Českým podnikatelem roku je Jakub Havrlant. Uspěl v digitální ekonomice a investuje do startupů

Bezrealitky.cz, Mall Group, Heureka, Invia. To jsou značky, s nimiž je spjatý Jakub Havrlant, čerstvý držitel ocenění EY Podnikatel roku 2022.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

havrlant

Foto: Rockaway

Jakub Havrlant, CEO Rockaway Capital

0Zobrazit komentáře

Podnikat začal při studiích na vysoké škole, během kterých položil základy portálu Bezrealitky.cz. K digitální ekonomice měl vždy blízko a dnes stojí za skupinou Rockaway Capital, která staví, investuje či kupuje zejména internetové společnosti nebo mladé projekty s velkým potenciálem. Jakub Havrlant je tak spojen se značkami jako Heureka, Invia, Košík.cz, Euromedia nebo Mall Group a investoval také do nejhodnotnějšího českého startupu Productboard. Všechny jeho aktivity mu nyní vynesly prestižní titul EY Podnikatel roku 2022, který se v Česku uděloval už po třiadvacáté.

Světová soutěž podnikatelů pod hlavičkou společnosti EY, jíž je CzechCrunch mediálním partnerem, vzdává hold výjimečným osobnostem už desítky let a koná se v téměř šedesáti zemích světa. O vítězi letošního českého ročníku rozhodovala nezávislá porota složená převážně z vítězů předešlých let, mezi nimiž jsou i Tomáš Čupr z Rohlíku, Josef Průša z Prusa Research, Oliver Dlouhý z Kiwi.com či Eduard Kučera z Avastu. Jakub Havrlant se bude jako národní reprezentant v červnovém finále v Monte Carlu ucházet o titul Světového podnikatele roku.

„Třiadvacátý ročník soutěže EY Podnikatel roku byl opět v mnoha ohledech jiný než ty předešlé. Do soutěže se letos v České republice přihlásilo mnoho rodinných firem zaměřených na tradiční řemeslnou výrobu. Některé se dokonce staly krajskými vítězi,“ říká Martina Kneiflová, vedoucí partnerka EY Česká republika. Krajským vítězem v Praze se stal právě Jakub Havrlant, který nakonec zvítězil i v celonárodním finále. Spolu s ním byli letošními finalisty ještě Pavel Stodůlka z oční kliniky Gemini, Pavel Louda se středočeskými autosalony, paletový podnikatel od Nepomuku Marcel Klaus a Marek Vašíček s Otakarem Šuffnerem z FTMO.

jakub-havrlant

Foto: EY Podnikatel roku

Jakub Havrlant, zakladatel Rockaway Capital

Jakub Havrlant podniká zejména v internetové ekonomice, kde se rozhodl uspět hned v začátku svých podnikatelských aktivit. V roce 2007, ještě při studiích na vysoké škole, spustil portál Bezrealitky.cz, z něhož je dnes přední online hráč v pronájmu či prodeji domů a bytů. Havrlantovi už dávno nepatří, osmatřicetiletý byznysmen nicméně v roce 2013 rozjel investiční skupinu Rockaway Capital se zaměřením právě na digitální ekonomiku a byznys na internetu. Dnes jeho skupina působí v sedmnácti evropských zemích a agregované tržby se počítají v desítkách miliard korun.

Do portfolia Rockaway Capital patří například velká cestovní skupina Invia, cenový srovnávač Heureka, online supermarkety Košík.cz a Bringmeister nebo vydavatelství Euromedia Group. Dlouhé roky spolu s Danielem Křetínským, Patrikem Tkáčem a finanční skupinou PPF budovali také rozsáhlou skupinu e-shopů Mall Group, kterou předloni prodali polskému Allegru. S Poláky má ostatně Havrlant velmi dobré zkušenosti, kdysi jim prodával i již zmíněné Bezrealitky a předloňský prodej Mall Group za v přepočtu více než dvacet miliard korun mnozí považovali za byznysový majstrštyk, i kvůli tomu, že byla celá skupina dlouho ve ztrátě.

Jak moc se ale bude nakonec tento prodej hodnotit jako úspěšný i pro Havrlanta a spol., se teprve ukáže. Akcie polského Allegra, v níž bylo zejména Rockaway Capital z většiny vyplaceno, se totiž propadly a nový majitel musí v Mall Group stále hasit problémy, aby e-commerce skupinu nastartoval. Vedle toho se Rockaway věnuje také investicím do startupů. Mezi nejcennější zářezy v portfoliu patří aktuálně nejhodnotnější český startup Productboard a také projekty Campiri, BudgetBakers, ThreatMark nebo Manifesto.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Opět společně s Křetínským, Tkáčem a PPF ovládá Havrlant skupinu Fast, která se soustředí na velkoobchodní i maloobchodní prodej elektroniky, a pod hlavičkou RockawayX jeho skupina významně investuje do kryptoprojektů. Svět byznysu pak Havrlant stále více propojuje také s kulturou. Rockaway je strategickým investorem Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech nebo festivalu Colours of Ostrava.

Vedle hlavního ocenění se opět vyhlašovali vítězové i v dalších kategoriích. Technologickými podnikateli roku 2022 se stali Marek Vašíček a Otakar Šuffner z tradingové společnosti FTMO, ocenění Začínající podnikatelé roku si odnesli Linda Šejdová a Tomáš Zahradník ze startupu Snuggs, který vyrábí menstruační kalhotky, a Společensky prospěšným podnikatelem roku 2022 se stal Martin Loučka ze společnosti Centrum paliativní péče.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Barevné kabelky a peněženky táhnou. Česká značka Vuch loni dosáhla obratu přes 210 milionů

Značka Vuch je jednou z nejrychleji rostoucích firem v Česku vůbec, přesto na následující období hledí pokorněji a mění své někdejší předpovědi.

Iva BrejlováIva Brejlová

vuch

Foto: Vuch

Ondřej Hyrš a Martin Kůs, zakladatelé společnosti Vuch

0Zobrazit komentáře

„Divoký pro všechny.“ Hodnocení uplynulého roku módní značky Vuch nezní příliš pozitivně. A to ještě firma zdůrazňuje, že takové označení je ve skutečnosti eufemismus. Přesto slaví, loni totiž v obratu vyrostla o polovinu a dotlačila jej na více než 210 milionů korun, přičemž objednávek rozeslala téměř 236 tisíc. Získala nálepku vůbec nejrychleji rostoucí české módní značky podle žebříčku Deloitte Fast 50. A zisk před zdaněním, úroky a odpisy se dostal na 24,5 milionu korun.

Je to přes šest let, kdy Martin Kůs a Ondřej Hyrš došli k závěru, že svět kabelek, peněženek a batohů je příliš šedivý a že by si zasloužil barevné oživení. Pracovali jen se svým dojmem, když trhu nabídli přesně šest peněženek vybavených barevnými puntíky. Navrhli je, nechali ušít a začali prodávat – přestože jeden vystudovaný architekt a druhý ekolog s nimi šli do neznáma. Barevné oživení si nejen český trh nechal líbit.

Dnes Vuch nabízí přes osm set produktů a najdete u něj oblečení, šperky, hodinky, sluneční brýle i další doplňky. Hlavní důraz ale zůstává na batohy, kabelky a peněženky. A puntíky a barvy jsou stále na velké části z nich. Loni pak firma vyexpedovala 221 tisíc maloobchodních objednávek, což je více než o čtyřicet procent vyšší číslo než o rok dříve. Kůs říká, že změny, kterými společnost prošla, jí umožní proti předchozím rokům odbavovat násobně větší poptávku.

Přenastavování procesů loni probíhalo i mimo expedici. Právě před rokem totiž do společnosti poslali peníze investoři z eRockets, tedy fondu, který se angažuje v projektech jako Ovečkárna, SportObchod nebo Astratex. Ve firmě získali podíl – a další si přikoupili právě majitelé Astratexu, respektive Petr Vít a Rostislav Hloušek.

vuch-4

Foto: Vuch

Martin Kůs a Ondřej Hyrš začali s puntíky a značka Vuch je neopustila

Výší blíže neurčenou investici zakladatelé slavili s tím, že jim pomůže během pěti let vyrůst k miliardovému obratu. „Aktuálně jsme trochu pokornější a rádi bychom dosáhli obratu půl miliardy na konci roku 2025. Toto je i náš strategický plán na další tři roky, za kterým si jdeme,“ říká nyní Kůs.

Produkty české firmy je možné přes web koupit téměř po celé Evropě, výrobky ale chodí i do Hongkongu, Malajsie nebo Singapuru – i když takové objednávky tvoří jen malou část obratu. Nejdůležitějšími trhy jsou pro firmu dlouhodobě kromě Česka také Slovensko a Maďarsko, kde společnost vidí největší potenciál.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Naposledy s plnou lokální podporou vstupovala do Slovinska a Chorvatska, letos však na sebe hodlá upozorňovat hlavně tam, kde už je. „Bez dlouhodobé podpory brandu je to na cizích trzích složité a tak trochu střelba naslepo,“ vysvětluje Kůs.

Dodává, že přes přítomnost v mnoha státech Evropy (i mimo ni) pro firmu zůstává těžké dostat se do států na západ od Česka. „Tam, kde náš brand není zatím tak silný. Obecně pro nové značky není lehké – a vůbec ne levné – se na těchto trzích uchytit tak, aby to dávalo smysl,“ popisuje.

I rok 2023 má být pro řadu e-shopů velký strašák, zmiňují zakladatelé. „My nicméně stále spoléháme na to, že si lidé budou chtít dělat malé radosti i v těžkých chvílích,“ říká Kůs. Pro letošek tak napočítali třicetiprocentní růst. „Věříme, že značka Vuch i letos ukáže, že je minimálně v Česku etablovaným, silným brand s kvalitním a dostupným produktem. Bez toho by to zkrátka nešlo,“ popisuje spoluzakladatel.