Cestování soukromými letadly se stává stále dostupnější alternativou, říká Martin Feč z Charter Advisory

martin_fec_cc_onlajn

Foto: CzechCrunch

Martin Feč z Charter Advisory na CzechCrunch Onlajnu

0Zobrazit komentáře

Pandemie přikovala dopravní letouny k zemi a ztráty provozovatelů aerolinek narůstaly s každým novým dnem do obřích rozměrů. I přesto nebylo ve vzduchu úplně mrtvo. Ze svízelné situace těžili ti, kdo nabízejí privátní lety pomocí menších tryskových letadel. Jednou z takových společností je i Charter Advisory, která zajišťuje privátní lety v Česku i na Slovensku.

„Pandemie nám na začátku umožnila rychle reagovat na zvýšenou poptávku cestujících, kteří se neměli jak dopravit domů, když byly všechny linky zrušeny. V té chvíli došlo ke chvilkovému nárůstu počtu přepravených cestujících. V dubnu ale přišel rapidní pokles o asi 85 % oproti předchozímu roku,“ popisuje turbulentní start covidové letecké sezóny Martin Feč, spoluzakladatel Charter Advisory.

Jaký byl další vývoj složité covidové situace pro letecké přepravce, popsal Feč na konferenci CzechCrunch Onlajn, která se tentokrát věnovala budoucnosti dopravy.

***

Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o budoucnosti dopravy mluvil i Martin Feč z Charter Advisory.

***

Jak graficky vyjádřit vývoj v celém sektoru cestování soukromými letadly za rok 2020? Podle Martina Feče by bylo ideální použít vlnovku. Po prudkém nárůstu a následném jarním poklesu se zájem cestujících s příchodem léta opět vyrovnal a v kategorii menších letadel Charter Advisory dokonce překonalo své loňské výsledky. Výkyvy však pokračovaly a celá situace se stabilizovala až s příchodem nového roku.

Dle Feče je letos zájem o služby jeho společnosti podstatně vyšší, a proto odhaduje, že by mohla překonat i čísla z roku 2019. Hlavní důvody, proč je o privátní lety vetší zájem než dříve, jsou podle něj dva. Tím prvním je situace klasických přepravců, která nutí zájemce o cesty do zahraničí využívat alternativní způsoby dopravy. Svou roli zde ovšem hraje také celková zdravotnická situace a rizika spojená s cestováním.

„Když mají zákazníci svou individuální charterovou dopravu, vědí, s kým jsou v letadle, protože ho mají pronajaté jen pro sebe. Pokud cestují malými privátními letouny, jsou odbavováni přes menší terminály, takže je méně míst, kde jsou cestující vystaveni riziku,“ jmenuje Feč hlavní důvody, proč se stala privátní letecká přeprava v letošním a loňském roce vyhledávanou alternativou. Ta ovšem není vzhledem ke své nákladnosti pro každého.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Sám Feč uznává, že tento způsob cestování nejde vstříc masám. Zákazníci Charter Advisory jsou zástupci vyšší střední, případně vyšší třídy, kteří platí od 150 do 200 tisíc korun za zpáteční let, přičemž se tato částka může výrazně lišit například v momentě, kdy letadlo čeká v cílové destinaci na cestující. Feč však upozorňuje, že cena létání s menšími letadly v posledních letech pozvolna klesá, zatímco příjmy rostou. I proto by se mohlo v budoucnu jednat o něco dostupnější způsob cestování.

Tomu nahrává i efektivnější naplňování kapacit tzv. empty legů, tedy vracejících se letounů bez pasažérů. „Překážka, která před námi nyní stojí, je technické rozhraní. Pokud bude padesát provozovatelů nabízet empty legy pouze vlastní cestou, tak distribuční cesta k zákazníkovi je podstatně komplikovanější, než pokud bychom to agregovali na jedno společné místo,“ říká Feč, podle kterého mohou být ceny letů v prázdných letadlech nižší o 50 i více procent.

Navíc upozorňuje, že se v poslední době začínají objevovat i poptávky od většího počtu cestujících, kteří se chtějí společně dostat třeba na fotbalový zápas, čímž jde cena letenky opět dolů. I takovým požadavkům je Charter Advisory schopno vyhovět, jelikož má ve své nabídce jak menší private jety o kapacitě čtyř až šesti cestujících, tak i klasické přepravní letouny s kapacitou 300 lidí, a dokonce není problém ani pronájem obřího Airbusu A380.

***

Jak reálná je budoucnost letecké dopravy stojící na sdílených letadlech? A jak velký mají majitelé letadel zájem na tom, aby byly jejich stroje permanentně ve vzduchu? To se dozvíte na konferenci CzechCrunch Onlajn o budoucnosti dopravy. Mimo Martina Feče zde vystoupil i Martin Peleška z Toyoty, dále Tereza Veselá ze společnosti E-sharing a Vítek Ježek, zakladatel růžových kol Rekola, Roman Meliška z Urban Laab či zakladatel ekolo.cz Jakub Ditrich nebo bývalý designér Tesly Otto Fabri.

Partnerem šestého CzechCrunch Onlajnu jsou společnosti Toyota, carsharing GreenGo a Charter Advisory, která zajišťuje privátní leteckou dopravu.

cco-partneri

United Airlines pokračují v nákupech letounů budoucnosti. Od startupu Heart pořídí 100 elektrických letadel

es19-heart-aerospace

Foto: Heart Aerospace

Elektrický letoun ES-19 od Heart Aerospace

0Zobrazit komentáře

Některým přepravním společnostem přestává být vůně spalovaného kerosinu po chuti, a proto hledají alternativu. United Airlines ji našly u švédského startupu Heart Aerospace, od kterého odeberou hned 100 kusů devatenáctimístných letounů ES-19 poháněných elektřinou. Stroje by měly od roku 2026 obsluhovat regionální americké linky.

Jak to tak vypadá, United Airlines se rozhodly vybudovat flotilu plnou futuristických letounů. Na začátku roku už totiž oznámily pořízení strojů Archer Aviation, od kterých za minimálně miliardu dolarů nakoupí stroje schopné kolmého vzletu i přistání. Spolu s nimi bude navíc v hangárech americké přepravní společnosti stát také 15 nadzvukových letounů od startupu Boom, jejichž počet by se mohl časem rozrůst hned na 50 kusů.

United Airlines však s nákupy nekončí a nyní oznámily plány pořídit navrch hned stovku elektrických letounů. Ty budou pocházet z dílny švédského startupu Heart Aerospace, do kterého United Airlines také rovnou investovaly, a to společně s Breakthrough Energy Ventures Billa Gatese a Mesa Airlines. Nákup strojů by měl proběhnout ihned poté, co letouny splní veškeré bezpečnostní, obchodní a provozní požadavky.

es19-heart-aerospace3

Foto: Heart Aerospace

Elektrický letoun ES-19 od Heart Aerospace

Důvodem, proč United Airlines nakupuje nízkoemisní stroje ve velkém, je jejich závazek dostat své emise do roku 2050 na úplnou nulu. To by vzhledem k tomu, že podobné cíle má celá řada leteckých společností, nebylo samo o sobě tak unikátní. V případě United Airlines by však tohoto cíle nemělo být dosaženo uhlíkovými kompenzacemi, ale provozem skutečně bezemisních letounů.

„Jsme hrdí na to, že můžeme ve spolupráci se společností Mesa Air Group přinést našim zákazníkům elektrická letadla dříve než jakákoli jiná americká letecká společnost,“ prohlásil Michael Leskinen, prezident United Airlines Ventures, investiční paže amerických aerolinek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jeho slova by měla být naplněna v roce 2026, na kdy je naplánované dokončení vývoje letounu ES-19 a jeho uvedení na trh. Mělo by se jednat o letoun podstatně větší než doposud představená elektrická letadla, který bude využívat stejného typu baterií, s nimiž je pracováno v automobilovém průmyslu.

Tento krok by mohl výrazně urychlit vývoj pohonného ústrojí, díky němuž by měly mít ES-19 dostatek energie pro lety dlouhé až 400 kilometrů. Stroje koncipované pro devatenáct pasažérů by měly být schopny odbavit více než stovku vnitrostátních linek ve Spojených státech.

es19-heart-aerospace2

Foto: Heart Aerospace

Elektrický letoun ES-19 od Heart Aerospace

„Očekáváme, že trh regionální letecké dopravy na krátké vzdálenosti bude hrát klíčovou roli v rozvoji elektrických letadel. Se zdokonalováním technologie baterií by se měla letadla s většími rozměry stávat stále životaschopnějšími. My ovšem nechceme čekat na letadla pro 50, 75 či 125 pasažérů. Chceme se zapojit hned tím, že investujeme do společnosti, která má podle našeho názoru velký technologický náskok a naději, že s ní budeme časem spolupracovat na letounech se stále většími rozměry,“ dodal Leskinen.

Spolu s United Airlines se k nákupu stovky letounů tohoto typu zavázala také Mesa Air Group, která je strategickým partnerem United Airlines. Taktéž americký podnik každoročně přepraví více než 13 milionů pasažérů na linkách propojujících 95 měst ve 35 státech amerického kontinentu. I díky této společnosti by se tak letecká přeprava nad Spojenými státy mohla stát daleko ekologičtější.