Chcete prospět planetě, a tak si koupíte Teslu? Zapomeňte. Raději sáhněte po malém dieselu, radí vědci
Elektroauta jsou budoucnost, všechno tomu nahrává. Řada odborných studií ale ukazuje, že než masově přesedláme na baterky o čtyřech kolech, abychom vyřešili klimatickou změnu, bylo by dobré se zastavit. A říct si – Tesly a další elektromobily jsou skvělé stroje, parádně jezdí, ale že by byly zelenější? To zatím ne. Vítáme vás při čtení dalšího dílu našeho newsletteru Elon & The Musks!
Rozesíláme ho každé pondělí a víte proč? Protože v pondělí se Musk narodil. K odběru se můžete přihlásit tady.
***
Elon & The Musks #4
V rámci prodejů nových aut se elektromobily loni v EU vyšplhaly až k desetině. V Česku to sice bylo mnohem méně (jejich zdejší podíl činil necelá dvě procenta), přesto je enormní nárůst zájmu o vozy na baterky patrný.
Tesla mezi nimi hraje prim, na řadě evropských trhů patří její základní Model 3 k vůbec nejprodávanějším vozům – celkem na starém kontinentu firma Elona Muska loni prodala kolem 170 tisíc vozů. Elektromoblitu a Teslu s ní tlačí vpřed trend udržitelnosti a uhlíkové neutrality. Než si ale koupíte elektrické auto, abyste pomohli planetě, je dobré se zamyslet – opravdu jde o to nejlepší zelené řešení?
Lukáš Ferkl pomohl vybudovat a dlouhá léta i vedl futuristické Univerzitní centrum energeticky efektivních bydlení (UCEEB), které u Buštěhradu s pomocí stovek milionů z evropských fondů postavilo ČVUT. Je to člověk, jenž má udržitelnost v popisu práce a elektromobily má rád. Teď ale na LinkedInu napsal: „Jestli chcete vyměnit svůj Superb za Teslu, abyste zachránili planetu, kupte si raději Toyotu Yaris, nebo alespoň BMW i3. Pomůžete planetě daleko víc.“
I na elektromobily se totiž musí pohlížet v kontextu. A ten se bohužel při celoevropském tažení za nulovou uhlíkovou stopou, jehož je přechod k elektromobilitě klíčovou součástí, ztrácí. Tesly jsou báječná auta – mají skvělou akceleraci, jsou tichá, nevypouští zplodiny, takže nezasmraďují ulice, navíc nejsou náročná na údržbu. Mají ale i slabiny. Tou největší jsou jejich baterie. A právě kvůli nim se aspoň zatím nedá hovořit o tom, že by elektromobily byly kdovíjakou ekologickou výhrou. Ferkl, který si nyní z akademické sféry odskočil do privátu a založil firmu EnviTrail, i další vědci na to dlouhodobě upozorňují.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs