Chcete prospět planetě, a tak si koupíte Teslu? Zapomeňte. Raději sáhněte po malém dieselu, radí vědci

Luboš KrečLuboš Kreč

elon-and-the-musks-newsletter-boxed

Ilustrace: Richard Cortes/CzechCrunch

Nový newsletter o světě Elona Muska

0Zobrazit komentáře

Elektroauta jsou budoucnost, všechno tomu nahrává. Řada odborných studií ale ukazuje, že než masově přesedláme na baterky o čtyřech kolech, abychom vyřešili klimatickou změnu, bylo by dobré se zastavit. A říct si – Tesly a další elektromobily jsou skvělé stroje, parádně jezdí, ale že by byly zelenější? To zatím ne. Vítáme vás při čtení dalšího dílu našeho newsletteru Elon & The Musks!

Rozesíláme ho každé pondělí a víte proč? Protože v pondělí se Musk narodil. K odběru se můžete přihlásit tady.

***

Elon & The Musks #4

V rámci prodejů nových aut se elektromobily loni v EU vyšplhaly až k desetině. V Česku to sice bylo mnohem méně (jejich zdejší podíl činil necelá dvě procenta), přesto je enormní nárůst zájmu o vozy na baterky patrný.

Tesla mezi nimi hraje prim, na řadě evropských trhů patří její základní Model 3 k vůbec nejprodávanějším vozům – celkem na starém kontinentu firma Elona Muska loni prodala kolem 170 tisíc vozů. Elektromoblitu a Teslu s ní tlačí vpřed trend udržitelnosti a uhlíkové neutrality. Než si ale koupíte elektrické auto, abyste pomohli planetě, je dobré se zamyslet – opravdu jde o to nejlepší zelené řešení?

Lukáš Ferkl pomohl vybudovat a dlouhá léta i vedl futuristické Univerzitní centrum energeticky efektivních bydlení (UCEEB), které u Buštěhradu s pomocí stovek milionů z evropských fondů postavilo ČVUT. Je to člověk, jenž má udržitelnost v popisu práce a elektromobily má rád. Teď ale na LinkedInu napsal„Jestli chcete vyměnit svůj Superb za Teslu, abyste zachránili planetu, kupte si raději Toyotu Yaris, nebo alespoň BMW i3. Pomůžete planetě daleko víc.“

I na elektromobily se totiž musí pohlížet v kontextu. A ten se bohužel při celoevropském tažení za nulovou uhlíkovou stopou, jehož je přechod k elektromobilitě klíčovou součástí, ztrácí. Tesly jsou báječná auta – mají skvělou akceleraci, jsou tichá, nevypouští zplodiny, takže nezasmraďují ulice, navíc nejsou náročná na údržbu. Mají ale i slabiny. Tou největší jsou jejich baterie. A právě kvůli nim se aspoň zatím nedá hovořit o tom, že by elektromobily byly kdovíjakou ekologickou výhrou. Ferkl, který si nyní z akademické sféry odskočil do privátu a založil firmu EnviTrail, i další vědci na to dlouhodobě upozorňují.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Chceme-li se změnou klimatu něco udělat, musíme znát celý příběh. Ten příběh má zkratku LCA (Life Cycle Assessment) a vypráví o uhlíkové stopě během celého životního cyklu produktu. Podle různých studií je orientačně uhlíková stopa elektromobilů následující: Tesla S má při nájezdu 150 tisíc kilometrů celkovou uhlíkovou stopu asi 35 tun CO2, Audi A7 asi 50 tun. Ale Renault Clio Grandtour v dieselu má jen 24 tun. Elektroauto nejblíž Renaultu Clio Grandtour je BMW i3, které je přece jen o dost menší a má 19 tun. Ovšem cenovka je úplně někde jinde,“ vyčísluje Ferkl.

Není zdaleka sám. Takřka přesně před rokem zveřejnili dva experti z univerzitního Centra vozidel udržitelné mobility na stránkách Strojní fakulty ČVUT poměrně obsáhlou, ovšem i pro laickou veřejnost stravitelnou analýzu s názvem Kam kráčíš, elektromobilito? Jan Macek a Josef Morkus detailně spočítali komplexní energetickou náročnost výroby elektroaut a dospěli k tomu, že speciálně v Česku, kde ještě stále velké množství energie vzniká spalováním uhlí, jsou vozy na baterie teoreticky ekologičtější než ty na benzin, ovšem až po ujetí více než 150 tisíc kilometrů. Zároveň připomněli, že diesely vycházejí ze srovnání – alespoň co se emisí týče – ještě lépe.

Vědci z prestižní americké univerzity MIT na něco podobného poukázali už v roce 2016. Tým vedený Jessikou Trancik vedle sebe postavil Teslu Model S, BMW řady 7 a pak malé rodinné auto Mitsubishi Mirage. A vyšlo jim, že Muskův koráb je sice oproti mnichovské vlajkové lodi šetrnější, ale na městské vozítko celkově zdaleka nemá.

Kde je hlavní problém? Samozřejmě v bateriích, jejichž výroba je náročná a ještě horší to je se získáváním kovů jako lithium nebo kobalt – a pak s jejich recyklací, která je pořád zoufale neefektivní. „Bohužel aktuální vývoj na poli evropské legislativy nebere v úvahu celkovou uhlíkovou stopu elektromobilu od jeho výroby (výroby baterie) po zdroj elektrické energie pro jeho pohon a násilím tlačí výrobce do vývoje, výroby a prodeje bateriových vozidel,“ varovali už před rokem Macek s Morkusem.

Z pohledu evropských zákonodárců se to zatím totiž jeví tak, že elektromobil, který nic nevypouští při své jízdě, je bezemisní, tudíž čistý. Nezohledňuje se nijak energetická náročnost, která předchází tomu, než se Tesla nebo třeba Volkswagen ID.4 vůbec dostane na silnici. A ta je vyšší než u klasických aut. Alespoň zatím.

Je možné, ba dokonce pravděpodobné, že i svět baterií stihne něco, co známe z čipové říše – tedy nějakou obdobu Mooreova zákona, která hovoří o exponenciálním zvyšování výkonu. Na vývoj baterií nebyl upřen v minulosti zásadní důraz, což se teď dramaticky mění, takže pokroky by mohly být na spadnutí (testují se třeba systémy s dojezdy tisíc a více kilometrů). Pořád je ale značný kus cesty před námi a nejde jen o baterie, ještě klíčovější otázkou jsou zdroje energie či budování patřičné infrastruktury…

Do té doby bude fajn mít na mysli slova Lukáše Ferkla, kterými svůj příspěvek na LinkedInu zakončil takto: „A poučení z příběhu? Elektromobily jsou super auta, mají úžasné vlastnosti a jsou ekologičtější než auta se spalovacími motory v jejich třídě. Ale koupí elektromobilu rozhodně nezachraňujete přírodu, méně ji ničíte.“

***

Tweet týdne

***

Letem Muskovým světem…

  • ? Slibem nezarmoutíš, praví staré pořekadlo. Elon Musk se ho drží, protože o tom, že Tesly budou ten další rok samořiditelné, mluví už… spoustu let.
  • ? Senátorka, která jde nejen po Muskových po penězích. Elizabeth Warren v novém podcastu deníku The New York Times.
  • ?Newyorský starosta pobírá mzdu, alespoň teď zpočátku svého funkčního období, v bitcoinu a ethereu. Plat se mu převádí na účet na Coinbase.
  • ? Lidé s čipy v hlavě jako realita? Společnost Neuralink hledá šéfa pro klinické testy, takže už je to asi blízko…
  • ? Investorka Cathie Wood vsadila na technologické akcie v čele s Teslou. Hlavně předloni kvůli tomu byla hvězdou, naopak Warrena Buffetta kdekdo odepisoval. No, teď to všechno vypadá o dost jinak.

***

EM Composite aneb Index Elona Muska

? -13,1%

74,5 IEM*

V Číně vyrostl kostel otevírající portál do nebes, Polsko láká na hlubiny solného dolu, kde najdete i bungee jumping

archichi19

Foto: RSAA/CzechCrunch

Je tu další vydání newsletteru CC Arch

0Zobrazit komentáře

Hledání skutečně kvalitní architektury se může v dnešní době plné uniformních satelitů a monotónních zástaveb brownfieldů zdát jako hledání jehly v kupce sena. A přesto zajímavá architektura plná unikátních myšlenek není mrtvá. Ve světě, ale i u nás vznikají objekty, které dovedou potěšit oko znalé i neznalé. K jejich nalezení stačí jen trocha trpělivosti.

Případně se můžete přihlásit k odběru našeho newsletteru CC Arch, ve kterém se za takovými projekty ohlížíme prostřednictvím vizuálního výběru toho nejzajímavějšího z domova i ze světa. Do našeho přehledu se dostávají jednoduché domky i rozsáhlé komplexy, objekty stojící na pevných základech i vznášející se nad zemí, se střechou i volným výhledem do oblak, budovy nové i rekonstruované, ve kterých se bydlí, pracuje i relaxuje.

***

Beskydy jinak

Architektura je jednou z cest, jak otevírat hory turistům. Důkazem toho je i nová síť stezek v CHKO Beskydy, kterou doplňuje série vyhlídek a odpočinkových platforem od ateliéru Henkai architekti. Stezky se vinou nad Horní Bečvou a poutníky zavedou až na vrchol kopce nad bývalým lomem.

Cesta je to příjemná i díky instalovanému mobiliáři a piknikovým či vyhlídkovým platformám, které nabízejí místo pro příjemný odpočinek. Jejich podobu měly inspirovat staré ruiny kamenných základů hospodářských stavení rozesetých po Beskydech. Autoři se u nich snažili pracovat především s lokálními přírodními materiály z místních lesů i lomu.

Tři stezky a jejich doprovodná architektura byly navrženy tak, aby co nejméně narušovaly terén a celý krajinný ráz. Díky tomu dochází nad beskydským lomem k citlivému dialogu mezi architektonickými intervencemi a přírodou, k čemuž napomohla i spolupráce s krajinářským studiem Zahrada-Park-Krajina.

archichi2

Foto: BoysPlayNice

Platformy nabízejí krásný výhled na beskydské vrchy


Kolo, kolo mlýnský

Na samotě u lesa stojí starý mlýn, kterému vtiskli mladistvý charakter architekti Stempel & Tesař. Ti pro klienty toužící po klidu navrhli rekonstrukci budovy, která byla původně v žalostném stavu a dispozičně vůbec neodpovídala požadavkům.

Hlavním úkolem pro architekty bylo dostat do objektu světlo a vzduch. To vyřešili obnažením části budovy formou proskleného patia, jež zároveň pomáhá z domu odvětrávat vlhkost z rybníka ležícího v těsné blízkosti objektu.

Díky netradičnímu řešení uvnitř vznikla neobvyklá dispozice, která odstraňuje strop, a interiér se tak otevírá až k původnímu krovu zpracovaného mistrnou technikou. Um starých tesařů lze obdivovat také v exteriéru u původního mlýnského kola, které v rekonstrukci taktéž dostalo svůj prostor.

archichi14

Foto: Filip Šlapal

Jako u každého mlýnu, ani zde nechybí náhon s kolem


Ve jménu otce, syna a vrstvy

Nemusí to být jen ty největší dómy, které dovedou ve světě architektury skutečně vyniknout. Že je velikost pomíjivá, dokládá projekt světového architektonického studia RSAA, které navrhlo komorní kostel nacházející se v Číně. Objekt i přes svůj minimalismus odkazuje na evropské gotické chrámy, pracuje s prvky symetrického objemu a vrstvených siluet zahalených do bílé barvy.

Skrze osvětlený portál láká kolemjdoucí k návštěvě hlavní chrámové lodi, kterou doplňuje malá zvonice též pracující s postupným vrstvením. Vrstva je přítomna i v zadní části lodi, kde se obvykle nachází hlavní oltář. Ten je v tomto případě nahrazen velkým oknem, které se postupně rozevírá do vodní plochy, jíž je kostel obklopen.

Voda zde působí jako protiklad k relativně dynamickým křivkám stavby, zklidňuje je a zrcadlením oblohy dává věži možnost dotknout se nebes. Jako uvnitř mraku si návštěvníci připadají i v samotném chrámu, tvořeném žebrovou klenbou doplněnou o minimalistické dřevěné lavice.

archichi8

Foto: RSAA

Vrstvení je přítomno v portálech i oknech zvonice


Solný klenot ve skále

Sůl se v polském dole Wieliczka těžila téměř pět tisíc let. Poté, co utichly nástroje permonů, se důl dočkal neobvyklé revitalizace. Zapomeňte na nudné expozice a dlouhé procházky sotva osvětlenými chodbami. Wieliczka dokazuje, že podzemní prostory mohou nabídnout spoustu zábavy.

Díky revitalizaci zde mohou návštěvníci objevovat labyrint chodeb, podzemní jezírka, ale i léčivé lázně, restauraci i sportovní hřiště. V místní kapli zdobené sochami, které zde vytesali sami horníci, se konají svatby, a unikátem je i 36 metrů vysoká komora. V ní vznikl první podzemní bungee jumping a létá zde i horkovzdušný balón.

Dole v dole si tak lze užít zábavu, a zároveň se nadechnout léčivého vzduchu prosyceného solí, jehož teplota nestoupá nad 15 stupňů. To vše v doprovodu leštěných podlah a křišťálových lustrů, které dodávají místu na magické atmosféře.

archichi5

Foto: Důl Wieliczka

Pohled do útrob jedinečného dolu


Nový byt na Starém Městě

V srdci pražského Starého Města se nachází dům z 20. let 20. století. Na jednom z jeho podlaží se rozprostírá byt o rozloze královských 250 metrů čtverečních, který se dočkal jedinečné rekonstrukce od Lenka Míková architekti. Inspirací jim byl samotný dům, který se od stylu art deco pohnul k nastupujícímu funkcionalismu.

Zadáním a záměrem studia bylo vytvořit neokázalé a minimalistické bydlení vycházející vstříc současným trendům. I do zdánlivé jednoduchosti se podařilo vsadit bohatost a především rozmanitost, která je reprezentována nejen rudou toaletou.

Celkově se interiér člení na tři zóny dle míry intimity, tedy obytný prostor, privátní zónu s ložnicemi a přechodovou zónu s chodbou a koupelnami. Každý pokoj se díky rozličnému barevnému ladění a různým materiálům může pochlubit unikátním charakterem. Přesto místnosti prolínají vzájemné vazby reprezentované nejrůznějšími opakujícími se detaily, masivní parketovou podlahou či kamennými obklady.

archichi12

Foto: BoysPlayNice

Pohled do obytné zóny unikátního bytu


***

Nenechte si ujít další poklady světa architektury. Přihlaste se k odběru newsletteru CC Arch, ve kterém se prostřednictvím vizuálního výběru ohlížíme za tou nejzajímavější architekturou z domova i ze světa.