Group a Oldřicha Bajera náhle rozešly, teď firma nechce komentovat. Vzhledem k tomu, že se vše událo velmi rychle, zatím není jasné ani to, zda bude Havrlant se svými kolegy a akcionáři hledat nového šéfa. Na dotazy CzechCrunche nereagoval ani Oldřich Bajer, jehož mise za posunutím Mall Group do pozice šampiona střední a východní Evropy skončila dříve, než vlastně pořádně začala.